• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co (nie)dzieje się na Targu Rakowym?

Katarzyna Moritz
30 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Z terenu po dawnej Gildii obecnie korzystają kierowcy, który mają tam dodatkowe miejsca parkingowe. Z terenu po dawnej Gildii obecnie korzystają kierowcy, który mają tam dodatkowe miejsca parkingowe.

Choć na terenie po dawnej Gildii nie widać jeszcze żadnych prac związanych z olbrzymią inwestycją Forum Radunia, to nie oznacza to, że w sprawie nic się nie dzieje. Wkrótce ruszą tam badania archeologiczne, a jesienią mamy poznać dokumentację techniczną. Nie próżnuje też SKM i przygotowuje przetarg na wykonawce nowego przystanku Gdańsk-Śródmieście.



Czy będziesz korzystać z nowego przystanku SKM?

W kwietniu, po szumie podpisanej umowie na inwestycje na targu Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska, zapowiadano, że za miesiąc ruszą prace archeologiczne. Tak się jednak nie stało. Dlatego niektórzy mieszkańcy Gdańska nie mogą się pogodzić ze zniknięciem Gildii i dziwią się czemu hale nie mogły spokojnie funkcjonować jeszcze przez wakacje. Tymczasem dawny plac po kupcach coraz chętniej wykorzystywany jest jako dodatkowy, choć dziki, parking w Śródmieściu.

- Wkrótce to się zmieni. Płyty i posadzki, które są jeszcze w tym miejscu będą lada moment usuwane, niedługo wejdą tam archeolodzy, a teren zostanie ogrodzony - zapowiada Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development z holenderskiej firmy, która w porozumieniu z miastem realizuje inwestycję wartą 800 mln zł. Przypomnijmy, miasto w zamian za wniesiony do spółki grunt (5 ha) objęło w spółce 49 proc. udziałów. Pakiet większościowy należy do Holendrów finansujących zabudowę targów.

Główny inwestor wkrótce planuje wystosować zapytanie ofertowe na wyłonienie firmy archeologicznej, która najpóźniej w październiku ma ruszyć z badaniami. Czy można się tam spodziewać jakiś historycznych niespodzianek?

- Obszar przedinwestycyjnie został zbadany by zapobiec niespodziankom oraz by mieć większą pewność założeń budżetowych. Ewentualnie spodziewać się możemy czegoś jedynie w rejonie dawnego kunsztu wodnego - wyjaśnia Matusiak.

Jesienią ma być zaprezentowana, jak mówi dyrektor "bardzo dojrzała" dokumentacja techniczna, z uwzględnieniem kolorów elewacji i ostatecznych kształtów obiektów. Trwają też uzgodnienia związane z pozwoleniami na budowę. Do końca roku ma też zostać rozstrzygnięty przez miasto, konkurs architektoniczny, na Centrum Historyczne Miasta Gdańska, które także powstanie na targu.

- Przy inwestycji pracuje cały sztab ludzi, jest to system naczyń połączonych. Pierwsze widoczne prace budowlane rozpoczną się na początku przyszłego roku i będą dotyczyć zabudowy torów kolejowych. Pierwsi użytkownicy, głównie centrum handlowego, będą mogli się tam pojawić po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji, na przełomie 2015 i 16 roku - zapowiada Matusiak.

Poza wcześniej wspomnianą betonową płytą o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, powstanie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Dzięki przystankowi nie tylko będzie można szybciej dojść do Głównego Miasta, ale też do nowego centrum. Jak tu przebiegają prace?

- Z PKP S.A. mamy już zawartą umowę na użytkowania tego gruntu. W przyszłym tygodniu spodziewamy się decyzji konserwatora zabytków na wycinkę drzew. Do końca roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie prac budowlanych. Trwa jeszcze sporządzanie dokumentacji projektowej - wylicza Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM.

Trwają już prace związane z przedłużeniem peronu III od dworca głównego. Na przełomie roku ma nastąpić wycinka drzew i krzewów. Prace budowlane mają się zakończyć w drugiej połowie 2014 roku.

Miejsca

Opinie (99) 6 zablokowanych

  • Rządzący chcą na siłę (3)

    zamazywać rzeczywistość. Sopot likwiduje ostatni bar mleczny bo to nie pasuje do wizerunku "kurortu" dla młodych, pięknych i bogatych. Gdańsk likwiduje Gildię, bo to źródło zaopatrzenia dla ludzi mniej zamożnych jakich większość, likwiduje mieszkania komunalne poprzez wyrugowanie z nich mieszkańców - drastyczne podwyżki czynszów ... itd itp. ale było przaśno i biednie tak cały czas jest, tylko z przodu elegancka fasada nowoczesności i bogactwa, a z tyłu rozwalony śmietnik.

    • 19 16

    • Byle szybciej z tymi komunalnymi!

      • 1 1

    • W Gdańsku jest większość

      dziadowskich miejsc i rzeczywistości tej nie da się wymazać, to będzie jeden z nielicznych obiektów o trochę wyższym standardzie od tego slamsu co jest dookoła.

      • 2 3

    • już już tuż tuż

      dajcie zarobić właściwie ludziom bo ta część handlowa w żaden sposób nie zarobi na resztę inwestycji. ludzi w gdańsku ubywa, opodatkowanie mieszkańców wysokie, poroniony pomysł na przystanek kolejowy.. coś czuję że to kolejne długowieczne płoty w gdańsku

      • 0 2

  • Myślę, że jak na centralną część (1)

    miasta, jest to badziewie. Paweł Adamowicz przeszedł do kontrofensywy: dotychczas w jego nic nierobieniu był ten plus, że po nim może przyszedł by ktoś, kto w nie-spieprzonej przestrzeni, zdołałby zbudować coś na prawdę dobrego; w tej sytuacji ten teren idzie (który to już pod rządami Adamowicza?) na straty.

    • 20 4

    • dziwne, że tam kościoła nie wybudował

      jw

      • 5 2

  • Kolejny piękny widok na nastepne lata będzie

    ogrodzona dziura zrobiona przez archeologów i nic więcej.
    Bieda w budownictwie nie pozwoli na szybką realizację tej wizji.
    I się zastanawiam ile lat będzie dziura, czy budyń podpisał umowę z czasem realizacji,czy ty tylko opchnął dobrą działkę na widzi mi się dla kasy???

    • 19 3

  • Jeżeli to jest "niezbędna" inwestycja.... (9)

    ...to ja chyba jestem z innej planety!

    Być może w jakimś małym stopniu ta stacja będzie przydatna dla jakiejś małej grupy osób, ale ja bym mogła od ręki wymienić co najmniej 20 innych rzeczy, które powinny zostać wybudowane/ zmodernizowane w pierwszej kolejności (względy bezpieczeństwa, przydatności, estetyki, funkcjonalności itd).

    No cóż, ale Budyń jest specjalistą od trwonienia cudzych ciężko zarobionych pieniążków.

    • 16 11

    • Gdań-szczanko (2)

      Tak, masz rację Gildia z chińskim badziewiem po 5 zł to najlepsze rozwiązanie dla tego miejsca.

      • 3 3

      • czytaj ze zrozumieniem (1)

        Czy ja wspomniałam słowo o Gildii?

        Miałam do niej stosunek obojętny (nie kupowałam, ale nie przeszkadzało mi, że inni tak, ale budowę stacji w tym miejscu uważam za marnotrawstwo. No chyba, że nasz budżet pęka w szwach i stajemy w konkursie "Które miasto lepiej zmarnuje fundusze"

        • 1 4

        • Gdań-szczanko

          o ile jesteś nią. Znów kulą w płot. budowa stacji to nie jest inwestycja miejska.

          • 6 1

    • Gdańszanko (3)

      "Być może w jakimś małym stopniu ta stacja będzie przydatna dla jakiejś małej grupy osób"

      na jakiej podstawie te wnioski? Jakieś badania przeprowadziłaś? Czy po prostu rozmawiałaś ze znajomymi i tak ci się wydaje? ;)

      "ja bym mogła od ręki wymienić co najmniej 20 innych rzeczy, które powinny zostać wybudowane/ zmodernizowane w pierwszej kolejności (względy bezpieczeństwa, przydatności, estetyki, funkcjonalności itd)."

      ekspertka po prostu :) forumowa ekspertka, marnujesz się ;)

      • 6 1

      • (2)

        "na jakiej podstawie te wnioski? Jakieś badania przeprowadziłaś? Czy po prostu rozmawiałaś ze znajomymi i tak ci się wydaje? ;)"

        No masz rację- 10 minutowy spacerek od Dw. Gł to mordęga. To wciśniemy jeszcze po peronie między inne stacje.

        I nie trzeba być ekspertem, aby dojść do wniosku, ze kaskę można spożytkować w inny sposób. No chyba, ze ważniejsze jest posiadanie przystanku, na który nic nie będzie przyjeżdżało na czas.

        • 0 4

        • Nadal nie rozumiesz.

          A coś pisałas o czytaniu ze zrozumieniem.

          Ten przystanek ma powstac za pieniądze SKM, a nie miasta Gdańska. To po pierwsze.

          Odległości między przystankami kolei aglomeracyjnych sa własnie takie: rzedu jednego - dwóch kilometrów. Zajrzyj do planu dowolnego miasta, gdzie taka kolej istnieje, najbliższe to Berlin. To po drugie.

          • 3 2

        • To po co przystanek Gdańsk Główny i kilka innych

          10 min piechotą od przystanku GD Główny jest do Gd Stocznia. Przecież to nie mordęga, więc można się przejść. Zlikwidujmy Gd Przymorze, bo jest 10min do Gd Oliwa i Gd Zaspa, więc nie mordęga. Gd Politechnika, a po co nam ten przystanek to jest 10 min do Gd Wrzeszcz.

          Ile masz minut do przystanku nie opodal domu. 3-5min to go zlikwidujmy kolejny masz 10min drogi.

          Zastanów się czasem co mówisz?

          • 7 1

    • Po pierwsze nie stacja, tylko przystanek.

      Po drugie ten przystanek to akurat ma być finansowany z pieniędzy SKM (coś wspominałaś o czytaniu ze zrozumieniem...?), a nie miejskich. Do pieniedzy SKM to "budyń" (zapewne masz na mysli prezydenta Gdańska) akurat dostępu nie ma i nie ma mozliwości ich trwonienia.

      • 4 1

    • Tak małej grupie osób

      jak Gdańsk-Zaspa, czy Gdańsk-Politechnika, zastanów się co mówisz, bo chyba nie jesteś z Gdańska, a w centrum nie bywasz w ogóle.

      • 1 0

  • sami eksperci (3)

    jezeli uwazacie, ze to jest niezbedna inwestycja- to moje gratulacje. Pomalujmy jeszcze trawe na zielono i bedzie pieknie. I zrobmy jeszcze "przystanek" skm Brama Oliwska.

    • 5 13

    • Brama Oliwska (2)

      Przystanek SKM przy Bramie Oliwskiej istnieje od dawna. Nazywa się Gdańsk Stocznia. I może sie okazac bardzo potrzebny już całkiem niedługo...

      • 6 0

      • kiedy i po co? (1)

        • 0 2

        • Młode Miasto tam będzie.

          • 3 0

  • na fotexie ładna hanka

    • 1 0

  • Zrzędy

    Wam się NIC nie podoba...

    • 11 3

  • ale wy gadacie na ten przystanek (2)

    a myślenie boli.
    Ma to być przystanek dla tych co dojeżdżają do GD od strony Pruszcza, od strony GDY SKM będzie dojeżdżać tam co któryś tabor.
    Ten przystanek ma na celu TYLKO ułatwienie i skrócenie czasu dla przyjezdnych spoza trójmiasta dlatego w projekcie jest też mała pętla autobusowa.

    • 4 2

    • No nie wiem, czy TYLKO. (1)

      z tego przystanku skorzystają też mieszkańcy Chełmu, Starego Przedmieścia, Dolnego Miasta. Może wreszcie te dzielnice wrócą do normalnego funkcjonowania, po kilkudziesięcioletnim odizolowaniu przez arterię komunikacyjną zbudowaną jako Aleja Leningradzka, obecnie Podwale Przedmiejskie. Moze wreszcie przestaną to być zapomniane i menelskie dzielnice.

      • 3 1

      • tylko ułatwienie dla przyjezdnych a miejscowi będą korzystać sporadycznie(chyba że kierunek Pruszcz), SKM nie puści tam wszystkich taborów bo nie ma gdzie zrobić tam końcowego GD-GDY to jest przelotowa stacja, SKM nie puści pełnych składów do Pruszcza czy Tczewa bo nie stać ich na to(przedłużenie trasy muszą mieć więcej taborów by utrzymać obecny czas kursowania)

        • 1 0

  • (11)

    W przypadku tej inwestycji,jak rzadko,to przy inwestycji PKP wre robota,co widać z mostu Hucisko
    po jego południowej stronie.
    Ale jeśli pracę trawają też po stronie MD,to OK.
    Fajnie by było,gdyby takie same działania
    miały miejsce na zieleńcu NOTu oraz!Wyspie Spichrzów.
    W drugim przypadku tym bardziej,gdyż zakres prac
    jest podobny.Przystosowanie architektoniczne
    terenu nad torami pod zabudowę,można chyba porównać
    do prac hydrotechnicznych na WS.

    • 4 0

    • wszechobecna maniera gadania skrótowcami. (10)

      PKP i NOT to sie domyslam co to jest. Ale co to jest MD i WS?

      • 4 0

      • WS - Wyspa Spichrzów (7)

        • 1 2

        • a MD? (6)

          • 3 0

          • Multi Development (5)

            czy to takie nielogiczne?

            • 1 4

            • Nielogiczne jest... (3)

              ...mówienie lub pisanie takimi skrótowcami. Taki tekst staje się niezrozumiałym bełkotem. To chyba nie jest nadmierny wysiłek wpisać normalnie pełne słowa zamiast idiotycznych skrótów? Nikt nie ma obowiązku znać znaczenia tych kretyńskich zbitek liter, a już na pewno nikt nie musi wiedzieć, co pod danym skrótem rozumie konkretna osoba.

              Wyspa Spichrzów, to po prostu Wyspa Spichrzów, a nie żadne "WS", co równie dobrze może oznaczać Wal Się.

              • 3 0

              • (2)

                "..a nie żadne "WS", co równie dobrze może oznaczać Wal Się."
                Jakoś nie zauważyłem,żebym używając skrótowców
                Kogoś (potencjalnie) obrażał, tak jak Ty...
                Reasumując, wolę(czasami)użyć kulturalnych skrótowców, niż ich chamskie rozszerzanie...

                • 1 2

              • Obrażasz kogoś (potencjalnie)... (1)

                ...używając enigmatycznych skrótowców zamiast starannie pisać pełnymi słowami.

                • 1 0

              • Czyli jeśli Ktoś by użył skótowca, co wiecej w obcojęzycznej formie(nie chodzi o nazwy własne,jak MD=Multi Development, a w tym młodzi 15-25 są biegli) to Cię obrażają.... ?

                • 0 0

            • Równie dobrze może to być...

              Mokra d*pa, albo Maksymalna Durnota.

              Tak trudno napisać normalnie pełną nazwę?

              • 3 0

      • (1)

        Warto czytać cały artykuł, wówczas wie się dużo więcej,
        nawet jest człowiek w stanie rozszyfrować krótkie
        skróty, niż jak się czyta 'po łebkach'...
        Pozdrawiam.

        • 1 2

        • W artykule na szczęscie tych idiotycznych skrótowców się nie używa.

          A kultura dyskusji i szacunek dla innych wymaga, by pisać NORMALNIE, a nie skrótowcami, które są niezrozumiałe a ich rozszyfrowanie wymaga skakania między rozmową i artykułem.

          • 1 0

  • Więcej wiary - lepsze życie

    Czy naprawdę jedynie same negatywy?, zero optymizmu? Czy zawsze musimy narzekać i przewidywać tylko niepowodzenia? Podobno trzymanie kciuków i pozytywne myślenie ma przyszłość. Cieszmy się, jeśli komuś się coś uda. Więcej wiary!!!! Łatwiej tak żyć - zapewniam

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane