• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego Gdynia nie zbuduje i dlaczego?

Michał Sielski
5 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne. Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne.

Wstrzymanie budowy dróg, przebudowy skrzyżowań, dalszej rewitalizacji Śródmieścia, poszukiwania zewnętrznego inwestora dla nowego gmachu magistratu - to efekt nie tylko kryzysu budżetowego, ale też zmiany priorytetów inwestycyjnych Gdyni.



Po tekście na temat obietnic inwestycyjnych Gdyni na 2013 rok, czas przypomnieć inwestycje, które od lat się tylko planuje.

O nowym budynku Urzędu Miasta Gdyni mówi się od ponad czterech lat. Ma on powstać obok obecnego ratusza zobacz na mapie Gdyni. Koszt budowy skutecznie jednak powstrzymuje urzędników przed podjęciem ostatecznej decyzji - według szacunkowych wyliczeń, powstanie nowoczesnego budynku pochłonie ok. 100 mln zł. Dlatego miasto inwestycję zrealizować chce, ale w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wymiana byłaby prosta: inwestor buduje nowy gmach urzędu, a obok centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, z którego czerpie zyski. Na razie jednak - mimo tego, że kilku zainteresowanych prowadziło wstępne rozmowy - nikt się na to nie zdecydował.

W najbliższych latach nie będzie też rewitalizacji ulic Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni oraz 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Miasto planowało przeprowadzenie konkursów na ich upiększenie. Ulice miały zmienić charakter i ze zwykłych przecznic zmienić się w klimatyczne trakty z nowoczesnymi meblami miejskimi. Nic z tego, w przyszłym roku nie ruszą nawet konkursy.

- Rok 2013, który według analityków i fachowców ma być kulminacją kryzysu, nie jest najlepszym czasem na inwestycje, które mają na celu przede wszystkim poprawę efektu wizualnego. Nie możemy sobie na to pozwolić w okresie, gdy nie mamy dość pieniędzy na realizację niezbędnych usprawnień, których oczekują gdynianie - podkreśla odpowiedzialny za miejskie inwestycje, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Która z odłożonych inwestycji powinna być zrealizowana w pierwszej kolejności?

Podczas projektowania budżetu musiano bowiem zrezygnować m.in. z przebudowy skrzyżowania ul. Dworcowej z 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Projekt jest już gotowy, ale na jego wykonanie nie ma pieniędzy. Pokonujący ten przedziwny węzeł kierowcy będą się więc jeszcze trochę musieli pomęczyć. Jak długo?

- Mam nadzieję, że ta inwestycja zmieści się w budżecie na 2014 rok, ale nie mogę tego już teraz zagwarantować - przyznaje Marek Stępa.

Nie wiadomo też kiedy powstanie łącząca Dąbrowę z Chwarznem ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego - przez niektórych nazywana wybawieniem, przez innych - zagrożeniem. Podczas warsztatów i debat na temat przyszłości Gdyni Zachód specjaliści doszli bowiem do wniosku, że ten rejon miasta nie rozwija się już tak gwałtownie, jak wcześniej. Poza tym jest spora szansa na wykorzystanie potencjału komunikacji publicznej.

- Szansą Gdyni Zachód jest stworzenie zrównoważonego transportu, gdzie pieszy, rower, samochód i transport publiczny będą funkcjonować równolegle - mówił podczas warsztatów Maciej Mycielski z Mycielski Architecture&Urbanizm. - Wypracowana propozycja opiera się na stworzeniu linii dla pojazdu szynowego, która "wniknie w nową dzielnicę", będzie miała swoje przystanki w jej kluczowych miejscach i przystanek przesiadkowy skomunikowany z linią kolei metropolitarnej.

Co jednak z pieniędzmi wydanymi na prace studialne, poprzedzające budowę nowej drogi?

- Na pewno nie przepadną. Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokaja wiceprezydent Marek Stępa.

Z tego samego powodu nie ma na razie szans na budowę tunelu dla samochodów pod torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej zobacz na mapie Gdyni. Miasto poczeka najpierw, czy zwiększy się ruch w tym rejonie. Plany zagospodarowania przestrzennego są gotowe, więc rezerwy terenowe pod tunel są niezagrożone. Według urzędników nie ma jednak na razie sensu wydawać na to pieniędzy.

Trudno też oczekiwać, by w tym roku poczyniono jakiekolwiek inwestycje w dalsze przygotowania do budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która byłaby przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Gdynia wraz z ościennymi gminami wykonała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i to było właściwie wszystko, na co było stać samorządową koalicję. Teraz pozostaje lobbing o środki centralne, bo sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda, a na to Gdyni i jej partnerów nie stać nie tylko w kryzysowym 2013 roku.

Opinie (288) 9 zablokowanych

  • OPAT to pożyteczna inwestycja, ale Gdynia wybuduje ją pewnie dopiero wtedy... (2)

    kiedy Sopot wybuduje tunel pod Al. Niepodległości. Czyli na Euro 2112.

    • 22 5

    • Opat potrzebny ale...

      Gdynia nigdy nie wybuduje OPATu. To inwestycja na którą nie stać by było Warszawy. To zadanie dla państwowej GDDiA.

      • 5 3

    • sopot już wówczas nie będzie istniał

      bo Oliwa z Orłowem podzielą sobie strefy wpływów

      • 5 3

  • jak to pisza na rogatkach,usmiechnij sie jestes w gdyni ha ha ha ha

    • 26 0

  • No a drugi żłobek publiczny ?

    • 14 2

  • "nie dołować ludzi tylko ich pozytywnie inspirować "

    ...

    • 2 3

  • no i tańsze paliwo + piwo za darmo !

    • 0 0

  • No a co z... (1)

    ... nową siedzibą Akwarium Gdyńskiego - miała być w podwodnym budynku na morzu. Tak liczyłem na tą inwestycje ona jest dla mnie najważniejsza. A tu widzę że nawet jakieś OPATy i przebudowy skrzyżowań mają wyższy priorytet niż nowa siedziba Akwarium.

    • 7 6

    • w woli jasności

      Akwarium Gdyńskie nie jest własnościa miasta tylko MIRu.

      • 1 2

  • ..nie ma na razie szans na budowę tunelu dla samochodów pod torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej . (8)

    Miasto poczeka najpierw, czy zwiększy się ruch w tym rejonie.

    - pewnie liczą na zmniejszenie ruchu i któryś z kolesi z towarzystwa wzajemnej adoracji dostanie nagrodę za niewydanie milionów zł.

    • 34 3

    • 1000% racji (2)

      Ciąg Hutniczej to jedyny z głównych ciągów komunikacyjnych Gdyni, który nie posiada bezkolizyjnych przejazdów przez tory. Każdego dnia tysiące samochodów spala tysiące litrów paliwa stojąc w godzinach szczytów w korkach. Wiadomo, że na mapie ta ulica jest gdzieś daleko na uboczu, ale wymaga takiego samego traktowania jak Morska, Al. Zwycięstwa, Estakada Kwiatkowskiego.

      • 19 1

      • ale to jest ulica na końcu świata. Jeżdżą nią głównie mieszkańcy Rumi (1)

        Niech miasto Rumia dopłaci do remontu/poszerzenia

        • 3 9

        • Ale na Półwysep Helski to chciałoby się szybciej, co?

          • 6 1

    • Nie ma szans bo żaden Gryzoń tam nie mieszka!

      bo jakby któryś z Włodarzy tam mieszkał to by nie było jednego tunelu tylko 3 (na każdym przejeździe). By żyło się lepiej ;)

      • 14 2

    • chlapcze (3)

      ta ulica to dojazdówka do Gdyni z Rumii, a nie ulica w samym centrum, więc jeżeli chcesz przebudowania jej, to poproś władze Rumii, aby też się coś dołożyły do tej inwestycji, bo dla Gdyni nie jest to sprawa pierwszorzędna. Paniał?

      • 3 14

      • głupcze

        Paniać to sm możesz...
        Tulel/estakada nad/pod torami w tym miejscu jest sprawa kluczową. I nie dla mieszkańców Rumii Redy czy Wejherowa, ale dla mieszkańców tych dzielnic Gdyni, którzy musza marnować masę czasu na dojazd/wyjazd do i ze swoich domostw. Najbliższa możliwość przejazdu przez torowisko w formie "nielimitowanej" jest dopiero na Leszczynkach (Estakada). Budowa tego rozwiązania odkorkowała by też w jakimś stopniu Morską w tym rejonie, bo nie trzeba by się tam po prostu kierować.

        Paniał durak?

        • 10 2

      • Chłopczyku - mapa,lupa i encyklopedia i dowiesz sie gdzie leży Rumia.

        • 6 0

      • Słowackiego czy W-Z to też poniekąd trasy dojazdowe do centrum Gdańska a nie drogi w centrum.

        A jakoś zostały rozbudowane.

        • 0 0

  • Ktos mial kaca piszac ten tekst, a dodatkowo zapomnial oddac go do korekty?

    • 3 4

  • KOCHAM TRÓJMIASTO , GDAŃSK, GDYNIĘ, SOPOT i okolice (3)

    Niezależnie , czy jesteś z Gdyni, Gdańska, czy Sopotu , lub okolic TWOJE MIASTO TO TRÓJMIASTO.
    ja nie dzielę nikogo w/g miejsca zamieszkania, tylko ważny jest jego prawidłowy stosunek do drugiego człowieka, otwartość umysłu, brak zawiści sąsiedzkiej i lokalnego patriotyzmu ,
    Mieszkaniec Gdyni z Trójmiasta

    • 21 2

    • Mieszkaniec gdyni i trójmasta (2)

      Popieram ten wpis i dodam tylko, że najważniejsza jest współpraca włodarzy wszystkich trzech miast. I dlatego zaklinam i proszę SZCZUREK przestań być arogantem i zacznij pracować dla nas obywateli dogadaj się wreszcie z Adamowiczem.

      • 13 0

      • i niestety vice versa. (1)

        Adamowicz też nie chce współpracować z Gdynią.

        • 1 7

        • A tworzenie jakichś kręgów metrpolitarnych przez Adamowicza

          sprowadziło sie niestety tylko do "dyskusji" których wnioski są dla mieszkańców Trójmiasta oczywiste. Tylko piją soki i jeżdżą za nasze pieniądze

          • 2 5

  • Deptak na świetojańskiej (1)

    Droga równoległa do Władysłąwa IV jest , więc największy problem z głowy .
    Deptak obudzi miasto .Będzie altrnatywą dla TEgo Blaszaka po lasem co zabierze zakupowiczów z centrum.Zróbcie to wkońcu na próbe 1 rok .

    • 24 3

    • niech zostaną tylko trolejbusy/autobusy

      jak w Warszawie na Nowym Świecie i Krakowskim Przedmieści. Tam zadziałało, u nas też może!

      Ale na początek Starowiejska jako deptak! :)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane