• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
  • Tramwaje oczekujące na przejazd przez Hucisko to jedna z największych bolączek układu sieci tramwajowej w Gdańsku.
  • Korki tramwajowe przed Huciskiem potrafią często sięgać aż budynku prokuratury.

Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.



Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska



Czy należy wprowadzić bezwzględny priorytet na skrzyżowaniach dla tramwajów?

HuciskoMapka to dzisiaj miejsce, gdzie codziennie w godzinach szczytu tworzą się największe zatory tramwajowe.

Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.

Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.

Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.

Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze BałtyckiejMapka, wydaje się obecnie najpilniejszą inwestycją usprawniającą ruch tramwajów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



  • Śródmieście SKM to koleje miejsce w centrum miasta, gdzie tramwaje tracą wiele czasu.
  • Węzeł Groddecka tuż obok przystanku Śródmieście SKM.
  • Ul. Nowe Ogrody w pobliżu skrzyżowania z ul. Kartuską - Pohulanka - Powstańców Warszawskich.

Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu



Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii EuropejskiejMapka, Śródmieście SKMMapka oraz GroddeckaMapka - tramwaje muszą czekać nawet kilka minut na swoje światło.

Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.

Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - KartuskaMapka, a czasami jeszcze pod Urzędem MiejskimMapka.

Aleja Hallera przy Operze Bałtyckiej to nie tylko fatalny stan torowiska, zrywana sieć trakcyjna, ale też tramwaje często blokowane przez auta osobowe. Aleja Hallera przy Operze Bałtyckiej to nie tylko fatalny stan torowiska, zrywana sieć trakcyjna, ale też tramwaje często blokowane przez auta osobowe.

Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera



Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. HalleraMapka to kolejne miejsce, którego Gdańsk powinien się wstydzić, mówiąc o rzekomym priorytecie tramwajowym.

Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej WałowejMapka (Popiełuszki) zastępującej tzw. Żółty WiaduktMapka. Efekt? Tramwaj musi stać w korku, ponieważ kilku kierowców wjeżdża na torowisko zaraz za wiaduktem oraz w okolicach ul. Towarowej.

Czytaj też:

Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy



Tramwaje na pętli w Oliwie tracą czas ze względu na potrzebę ręcznego przekładania zwrotnic. Tramwaje na pętli w Oliwie tracą czas ze względu na potrzebę ręcznego przekładania zwrotnic.

Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską



Pętla OliwaMapka to miejsce, gdzie można poczuć ducha czasu. Nie dość, że układ torowy od lat wymaga kapitalnego remontu, to na dodatek motorniczowie muszą przekładać ręcznie zwrotnice na wjeździe i czasami wyjeździe z pętli.

Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek SubisławaMapka także wymaga kolejnych minut oczekiwania na pionową kreskę na sygnalizatorze tramwajowym (czyli odpowiednik zielonego światła).

Czytaj też:

"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie



  • Przejazd pod torami w ciągu ul. Pomorskiej. Po stronie Żabianki tramwaje tracą nawet kilka minut, by zjechać ze środka jezdni.
  • Skrzyżowanie Chłopska - Pomorska, gdzie tramwaje powinny być wykrywane po ruszeniu z przystanku.

Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską



Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - ChłopskaMapka.

Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.

Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.

  • Przystanek Wojska Polskiego. Z lewej widać tramwaj oczekujący na wjazd na przystanek w stronę al. Grunwaldzkiej.
  • Przystanek tramwajowy Klonowa, gdzie ruch wstrzymywany jest wyłącznie przez sygnalizatory na przejściu przez tory tramwajowe.
  • Przystanek Miszewskiego, gdzie brakuje krawędzi peronowej dla obsługi dwóch tramwajów jednocześnie.

Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory



Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.

Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: MiszewskiegoMapka, Jaśkowa DolinaMapka, KlonowaMapka czy Wojska PolskiegoMapka.

Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej

W przypadku przystanku Klonowa problem można też rozwiązać, usuwając zbędne sygnalizatory na przejściach na pieszych, wstrzymujące wjazd i wyjazd z przystanku. Tak stało się na ul. Kartuskiej, al. Zwycięstwa, a w ubiegłym roku w obrębie przystanku Reja.

W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.

Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.

Czytaj też:

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje



  • Estakada do przystanku Brętowo PKM pozbawiona jest odbojnic i barier ochronnych.
  • Planowany układ przestrzenny osiedla na terenach przy Brętowo PKM (w lewym dolnym rogu).

Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM



Przystanek Brętowo PKMMapka nie cieszy się dzisiaj dużą popularnością, co wynika z jego położenia z dala od budynków mieszkalnych oraz pomijania przez niektóre pociągi na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (choć to jedyny z tak wygodną przesiadką pociąg - tramwaj, pozwalający dotrzeć przez Morenę - Siedlce do centrum miasta).

Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicjiMapka trwa budowa ogromnego osiedla, którego mieszkańcy niebawem masowo zaczną korzystać właśnie z tego przystanku.

Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.

Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.


Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów



Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.

W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek SzmaglińskiPolitechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.

Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • uwaga zlikwidowac je i wybetonowac pod metrobusy (3)

    metrobusy i problem z glowy 3czesciowe dlugie nie blokuja sie nie maja torow
    nie marnuja pradu bez sensu
    nie wymagaja trakcji
    nie niszcza aut na przejazdach
    moga zjechac gdaiekolwiek i gdziekolwiek wjechac
    i sa pasem dla karetek....tadam

    • 5 3

    • Może to rzeczywiście jest lepsze rozwiązanie

      metrobusy na wodór / gaz / elektryczne. Ale o czym wtedy opowiadaliby fanatycy i tramwajowi stulejarze z FRAG-u?

      • 2 0

    • tak to lepszy pomysł zlikwidowac tramwaj puscic szybkie BUSY

      przynajmneij pas dla karetk policji strazy powstanie
      a i moje auto nie bedzie mialo testów podwozia codziennie

      • 2 0

    • macie racje ale kto bedzie wtedy kupował złom tramwajowy z Niemiec?

      setki milionów na ich remonty i remonty i naprawę trakcji.Autobus jest 10razy tanszy i niekosztowna infrastruktura .A oto właśnie chodzi by marnować miliony gdańszczan

      • 0 0

  • Połowa linii

    Co jedzie przez dworzec Główny-Hucisko, Brama wyżynna to dać na 3 maja, Urząd Miasta i przy Śródmieście SKM

    • 6 0

  • Po pierwsze trzeba przy Wyborach zmienić Prezydent.

    • 8 1

  • Przyśpieszyć?

    Najpierw trzeba się nauczyć przestrzegać rozkładu jazdy i przestać się spóźniać czyli dojść do poziomu normalności a dopiero potem myśleć o innowacjach

    • 2 1

  • Nie wiem, smiac sie czy płakać. Biadolą, ze tramwaje zamulaja jadac przez srodmiescie, (4)

    a zaraz narobią tam dodatkowych przejsc dla pieszych ze swiatlami... I to na pewno przyspieszy przejazdy.

    • 15 3

    • Dokładnie!

      • 1 1

    • To samochody powinny byc kierowane do podziemnych przejazdow, tuneli, a nie ludzie (2)

      Trzeba miec jakis udar mozgu, zeby myslec inaczej

      • 3 3

      • To najpierw zróbcie tunele dla aut (1)

        Bardzo chętnie przejedziemy bezkolizyjnie tunelami pod centrum

        • 4 2

        • Czy tobie sie czasem sufit na glowe nie spadl? Priorytetem w miescie zawsze maja byc ludzie.

          999 lub 112 - masz nr na wypadek jakby udar sie poszerzal

          • 1 2

  • Gdansk (3)

    A na czym zna się tfusk młody niedawno na lotnisko PLL Lot olx plichta a teraz drogi ile zarabia tą miernota

    • 5 4

    • (1)

      A teraz prosimy po polsku, a nie trollowemu?

      • 0 3

      • trolu wazeliniarzu napisał prawde i boli co ?

        • 2 1

    • Ungu buntu?

      • 0 0

  • Przystanki przed światłami

    Tramwaj staje dwa razy na przystanku i na światłach

    • 4 1

  • Tristar szkodzi komunikacji innej niż indywidualna samochodowa

    Bez ruszenia tego systemu tramwaj na Havla będzie wyprzedzany przez równolegle jadący autobus.

    Na Kartuskiej tramwaj nie ma priorytetu nawet przy małych uliczkach. No i te Hucisko. Przystanek przy dworcu PKP jest zapchany a przy PKS pusty. Można by tam puścić 12, dla podróżujących koleją miejską i regionalną byłoby wręcz szybciej i wygodniej, bez tłoków. Przy PKP i tak zostałaby 10.

    Bardzo dużą część możliwych usprawnień można by wykonać bez nakładów finansowych.

    • 2 4

  • Rewa (2)

    Tusk załatwi tak jak stocznie

    • 5 4

    • Stocznie załatwił J Kaczyński razem z Jaworskim , wiec nie kłam (1)

      • 0 0

      • Dobil, a zalatwiali wszyscy po kolei. No i przede wsystkim, to nie byla rentowna firma, zeby juz sie nie znecac.

        • 0 0

  • Szyny są zle

    Najpierw zająć się nimi

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane