• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe

Michał Brancewicz
29 lutego 2024, godz. 13:30 
Opinie (265)
Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha. Projekt PKM Południe obejmuje nie tylko budowę linii kolejowej, ale też powstanie bezkolizyjnego przejazdu nad Traktem św. Wojciecha.

Sześć konsorcjów, także z zagranicy, złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie trasy kolejowej PKM Południe oraz jej części drogowej. Rozpiętość cenowa jest duża i wynosi od 30 do 55 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w trzy lata.



Czy PKM Południe powstanie do 2030 r.?

Organizatorem przetargu jest Pomorska Kolej Metropolitalna SA. Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka zarezerwowała na ten cel 35,6 mln zł (29,6 mln zł na część kolejową i 6 mln zł na część drogową). To oznacza, że w budżecie mieszczą się tylko dwie z sześciu złożonych ofert.

  1. Databout z Warszawy i TDM Projekt z Krakowa - 30 233 400 zł
  2. Sweco Polska z Poznania oraz Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych z Łodzi - 35 571 600 zł
  3. Infra - Centrum Doradztwa z Warszawy, Mosty Gdańsk i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu - 44 034 000 zł
  4. Transprojekt Gdański, TPF z Warszawy i TPF Getinsa Euroestudios z Madrytu - 48 400 500 zł
  5. Multiconsult Polska z Warszawy i Europrojekt Gdańsk - 48 701 850 zł
  6. Voessing Polska z Bydgoszczy i Vössing Ingenieurgesellschaft mbH z Düsseldorfu - 55 823 550 zł

O wyborze oferty zadecyduje w 90 proc. cena, a w 10 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Na opracowanie dokumentacji wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy.

PKM Południe - projekt obejmuje:

  1. budowę 7,5 km linii kolejowej nr 250 od SKM Śródmieście do węzła Kowale,
  2. budowę bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową E65 i Traktem św. Wojciech,
  3. budowę drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale.

Kolej dla 100 tys. mieszkańców Południa i sąsiednich gmin



W Kowalach powstanie duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

- Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica, to równie mocno rozwijająca się część
metropolii oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie już wkrótce
mieszkać będzie aż 100 tysięcy osób. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i
niskoemisyjny transport - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe.

Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi będzie możliwe do 2030 r.

Koszt budowy trasy kolejowej PKM Południe szacowany jest na 1,8 mld zł



6 przystanków PKM Południe:
  1. Trakt św. Wojciecha
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
    • Przystanek PKM Trakt św. Wojciecha.
  2. Madalińskiego
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
    • Przystanek PKM Madalińskiego.
  3. Łostowice-Świętokrzyska
    • Przystanek PKM Łostowice.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
    • Przystanek PKM Łostowice i teren wokół.
  4. Niepołomicka
  5. Przystanek PKM Niepołomicka. Przystanek PKM Niepołomicka.
  6. Wielkopolska
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
    • Przystanek PKM Wielkopolska.
  7. Kowale
  8. Przystanek PKM Kowale. Przystanek PKM Kowale.

Miejsca

Opinie (265) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    I w to trzeba inwestować, a nie w jakieś drogi.

    To jest przyszłość.

    • 62 17

  • Za sam projekt? To są żarty (10)

    A nie da się ułożyć szyn na szybko? Trochę podsypki, złączki i puścić składy EN57? Tam kolej pilnie potrzebna. Inaczej ta Ziemia Obiecana będzie niezdatna do życia. Zresztą już jest.... W Grajewie cisza, spokój. Pensja ta sama...

    • 16 38

    • (2)

      To zrób projekt szybciej i taniej, nikt nie broni zrobić studia kierunkowe, uprawnienia i założyć biuro projektowe

      • 18 3

      • (1)

        tak to wszystko prawda co napisałes...ale serio uwazasz ze cena 50 milionów za sam projekt jest spoko? serioooo? zastanawiałes sie w takim razie a) ile bedzie kosztowało wykonanie tegoz projektu? b) O ILE (set procent) podrozeja bilety zeby sfinansowac budowę?

        • 4 5

        • Wykonanie

          Będzie kosztowało ok. 2 mld. Tak prognozują

          • 2 0

    • Ambroży Kleks

      Absolutnie popieram szanownego przedmówce

      • 6 4

    • Można taniej, wystarczy robić testy na parówkach z biedronki jak komisja Macierewicza.

      • 12 8

    • (3)

      Masz rację, już wysyłamy Zenka i Stefana z łopatami, będą kopać od Śródmieścia mniej więcej w kierunku południowym
      ..
      Żartem to jest twoje podejście do tematu.

      • 9 4

      • (2)

        zartem jest cena 50 milionów - daj sobie to powiedziec!

        • 5 5

        • sam sobie nie dasz powiedzieć (1)

          wiesz ilu specjalistów za ciężką kasę i jak długo musi pracować, aby powstał taki projekt? nawet sobie nie zdajesz sprawy jaki to jest ogrom pracy!

          • 3 4

          • budowa "węgłówki" zajęła 10 lat

            począwszy od uchwały sejmowej.

            • 1 1

    • Znawco

      Zapraszamy do zawodu. Zapewne zrobisz to taniej i szybciej. Ale nie siej demagogii bo jestes i**otą i nie masz pojecia o czym piszesz

      • 2 5

  • teraz jest właściwy rząd więc kase nam da na projekt i wykonanie kolei (2)

    da, prawda?

    • 31 11

    • Już rozdają, a nie dostali. Tak jak mówił w 24 godziny po wyborach.

      I palyfko po 5 PLN

      • 8 8

    • Znowu wizualizacje i symulowanie ruchu. Znak, że zbliżają się wybory. Naobiecujemy, POkażemy ładne zdjęcia, a później POwiemy, że to była taka przenośnia. I kolejne 5 lat zleci...

      • 2 0

  • SUper

    • 3 5

  • Czekamy na opinie Mietków pt. "za co 30 baniek, ja bym to w Paintcie za 30 tysięcy zrobił" (4)

    • 31 13

    • Za 30 tysi...

      To mi się nie opłaca laptopa otwierać

      • 3 0

    • (1)

      Za 30milionów można kupić w Gdańsku, gdzie nie jest tanio, co najmniej ze 40 mieszkań - chcesz mi powiedzieć że samo zrobienie projektu generuje tyle kosztów co wybudowanie (nie licząc że deweloper buduje na zysk) całego bloku mieszkalnego z podłączeniem mediów, windami itp itd? Ilu ludziom trzeba zapłacić ile pieniędzy. Ile sprzętu do badań? Ile ekspertyz?

      • 0 5

      • Tak

        Projekt tworzy kilkaset ca 150 osob. Pomnoz razy 36 mcy pensje ninimalna 6 tys i zobacz wynik. Kontrak przewiduje jeszcze mase innych rzeczy po stronie projektanta ktore nie sa za darmo.

        • 4 0

    • w paincie to ty sobie wacka powiększasz i wysyłasz na plebanię.

      • 1 0

  • (4)

    Za sam projekt? Kurcze! Tylko biuro projektowe otwierać hehe. Noo too teraz można kupować mieszkanie pod Straszynem nawet. Kolejkom do centrum w 12 minut!

    • 19 21

    • To otwieraj.

      • 19 3

    • (1)

      Nie masz pojęcia, o czym piszesz.

      • 15 3

      • Ty też nie

        • 2 3

    • jak się dopchasz :D

      • 4 0

  • (4)

    Gdańsk jest zacofanym miastem.Hitem jest budowa linii PKM...
    Uważam ,że powinno zacząć się budować schrony na wypadek wojny.

    • 23 26

    • To buduj (3)

      • 13 6

      • (2)

        Mamy wybudowany schron na działce murowany pod ziemią,wzmocniony gliną i płytami gipsowymi.Dla mnie ,dzieci i męża wystarczy.

        • 2 7

        • To mieszkaj i gratuluję. (1)

          • 3 1

          • Jasne.

            • 0 3

  • 90 procent mieszkańców Gdańska głosowało na platformę, posłowie wprowadzą metropolię więc pieniądze będą w przyszłym roku (4)

    • 26 21

    • (1)

      każdy temat dla ciebie wiąże się z polityka ... wyłącz tv bo cie nieźle wysterowali

      • 2 7

      • kapitalizm polityczny

        czyli "komuna stosowana"...

        W takim ustroju żyjemy

        • 5 0

    • Jeśli faktycznie tak się stanie że pieniądze będą w przyszłym roku to i tak +/- 3 lata projektowania a potem +/- 4 lata budowa. Tak więc można czekać i czekać

      • 7 0

    • Chyba 9%

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Popieram inwestycje w komunikacje (12)

    ale rozkłady jazdy pozostawiają wiele do życzenia :(
    częstotliwość PKM w tej chwili jest zdecydowanie niewystarczająca. Rozkład zaproponowany na tzw bypass-ie Kartuskim to nieporozumienie. Budujcie koleje, ale pociągi na tych trasach muszą jeździć często - w przypadku linii Gdynia Wrzeszcz przez Lotnisko - co 20 minut (tak było w momencie uruchomienia PKM). Dlaczego pociągi z Ksścierzyny/Kartuz nie jadą tylko do Osowej a stamtąd przesiadka na wspomniany wcześniej pociąg? Oczywiście czas oczekiwania - maksymalnie 5 minut. Przy takim rozwiązaniu PKM miałaby sens. Teraz.. fajnie, że jest ale trzeba ustawić sobie pracę pod pociągi (a jazda do Kościerzyny do Gdyni przez Wrzeszcz to.. nie wiem kto na to wpadł.. pociąg powinien kończyć bieg we Wrzeszczu i stamtąd szybka przesiadka na SKM - postoje do 20 minut tego składu w Wrzeszczu to jakiś żart).

    • 135 16

    • Mylisz te dwie inwestycje

      Jedyna ich wspólna cecha to zaangażowana spółka PKM. Jeżeli kiedykolwiek dojdzie do powstania PKM Południe to będzie to przedłużenie SKM. Po obecnej PKM jeździ teraz PolRegio. Więc zupełnie inny charakter mają mieć te dwie inwestycje. Ta obecna bardziej ma przypominać pozamiejskie trasy np. do Tczewa czy do Bydgoszczy itp. i stąd zupełnie inna częstotliwość. Ale wiadomo, to tylko wyciągnięte wnioski na podstawie tego jak to przedstawiają.

      • 15 0

    • Czy ktoś zacznie w końcu pisać o tym, że to jest przedłużenie SKM? (5)

      Nie rozumiem dlaczego o tym się nie mówi w artykułach nt. "PKM południe" ale jest to de facto przedłużenie lini SKM. Być może dlatego, że SKM to nazwa handlowa spółki, której ponad 60% akcji wciąż jest w rekach PKP (co jest jakimś kuriozum biorąc pod uwagę, że jest to system kolei miejskiej, która ma parametry metra). Sprawdziłem dokładnie studium projektowe tej inwestycji - będzie to przedłużenie torów za stacją Gdańsk Śródmieście a wszystkie perony mają projektowaną wysokość 96 cm. Jest to przedłużenie infrastruktury SKM.

      • 13 0

      • To, ze przedluzenie torów skm nie oznacza, ze pojedzie (4)

        co 7min. Czy skm do chyloni czy do wejherowa tez jezdzi co 7min? Będzie jezdzic do srodmiescia i przesiadka, jak obecna pkm. Moze niektore beda jechaly dalej ale do tego tez trzeba by dokupic skoro skladow i rozklad dograc.

        • 3 5

        • Wejherowo to nie Trójmiasto (3)

          • 5 2

          • to jest Trójmiasto

            Kaszubskie lub "małe".

            • 0 0

          • A chylonia czy cisowa? (1)

            • 0 0

            • Na Chylonię jeżdżą wszystkie SKMki. Czyli są co 7 min. Na Cisową nie przyjeżdża 14 pociągów z całego rozkładu (może nawet mniej) czyli tak mniej więcej 1/4 rozkładu. Tragedii nie ma.

              • 1 0

    • pkm gdańsk lotnisko powinny jeździć przez całą dobę

      • 6 0

    • Struk i jego banda (1)

      Struk i jego banda- a 3 pary pociągów pomiędzy Chojnicami a Kościerzyną? Oni wydają pieniądze na kolej, tylko tam gdzie mogą dużo przytulić z UE, ale sami proponują wykluczenie komunikacyjne

      • 2 1

      • Wykluczenie komunikacyjne raczej następuje

        Już na starcie gdy podejmujesz decyzję, że chcesz mieszkać w Chojnicach lub w Kościerzynie. Hasło o wykluczeniu komunikacyjnym stało się ostatnio modne jak tylko pojawia się gdzieś jakaś szansa na inwestycję

        • 0 0

    • Przesiadki to zło

      Kursy nigdy nie są zsynchronizowane, potem stoisz jak ten pajac. Bezpośrednie połączenia między większymi stacjami to podstawa. No i PKM musi jeździć do Gdańska Głównego oraz do Oliwy, tam najwięcej ludzi dojeżdża do pracy i podróźuje dalej.

      • 1 0

    • PKM

      W przypadku PKM z wrzeszcza do Gdyni gl w godzinach szczytu byłoby obłożenie nawet na 10-15 minutowe takty. Aktualnie nie wiem dla czego w godzinach szczytu PKM może jeździć najpierw co 40min później 3 kolejki odjeżdżają w przeciągu 30min a później znowu 30min przerwy. Nie da się tego normalnie zgrać z pracą bądź szkolą.

      • 0 0

  • To sa drogie rzeczy ...

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane