• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego Gdynia nie zbuduje i dlaczego?

Michał Sielski
5 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne. Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne.

Wstrzymanie budowy dróg, przebudowy skrzyżowań, dalszej rewitalizacji Śródmieścia, poszukiwania zewnętrznego inwestora dla nowego gmachu magistratu - to efekt nie tylko kryzysu budżetowego, ale też zmiany priorytetów inwestycyjnych Gdyni.



Po tekście na temat obietnic inwestycyjnych Gdyni na 2013 rok, czas przypomnieć inwestycje, które od lat się tylko planuje.

O nowym budynku Urzędu Miasta Gdyni mówi się od ponad czterech lat. Ma on powstać obok obecnego ratusza zobacz na mapie Gdyni. Koszt budowy skutecznie jednak powstrzymuje urzędników przed podjęciem ostatecznej decyzji - według szacunkowych wyliczeń, powstanie nowoczesnego budynku pochłonie ok. 100 mln zł. Dlatego miasto inwestycję zrealizować chce, ale w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wymiana byłaby prosta: inwestor buduje nowy gmach urzędu, a obok centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, z którego czerpie zyski. Na razie jednak - mimo tego, że kilku zainteresowanych prowadziło wstępne rozmowy - nikt się na to nie zdecydował.

W najbliższych latach nie będzie też rewitalizacji ulic Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni oraz 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Miasto planowało przeprowadzenie konkursów na ich upiększenie. Ulice miały zmienić charakter i ze zwykłych przecznic zmienić się w klimatyczne trakty z nowoczesnymi meblami miejskimi. Nic z tego, w przyszłym roku nie ruszą nawet konkursy.

- Rok 2013, który według analityków i fachowców ma być kulminacją kryzysu, nie jest najlepszym czasem na inwestycje, które mają na celu przede wszystkim poprawę efektu wizualnego. Nie możemy sobie na to pozwolić w okresie, gdy nie mamy dość pieniędzy na realizację niezbędnych usprawnień, których oczekują gdynianie - podkreśla odpowiedzialny za miejskie inwestycje, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Która z odłożonych inwestycji powinna być zrealizowana w pierwszej kolejności?

Podczas projektowania budżetu musiano bowiem zrezygnować m.in. z przebudowy skrzyżowania ul. Dworcowej z 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Projekt jest już gotowy, ale na jego wykonanie nie ma pieniędzy. Pokonujący ten przedziwny węzeł kierowcy będą się więc jeszcze trochę musieli pomęczyć. Jak długo?

- Mam nadzieję, że ta inwestycja zmieści się w budżecie na 2014 rok, ale nie mogę tego już teraz zagwarantować - przyznaje Marek Stępa.

Nie wiadomo też kiedy powstanie łącząca Dąbrowę z Chwarznem ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego - przez niektórych nazywana wybawieniem, przez innych - zagrożeniem. Podczas warsztatów i debat na temat przyszłości Gdyni Zachód specjaliści doszli bowiem do wniosku, że ten rejon miasta nie rozwija się już tak gwałtownie, jak wcześniej. Poza tym jest spora szansa na wykorzystanie potencjału komunikacji publicznej.

- Szansą Gdyni Zachód jest stworzenie zrównoważonego transportu, gdzie pieszy, rower, samochód i transport publiczny będą funkcjonować równolegle - mówił podczas warsztatów Maciej Mycielski z Mycielski Architecture&Urbanizm. - Wypracowana propozycja opiera się na stworzeniu linii dla pojazdu szynowego, która "wniknie w nową dzielnicę", będzie miała swoje przystanki w jej kluczowych miejscach i przystanek przesiadkowy skomunikowany z linią kolei metropolitarnej.

Co jednak z pieniędzmi wydanymi na prace studialne, poprzedzające budowę nowej drogi?

- Na pewno nie przepadną. Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokaja wiceprezydent Marek Stępa.

Z tego samego powodu nie ma na razie szans na budowę tunelu dla samochodów pod torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej zobacz na mapie Gdyni. Miasto poczeka najpierw, czy zwiększy się ruch w tym rejonie. Plany zagospodarowania przestrzennego są gotowe, więc rezerwy terenowe pod tunel są niezagrożone. Według urzędników nie ma jednak na razie sensu wydawać na to pieniędzy.

Trudno też oczekiwać, by w tym roku poczyniono jakiekolwiek inwestycje w dalsze przygotowania do budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która byłaby przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Gdynia wraz z ościennymi gminami wykonała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i to było właściwie wszystko, na co było stać samorządową koalicję. Teraz pozostaje lobbing o środki centralne, bo sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda, a na to Gdyni i jej partnerów nie stać nie tylko w kryzysowym 2013 roku.

Opinie (288) 9 zablokowanych

  • No i 300m. wysokości Posąg czas zacząć budować !

    • 8 2

  • Niestety Gdynia się stacza!!! (3)

    To już nie regres tylko stoczka w dół. I to nie tylko wina kryzysu. Urzędasy robią wszystko co mogą tylko żeby napchać sobie kieszenie i przez to blokują rozwój. Najpierw miasto zostało "ozabytkowane" (kompleksy Gdańska. Tam mają zabutki to my też chcemy!!! - idiotyzm)a potem wprowadzono kretyńskie plany zagospodarowania przestrzennego (nie można budować wysokich budynków w centrum, ani zabudować wolnych placów!!!). Dzięki temu wszyscy potencjalni inwestorzy zwinęli się do Gdańska (centra biurowe). Do tego urzędasy przez kilka lat blokowali tereny postoczniowe bo uchwalali kolejny kretyński plan zagospodarowania. W dodatki się Szczurek tnie z gangsterką POwską co skutkuje brakiem dofinansowania inwestycji. Jeszcze wywalone w błoto pieniądze na idiotyczne lotnisko i mamy to co mamy. TRISTAR - czyli łupienie mandatowej kasiory przez urzędasów, nowy budynek UM - oto priorytety Szczura!!! Tymczasem Gdańsk dystansuje Gdynię masakrycznie. Nadszedł czas powrotu do kaszubskiej wioski... OPAT został źle przygotowany i odpadł z powodów proceduralnych. Bo ważniejszy jest TRISTAR i mandaciki.....

    • 38 9

    • a poza tym chciałem jeszcze dodać (1)

      że właśnie dostałem okres, bolą mnie paznokcie i swędzą włosy i dlatego cały czas jestem na NIE

      • 6 12

      • Nie komentuj w pisyów w tak idiotyczny sposób durna babo z magistratu, wy tam zawsze macie okres jak sie chce coś załatwic!

        • 13 3

    • powiedział sąsiad z falowca:)

      • 0 0

  • ale na drugie lotnisko kasa jest! Trzeci Urząd? JEST!

    UM ma gmach na Piłsudskiego, olbrzymie gmaszysko na 10 lutego - budynek PLO i teraz chce jeszcze jeden budynek? A czy można się załapać na jakąś ciepłą posadkę? Jakiś etacik?

    • 34 1

  • teraz lepiej UMG zbudować przy Realu (1)

    • 15 0

    • To jest pomysł.W ramach PPP.

      • 5 0

  • Gdynia XXIw.

    I tak oto realia życia burzą fundamenty Wizji zasiedziałych włodarzy.Za dużo szło na cokoły pod Ich pomniki a za mało na zaspokajanie codziennych przyziemnych potrzeb mieszkańców.A niestety to nie koniec zaciskania pasa."Władza absolutna psuje absolutnie"

    • 14 1

  • zamena

    Mogli by wszystkie budynki przy ulicy Zamenhofa i Opata Hackiego zburzyć i na nowo wybudować.

    • 9 0

  • !

    Zbudujmy stumetrowy pomnik geniuszu naszego Pana Prezydenta! Może być to kształt jakiegoś symbolicznego zwierzęcia, ale jakiego?

    • 22 2

  • no bo lepiej wydac pare milionow na jakis durny Infobox, niz przebudowac skrzyzowanie obok, zeby

    nikt nie zostawal ranny!

    • 26 0

  • zamiast wlasnego lotniska, nie lepiej zrobic linie autobusowa z Gdyni na Rebeiechowo + pociag (4)

    albo choc szynobus??

    taniej, szybciej, rozsadniej

    i tak na lotnisku w GDA pustka wieje

    a niewydana kase moznaby zainwestowac w naprawe drog w Gdyni!

    • 20 5

    • . (2)

      Ty nic nie rozumiesz.
      Przecież już od wielu lat zarząd tego lotniska bierze niezła kasę, mimo że nie obsłużono tam dosłownie ani jednego samolotu.
      Czy ty niczego nie widzisz?

      • 9 1

      • jak masz dowody to zadzwon do CBŚ (1)

        i CBA

        • 5 2

        • A co to da?

          Polskie prawo tego nie zabrania.

          • 0 0

    • Autobus jeździ raz na 2h.

      Kolej będzie w 2015. W rezultacie z centrum Gdyni będzie dłuższy czas dojazdu do lotniska w Kosakowie niż tego w Gdańsku.

      • 0 0

  • za 100 milionów wiele skrzyowan i tuneli mozna bylo by zbudowac...

    tyle w temacie

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane