• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czas skończyć Trasę Kwiatkowskiego

JAGA, TN
9 stycznia 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Czy Trasa Kwiatkowskiego zostanie w końcu dokończona? Jest na to szansa jeśli będzie wola współpracy prawicowych władz Gdyni z lewicowymi parlamentarzystami. Na razie Komisja Europejska zwróciła uwagę na potrzebę rozwoju infrastruktury transportowej przy polskich portach, co w Gdyni oznacza właśnie dokończenie Estakady Kwiatkowskiego.

- Komisja Europejska w polskim programie operacyjnym dotyczącym transportu zwróciła uwagę na nieuwzlędnienie w nim problemu dostępu do portów morskich od strony lądu - mówi Michał Guć, zastępca prezydenta Gdyni. - W Gdyni jest to Estakada Kwiatkowskiego, podobny problem ma też Gdańsk z Trasą Sucharskiego. Od wielu lat jako samorząd przekonujemy polityków, zabiegamy o dokończenie tej inwestycji, która jest niezwykle istotna z punktu widzenia interesu miasta, ale również gospodarki morskiej. Teraz znaleźliśmy sojusznika w Komisji Europejskiej, liczymy, że rząd weźmie to pod uwagę. Umieszczenie tego aspektu w programie dałoby później możliwość aplikowania o środki na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego.

By starać się o środki najpierw trzeba jednak przekształcić Trasę Kwiatkowskiego w drogę krajową. Władze Gdyni zapewniają, że wielokrotnie występowały w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury. Samorządowcy twierdzą, że pieniądze na dokończenie budowy znajdą się na pewno. Kwestia wykorzystywania wszelkich możliwości, jakie ma samorząd może jednak budzić pewne wątpliwości. Czasem problemem może się okazać inna przynależność partyjna.

Z inicjatyw, które zmierzają do przywrócenia połączenia portu gdyńskiego z siecią dróg krajowych, bardzo cieszy się Andrzej Różański, poseł SLD, który od dłuższego czasu lobbuje razem z pomorskimi posłami SLD o wpisanie Trasy Kwiatkowskiego do sieci dróg krajowych. Odbył w tej sprawie m.in. kilka rozmów w Dyrekcji Generalnej Dróg i Autostrad.

- Rzecz jest na dobrej drodze, jeżeli tylko będzie taka inicjatywa, bo inicjującym tego typu decyzje musi być samorząd lokalny - mówi Andrzej Różański, członek podkomisji morskiej w komisji infrastruktury. - Mam doświadczenie, gdyż na skutek mojej interpelacji rząd uznał fragment obwodnicy południowej Słupska jako odcinek drogi krajowej S-6 i wpisano go do rejestru dróg krajowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby taki wniosek o przekwalifikowanie pojawił się ze strony władz Gdyni. Być może już się zjawił, ale samorząd gdyński i pan prezydent Szczurek mnie o tym nie informuje. Śmiem twierdzić, że dla rozwiązania problemu tak istotnego dla Gdyni nieodzowne jest współdziałanie regionalnych parlamentarzystów i samorządu lokalnego. Z ubolewaniem stwierdzam, że w tej kwesti samorząd nie przejawia żadnych inicjatyw. Staram się uczestniczyć w posiedzeniach Rady Miasta, ale tam nie są omawiane takie problemy jak sposób dojścia do tego, aby Trasę Kwiatkowskiego ponownie wpisać do wykazu dróg krajowych. Nie dyskutuje się na sesjach Rady Miasta o działaniach podejmowanych przez samorząd dla uzyskania dodatkowych środków z budżetu czy też pozyskania środków europejskich na Trasę Kwiatkowskiego. Ostatnia taka dyskusja miała miejsce w roku 1999.

Przyjazną atmosferę dla rozwiązania problemu stara się stworzyć prezes Portu Gdynia. Rozesłał do parlamentarzystów apel adresowany do ministra infrastruktury o ponowne rozważenie wpisania Trasy Kwiatkowskiego (jak i części Trasy Wiśniewskiego) do programu rządowego, który byłby przedstawiony w Brukseli dla pozyskania środków europejskich na ten cel.

Jak doszło do tego, że Trasy Kwiatkowskiego i Sucharskiego nie znalazły się w wykazach inwestycji centralnych? Trzeba cofnąć się do roku budżetowego 1998. W projekcie budżetu pozostawionym premierowi Jerzemu Buzkowi przez ustępujący rząd SLD-PSL Trasa Kwiatkowskiego była wpisana jako inwestycja centralna. Niestety, w wyniku działań ówczesnego kierownictwa państwa, a konkretnie ówczesnego ministra transportu i gospodarki morskiej okazało się, że Trasa Kwiatkowskiego została w ostatnim momencie wykreślona z budżetu. Środki które były przewidywane przez ustępujący rząd SLD-PSL na dokończenie Trasy Kwiatkowskiego czyli odcinka od ul. Morskiej do obwodnicy zostały przeniesione na inne zadanie inwestycyjne.

Później przekwalifikowano całą Trasę Kwiatkowskiego z kategorii dróg krajowych do kategorii dróg powiatowych, co w znakomity sposób utrudniło ubieganie się przez gminę Gdynia o centralne subwencje i dotacje na budowę tej trasy.

- Mam przekonanie, że obecne kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury, doceniając znaczenie połączeń drogowych i kolejowych portów morskich, przywróci możliwość wpisania Trasy Kwiatkowskiego (myślę że i Trasy Sucharskiego w Gdańsku) do systemu, który będzie objęty subwencjami bądź też dotacjami budżetowymi - dodaje Andrzej Różański.
Głos WybrzeżaJAGA, TN

Opinie (45)

  • przestancie pieprzyc

    Jak wam podjazd za stromy, to tunel pod zafundujcie!

    • 0 0

  • chodźcie i zbudujmy disneyland w sopocie??
    dla zakochanych:)))

    • 0 0

  • miastowy

    "tylko w gdanskim porcie sie inwestuje ogromne pieniadze
    (rudoport port kontenerowy i inne )"
    te inne to np. terminal zbożowy. Piękna inwestycja tylko że stoi niedokończona, bo się inwestor wycofał. Te ogromne pieniądze wyrzucone w błoto.
    Ile zainwestowano w port kontenerowy? Są tylko opracowania, jakieś mrzonki zarządu portu, nic więcej.
    "jest juz most wantowy o takiej inwestycji gdynia moze sobie pomarzyc"
    taa... on jest na takiej wysokości nad wodą, że nic oprócz bareczki pod nim nie przepłynie. Fantastyczna zapora dla żeglugi.

    • 0 0

  • wantowy c.d.

    tak się bowiem składa, że na odcinku koło mostu wantowego po Martwej Wiśle pływają wyłącznie barki, pchacze i wycieczkowce. Nawet w najodleglejszych planach nie przewidziano tam szlaku żeglownego dla pełnomorskich statków. Poco więc budować wyższy most? Ten, który jest wystarczy na 100 i więcej lat!

    • 0 0

  • lepek

    Daj spokoj: tutaj sie z miastowym nie dyskutuje tu sie miastowego olewa. Ten facet to chodzacy kompleks kompleksow.

    • 0 0

  • adept

    Nie pływają i już nie będą. Zdaję sobie sprawę, że Wisła to nie Dunaj, czy Ren, ale w ten sposób wyeliminowano wogóle możliwość transportu śródlądowego tym szlakiem (szlak istnieje, przecież jest wytyczony). I to na samym jego początku... A mogło być inaczej, przecież statki pełnomorskie, to nie tylko te wielkie masowce - b. dużo jest takich przystosowanych również do żeglugi śródlądowej, jak i na morzu. Właśnie takie pływają na Renie.

    • 0 0

  • No właśnie moi drodzy

    I kto tu teraz zaczyna gadać bzdury i specjalnie najeżdżać na Gdynie? O Estakade się nie martwicie, dokończą ją wkrótce i będziemy mieli łatwiejsze dojazdy. Miastowy, mój drogi, ten twój most wantowy prowadzi do nikąd, więc po nam taki bubel? Przypominam ci również o waszej wspaniałej ul. spacerowej, która jest... po prostu "super" :)

    • 0 0

  • Bardzo prosimy o niepopełnianie rażących błędów ortograficznych

    Morska na odcinku od estakady do obwodnicy powinna być odciążona, lecz nie wierzę jakoś w realizację tegoż szlachetnego planu jadąc ulicą morską i zatrzymując się prawie na każdych światłach co parę metrów.
    Nasze inżyniery tego nie potrafią, albo wszyscy tzw. dycydenci mają ważniejsze sprawy niż takie banalne rzeczy jak głupia synchronizacja świateł.
    A koleiny takie, ze ruska kolej mogłaby jeździć.

    • 0 0

  • cholerni szowinisci gdańscy

    tu sie podpisują ponizej sami cholerni szowinisci gdańscy hitler jungen!!!!!!!!!!!!!!!!!
    bandziory do łopaty!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Miastowy ty...

    Miastowy ty popieprzony gdański matole!!!!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane