• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego Gdynia nie zbuduje i dlaczego?

Michał Sielski
5 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne. Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne.

Wstrzymanie budowy dróg, przebudowy skrzyżowań, dalszej rewitalizacji Śródmieścia, poszukiwania zewnętrznego inwestora dla nowego gmachu magistratu - to efekt nie tylko kryzysu budżetowego, ale też zmiany priorytetów inwestycyjnych Gdyni.



Po tekście na temat obietnic inwestycyjnych Gdyni na 2013 rok, czas przypomnieć inwestycje, które od lat się tylko planuje.

O nowym budynku Urzędu Miasta Gdyni mówi się od ponad czterech lat. Ma on powstać obok obecnego ratusza zobacz na mapie Gdyni. Koszt budowy skutecznie jednak powstrzymuje urzędników przed podjęciem ostatecznej decyzji - według szacunkowych wyliczeń, powstanie nowoczesnego budynku pochłonie ok. 100 mln zł. Dlatego miasto inwestycję zrealizować chce, ale w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wymiana byłaby prosta: inwestor buduje nowy gmach urzędu, a obok centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, z którego czerpie zyski. Na razie jednak - mimo tego, że kilku zainteresowanych prowadziło wstępne rozmowy - nikt się na to nie zdecydował.

W najbliższych latach nie będzie też rewitalizacji ulic Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni oraz 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Miasto planowało przeprowadzenie konkursów na ich upiększenie. Ulice miały zmienić charakter i ze zwykłych przecznic zmienić się w klimatyczne trakty z nowoczesnymi meblami miejskimi. Nic z tego, w przyszłym roku nie ruszą nawet konkursy.

- Rok 2013, który według analityków i fachowców ma być kulminacją kryzysu, nie jest najlepszym czasem na inwestycje, które mają na celu przede wszystkim poprawę efektu wizualnego. Nie możemy sobie na to pozwolić w okresie, gdy nie mamy dość pieniędzy na realizację niezbędnych usprawnień, których oczekują gdynianie - podkreśla odpowiedzialny za miejskie inwestycje, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Która z odłożonych inwestycji powinna być zrealizowana w pierwszej kolejności?

Podczas projektowania budżetu musiano bowiem zrezygnować m.in. z przebudowy skrzyżowania ul. Dworcowej z 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Projekt jest już gotowy, ale na jego wykonanie nie ma pieniędzy. Pokonujący ten przedziwny węzeł kierowcy będą się więc jeszcze trochę musieli pomęczyć. Jak długo?

- Mam nadzieję, że ta inwestycja zmieści się w budżecie na 2014 rok, ale nie mogę tego już teraz zagwarantować - przyznaje Marek Stępa.

Nie wiadomo też kiedy powstanie łącząca Dąbrowę z Chwarznem ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego - przez niektórych nazywana wybawieniem, przez innych - zagrożeniem. Podczas warsztatów i debat na temat przyszłości Gdyni Zachód specjaliści doszli bowiem do wniosku, że ten rejon miasta nie rozwija się już tak gwałtownie, jak wcześniej. Poza tym jest spora szansa na wykorzystanie potencjału komunikacji publicznej.

- Szansą Gdyni Zachód jest stworzenie zrównoważonego transportu, gdzie pieszy, rower, samochód i transport publiczny będą funkcjonować równolegle - mówił podczas warsztatów Maciej Mycielski z Mycielski Architecture&Urbanizm. - Wypracowana propozycja opiera się na stworzeniu linii dla pojazdu szynowego, która "wniknie w nową dzielnicę", będzie miała swoje przystanki w jej kluczowych miejscach i przystanek przesiadkowy skomunikowany z linią kolei metropolitarnej.

Co jednak z pieniędzmi wydanymi na prace studialne, poprzedzające budowę nowej drogi?

- Na pewno nie przepadną. Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokaja wiceprezydent Marek Stępa.

Z tego samego powodu nie ma na razie szans na budowę tunelu dla samochodów pod torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej zobacz na mapie Gdyni. Miasto poczeka najpierw, czy zwiększy się ruch w tym rejonie. Plany zagospodarowania przestrzennego są gotowe, więc rezerwy terenowe pod tunel są niezagrożone. Według urzędników nie ma jednak na razie sensu wydawać na to pieniędzy.

Trudno też oczekiwać, by w tym roku poczyniono jakiekolwiek inwestycje w dalsze przygotowania do budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która byłaby przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Gdynia wraz z ościennymi gminami wykonała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i to było właściwie wszystko, na co było stać samorządową koalicję. Teraz pozostaje lobbing o środki centralne, bo sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda, a na to Gdyni i jej partnerów nie stać nie tylko w kryzysowym 2013 roku.

Opinie (288) 9 zablokowanych

  • NIEOMYLNY W ODWROCIE... (1)

    Dr Nieomylny powoli się stacza...
    w czasach koniunktury można było zajmować się bzdurami w rodzaju lotniska Kosakowo...i leczyć inne kompleksy...
    ale teraz?
    trzeba zacząć zwierać pośladki...doktorze prawa!!!

    • 19 5

    • ty kris powiedz lepij co z megawap

      bo nie wiem

      • 0 1

  • czas płynie

    gryzoń już się zmęczył, czas odpocząć. wszędzie ma swoich, gdzieś się załapie, może w muzeum emigracji jako pomagier u kolesia...

    • 12 3

  • Po to budują Infobox aby tam można było sobie chociaż

    pooglądać makiety tych dalekosiężnych planów i koncepcji które nigdy nie zostaną zrealizowane.
    Statystyki w UM zgadzają się, PiAR w TV jest,
    i wogóle super.

    • 24 1

  • Priorytety!

    Może to ignorancja lub nie zrozumienie tematu, ale proszę mi wytłumaczyć dlaczego laduje się miliony w budowę mało przydatnych inwestycji dla mieszkańców (patrz muzeum itd.)a wstrzymuje się projekty, które mogą znacznie ułatwić nam życie np. Infrastruktura drogowa?????zlobki???czy przeprowadzono konsultacje społeczne???

    • 22 1

  • Lipa

    Kaska się skończyła i nowego pałacu dla urzędasów nie będzie. A najmądrzejszegona świecie Marka Stępę zapraszam żeby ze swojego Chwarzna do pracy zaczął podróżować Nowowiczlińską i wtedi się wypowiedział, czy Nowaka Jeziorańskiwgo jest nie potrzebna.

    • 16 0

  • Jaka paranoja-na przejeździe kolejowym na Puckiej nie ma wielkiego ruchu bo każdy wie że wiecznie są zamkniete a otwierane są jak im sie chce.Postoisz pół godziny i masz dość-dlatego masa kierowców nie wybiera tej drogi.Zbudujcie ten tunel to zobaczycie jaki tłok będzie.

    • 17 1

  • Według urzędników nie ma jednak na razie sensu wydawać na to pieniędzy. - Tunel na ul. Puckiej (2)

    A na INFOBOXY za 6 baniek to był SENS!!! Ten tunel zrewolucjonizował by komunikacje miejska pomiędzy Chylonia a Pogórzem to nie tylko kwestia ilości samochodów !!!

    • 33 1

    • sens

      jaki sens ma czekanie i badanie czy wzrośnie ruch na Puckiej, jak ma wzrosnąć jak już stoi i ta ulica i okoliczne też,

      • 10 0

    • otwarcie tego tunelu pozwoliłoby np zmienić trasę autobusu 198 i 163 ewentualnie wydłużyć do dworca PKP Chylonia i zrobić tam fajny węzeł przesiadkowy szybkie połączenie Pogórza i Obłuża z Chylonią i Morską no ale po co Północna by odetchnęła Piaskowa też estakada też ale nie te głupole nie widzą potrzeby

      • 1 0

  • Ha, ha, ha (smutne, bez radosci)

    "Rok 2013, który według analityków i fachowców ma być kulminacją kryzysu" - to dopiero poczatek kryzysu. Fachowcy... niech i ku*wa scisnie.

    • 9 1

  • Lotnisko ... (1)

    Lotnisko w Gdańsku - już teraz super dojazd z obwodnicy (dogodny zarówno dla mieszkańców Gdańska i Gdyni), za 2 lata będzie super dojazd koleją metropolitarną (dogodny zarówno dla mieszkańców Gdańska i Gdyni), nowy terminal, wysiadasz z samolotu widzisz herby Gdańska, Gdyni i Sopotu (herb Gdyni jest nawet większy i bardzie widoczny od gdańskiego), gdyby zainwestować 100 mln w terminal przylotów i rękawy byłoby jedno ale porządne lotnisko ... niestety ambicje ...

    • 25 3

    • Rękawy będą.

      A budowa terminalu przylotów rusza już niedługo.

      • 0 0

  • skrzyżowanie Dworcowej i 10 Lutego ... nie ma sobie równych (4)

    jeździłem po kilku dużych miastach (pow. 2 mln) ale drugiego takiego rozwiązania w centrum miasta przy głównym dworcu kolejowym nie znajdziecie !!!! TO Z PEWNOŚCIĄ JEST ATRAKCJA GDYNI - jazda kolejką górską nie podnosi tak adrenaliny jak przejazd przez to skrzyżowanie z podporządkowanej w godzinach szczytu

    • 24 0

    • (3)

      nie wiem na co władze Gdyni czekają ... bredzą coś o przebudowie ... na tak małym terenie tylko sygnalizacja świetlna wchodzi w grę

      • 5 1

      • e.. światła=korki (1)

        ja tam nie boję się tego skrzyżowania bardziej niż
        Miszewskiego/DoStudzienki/Grunwaldzka we Wrzeszczu

        lepiej zostawić jak jest, niż robić kolejne światła
        a najlepiej zrobić rondo bez świateł

        • 2 2

        • Miszewskiego to przy tym pikuś

          Przy miszewskiego tylko przy nieznajomości przepisów i kompletnym braku umiejętności możesz mieć problem.

          Bo jeżeli skręcasz w lewo to spokojnie dojeżdzasz i przepuszczasz tych na wprost. A przy korkach to masz czas na zjazd po zmianie świateł. Problem w tym, że u nas jest mania wjeżdzania nawet jak nie ma miejsca, przez co skrzyżowanie się korkuje.

          Tu zaś mamy brak świateł więc czekamy na cud, aż będzie wolne i wtedy gaz do dechy, aby się zmieścić, a w takich systuacjach o wypadek nie trudno.

          Co do Ronda jestem za, bo tu by się przydało. Pytanie brzmi czy by to nie zakorkowało tego miejsca.

          • 0 0

      • tak a widziałeś szkice tej przebudowy?Bardzo ciekawy zawijas chcą wyjechać z Dworcowej w stronę 3 maja masz pojechać prosto niemal do styku z Podjazdem przy wiadukcie i potem gwałtownie skręcić w lewo a potem przy prokuraturze w prawo debilizm identyczny jak ten przy U7 taka sama eska do pokonania na krótkim dystansie po co to komu przecież kawałek dalej na 3 maja są światła i są przerwy w potokach pojazdów

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane