• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czego Gdynia nie zbuduje i dlaczego?

Michał Sielski
5 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne. Urzędnicy chcą zbudować nowy gmach urzędu i nie wydać na niego nic. Ma to zapewnić partnerstwo publiczno-prywatne.

Wstrzymanie budowy dróg, przebudowy skrzyżowań, dalszej rewitalizacji Śródmieścia, poszukiwania zewnętrznego inwestora dla nowego gmachu magistratu - to efekt nie tylko kryzysu budżetowego, ale też zmiany priorytetów inwestycyjnych Gdyni.



Po tekście na temat obietnic inwestycyjnych Gdyni na 2013 rok, czas przypomnieć inwestycje, które od lat się tylko planuje.

O nowym budynku Urzędu Miasta Gdyni mówi się od ponad czterech lat. Ma on powstać obok obecnego ratusza zobacz na mapie Gdyni. Koszt budowy skutecznie jednak powstrzymuje urzędników przed podjęciem ostatecznej decyzji - według szacunkowych wyliczeń, powstanie nowoczesnego budynku pochłonie ok. 100 mln zł. Dlatego miasto inwestycję zrealizować chce, ale w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wymiana byłaby prosta: inwestor buduje nowy gmach urzędu, a obok centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, z którego czerpie zyski. Na razie jednak - mimo tego, że kilku zainteresowanych prowadziło wstępne rozmowy - nikt się na to nie zdecydował.

W najbliższych latach nie będzie też rewitalizacji ulic Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni oraz 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Miasto planowało przeprowadzenie konkursów na ich upiększenie. Ulice miały zmienić charakter i ze zwykłych przecznic zmienić się w klimatyczne trakty z nowoczesnymi meblami miejskimi. Nic z tego, w przyszłym roku nie ruszą nawet konkursy.

- Rok 2013, który według analityków i fachowców ma być kulminacją kryzysu, nie jest najlepszym czasem na inwestycje, które mają na celu przede wszystkim poprawę efektu wizualnego. Nie możemy sobie na to pozwolić w okresie, gdy nie mamy dość pieniędzy na realizację niezbędnych usprawnień, których oczekują gdynianie - podkreśla odpowiedzialny za miejskie inwestycje, wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Która z odłożonych inwestycji powinna być zrealizowana w pierwszej kolejności?

Podczas projektowania budżetu musiano bowiem zrezygnować m.in. z przebudowy skrzyżowania ul. Dworcowej z 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni. Projekt jest już gotowy, ale na jego wykonanie nie ma pieniędzy. Pokonujący ten przedziwny węzeł kierowcy będą się więc jeszcze trochę musieli pomęczyć. Jak długo?

- Mam nadzieję, że ta inwestycja zmieści się w budżecie na 2014 rok, ale nie mogę tego już teraz zagwarantować - przyznaje Marek Stępa.

Nie wiadomo też kiedy powstanie łącząca Dąbrowę z Chwarznem ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego - przez niektórych nazywana wybawieniem, przez innych - zagrożeniem. Podczas warsztatów i debat na temat przyszłości Gdyni Zachód specjaliści doszli bowiem do wniosku, że ten rejon miasta nie rozwija się już tak gwałtownie, jak wcześniej. Poza tym jest spora szansa na wykorzystanie potencjału komunikacji publicznej.

- Szansą Gdyni Zachód jest stworzenie zrównoważonego transportu, gdzie pieszy, rower, samochód i transport publiczny będą funkcjonować równolegle - mówił podczas warsztatów Maciej Mycielski z Mycielski Architecture&Urbanizm. - Wypracowana propozycja opiera się na stworzeniu linii dla pojazdu szynowego, która "wniknie w nową dzielnicę", będzie miała swoje przystanki w jej kluczowych miejscach i przystanek przesiadkowy skomunikowany z linią kolei metropolitarnej.

Co jednak z pieniędzmi wydanymi na prace studialne, poprzedzające budowę nowej drogi?

- Na pewno nie przepadną. Droga powstanie, ale wtedy, gdy będzie konieczna. Na razie nie jest niezbędna, ruch samochodowy nie rośnie tak dynamicznie, więc możemy spokojnie poczekać - uspokaja wiceprezydent Marek Stępa.

Z tego samego powodu nie ma na razie szans na budowę tunelu dla samochodów pod torami kolejowymi w ciągu ul. Puckiej zobacz na mapie Gdyni. Miasto poczeka najpierw, czy zwiększy się ruch w tym rejonie. Plany zagospodarowania przestrzennego są gotowe, więc rezerwy terenowe pod tunel są niezagrożone. Według urzędników nie ma jednak na razie sensu wydawać na to pieniędzy.

Trudno też oczekiwać, by w tym roku poczyniono jakiekolwiek inwestycje w dalsze przygotowania do budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej, która byłaby przedłużeniem istniejącej obwodnicy. Gdynia wraz z ościennymi gminami wykonała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe i to było właściwie wszystko, na co było stać samorządową koalicję. Teraz pozostaje lobbing o środki centralne, bo sam projekt będzie kosztował miliony, a budowa trasy ok. miliarda, a na to Gdyni i jej partnerów nie stać nie tylko w kryzysowym 2013 roku.

Opinie (288) 9 zablokowanych

  • pomnik i muzeum (4)

    Boję się, że przez ten kryz nie wybudują w tym roku pomnika i Muzeum Wielkiej Ucieczki przy Ejsmonda.

    • 20 13

    • U nas nie, za to (1)

      w Limanowej będzie pomnik triumfu lechi w ekstraklasie

      • 6 4

      • Dobre! Naprawdę się uśmiałem choć jestem z LG z tego tynku i elewacji (szyku i elegancji), wreszcie coś twórczego :)

        Ale nad tym pomnikiem i muzeum przy Ejsmonda też pomyślcie. Należy się tym co kicali.

        • 7 1

    • trzeba jeszcze pamietać (1)

      o tablicy przepędzonych w oliwie

      • 2 5

      • a co żółto nibscy po lasach czmychali?

        • 0 0

  • Onegdaj dumne, morskie miasto Gdynia zmieniło się w bezpłciową mieścinę (2)

    w rodzaju Kielc albo Rzeszowa

    • 55 12

    • Rzeszów - miasto wojewódzkie, czyli nawet nobilitujesz Gdynię. Dzięki (1)

      • 3 6

      • No i wyszło kompleksiarstwo. Mieścina, ale z papierem wojewódzkim

        • 6 4

  • (2)

    Oczywiście, że nowy gmach UM. Przecież już brakuje miejsca. Jak mamy promować design, modernizm i emanację polskości w tak ciasnym lokalu? Doktor Szczurek również potrzebuje większego gabinetu żeby przyjmować inwestorów z całego świata.

    • 43 8

    • kogo ten doktor przed nazwiskiem denerwuje (1)

      chyba niejakiego Adama Pawłowicza bo jako jedyny z tej trójki nie posiada dr przed nazwiskiem.

      • 3 8

      • Śmiej się ze Szczurka - bądź nazywany Gdańszczaninem
        Śmiej się z Lechii Gdańsk - bądź nazywany Arkowcem

        Ludzie nie tędy droga!!!

        Wracając do meritum. WS jest profesorem jeżeli chodzi o PR i nietrafione inwestycje.

        • 10 0

  • szczur i jego leczenie kompleksów publicznymi pieniędzmi jest poprostu żałosne...

    • 48 12

  • Ulice miały zmienić charakter i ze zwykłych przecznic zmienić się w klimatyczne trakty z nowoczesnymi meblami miejskimi.

    Jak tak można odpuszczać design i modernizm?!!!

    • 12 1

  • mierne pismaki ! (4)

    a może by tak nie dołować ludzi tylko ich pozytywnie inspirować kolego Sielski. Moda na bycie dobrym dziennikarzem znaczy złośliwym i szukającym taniej sensacji minął. Jak miasto buduje to żle jak nie buduje też źle - litości. Może warto zająć się jakąś porzyteczną lekturą, sportem lub pokazywac dobre przykłady ze swiata aby ludzi inspirowac a nie dołować zachęcając jednocześnie do wylewanie pomuj w dowolnym temacie. Pomyśl o tym !

    • 14 19

    • "nie dołować ludzi tylko ich pozytywnie inspirować"

      To znaczy co konkretnie ? Mamić wizjami rodem z Głosu Wybrzeża, może hasłami typu "aby Polska" sorry, "aby Gdynia rosła w siłę a ludziom żyło się dostatniej" ? Rzeczywiście Homo Sovieticus wiecznie żywy, urzędnicy wciąż chcą budować socjalizm. Kiedy wreszcie weźmiecie sztandary i pokażecie jak to się robi, jak się pozytywnie inspiruje ? Nie przy kawie, w domu w bamboszach, siedzicie w internecie, a w urzędzie, przy kawie, dzielicie cudze pieniądze ...

      • 6 1

    • Żałosny wpis

      A ja myślę, że minął właśnie czas dziennikarzy lokalnych- potakiwaczy, którzy bezwiednie, bezrefleksyjnie łykają całą papkę jakie im władze samorządowe fundują. Minął właśnie czas klakierów, którzy potrafią tylko chwalić, aby się lokalnej władzy nie narazić, lokalnej władzy która jest najczęściej największym reklamodawcom lokalnych mediów. Czas na dziennikarstwo obiektywne i moim zdaniem tu lezy sukces Trójmiasto.pl - bo to ostatnia lokalna redakcja, której można byłoby zarzucić jakąkolwiek stronniczość i brak obiektywizmu. A że ktoś odbiera jakąkolwiek krytykę Szczurka jako brak obiektywizmu, dołowanie ludzi itd no to jego problem. To że wcześniej krytyki władz Gdyni w mediach nie było to wina właśnie tego, że media wcześniej były skrajnie nieobiektywne i bezkrytyczne do ekipy rządzącej Gdynią. Teraz powoli, dzięki redakcji Trójmiasto.pl to się zmienia i przesuwa w kierunku normalności. Inne media aby nie narazić się na śmieszność również będą musiały pójść w tym kierunku.

      • 9 3

    • do "porzytecznych" lektur można zaliczyć słownik ortograficzny.

      • 3 0

    • Joanna Greiter czujna jest

      • 3 1

  • Pojazdy szynowe (1)

    Czyżby w Gdyni miały by jeździć tramwaje

    • 14 4

    • fajnie byłoby

      ...
      trolejbusy nie mają przyszłości, ponieważ zostaną zastapione przez elektryczne autobusy w przyszlosci ;-)

      • 6 3

  • co racja to racja

    pewnie zaraz ten post zniknie :)

    • 2 1

  • TUNEL ALBO KLADKA PUCKA-CHYLOŃSKA TO JEST POTRZEBNE DLA AUT (1)

    tam zaczyna sie korek i ciagnie az po estakade i tak codziennie

    • 49 4

    • To sobie go zrób .

      • 3 9

  • GDYNIA - MILOWE kroki wstecz (3)

    Gdańska miasta wojewódzkiego nie stac na prywatne lotnisko,a Gdynia MUSI. A wystarczy w obecnej chwili popatrzec na inwestycje drogowe te już wykonane, prowadzone i planowane w 1000 letnim Gdańsku ,a niespełna 90 letniej Gdyni łącznie z dojazdem i wyjazdem z lotnisk obu miast.

    • 35 3

    • Przecież gdańskie lotnisko to lotnisko samorządowe, nawet z udziałem Gdyni, plus mały udział państwowy.

      • 5 0

    • 3mln i 3-cie miejsce w Polsce jeżeli chodzi o lotnisko w GDA, także raczej stać. (1)

      • 5 0

      • ale nie jest to lotnisko gdanskie, tylko lokalne.

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane