• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas skończyć Trasę Kwiatkowskiego

JAGA, TN
9 stycznia 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Czy Trasa Kwiatkowskiego zostanie w końcu dokończona? Jest na to szansa jeśli będzie wola współpracy prawicowych władz Gdyni z lewicowymi parlamentarzystami. Na razie Komisja Europejska zwróciła uwagę na potrzebę rozwoju infrastruktury transportowej przy polskich portach, co w Gdyni oznacza właśnie dokończenie Estakady Kwiatkowskiego.

- Komisja Europejska w polskim programie operacyjnym dotyczącym transportu zwróciła uwagę na nieuwzlędnienie w nim problemu dostępu do portów morskich od strony lądu - mówi Michał Guć, zastępca prezydenta Gdyni. - W Gdyni jest to Estakada Kwiatkowskiego, podobny problem ma też Gdańsk z Trasą Sucharskiego. Od wielu lat jako samorząd przekonujemy polityków, zabiegamy o dokończenie tej inwestycji, która jest niezwykle istotna z punktu widzenia interesu miasta, ale również gospodarki morskiej. Teraz znaleźliśmy sojusznika w Komisji Europejskiej, liczymy, że rząd weźmie to pod uwagę. Umieszczenie tego aspektu w programie dałoby później możliwość aplikowania o środki na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego.

By starać się o środki najpierw trzeba jednak przekształcić Trasę Kwiatkowskiego w drogę krajową. Władze Gdyni zapewniają, że wielokrotnie występowały w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury. Samorządowcy twierdzą, że pieniądze na dokończenie budowy znajdą się na pewno. Kwestia wykorzystywania wszelkich możliwości, jakie ma samorząd może jednak budzić pewne wątpliwości. Czasem problemem może się okazać inna przynależność partyjna.

Z inicjatyw, które zmierzają do przywrócenia połączenia portu gdyńskiego z siecią dróg krajowych, bardzo cieszy się Andrzej Różański, poseł SLD, który od dłuższego czasu lobbuje razem z pomorskimi posłami SLD o wpisanie Trasy Kwiatkowskiego do sieci dróg krajowych. Odbył w tej sprawie m.in. kilka rozmów w Dyrekcji Generalnej Dróg i Autostrad.

- Rzecz jest na dobrej drodze, jeżeli tylko będzie taka inicjatywa, bo inicjującym tego typu decyzje musi być samorząd lokalny - mówi Andrzej Różański, członek podkomisji morskiej w komisji infrastruktury. - Mam doświadczenie, gdyż na skutek mojej interpelacji rząd uznał fragment obwodnicy południowej Słupska jako odcinek drogi krajowej S-6 i wpisano go do rejestru dróg krajowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby taki wniosek o przekwalifikowanie pojawił się ze strony władz Gdyni. Być może już się zjawił, ale samorząd gdyński i pan prezydent Szczurek mnie o tym nie informuje. Śmiem twierdzić, że dla rozwiązania problemu tak istotnego dla Gdyni nieodzowne jest współdziałanie regionalnych parlamentarzystów i samorządu lokalnego. Z ubolewaniem stwierdzam, że w tej kwesti samorząd nie przejawia żadnych inicjatyw. Staram się uczestniczyć w posiedzeniach Rady Miasta, ale tam nie są omawiane takie problemy jak sposób dojścia do tego, aby Trasę Kwiatkowskiego ponownie wpisać do wykazu dróg krajowych. Nie dyskutuje się na sesjach Rady Miasta o działaniach podejmowanych przez samorząd dla uzyskania dodatkowych środków z budżetu czy też pozyskania środków europejskich na Trasę Kwiatkowskiego. Ostatnia taka dyskusja miała miejsce w roku 1999.

Przyjazną atmosferę dla rozwiązania problemu stara się stworzyć prezes Portu Gdynia. Rozesłał do parlamentarzystów apel adresowany do ministra infrastruktury o ponowne rozważenie wpisania Trasy Kwiatkowskiego (jak i części Trasy Wiśniewskiego) do programu rządowego, który byłby przedstawiony w Brukseli dla pozyskania środków europejskich na ten cel.

Jak doszło do tego, że Trasy Kwiatkowskiego i Sucharskiego nie znalazły się w wykazach inwestycji centralnych? Trzeba cofnąć się do roku budżetowego 1998. W projekcie budżetu pozostawionym premierowi Jerzemu Buzkowi przez ustępujący rząd SLD-PSL Trasa Kwiatkowskiego była wpisana jako inwestycja centralna. Niestety, w wyniku działań ówczesnego kierownictwa państwa, a konkretnie ówczesnego ministra transportu i gospodarki morskiej okazało się, że Trasa Kwiatkowskiego została w ostatnim momencie wykreślona z budżetu. Środki które były przewidywane przez ustępujący rząd SLD-PSL na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego czyli odcinka od ul. Morskiej do obwodnicy zostały przeniesione na inne zadanie inwestycyjne.

Później przekwalifikowano całą Trasę Kwiatkowskiego z kategorii dróg krajowych do kategorii dróg powiatowych, co w znakomity sposób utrudniło ubieganie się przez gminę Gdynia o centralne subwencje i dotacje na budowę tej trasy.

- Mam przekonanie, że obecne kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury, doceniając znaczenie połączeń drogowych i kolejowych portów morskich, przywróci możliwość wpisania Trasy Kwiatkowskiego (myślę że i Trasy Sucharskiego w Gdańsku) do systemu, który będzie objęty subwencjami bądź też dotacjami budżetowymi - dodaje Andrzej Różański.
Głos WybrzeżaJAGA, TN

Opinie (45)

  • szkoda pieniedzy

    nie wiem po co inwestowac w ten port i tak nie ma on wiekszych mozliwosci rozwoju a inwestowanie srodkow
    by takie zadupia jak pogorze czy to co znajduje sie na koncu tej trasy gdzie krowy sie pasa kapusta rosnie
    i innych slumsow co sie tam znajduja nie ma sensu
    tylko w gdanskim porcie sie inwestuje ogromne pieniadze
    (rudoport port kontenerowy i inne )
    jest juz most wantowy o takiej inwestycji gdynia moze sobie pomarzyc
    niech najpierw wyczyszcza swoj zalosny barak zwany dworcem

    • 0 0

  • to jest potrzebne po to moj drogi miastowy, aby tiry nie korkowaly morskiej dojezdzajac do obwodnicy, pozatym nie pisz o moscie wantowym, bo ma sie on do dokonczenia estakady jak piesc do nosa, na estakadzie jest przynajmniej duzy ruch, pamietam wielkie otwarcie mostu wantowego i potem pustki na nim, pozatym w tej czesci gdyni jest nie tylko pogorze, wystarczy spojrzec na mape, chyba nie masz czesto okazji jezdzic w tamte okolice, nie zdajesz sobie sprawy jak szybko mozna by bylo dojechac do gdanska obwodnica...

    • 0 0

  • Niech skończą Słowackiego!!!!!

    Zaczeli i co? Kaski zabrakło??????!1

    • 0 0

  • Tak jest popieram

    Wykończyć Słowackiego

    • 0 0

  • oj tak, tak niech pokończą to co zaczeli
    przyda się i Trasa Kwiatkowskiego i Słowackiego a i Sucharskiego też nie zaszkodzi

    • 0 0

  • .. hala na granicy gdańska i sopotu i tunel pod całą grunwaldzką skocznia narciarska i żeby 3miasto było stolycą:))

    • 0 0

  • gallux

    może Sopot ci jako stolica wystarczy?

    • 0 0

  • kurczaki

    • 0 0

  • pieczone

    przede wszystkim zasada jak cos zaczniesz to skoncz.
    Jak powiedziales a to powiedz b itd.
    Mierz sily na zamiary.

    • 0 0

  • Po pierwsze

    jezeli chodzi o trase sucharskiego to nalezaloby w koncu calkowicie i oficjalnie wyjasnic jaka naprawde role w obronie westerplatte odegral sucharski aby nie ciagnac moze falszywej legendy niezlomnego majora.

    Po drugie-primo to se za swoje pieniadzemoglaby ta polska cos skonczyc.
    Jak sie mowi o centralnych inwestycjach i wpgole o rozwoju to lape po kase w gescie zebraczym kieruje sie do brukseli.
    Autostrady bruksela wybuduje , przejscia graniczne bruksela da, chodniki bruksela ma wyrownac, krawezniki bruksela ma polozyc nic dziwnego ze o polsce mowi sie zartobliwie est-germany.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane