• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Część przycisków na przejściach dla pieszych może zniknąć

rb
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji. Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji.

Czy po zakończeniu epidemii koronowirusa część przycisków dla pieszych na przejściach zniknie? Ich likwidację sugerują niektórzy piesi, nie wykluczają tego urzędnicy, ale podkreślają jednocześnie, że najpierw potrzebne są stosowne analizy.



Czy przyciski dla pieszych powinny być zlikwidowane?

Od połowy marca, z powodu koronawirusa, przyciski przy przejściach dla pieszych w Trójmieście są zakryte. Zielone światło jest wzbudzane automatycznie, a nie na żądanie.

Część spacerujących i rowerzystów sugeruje, by takie rozwiązanie pozostało na stałe, dodając, że potrzebne jest odpowiednie zsynchronizowanie świateł na skrzyżowaniach, by nikt nie był pokrzywdzony.

Różne punkty widzenia



- Dzięki temu wszyscy uczestnicy ruchu są traktowani sprawiedliwie, bo zmiany następują w stałym cyklu. Nie trzeba nerwowo naciskać, czekać niepotrzebnie, a często i tak łamać przepisów, przechodząc na czerwonym, w oczekiwaniu na zmiany na sygnalizatorze. Nie chcę rewolucji, ale gdyby choć część z nich zniknęła, sytuacja pieszych uległaby poprawie - sugeruje pan Bartosz, nasz czytelnik.
Kierowcy ripostują, że po likwidacji przycisków, w wielu miejscach światła będą się zmieniać, mimo że nie będzie pieszych. W efekcie przez "pieszych widmo" tworzyć się będą korki.

W Gdańsku zapowiedzi na konferencji...



W Gdańsku jest 1050 takich przycisków wzbudzających światło zielone dla pieszych. Zapowiedzi częściowej rezygnacji z tych urządzeń pojawiły się podczas konferencji prasowej, na której władze miasta poinformowały o dużych zmianach w organizacji ruchu dla pieszych.

- Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - wskazywał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

...realizacja po analizach



Realizacja tych zapowiedzi nie nastąpi jednak szybko. Gdy pytamy urzędników o likwidację przycisków, odpowiadają, że na razie trwają analizy, a kolejnym etapem będzie harmonogram zmian.

- Potrzebne jest wytyczenie strategicznych miejsc, by likwidacja przycisków nie przełożyła się na pogorszenie "przepustowości" - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zapowiada, że tam, gdzie jest to niezbędne przyciski nie zostaną zlikwidowane, jak np. przy ul. Kartuskiej, na wysokości ul. SmęgorzyńskiejMapka.

Władze Gdyni: piesi mogą mieć trudniej



Likwidacji niektórych przycisków nie wykluczają też władze Gdyni, gdzie jest ich 420. Wskazują jednocześnie, że - paradoksalnie - ich usunięcie może pogorszyć sytuację pieszych.

Jako przykład podają skrzyżowanie ulic Władysława IV - TrauguttaMapka, gdzie dzięki przyciskom możliwe jest zastosowanie algorytmu, który w sytuacji, gdy pieszy wciska przycisk, a wokół nie ma samochodów, otrzymuje sygnał zielony nawet w ciągu kilkunastu sekund.

Trwałe wyłączenie przycisku spowoduje, że cykl światła zielonego będzie bardziej regularny, ale trzeba będzie na niego dłuższej czekać, nawet o kilkadziesiąt sekund.

- Decyzja o całkowitym demontażu przycisków wymaga dokładnych analiz, chociażby na terenie Śródmieścia, gdzie czekają nas spore zmiany w organizacji ruchu. Nie wykluczamy opcji, że niektóre skrzyżowania mogłyby funkcjonować w trybie automatycznego wzbudzania przejścia dla pieszych, czyli bez przycisków. Jednak w wielu przypadkach takie zmiany mogą być niekorzystne dla pieszych mieszkańców - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na razie przygotowania do demontażu folii



Na razie trwają przygotowania do zdjęcia z przycisków zabezpieczających folii.

- Na początku planujemy przywrócić pełną akomodację sygnalizacji i uruchomić przyciski na przejściach, których wyłączenie znacząco wpływa na pogorszenie warunków ruchu, w tym opóźnienia transportu zbiorowego. Po ściągnięciu folii przyciski będą dezynfekowane - zapowiada Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.
rb

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • Przyciski

    Bez sensu, zwłaszcza że są tak ustawione by nie przerwać cyklu zmiany świateł. To sugestywna sprawa.

    • 3 2

  • a może by tak odwrócić? (6)

    Czyli zielone dla pieszych i rowerzystów, a kierowca jak chce przejechać to niech się zatrzyma i przyciśnie sobie przycisk?

    No co? że kierowcy są lepsi czy jak?

    • 9 9

    • odpowiadam: nie sa lepsi ale utrzymuja te infrastrukture (placa podatek drogowy itp) (3)

      • 4 5

      • Bzdury nie płacą żadnego podatku drogowego

        Mam samochód 20 lat o nigdy nie zapłaciłem podatku drogowego.

        A podatki w paliwie idą do budżetu państwa, z którego nie jest finansowane ani remont ani budowa dróg w mieście.

        • 6 2

      • Napisz skąd masz te dane. Bo ja sprawdzałem i podatek drogowy to jakiś śmieszny procent ogólnego kosztu (1)

        Utrzymanie dróg idzie ze wspólnych podatków.

        • 2 1

        • Podatek drogowy płacą jedynie firmy posiadające floty od 10 aut powyżej 3.5tony

          osobówki nic nie płacą.

          • 2 1

    • popieram! pod warunkiem że dostawy do sklepów rowerowych i fabryk części rowerowych (1)

      będą wykonywane wyłącznie przez rowerzystów. Żadnych samochodów.

      • 4 3

      • 95% ruchu to nie są żadne dostawy.

        • 1 1

  • I dobrze

    Niepotrzebny wynalazek

    • 1 1

  • Przyciski to przestarzała technologia

    Moja fotokomurka jest lepszym rozwiązaniem niż twój przycisk

    • 1 1

  • Może... (2)

    Niech piesi dołożą się do infrastruktury z własnej kieszeni tak jak robią to kierowcy z paliwa to może wtedy zrozumieją o co w tym chodzi.

    • 7 4

    • Sprawdź sobie najpierw czy nie piszesz aby bzdur o tym sponsorowaniu dróg przez kierowców

      Bo wstyd by był jakby się okazało, że z podatku drogowego na nową infrastrukturę, jej utrzymanie, obsługę wypadków i służby starcza na promil potrzeb, prawda?

      • 1 1

    • Warto przypomnieć że same wypadki spowodowane przez kierowców kosztują budżet państwa czyli nas wszystkich 56mld zł rocznie

      to więcej niż podatki w paliwie, a gdzie budowa i utrzymanie infrastruktury?
      gdzie inne pośrednie koszta?

      • 0 0

  • Oczywiście w małej Sycylii u tęczowej frau prawo nie działa

    Zawsze pieszy powinien mieć pierwszeństwo przed ruchem kołowym gdyż ruch pieszy był najszybciej,

    • 1 5

  • Mogę być niemodny

    ale moim zdaniem światła powinny raczej sugerować pierwszeństwo niż coś zakazywać czy nakazywać. Wiem że w naszym społeczeństwie byłoby to nadużywane ale do tego bym dążył żeby jednak tak to traktować.

    • 2 1

  • zlikwidować wszytsko - słupki w każdym miejscu

    ruch samochodowy - do likwidacji !!!
    autobusy - do liwidacji !!!
    pieszych przegonić !!!
    Tylko rowery zostawić, wszędzie ścieżki rowerowe.
    I słupki. Wstawić wszędzie słupki !!!
    Uwolnić ryby z puszek !!!
    Nie dać się szczepić !!!

    • 5 1

  • analiza przygotowań do zdjęcia folii
    gratulacje

    • 3 1

  • Powoli, powoli... (2)

    Autobus 167 od Emaus do Hucisko, światło razy 11, "BAJKA".

    • 4 0

    • A tramwaj 12 (1)

      z Migowa do Śródmieścia - postój na każdym skrzyżowaniu

      • 1 0

      • Na Beethovena

        też czerwona fala, jadąc od Moreny w stronę centrum :
        1. skrzyżowanie z Schumana (przejście dla pieszych - mało pieszych ) - czerwone zapala się zbyt często i za krótka
        faza zielona
        2. skrzyżowanie z Powstańców Warszawskich - pętle indukcyjne są ( tanio nie było ) jak się dojeżdża ( prędkość obojętna,
        zawsze zapala sie czerwone - za krótka faza zielona, bez znaczenia czy z Powstańców Warszawskich ktoś czeka czy nie).
        3. skrzyżowanie z Noskowskiego było nieźle ale wydłużyli fazę czerwoną.
        Oczywiście brak jakiejkolwiek synchronizacji.
        Zamiast płynnego ruchu z ograniczoną prędkością ca. 40 km/h niektórzy usiłują "zdążyć" na ciemnozielone i robi się coraz mniej bezpiecznie ( dotyczy autobusów również ).

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane