- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Co trzeba zmienić, by przyspieszyć tramwaje?
Kilka dni temu pisaliśmy o al. Adamowicza, gdzie wreszcie tramwaje otrzymały priorytet nad samochodami. Jednak miejsc, gdzie tramwaje wciąż muszą czekać na swoje światło lub wjazd na przystanek jest w Gdańsku znacznie więcej. Przedstawiamy naszą subiektywną listę lokalizacji, które wymagają zmian, jeżeli tramwaj ma być atrakcyjnym pod względem czasu przejazdu środkiem transportu publicznego.
Niewydolne Hucisko blokujące ruch w centrum Gdańska
Rozwój sieci na górny taras sprawił, że na tym newralgicznym skrzyżowaniu co kilka minut tramwaj skręcający z dworca w prawo (tj. w kierunku Siedlec, Piecek-Migowa i al. Adamowicza) blokuje kolejny jadący prosto do Bramy Wyżynnej i odwrotnie.
Jakby tego było mało, motorniczy tramwaju jadącego prosto musi odczekać aż tramwaj skręcający na Siedlce przejedzie za mechanizm zwrotnic, aby nie doprowadzić do jego wykolejenia.
Sytuację nieco ratuje przeprogramowanie kilka lat temu sygnalizacji w taki sposób, aby tramwaje jadące w stronę Siedlec pokonywały skrzyżowanie w całości, ale to nadal zbyt mało, aby skrócić czas oczekiwania na zgodę na przejazd tramwaju.
Pełen priorytet sygnalizacji, a najlepiej w połączeniu z dodaniem osobnego toru do skrętu na Siedlce (i dalej) wzorem skrzyżowania przy Operze Bałtyckiej, wydaje się obecnie najpilniejszą inwestycją usprawniającą ruch tramwajów.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Powolny przejazd przez sąsiednie skrzyżowania w Śródmieściu
Nie jest to jednak jedyny problem niewydolności torowisk w tej części Gdańska. Kilkadziesiąt metrów dalej - na węźle Unii Europejskiej, Śródmieście SKM oraz Groddecka - tramwaje muszą czekać nawet kilka minut na swoje światło.
Tu nieco sytuację ratuje dodatkowy tor pod estakadą oraz przedłużony podwójny przystanek przy Bramie Wyżynnej, ale to tylko półśrodki.
Pasażerowie, którzy natomiast wybrali tramwaj w kierunku Siedlec i górnego tarasu, na kolejnych światłach muszą często poczekać w obrębie przejazdu Nowe Ogrody - Kartuska, a czasami jeszcze pod Urzędem Miejskim.
Opera Bałtycka i tramwaje w korku na al. Hallera
Opera Bałtycka, a przede wszystkim al. Hallera to kolejne miejsce, którego Gdańsk powinien się wstydzić, mówiąc o rzekomym priorytecie tramwajowym.
Nie dość, że torowisko wyremontowane w 2003 r. zaczyna się sypać, to do dzisiaj nie została spełniona obietnica o pełnym wydzieleniu torowisk (np. krawężnikiem lub szykanami) po otwarciu ul. Nowej Wałowej (Popiełuszki) zastępującej tzw. Żółty Wiadukt. Efekt? Tramwaj musi stać w korku, ponieważ kilku kierowców wjeżdża na torowisko zaraz za wiaduktem oraz w okolicach ul. Towarowej.
Czytaj też:
Degradacja torowiska postępuje, ale na remont nie ma pieniędzy
Ręczna zmiana toru w Oliwie i przejazd ul. Pomorską
Pętla Oliwa to miejsce, gdzie można poczuć ducha czasu. Nie dość, że układ torowy od lat wymaga kapitalnego remontu, to na dodatek motorniczowie muszą przekładać ręcznie zwrotnice na wjeździe i czasami wyjeździe z pętli.
Jakby tego było mało, ustawienie świateł na wjeździe z al. Grunwaldzkiej w Pomorską, a potem przejazd na przystanek Subisława także wymaga kolejnych minut oczekiwania na pionową kreskę na sygnalizatorze tramwajowym (czyli odpowiednik zielonego światła).
Czytaj też:
"Zielona poczekalnia" pośrodku pętli w Oliwie
Skrzyżowanie ulic Pomorskiej z Chłopską
Gdy tramwaj nabrał już prędkości po minięciu przystanku Subisława, następne cenne minuty straci na skrzyżowaniu ulic Pomorska - Chłopska.
Tutaj na pasażerów czeka jeszcze postój na przystankach przed i za skrzyżowaniem, co ma teoretycznie ułatwić przesiadanie się pomiędzy tramwajami różnych linii.
Drobnym udogodnieniem zrealizowanym kilka lat temu jest budowa splotu torowego, który umożliwia wjazd na właściwy tor tramwajom opuszczającym ul. Chłopską jeszcze przed skrzyżowaniem i tym samym nieblokowanie wjazdu na przystanek kolejnego składu.
Za krótkie przystanki i zbędne sygnalizatory
Podwójne przystanki pozwalają na szybsze pokonywanie newralgicznych odcinków kilku tramwajom jednocześnie. Wciąż są one jednak rzadkością w Gdańsku - przykładowo przywołany wcześniej przystanek Brama Wyżynna przedłużono dopiero w 2012 r.
Rozwiązanie to szczególnie potrzebne jest na głównym szlaku Śródmieście - Oliwa przez Wrzeszcz, gdzie do wielu przystanków wstrzymywanych sygnalizacjami ustawia się nieraz kolejka tramwajów: Miszewskiego, Jaśkowa Dolina, Klonowa czy Wojska Polskiego.
Sygnalizator ostrzegawczy o tramwaju na ul. Kartuskiej
W przypadku przystanku Klonowa urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni początkowo byli "za" takim rozwiązaniem, ale niemożność wdrożenia tłumaczyli brakiem pieniędzy na zastępcze sygnalizatory ostrzegawcze.
Gdy w proces ten chciała włączyć się finansowo lokalna rada dzielnicy, Inżynieria Ruchu GZDiZ zaczęła piętrzyć problemy i przekonywać, że to rzekomo zbyt niebezpieczne, choć wcześniej takie działania podejmowano na przystankach przy szkołach podstawowych czy Politechnice Gdańskiej.
Czytaj też:
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Ślimacze tempo na estakadzie do przystanku Brętowo PKM
Przystanek Brętowo PKM nie cieszy się dzisiaj dużą popularnością, co wynika z jego położenia z dala od budynków mieszkalnych oraz pomijania przez niektóre pociągi na szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (choć to jedyny z tak wygodną przesiadką pociąg - tramwaj, pozwalający dotrzeć przez Morenę - Siedlce do centrum miasta).
Stan ten należy traktować jako tymczasowy, bowiem na sąsiednich terenach dawnego garnizonowego składu amunicji trwa budowa ogromnego osiedla, którego mieszkańcy niebawem masowo zaczną korzystać właśnie z tego przystanku.
Z tego powodu doposażenie estakady o brakujące zabezpieczenia przed wykolejeniem wydaje się niezwykle zasadne. Obecnie tramwaje ok. półkilometrowy odcinek między przystankami Kolumba - Brętowo PKM pokonują rozkładowo w aż trzy minuty, co daje średnia prędkość na poziomie zaledwie 10 km/h.
Gdzie najwięcej tracicie czasu podczas codziennych podróży tramwajami? Czekamy na wasze komentarze pod artykułem.
Zespół ds. przyspieszenia ruchu tramwajów
Zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski, poinformował kilka dni temu o powołaniu specjalnego zespołu, którego celem jest przyspieszenie ruchu tramwajów.
W jego skład wchodzą: dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej i prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego w latach 2015-2017 (w latach 2010-2015 wiceprezes) oraz Michał Tusk, zatrudniony w marcu w Zarządzie Transportu Miejskiego na stanowisku specjalisty ds. inwestycji.
Jak tłumaczy Borawski, zmiany w sygnalizacji świetlnej na korzyść tramwajów mają być wprowadzane w nieodległym terminie. Dłużej przyjdzie poczekać na działania inwestycyjne związane z przebudową przystanków i układu torowisk.
Komunikacja w Trójmieście
Rozpocznij quizOpinie (368) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-14 09:06
Zwolnić Lisickiego i rozwiązać twór gait
- 7 0
-
2021-06-14 09:07
Bardzo proste rozwiazanie i skuteczne oraz najtańsze zliwkidowac tramwaje zastapic buspasami z autobusami!
Autobusami bez emisyjnymi .No ale skoro miłoscincy tramwajów ważniejsi sa od mieszkańców miasta a synalka Donalda robi sie kierownikiem inwestycji to już wiadomo ze tu taj liczy się tylko kasa dla kolesiów polityków kosztem mieszkańców miasta!
- 2 3
-
2021-06-14 09:13
Zlikwidować po jednym pasie ruchu dla samochodów. Proste (3)
W to miejsce wybudować dodatkowe tory tramwajowe.
Proste.
Dodatkowo zmiana sygnalizacji świetlnej.- 1 8
-
2021-06-14 09:43
tramwaj gimbusie nie jest dla ludzi jest jego szkodnikiem i to najbardziej kosztownym
- 2 3
-
2021-06-14 10:12
oczywiście, że tak (1)
W stolicy, do której tak bardzo tęskni pani prezydentka, jest wiele takich rozwiązań. Przed skrzyżowaniem jest 50m dodatkowego toru do skrętu w prawo. Dzięki temu zwrotnica jest dalej od skrzyżowania i oba tramwaje obok siebie mogą oczekiwać na swoje zielone.
- 0 1
-
2021-06-14 13:22
W stolicy jest też metro, a u nas nie
- 0 0
-
2021-06-14 09:18
Co zrobić ...
Puścić tramwaje pod bądź nad skrzyżowania ...
- 3 1
-
2021-06-14 09:34
Ogólnie spoko tylko że Adamowicza jeździ pusty praktycznie tramwaj
- 3 2
-
2021-06-14 09:40
proponuję, zgodnie z pomysłami miejscowych urzędników, zwiększyć ilość przejść naziemnych . (1)
- 5 0
-
2021-06-14 15:03
Oraz dać zgodnie z urzędową ekologiczną? wolą
wincyj świateł, wincyj świateł!?
- 1 0
-
2021-06-14 09:49
Korki na Hallera w wyniku zmian na Piramowicza
Urzędnicy sami takimi decyzjami generują korki i teraz maja pole do popisu w walce z korkami. Absurd goni absurd w naszym mieście. Niedługo zakorkują Śródmieście robiąc przejście naziemne nad tunelem dla pieszych i też się będą zastanawiać jak walczyć z korkami...
- 10 0
-
2021-06-14 09:49
Prostego przejazdu dla tramwajów na 3 Maja nie sa w stanie ogarnąć.
Ile razy jadę to tramwaj stoi tam na czerwonym a z drugiej strony jak tramwaju nie widać to reszta stoi niepotrzebnie.
- 5 1
-
2021-06-14 10:09
Torowisko na Mickiewicza (1)
Niedawno robione a wygląda tragicznie, co to za fuszerka? Jawny wałek, jakość skandaliczna
- 5 1
-
2021-06-14 12:47
no... 2006 to już jednak trochę. Tylko ono zaczęło już tak wyglądać jakieś 2 lata po remoncie.
- 1 0
-
2021-06-14 10:11
à propos Tuska (2)
sprawdziłem źródłosłów słowa synekura.
pierwotnie oznaczało pozycję w hierarchii kościelnej, nie mającą do czynienia z troską o dusze wiernych. cura - troska, w sensie dbanie o coś/ kogoś. sine cura, bez dbania o cokolwiek. dziś eklezjazne znaczenie nie bywa używane, dziś to zwykle dobrze płatna praca z polotycznego nadania, nie powiązana z ryzykiem, wysiłkiem i odpowiedzialnością. czym się różnią Tusk i Misiewicz?- 4 4
-
2021-06-14 11:07
(1)
Na upartego można by znaleść kilka różnic. Dobrze płatna vs normalnie płatna, przypadkowy lizus vs pasjonat z doświadczeniem. Podkreślam - na upartego bo przecież się czepiam.
- 3 0
-
2021-06-14 12:18
miaem do czynienia z pierwszym, nie miałem do czynienia z drugim
wrażenie odniosłem pozytywne. ale sytuacja nie była normalna.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.