• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Czarny piątek" na ulicach Trójmiasta. 4 powody drogowego armagedonu

Patryk Szczerba
3 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)

Piątkowy paraliż na Obwodnicy Trójmiasta sprawił, że w korkach stanęło całe Trójmiasto.

Kumulacja prac związanych z Trasą Kaszubską, budową węzła Karwiny oraz remontami ul. 3 Maja i al. Niepodległości w Sopocie sprawiła, że Trójmiasto stanęło w korkach, jakich nie było od wielu miesięcy. Do tego akurat tego dnia uruchomiono buspas na ul. Wielkopolskiej w Gdyni. W efekcie przejazd pomiędzy Gdańskiem i Gdynią zajął niektórym nawet kilka godzin.



Czy można uniknąć takich sytuacji jak w piątek?

Chyba niewielu przypomina sobie podobną sytuację jak w ostatni w piątek. Nasz Raport z Trójmiasta był wypełniony jak nigdy informacjami o zatorach praktycznie w każdym miejscu aglomeracji. Nawigacja samochodowa pokazywała, że nieprzejezdna jest każda główna trasa w Gdyni w okolicy Obwodnicy Trójmiasta. Stała też sama obwodowa, zwłaszcza na wysokości budowanej Trasy Kaszubskiej.

Kto myślał, że uniknie korka, jadąc z Gdyni do Gdańska lub odwrotnie - "przez miasto", ten nadziewał się na zator w Sopocie. Auta praktycznie nie poruszały się al. Zwycięstwa w kierunku Gdańska i to aż od PPNT.

Prawdziwy drogowy armagedon nastąpił po południu, kiedy większość ruszyła z pracy do domów. Niektórym przejazd między Gdańskiem i Gdynią zajął nawet kilka godzin. Autobusy zaliczały spóźnienia sięgające godzinę i więcej.

Wygrali tego dnia ci, którzy jechali SKM. W pewnym momencie ZKM w Gdyni poinformował, że wszyscy posiadacze biletów mogą podróżować pociągami SKM pomiędzy Rumią i Sopotem.

13:36 29 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 16:37)

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (21 opinii)

Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu
Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu


Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października

Powodem tych nadzwyczajnych problemów była kulminacja remontów i zmian w ruchu.

Trasa Kaszubska: wykonawca nadrabia stracony czas



Po pierwsze wciąż trwa budowa Trasy Kaszubskiej. Widać, że wykonawca nadrabia stracony wcześniej czas, by jak najszybciej zakończyć roboty i zapewnić przejezdność. Zamknięcie pasa obwodnicy, by pracować nad nawierzchnią na wiaduktach przy węźle Wielki Kack, to konieczność, ale piątek okazał się fatalnym terminem na ten ruch. Gdyby prace szły zgodnie z terminem, aż takich kłopotów by nie było. Ale nie idą, są opóźnienia, więc takich sytuacji należało się spodziewać. Trwa walka z czasem, by zakończyć prace przed zbliżającą się zimą, która przyniesie obniżenie temperatur.

I choć przejezdność jest zapewniona, to tylko w teorii. W praktyce widać, jak obwodnica powoli wyczerpuje swoje możliwości. Gdy do dyspozycji pozostaje jeden pas, robi się olbrzymi problem, zwłaszcza w takie dni jak piątek po południu, gdzie wielu kierowców opuszcza Trójmiasto.

Do tego wszystkiego nikt nie ukrywa już konfliktu między Gdynią i Polaquą. Gdyńscy urzędnicy powiadomili policję, że wykonawca Trasy Kaszubskiej samowolnie zmienia organizację ruchu na budowanej trasie i w jej okolicach, zwłaszcza w pobliżu wjazdów na obwodnicę.

Zwężenia z powodu budowy węzła Karwiny



Po drugie od roku trwa budowa węzła Karwiny. Zawężenia ulic - ostatnio Chwaszczyńskiej - konieczne do przebudowy, także ograniczają płynność ruchu. Tym bardziej że i bez tego trasa od Małego Kacka w kierunku Dąbrowy, przez Karwiny, zawsze stała w korku.

Zaskakujący buspas na Wielkopolskiej



Po trzecie w piątek, w trakcie największych utrudnień, władze Gdyni zdecydowały się o uruchomieniu buspasa, działającego w godz. 15-18 na ul. Wielkopolskiej, od ul. Giedymina do skrzyżowania ze Strzelców. To rozwiązanie zapowiadane od lipca, które miało jednak zostać wprowadzone w sierpniu jako tymczasowe na czas zatorów.

Jego uruchomienie zaskoczyło jednak kierowców, którzy nie wiedzieli, czy mają stosować się do zasad działania buspasa od razu (oznakowanie pojawiło się nad ranem), czy dopiero od godz. 15.

Kierowcy złorzeczyli na włodarzy, wskazując, że pojęcie "timing" czyli "wyczucie czasu", jest im zupełnie nieznane, dodając, że albo buspas trzeba było uruchamiać wcześniej, albo nie robić tego wcale. Nie omieszkali wskazać, że zabrano kierowcom jeden pas, co jeszcze bardziej rozemocjonowało wracających do domu.

Remont al. Niepodległości i przebudowa 3 Maja w Sopocie



Po czwarte od kilku tygodni trwa remont fragmentu al. Niepodległości oraz przebudowa 3 Maja w Sopocie. Inwestycja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do wysokości posesji przy Alei Niepodległości nr 636, na obu jezdniach w kierunku Gdańska. Długość realizowanego odcinka wynosi blisko pół kilometra. Ruch w kierunku Gdańska odbywa się na jednym pasie w kierunku Gdyni.

Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości

By tego było mało, trwa przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie, na odcinku od ul. Dębowej do ul. T. Kościuszki. Prace wiążą się z całkowitym zamknięciem przebudowywanego fragmentu, co uniemożliwia uniknięcie zatorów na al. Niepodległości.

Warto zwrócić uwagę, że inwestycje prowadzą trzy różne podmioty GDDKiA oraz Gdynia i Sopot. Kierowcy twierdzą, że zabrakło koordynacji działań, przez co poszkodowani są zmotoryzowani z całego Trójmiasta.

Kiedy będzie lepiej?



Sytuacja polepszy się zauważalnie prawdopodobnie wtedy, gdy zakończy się pierwsza z prowadzonych inwestycji. Według sopockich urzędników prace na al. Niepodległości skończą się w połowie listopada.

Z kolei przedstawiciele GDDKiA zapewniali przed kilkoma tygodniami, że Trasa Kaszubska powinna być gotowa w październiku. Tyle że ostatnio znów mówi się o opóźnieniu i otwarciu drogi w listopadzie.

Najdłużej prace potrwają przy węźle Karwiny. Tam robotnicy będą pracowali do jesieni 2023 roku.

Miejsca

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • A wystarczyłoby (3)

    gdyby część kierowców zostawiła auto i na te kilka dni się przesiadła do zbiorkomu. Oczywiście nie wszyscy, bo to niemożliwe, ale nawet gdyby byłoby to 30%.

    • 5 9

    • Żartujesz?! Jak to przecież Polak z krwi i kości nie przesiądzie się na żaden tramwaj czy kolejkę , Polak z krwi i kości będzie się pieklił , przeklinał wszystkich wokół ze korki ale nigdy przenigdy nie pojedzie komunikacją miejską , jakby wyglądał Polak z krwi i kości gdyby sąsiad albo koleżanka z pracy zobaczyli ze on wysiada z tramwaju.

      • 2 5

    • Gdy to piszę mam więcej negatywnych ocen niż pozytywnych (1)

      I powiem szczerze, nie bardzo wiem dlaczego. Przecież to co napisałem jest logiczne. No, chyba że rzeczywiście komentowanie tu nie ma sensu.

      • 1 2

      • odpowiedź jest prosta , polski kierowca nie umie dostosować się do sytuacji nawet gdyby zmiana zachowania przyniosła mu korzyść , dla polskiego kierowcy musi być tak jak on sobie tego życzy

        • 1 2

  • czyste PRL

    • 4 1

  • Dla mnie: czarny pt,sb,nd,pn,wt,śr,czw

    • 2 0

  • Opat, Opat, Opat (1)

    Gdzie jest OPAT?

    • 0 0

    • W zakonie

      A tak serio, trzeba go zbudować. A czy owe korki nie powstają z powodu budowy właśnie?

      • 0 0

  • Policja (1)

    A gdzie jest policja może postawić tam krawężnika żeby upłynniał ruch

    • 0 0

    • Już lepiej żeby tam żaden policjant nie kierował tam ruchem .... obejrzyj film Wiosna panie sierżancie albo U pana boga za piecem

      • 0 0

  • Nieprawdopodobna amatorszczyzna odpowiedzialnych osób z UM i GDDKiA

    Ci ludzie nadają się do pasania krów a nie do zarządzania (no może ewentualnie na prezydenta kraju - tego kraju).

    • 8 0

  • Zwezenie drogi w Piatek (1)

    Chyba wszyscy wiedza, ze piatek to najgorszy dzien tygodnia jesli chodzi o ilosc samochodow na drogach. Dlaczego zaden idiooota nie wpadl na pomysl, zeby prace zaczac w Piatek o 20 woeczorem zamiast o swicie i po prostu skonczyc je kilkanascie godzin pozniej???

    • 9 1

    • Nie wpadli na to bo nie wiedzieli że mają ciebie , faceta z genialnymi pomysłami

      • 0 1

  • Prawie 700 aut na 1000 mieszkańców w Trójmieście (1)

    Więcej niż w Berlinie i dwa razy więcej niż w Kopenhadze... Stać nas na to

    • 4 5

    • Niestety

      Do ludzi to nie dociera. Oni uważają, że skoro mają auto to muszą sic! wszędzie dojechać tak jak powinno się dojeżdżać autem, czyli szybko i bez przeszkód. I na tym ich rozumek kończy swoje działanie

      • 2 1

  • Ja bym w takie dni korzystał z komunikacji publicznej no ale ....

    • 1 3

  • Dąbrowa

    Całe trójmiasto poczuło to co się dzieje na dąbrowie od 2 lat, jedna wielka tragedia. Orientuje się ktoś czy zjazd z Chwaszczyńskiej (S6) na Rdestową (przy polifarbie) jest już otwarty???

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane