• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?

Krzysztof Koprowski
1 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Takie ceny biletów obowiązywały w Gdańsku 13 lat temu. Gdyby nawet dzisiaj były one wciąż aktualne, i tak niekoniecznie zachęciłoby to kierowców do przesiadki na tramwaj i autobus. Takie ceny biletów obowiązywały w Gdańsku 13 lat temu. Gdyby nawet dzisiaj były one wciąż aktualne, i tak niekoniecznie zachęciłoby to kierowców do przesiadki na tramwaj i autobus.

Czy komunikacja miejska może być darmowa? Czy faktycznie całkowicie odmieniłaby ona oblicze naszych aglomeracji? W sobotę obchodzimy Międzynarodowy Dzień Bezpłatnej Komunikacji Publicznej. Taka forma przejazdów jednak niekoniecznie odniosłaby sukces - ocenia Krzysztof Koprowski.



Pomysł darmowej komunikacji miejskiej jest w Polsce promowany głównie przez Wolny Związek Zawodowy Sierpień 80, ale też przez inne ugrupowania lewicowe, na terenie Trójmiasta np. przez Młodych Socjalistów. Zdaniem związkowców, wprowadzenie darmowych przejazdów przyniesie same korzyści:

Mecenasi [związkowcy nie precyzują kim są "mecenasi" - dop. red.] darmowej komunikacji miejskiej, jako główny argument za jej wprowadzeniem, podnoszą zmniejszenie liczby samochodów prywatnych, co wpłynie na zmniejszenie liczby korków. To ma z kolei przyczynić się do zwiększenia przepustowości i podniesienia komfortu jazdy dla tych, którzy muszą wsiąść za swoje kółko.

Teoretycznie pomysł wydaje się dobry, ale należy się zastanowić w pierwszej kolejności dlaczego mieszkańcy Trójmiasta (i całej Polski) tak chętnie korzystają z samochodów. Wątpliwe, by chodziło tutaj wyłącznie o cenę biletu, który w zakresie miesięcznego jest jednym z najtańszy w Polsce.

Kierowców przede wszystkim do niezmieniania środka transportu zachęcają... samorządowcy. To oni przecież przy każdych wyborach obiecują, że kolejna trasa rozcinającą miasto zlikwiduje korki. Budowa drogi trwa mniej niż jedna kadencja, a do tego taka inwestycja ma na ogół szerokie poparcie społeczeństwa, które wierzy, że dzięki drogom będą inwestorzy i nastąpi błyskawiczny rozwój miasta.

Dodatkowo polityka parkingowa, która wbrew pozorom wcale nie jest rygorystyczna, sprawia, że znalezienie miejsca jest może czasami trudne, ale nie niemożliwe. Dodatkowo opłaty parkingowe nie są wysokie, bo 3 zł za godzinę (tyle opłata wynosi w Gdańsku) odpowiada cenie biletu jednorazowego, a wielu pracodawców zapewnia bezpłatne miejsca postojowe.

Wadą jest także brak priorytetu dla komunikacji miejskiej oraz "niestabilność" jej kursowania. Czy kierowcę można zachęcić do zmiany środka transportu na autobus, który stoi w tym samym korku i dodatkowo traci czas na przystankach? Czy kierowcę można zachęcić do zmiany środka transportu, o którym często słyszymy, że ma awarię? Czy wreszcie kierowca zmienia swój styl podróży, czekając i marznąc przez pół godziny aż przyjedzie upragniony autobus czy SKM?

Dla kogo zatem jest skierowana akcja WZZ Sierpień 80? Wcale nie do kierowców, ale tych, którzy korzystają z komunikacji miejskiej na co dzień. I też niekoniecznie powinno ich to ucieszyć.

Czytaj też: Opinia mieszkańców Trójmiasta na temat komunikacji miejskiej

Wprawdzie darmowa komunikacja brzmi kusząco, ale rodzi też wiele problemów. Przede wszystkim, niestety w Polsce (i także w innych krajach) nie ma szacunku dla tzw. wspólnego dobra. Coś co jest darmowe, jest niczyje i można to zniszczyć, wychodząc z założenia, że zostanie naprawione. Brak opłat za bilety nie oznacza więc, że samorząd będzie musiał wykładać pieniądze tylko na likwidacje luki finansowej wynikającej z braku wpływów, ale na coraz to większe naprawy.

Jaki czynnik jest lub może być najważniejszy przy wyborze w podróży komunikacji miejskiej a nie auta?

Jednak nie dewastacja jest największym zagrożeniem, a to, co wiele osób odstrasza od podróży komunikacją, czyli... osoby bezdomne i niedbające o higienę osobistą. Dziś ten problem jest często wyolbrzymiany na ogół przez tych, którzy nie jeżdżą komunikacją miejską.

Ten problem jednak istnieje i brak opłat może go spotęgować. To czy ktoś odpycha swoim wyglądem jest subiektywną opinią, ale często kontrolerzy mogą taką osobę wyprosić z pojazdu za brak biletu (i wystawić mandat, choć różnie z tym bywa). Gdy opłaty zostaną zlikwidowane, będzie o wiele trudniej taką osobę usunąć za drzwi. Zimą pojazdy komunikacji miejskiej mogą również stać się "mobilnym schroniskiem" dla bezdomnych.

Co zatem może sprawić, że mieszkańcy zaczną chętniej korzystać z komunikacji miejskiej? Przede wszystkim poprawa komfortu podróży, ale niekoniecznie rozumiana jako ultranowoczesny pojazd z klimatyzacją. Komfort podróży to punktualność, mnogość połączeń (przykładowo, obecnie brakuje dogodnych połączeń równoległe do obwodnicy) i krótki czas oczekiwania na przystanku, czyli to, co de facto gwarantuje w jakiś sposób samochód. Komunikacja miejska musi jednak oferować coś więcej, a więc szybkość w przejazdach przez zatłoczone części miast oraz wjazd tam, gdzie nie chcemy z różnych powodów widzieć aut.

Również samorządowcy, a na ich zlecenie urbaniści, muszą tak kształtować przestrzeń miasta, aby ta nie była robiona tylko pod samochody. Szeroka droga może i udrażnia ruch autobusów, ale jeszcze bardziej pobudza wyobraźnie tych, którzy nimi podróżują. Po co pasażer ma się zatrzymywać na każdym przystanku, skoro może zmienić środek transportu na samochód i mknąć sąsiednim pasem - oczywiście do czasu aż korki z jednego pasa, zamienią się na dwupasmowe.

Oczywiście, cena biletów też jest czynnikiem, który kształtuje wybór w zakresie środka transportu, ale nie jest on jedynym czynnikiem, a tylko jednym z wielu. Mieszkaniec jest bowiem w stanie zapłacić za usługę, która będzie dla niego na tyle dobra i na tyle atrakcyjna cenowo, by z niej skorzystać. Czy tak jest w przypadku naszych organizatorów transportu publicznego, każdy odpowiada sobie codziennie wybierając auto, pociąg, autobus, tramwaj, rower albo spacer na własnych nogach.

Czytaj też: O popularność różnych biletów oraz rentowności komunikacji w Gdańsku w ostatnich latach

Z okazji Międzynarodowego Dnia Bezpłatnej Komunikacji Publicznej trójmiejscy organizatorzy komunikacji miejskiej nie przygotowali żadnych specjalnych ofert i promocji. Dzień ten w Polsce obchodzony jest przypuszczalnie dopiero drugi raz i to wyłącznie za sprawą WZZ Sierpień 80. Związkowcy w br. swoje działania skupili głównie na Górnym Śląsku i w przededniu tego święta rozdawali pasażerom w Katowicach jednorazowe bilety na tramwaj i autobus.

Opinie (388) 1 zablokowana

  • Dlaczego autor zakłada, że ludzie będą niszczyć pojazdy, jeśli przejazd będzie darmowy? Te trzy złote za bilet naprawdę kogoś powstrzymuje od wandalizmu? Argument z kosmosu. Śmierdziele też jeździli komunikacją i będą jeździć, niezależnie, czy trzeba skasować bilet, czy nie.

    Większym problemem jest to, że jeśli komunikacja będzie darmowa, samorząd będzie ją bardziej olewał.

    Generalnie sam pomysł darmowej komunikacji jest chybiony, wydaje mi się, że duzo lepszym pomysłem byłby powrót do starego systemu biletów.

    • 3 0

  • zgadzam się zdecydowanie

    • 2 2

  • (2)

    W automatach biletowych powinno być więcej biletów do wyboru np. 30 miniowe 10 minutowe itp. A kierowcy nie powinni sprzedawać biletów ponieważ opóźnia to rozkład.

    • 7 1

    • Zgadzan się, co do tego że zakupy biletów u kierowców opóźniają przejazdy (1)

      ale tak już chyba niestety musi być. Żeby tego uniknąć musiałyby być automaty biletowe każdym przystanku, a to nie jest uzasadnione ekonomicznie. Kierowcy w tej roli (i tak są zatrudnieni i jeżdżą) są znacznie tańszym rozwiązaniem niż kupowanie mnóstwa maszyn i utrzymywania ich w działaniu.

      • 2 0

      • we Wrocławiu

        we Wrocławiu automaty na bilety sa w autobusach i tam jakoś się to opłaca

        • 1 0

  • (1)

    Chyba nawet darmowy przejazd nie skusiłby mnie do jazdy autobusem do pracy.
    Jestem chory jak mam gdzieś jechać autobusem czy tramwajem. Już chyba wolałbym zapłacić za taksówkę. Spróbujcie przejechać np. z Osowej przez Oliwę np. do Wrzeszcza albo Brzeźna czy Nowego Portu. Masakra!!! Przy przesiadkach tracisz kupę czasu. A samochodem można dojechać w ok 20-30min.

    • 5 0

    • Jak będzie kolej metropolitalna, to mogli by puścić SKM do Nowego Portu. Byłoby łatwiej.

      • 1 0

  • Darmowa komunikacja

    Tak zmieniloby to duzo , nie byloby kanarow !.

    • 4 2

  • Przejazd komunikacją miejską nie musi być darmowa, ale może być tańsza.

    • 4 0

  • Dlaczego za darmo?

    Powinno się brać i wywalać pijaków z pojazdu. Miałem kiedyś przypadek, że roztłukł mi pijak piwo na głowie w tramwaju.

    • 3 0

  • Kufa mać , ceny biletów są po prostu bandyckie w stosunku do zarobków i kosztów utrzymania a nie tam pitolenie o komforcie...

    • 7 1

  • Nigdy w życiu...

    nie dam się przekonać do podróżowania komunikacją miejską.
    Kiedy zdarzyło się jechać komunikacją byłem zdegustowany.
    Na dziurach autobus trząsł, zawieszenie tłukło, na zakrętach o mało nie spadłem z siedzenia, tłok, przepychanie, ludzie nie myją się i śmierdzą.
    Odór papierosów, czosnku, mdłych perfumideł wylanych w nadmiarze.
    Masakra.
    Jak do tego wziąć takie przypadki jak zaczepki agresywnych, podpitych gnojków czy przypadek kiedy podpity typ w tłoku zwymiotował innemu pasażerowi na ubranie to ja dziękuję, nawet za darmowo nie chcę.
    Auto mam pod domem, wsiadam kiedy chcę, siedzę wygodnie słucham muzy jaką lubię i nikt mi po butach nie depcze.

    • 4 1

  • ale obrazek cena za bilet 0,55

    aż łezka się w oku kręci...

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane