- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (127 opinii)
- 3 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.
Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska
Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.
Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.
Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.
Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu
Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii Europejskiej
Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.
Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - Kartuska
Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera
Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. Hallera
Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej Wałowej
Czytaj też:
Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy
Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską
Pętla Oliwa
Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek Subisława
Czytaj też:
"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie
Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską
Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - Chłopska
Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.
Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.
Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory
Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.
Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: Miszewskiego
Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej
W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.
Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.
Czytaj też:
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM
Przystanek Brętowo PKM
Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicji
Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.
Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.
Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów
Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.
W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.
Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.
![Komunikacja w Trójmieście](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/69/2744/405x405/2744422__kr.webp)
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie (368) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-13 21:52
(1)
Dobudować tor na hucisku dla tramwajów skręcających w Kartuską
- 5 4
-
2021-06-13 23:00
W Nowe Ogrody jak juz
- 1 0
-
2021-06-13 21:57
zrobić mniej przystanków, zmienić cykle świateł i priorytet dla nich na światłach. To może cokolwiek się tu zmieni.
- 2 1
-
2021-06-13 22:03
Najgorzej jest na Chełmie gdzie tramwaj czeka 2 minuty na każdych światłach z osiedlowymi dróżkami przecież to paranoja powinny mieć tramwaje automatycznie zielone
- 17 0
-
2021-06-13 22:04
Automatyczne zielone dla tramwaju to oczywiste
- 10 1
-
2021-06-13 22:09
hulajnoga elektryczna jest szybsza od tramwaju (2)
wiem bo jeżdzę z Oruni do Wrzeszcza 25 minut max. Moze opcja w cenie biletu miesięcznego hulajnoga od miasta. Wyjdzie taniej bo roczna dopłata miasta do biletu za 100 to ponad 3000
- 8 3
-
2021-06-13 23:12
ale co by wtedy robił ideolog Michał Tusk?
- 2 1
-
2021-06-14 12:59
Z Oruni do Wrzeszcza w 25 minut? Ciekawe, jakim cudem... Ta Twoja hulajnoga umie latać ;)?
- 0 1
-
2021-06-13 22:19
A od kiedy p.Tusk to specjalista? Od kiedy ten pan tam pracuje??? Yyyyyyyyyyyyy
- 6 3
-
2021-06-13 22:23
Jak co!!!
Pensje prezesów
- 3 2
-
2021-06-13 22:31
Chcecie przyspieszyć ruch tramwajów i przy okazji stworzyć miasto przyjazne do życia?
To proszę rypać bez zastanawiania kopiuj-wklej z Zurychu. Oni tam dawno porozwiązywali takie problemy jak nasze. No ale to wymaga politycznej odwagi, żeby ograniczyć ruch aut, zacząć egzekwować zasady i np. przenieść przystanki tak, żeby to pasażerom było wygodnie a nie kierowcom. I nasi włodarze jak to robić dobrze wiedzą, wszak uczestniczyli w konferencji z inżynierami ruchu z ZRH.
- 7 6
-
2021-06-13 22:44
A od czego sæ dyrektorzy iprezesi spółki nie wspomnę o pucybutach kierowniczka CH za co biorą piniądze
- 1 1
-
2021-06-13 22:44
W Lipsku wszystkie przejścia przez torowiska są pozbawione sygnalizacji. (1)
Wszystkie bez wyjątku.
M. in. dzięki temu średnia prędkość tramwaju wynosi tam 27km/h.- 9 1
-
2021-06-14 12:51
i jako Gdańsk sponsorujemy im tą komunikację miejską.
GPEC, 60 mln rocznie.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.