• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co (nie)dzieje się na Targu Rakowym?

Katarzyna Moritz
30 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Z terenu po dawnej Gildii obecnie korzystają kierowcy, który mają tam dodatkowe miejsca parkingowe. Z terenu po dawnej Gildii obecnie korzystają kierowcy, który mają tam dodatkowe miejsca parkingowe.

Choć na terenie po dawnej Gildii nie widać jeszcze żadnych prac związanych z olbrzymią inwestycją Forum Radunia, to nie oznacza to, że w sprawie nic się nie dzieje. Wkrótce ruszą tam badania archeologiczne, a jesienią mamy poznać dokumentację techniczną. Nie próżnuje też SKM i przygotowuje przetarg na wykonawce nowego przystanku Gdańsk-Śródmieście.



Czy będziesz korzystać z nowego przystanku SKM?

W kwietniu, po szumie podpisanej umowie na inwestycje na targu Rakowym i Siennym zobacz na mapie Gdańska, zapowiadano, że za miesiąc ruszą prace archeologiczne. Tak się jednak nie stało. Dlatego niektórzy mieszkańcy Gdańska nie mogą się pogodzić ze zniknięciem Gildii i dziwią się czemu hale nie mogły spokojnie funkcjonować jeszcze przez wakacje. Tymczasem dawny plac po kupcach coraz chętniej wykorzystywany jest jako dodatkowy, choć dziki, parking w Śródmieściu.

- Wkrótce to się zmieni. Płyty i posadzki, które są jeszcze w tym miejscu będą lada moment usuwane, niedługo wejdą tam archeolodzy, a teren zostanie ogrodzony - zapowiada Tomasz Matusiak, dyrektor Multi Development z holenderskiej firmy, która w porozumieniu z miastem realizuje inwestycję wartą 800 mln zł. Przypomnijmy, miasto w zamian za wniesiony do spółki grunt (5 ha) objęło w spółce 49 proc. udziałów. Pakiet większościowy należy do Holendrów finansujących zabudowę targów.

Główny inwestor wkrótce planuje wystosować zapytanie ofertowe na wyłonienie firmy archeologicznej, która najpóźniej w październiku ma ruszyć z badaniami. Czy można się tam spodziewać jakiś historycznych niespodzianek?

- Obszar przedinwestycyjnie został zbadany by zapobiec niespodziankom oraz by mieć większą pewność założeń budżetowych. Ewentualnie spodziewać się możemy czegoś jedynie w rejonie dawnego kunsztu wodnego - wyjaśnia Matusiak.

Jesienią ma być zaprezentowana, jak mówi dyrektor "bardzo dojrzała" dokumentacja techniczna, z uwzględnieniem kolorów elewacji i ostatecznych kształtów obiektów. Trwają też uzgodnienia związane z pozwoleniami na budowę. Do końca roku ma też zostać rozstrzygnięty przez miasto, konkurs architektoniczny, na Centrum Historyczne Miasta Gdańska, które także powstanie na targu.

- Przy inwestycji pracuje cały sztab ludzi, jest to system naczyń połączonych. Pierwsze widoczne prace budowlane rozpoczną się na początku przyszłego roku i będą dotyczyć zabudowy torów kolejowych. Pierwsi użytkownicy, głównie centrum handlowego, będą mogli się tam pojawić po zakończeniu pierwszej fazy inwestycji, na przełomie 2015 i 16 roku - zapowiada Matusiak.

Poza wcześniej wspomnianą betonową płytą o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, powstanie tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny, projektowaną stację SKM Gdańsk Śródmieście (budowana kosztem 80 mln zł z pieniędzy SKM) z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Dzięki przystankowi nie tylko będzie można szybciej dojść do Głównego Miasta, ale też do nowego centrum. Jak tu przebiegają prace?

- Z PKP S.A. mamy już zawartą umowę na użytkowania tego gruntu. W przyszłym tygodniu spodziewamy się decyzji konserwatora zabytków na wycinkę drzew. Do końca roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie prac budowlanych. Trwa jeszcze sporządzanie dokumentacji projektowej - wylicza Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu w SKM.

Trwają już prace związane z przedłużeniem peronu III od dworca głównego. Na przełomie roku ma nastąpić wycinka drzew i krzewów. Prace budowlane mają się zakończyć w drugiej połowie 2014 roku.

Miejsca

Opinie (99) 6 zablokowanych

  • Kolejna Dziura Wstydu

    Obawiam się, że powstanie kolejna dziura wstydu, która będzie straszyć przez lata, tak jak ta przy Nocie. Na wizualizacjach się skończy. Po wykopaliskach inwestor ucieknie.

    • 3 1

  • Ten peron

    to jest jedna z niewielu inwestycji, które przyniosą pożytek mieszkańcom Gdańska i faktycznie są potrzebne już teraz.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane