• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ciepłociąg można schować pod ziemię? Kosztowałoby to miliony

Krzysztof Koprowski
28 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (200)
  • Zdaniem GPEC ciepłociąg jest w zbyt dobrym stanie, aby w najbliższych latach dokonać przebudowy na podziemną instalację tylko ze względów estetycznych.
  • Zdaniem GPEC ciepłociąg jest w zbyt dobrym stanie, aby w najbliższych latach dokonać przebudowy na podziemną instalację tylko ze względów estetycznych.
  • Zdaniem GPEC ciepłociąg jest w zbyt dobrym stanie, aby w najbliższych latach dokonać przebudowy na podziemną instalację tylko ze względów estetycznych.

Magistrala ciepłownicza biegnąca wzdłuż terenów postoczniowych oraz we Wrzeszczu nieprędko doczeka się przeniesienia pod ziemię. Jej wygląd i usytuowanie w wielu miejscach budzi kontrowersje. Jak jednak zauważa GPEC, kwestia estetyki to za mało, aby dokonać tak kosztownej przebudowy. Natomiast do mniejszych zmian może już dojść.



Czy należy przebudować ciepłociąg?

Rury ciepłownicze biegnące wzdłuż ul. Jana z Kolna - Marynarki PolskiejMapka, a następnie przez węzeł KlinicznaMapka i dalej wzdłuż torów kolejowych aż do Wrzeszcza od lat pojawiają się w dyskusjach planistów jako rozwiązanie wymagające zmian.

O ile instalacja na odcinku wzdłuż terenów postoczniowych nie stanowi bariery przestrzennej, to już na wysokości węzła Kliniczna rury przesłaniają wgląd z jezdni w chodnik i drogę rowerową wzdłuż nasypu kolejowego, czyniąc tę przestrzeń potencjalnie niebezpieczną.

Odcinek chodnika i drogi rowerowej w rejonie węzła Kliniczna. Odcinek chodnika i drogi rowerowej w rejonie węzła Kliniczna.

Przeniesienie magistrali to koszt ponad 20 mln zł



Z inicjatywą przeniesienia magistrali ciepłowniczej pod ziemię na wysokości terenów postoczniowych wystąpił niedawno radny PiS Przemysław Majewski. W swojej interpelacji napisał:

- Tereny Młodego Miasta w najbliższych latach ulegną dużym zmianom. Dużym estetycznym problemem na tej ulicy są rury ciepłownicze. Dobrym pomysłem byłoby zakopanie szpetnych rur wzdłuż ul. Jana z Kolna - przekonywał Majewski.
Biurowce na Młodym Mieście. Inwestycyjny Biurowce na Młodym Mieście. Inwestycyjny "stop"
Władze miasta po konsultacji z Gdańskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej przyznają, że przedsięwzięcie nie ma żadnych szans na realizację w najbliższym czasie.

- Wskazany odcinek urządzeń przesyłowych jest bezawaryjny i dodatkowo zaizolowany. Sieć ta jest efektywna i w dobrym stanie technicznym, dlatego nie została wytypowana do modernizacji w najbliższych latach - wyjaśnia Piotr Kryszewski, do niedawna wiceprezydent Gdańska, dziś dyrektor zarządzający ds. Zielonego Gdańska. - W przypadku sieci przy ul. Jana z Kolna przełożenie sieci i zakopanie jej pod ziemią wymagałoby inwestycji na poziomie przekraczającym 20 mln zł, co stanowi prawie jedną czwartą rocznego budżetu na modernizację i budowę sieci ciepłowniczej w Gdańsku.
Jak przebudować węzeł Kliniczna? Jak przebudować węzeł Kliniczna?

  • Ciepłociąg w rejonie ul. Miszewskiego we Wrzeszczu.
  • Ciepłociąg w rejonie ul. Miszewskiego we Wrzeszczu.

Ciepłociąg jest w zbyt dobrym stanie, aby go przebudować



My również postanowiliśmy skontaktować się ze spółką GPEC, pytając o instalację aż do ul. Miszewskiego we WrzeszczuMapka. Rzecznik spółki potwierdza dobry stan techniczny magistrali ciepłowniczej, który w tej sytuacji jest paradoksalnie przeszkodą w ewentualnej przebudowie.

- Tak duży nakład finansowy na bezzasadne w wymiarze technicznym przełożenie sieci pod ziemię wpłynąłby znacząco na taryfę za ciepło, a co za tym idzie - na koszty za ciepło, jakie ponoszą gdańszczanie. Dlatego badamy inne możliwości zagospodarowania tych rur i poprawy ich estetyki, tak by nie odczuli tego mieszkańcy w swoich kieszeniach - mówi Jadwiga Grabowska, rzecznik GPEC.
Konkretne rozwiązania w zakresie estetyki nie są jeszcze ustalone. Nie będą to jednak z pewnością przedsięwzięcia o charakterze inwestycyjnym czy budowlanym.

- Miejska sieć ciepłownicza w Gdańsku liczy niemal 800 km ciepłociągu, a tylko 3 proc. to sieć napowietrzna - podkreśla rzecznik GPEC.

Strategiczne znaczenie magistrali dla Gdańska i Sopotu



Warto nadmienić, że naziemny odcinek ciepłociągu ma kluczowe znaczenie w sieci GPEC. Doprowadzane jest nim ciepło do budynków zlokalizowanych na Dolnym Tarasie m.in. we Wrzeszczu, na Strzyży, VII Dworze, Przymorzu Małym (częściowo), w Oliwie, Brętowie, a także na Górnym Tarasie m.in. na Morenie (Pieckach-Migowie), Matarni, Siedlcach, Suchaninie, Wzgórzu Mickiewicza, a nawet Osowej i Jasieniu (częściowo). Ponadto infrastruktura ta służy odbiorcom energii cieplnej w znacznym obszarze Sopotu.

Antysmogowy mural przy ul. Havla. GPEC pomalował swój budynek Antysmogowy mural przy ul. Havla. GPEC pomalował swój budynek

Miejsca

  • GPEC Gdańsk, Juliusza Słowackiego 159B

Opinie (200) 5 zablokowanych

  • takie rury zasłaniają jezdnię? no większej bzdury nie słyszałem... (1)

    Zapraszam na Chełm w okolice Biedronki/Pasażu przy Cieszyńskiego... Stoi tam buda z lodami, która zasłania pieszych, którzy zbliżają się do przejścia... Nie wiem kto wydał na to zgodę, ale tragedia to kwestia czasu..

    • 1 0

    • Wkopać tę budę w ziemię

      • 0 0

  • Widoczne rury to obrzydliwy widok. Na Ukrainie, w Rosji i na Białorusi takie rury to też norma, ale jeszcze tam jest gorzej, ponieważ do domów o niskiej zabudowie, ale także co domów wielorodzinnych w taki naziemny sposób jak rury ciepłej wody użytkowej doprowadza się też zimną wodę, i gaz więc tak naprawdę tam się w ogóle nie chowa rur w kanałach podziemnych.

    • 0 0

  • Przemysław Majewski (1)

    Zapamiętajcie to imię i nazwisko. Nie ważne czy z PiS, czy PO. Dziś jest w tej partii jutro może być w innej. Kolejny człowiek, który dostaję pieniądze z naszych kieszeni, a zajmuje się problemami wyssanymi z palca biorąc pod uwagę rzeczywiste problemy z jakimi zmagamy się lokalnie i globalnie.
    Nie pozdrawiam Pana Przemka.

    • 3 3

    • a będziesz równie skory do ujawniania pomysłodawców innych "światłych idei"

      Którymi uszczęśliwiają nas urzędy?

      Od "przejść naziemnych", przez "wyburzamy estakady", po manipulacje terenami rezerw komunikacyjnych?
      Kto jest "kadrowym" Pomorskiego?
      A kto "skarbnikiem"?
      Kto stoi za "kaszubami" protestującymi przeciwko rozbudowie linii kolejowych?

      Bardzo chętnie się zapoznamy z "nieważne czy z PiS czy PO"...

      • 0 1

  • Witam.Komu to przeszkadza.Moim zdaniem jest to element wpisany w historię miasta.Jako niestety już stary dziad pamiętam te instalacje jak pamięcią sięgnąć .Byl nawet stoczniowy lokal o nazwie pod rurami.Wy młodzi ludzie co teraz macie szanse coś dla Miasta zrobić zajmijcie się bierzacymi problemami.Smrod Szadółkach,spalarnia śmieci pod naszymi domami,przekręty w GAIT co stare części nazywają nowymi i tabor jeździ na trytkach,sztuczne wypompowywanie kasy z programu Fala,rury doprowadzające wodę bierzaca z azbestu na Przymorzu.Ile mam wam jeszcze nieszczęścia miasta wymieniać.Kiedys jak młodzi byliśmy to dawno za mniejsze wałki wychodziliśmy na ulice jako robotnicy.A teraz rury przeszkadzają .Oj za dobrze w domach mama tata daj jeść kieszonkowe i opłać mieszkanie.I kanarki w głowach się rodzą.Pozdrawiam

    • 6 1

  • (1)

    Pisuar chciał zabłysnąć a zrobił z siebie błazna.

    • 3 3

    • Błaznów i błazenek mamy w magistracie całą kupę.

      Jeden radny nie robi różnicy.

      • 0 0

  • Chować dopiero przy remoncie.

    Koszt byłby rzeczywiście spory. Bo to, co teraz stanowi bramkę w pionie musiałoby zostać przeniesione w podobnej formie pod ziemię w poziomie (te bramki, jak mi się zdaje, kompensują rozszerzalność cieplną rur). A na podziemnej instalacji i tak budować się nic nie da. Ale pomysł z roślinami pnącymi albo ładnym graffiti bardzo mi się podoba.

    • 2 0

  • Nie, bo stoczniowcy nie będą mogli chodzić "na rury" na browara!!!

    • 2 0

  • lepiej niech przywrócą 2 pasy w każdym kierunku na Jana z Kolna i 70/godz., bo korki straszne sie robią

    • 2 0

  • Oskubać trochę developerów budujących biurowce wzdłuż Jana z Kolna, nie budować bzdurnych przejść naziemnych jak to przy dworcu kosztujące ponad 12 milionów i zrobić wzdłuż torów piękną, szeroką drogę rowerowa, a zabrany pas oddać kierowcom.

    • 1 0

  • Zróbcie zrzutkę

    Ludziom łatwo wydaje się cudze pieniądze na rzeczy niepotrzebne dla wszystkich. Jeśli komuś faktycznie te rury przeszkadzają, to niech pokryje koszt ich schowania. Dzięki zrzutce mieliby taką możliwość. Myślę, że większość krzyczących, że należy je schować nie dałaby nawet 100zł na ich schowanie.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane