• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Część przycisków na przejściach dla pieszych może zniknąć

rb
25 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji. Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji.

Czy po zakończeniu epidemii koronowirusa część przycisków dla pieszych na przejściach zniknie? Ich likwidację sugerują niektórzy piesi, nie wykluczają tego urzędnicy, ale podkreślają jednocześnie, że najpierw potrzebne są stosowne analizy.



Czy przyciski dla pieszych powinny być zlikwidowane?

Od połowy marca, z powodu koronawirusa, przyciski przy przejściach dla pieszych w Trójmieście są zakryte. Zielone światło jest wzbudzane automatycznie, a nie na żądanie.

Część spacerujących i rowerzystów sugeruje, by takie rozwiązanie pozostało na stałe, dodając, że potrzebne jest odpowiednie zsynchronizowanie świateł na skrzyżowaniach, by nikt nie był pokrzywdzony.

Różne punkty widzenia



- Dzięki temu wszyscy uczestnicy ruchu są traktowani sprawiedliwie, bo zmiany następują w stałym cyklu. Nie trzeba nerwowo naciskać, czekać niepotrzebnie, a często i tak łamać przepisów, przechodząc na czerwonym, w oczekiwaniu na zmiany na sygnalizatorze. Nie chcę rewolucji, ale gdyby choć część z nich zniknęła, sytuacja pieszych uległaby poprawie - sugeruje pan Bartosz, nasz czytelnik.
Kierowcy ripostują, że po likwidacji przycisków, w wielu miejscach światła będą się zmieniać, mimo że nie będzie pieszych. W efekcie przez "pieszych widmo" tworzyć się będą korki.

W Gdańsku zapowiedzi na konferencji...



W Gdańsku jest 1050 takich przycisków wzbudzających światło zielone dla pieszych. Zapowiedzi częściowej rezygnacji z tych urządzeń pojawiły się podczas konferencji prasowej, na której władze miasta poinformowały o dużych zmianach w organizacji ruchu dla pieszych.

- Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - wskazywał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

...realizacja po analizach



Realizacja tych zapowiedzi nie nastąpi jednak szybko. Gdy pytamy urzędników o likwidację przycisków, odpowiadają, że na razie trwają analizy, a kolejnym etapem będzie harmonogram zmian.

- Potrzebne jest wytyczenie strategicznych miejsc, by likwidacja przycisków nie przełożyła się na pogorszenie "przepustowości" - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zapowiada, że tam, gdzie jest to niezbędne przyciski nie zostaną zlikwidowane, jak np. przy ul. Kartuskiej, na wysokości ul. SmęgorzyńskiejMapka.

Władze Gdyni: piesi mogą mieć trudniej



Likwidacji niektórych przycisków nie wykluczają też władze Gdyni, gdzie jest ich 420. Wskazują jednocześnie, że - paradoksalnie - ich usunięcie może pogorszyć sytuację pieszych.

Jako przykład podają skrzyżowanie ulic Władysława IV - TrauguttaMapka, gdzie dzięki przyciskom możliwe jest zastosowanie algorytmu, który w sytuacji, gdy pieszy wciska przycisk, a wokół nie ma samochodów, otrzymuje sygnał zielony nawet w ciągu kilkunastu sekund.

Trwałe wyłączenie przycisku spowoduje, że cykl światła zielonego będzie bardziej regularny, ale trzeba będzie na niego dłuższej czekać, nawet o kilkadziesiąt sekund.

- Decyzja o całkowitym demontażu przycisków wymaga dokładnych analiz, chociażby na terenie Śródmieścia, gdzie czekają nas spore zmiany w organizacji ruchu. Nie wykluczamy opcji, że niektóre skrzyżowania mogłyby funkcjonować w trybie automatycznego wzbudzania przejścia dla pieszych, czyli bez przycisków. Jednak w wielu przypadkach takie zmiany mogą być niekorzystne dla pieszych mieszkańców - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na razie przygotowania do demontażu folii



Na razie trwają przygotowania do zdjęcia z przycisków zabezpieczających folii.

- Na początku planujemy przywrócić pełną akomodację sygnalizacji i uruchomić przyciski na przejściach, których wyłączenie znacząco wpływa na pogorszenie warunków ruchu, w tym opóźnienia transportu zbiorowego. Po ściągnięciu folii przyciski będą dezynfekowane - zapowiada Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.
rb

Miejsca

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia . Stare Chwarzno przejscie do RODOS na ul. Chwarznieńskiej

    Na przejściu ludzi nie ma , bo działkowcy przyjeżdzają w soboty i niedziel a sygnalizacja cały czas pracuje normalnie i blokuje samochody zjeżdzające z Obwodnicy do Witomina ale tez i samochody z Gdyni na Obwodnicę ale też i do Chwarzna , Wiczlina gdzie powstały wielkie osiedla mieszkaniowe.

    • 3 1

  • Problem jest taki, że te przyciski nic nie robią. Skrzyżowania funkcjonują normalnie bez dotknięcia przycisku, od kiedy zostały zamontowane. Przykład - calutki wrzeszcz. Podejrzewam że trzeba było jakoś zdefraudować pieniądze, i to był pomysł ówczesnych włodarzy.

    • 5 1

  • A czy nie prościej by było?

    Gdyby po prostu zniknęli piesi?

    • 2 1

  • Czy te przyciski muszą być dotykowe? Nie wystarczy machnąć ręką aby je uruchomić?

    • 2 1

  • I tak wszystkim steruje Tristar

    Kosztował 300 mln to chyba musi działać??

    • 6 1

  • Przede wszystk8m można zlikwidować Tristara.

    Niepotrzebne są drogie w utrzymaniu tablice z napisem "zostań w domu". Wystarczy powiesić sklejkę z informacją. Informacji drogowych o zamknięciach i proponowanych pojazdach i tak nie podają, więc ich koszt jest marnowaniem środków publicznych.

    • 9 0

  • Ile milionów będą kosztowały te analizy i likwidacja przycisków?

    • 10 0

  • Puknijcie się w głowę

    Noc z soboty na niedzielę 3 nad ranem ....wracam z Sopotu do Gdyni , luzik ,zero samochodów ,kompletnie puste ulice ,puste chodniki i zero pieszych i co ????? K....a stoję na prawie na każdym czerwonym bo zielone dla pieszych się zapala .....pieszych widmo

    • 9 2

  • i**otyzm, a parkingowa samowolka trwa

    Parkingi płatne w Gdańsku niemal puste, ale chodniki zawalone samochodami. Czy nie logiczne było by zacząć od tego i zabronić parkowania w centrum w nieoznaczonych miejscach i tym samym wymusić mniejszą ilość samochodów w centrum? Ale nie ... zacznijmy tworzyć nowe problemy, likwidować istniejące przejścia podziemne etc ... eh.

    • 2 5

  • zlikwidować przyciski dla pieszych

    wprowadzić przyciski dla kierowców.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane