• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy elektryfikacja Kolei Metropolitalnej jest niezbędna? Będą problemy jak z SKM?

Maciej Naskręt
10 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Strzyży. Plac budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Strzyży.

Za rok powinny wyjechać pierwsze składy na nową linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Władze samorządu wojewódzkiego już jednak myślą o dalszym rozwoju linii - budowie sieci trakcyjnej. Czy słusznie? Sprawdziliśmy argumenty za i przeciw.



Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności do elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny na zamówienie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. To wstęp do gry o unijne pieniądze dla tego przedsięwzięcia. Razem z elektryfikacją linii do Kościerzyny, mają być prowadzone identyczne prace na 18-kilometrowej linii PKM między Osową a Wrzeszczem. Gotowa sieć trakcyjna na tych trasach umożliwi przejazd m.in. elektrycznym zespołom trakcyjnym z Gdyni do Gdańska przez lotnisko w Rębiechowie. Całe przedsięwzięcie miałoby się skończyć do 2018 r.

Inwestycja wciąż jest bardziej w głowach kolejarzy i władz samorządu, niż na papierze w postaci projektu, stąd warto się zastanowić, czy elektryfikacja w ogóle jest nam potrzebna. Czy oczekiwania ze strony wielu mieszkańców nie są nieco na wyrost, tym bardziej, że część osób, nawet tych związanych z PKM-ką, wieszczy zelektryfikowanej linii problemy podobne, z jakimi obecnie boryka się serwująca nam regularne awarie linia SKM?

Wada: elektrowozy gorsze od spalinówek dla środowiska

W szufladach siedziby spółki PKM, która jest odpowiedzialna za obecną budowę 18-kilometrowej linii, znajduje się ekspertyza unijnych urzędników z JASPERS (Joint Assistance to Support Projects In European Regions, czyli Wspólna Pomoc we Wspieraniu Projektów dla Europejskich Regionów) na temat różnic między koleją spalinową, a elektryczną między Wrzeszczem a Osową.

Ekspertyza ocenia krytycznie wprowadzenie elektryfikacji na budowie wspomnianej linii. Wyjściem do tego typu założenia jest m.in. fakt, że na terenie Polski energię elektryczną pozyskuje się głównie z węgla. Uzyskanie z niego energii i spożytkowanie w elektrowozie powoduje większe szkody dla środowiska, niż przejazd spalinowozu w tym samym czasie i na tym samym odcinku.

Stąd też już w fazie przygotowań do budowy PKM projekt budowlany elektryfikacji trafił razem z ekspertyzą do wspomnianej szuflady.

Zobacz dzień otwarty na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w dzielnicy Strzyża.

Wada: wysoki koszt elektryfikacji

Obecnie kolejarze szacują, że kilometr elektryfikacji jednotorowej linii kolejowej może kosztować od 500 tys. do 1 mln zł. Stąd koszt rozbudowy infrastruktury tylko na linii PKM zamknąłby się w kwocie ok. 40 mln zł. Na linii PKP PLK, która jest jednotorowa (pomijając stacje) szacuje się, że łączny koszt budowy sieci trakcyjnej z Gdyni do Kościerzyny pochłonąłby 70-80 mln zł.

Łączny koszt obu wspomnianych inwestycji na obu liniach wyniósłby tyle, co sama modernizacja torowiska z ubiegłego roku właśnie linii między Gdynią a Kościerzyną. W tej cenie można nabyć także kolejnych 10 składów spalinowych od Pesy.

Przebieg linii PKM w Gdańsku.

Wada: częste awarie sieci trakcyjnej

Sieć trakcyjna to jeden z najbardziej awaryjnych elementów infrastruktury kolejowej. Regularnie przekonuje się o tym kilkanaście tysięcy pasażerów PKP SKM w Trójmieście. Awarie tej infrastruktury występują przynajmniej raz w miesiącu letnim i do kilku razy w okresie zimowym.

Sytuację zawdzięczamy bliskiemu położeniu morza. Eksperci kolejowi twierdzą, że sieć trakcyjna na terenach wilgotnych i wietrznych jest kilkakrotnie bardziej narażona na uszkodzenia - zerwania niż w pozostałych regionach.

Zarządca linii kolejowej musi także wyposażyć się w sprzęt naprawczy sieci trakcyjnej i zatrudnić ekipę, która będzie umiała z niego korzystać. Można też zlecać firmom naprawy sieci, ale w obu tych przypadkach pasażerowie będą de facto płacić więcej.

Czy linia PKM powinna zostać zelektryfikowana?

Wada: szpetna przestrzeń

Elektryfikacja linii to kilometry drutu i setki bramownic lub słupów. Czy w takiej scenerii można się zakochać? Niekoniecznie. Przykład z linii relacji Gdańsk - Gdynia pokazuje, że wolimy zasłonić linię kolejową zielenią.

Budowana linia PKM będzie kolejową trasą z pięknymi widokami - m.in. na zbiornik Jasień, Niedźwiednik, Wrzeszcz i Strzyżę. Jeśli wstawimy tam słupy i bramownice ten niepowtarzalny widok zostanie zaburzony.

Zaleta: m.in. pociągi dalekobieżne przed lotniskiem

Elektryfikacja linii zapewnia jednak sprawne połączenia. Pociągi z napędem elektrycznym rozpędzają się szybciej niż podobne składy wyposażone w silnik spalinowy. Osiągają też większe prędkości.

Ważną sprawą jest także moc uzyskiwana przez lokomotywy. Moc silnika spalinowego jest ograniczona konstrukcją silnika i dlatego lokomotywy spalinowej nie można przeciążać. Silniki trakcyjne lokomotywy elektrycznej są przeciążane chwilowo - mogą wtedy ruszyć z cięższym składem niż pojazd spalinowy.

Drut z napięciem 3kV na linii PKM i z Gdyni do Kościerzyny może okazać się niezbędny, gdy pomarzymy o usprawnieniu transportu kolejowego między krajowymi lotniskami i będziemy chcieli użyć przy tym m.in. choćby nawet pociągów Pendolino (należałoby wcześniej wydłużyć peron przy lotnisku). Spółka PKP Intercity nie będzie miała problemu ze skierowaniem nowych składów na szlak.

Zaleta: niskie koszty eksploatacji pociągów elektrycznych

Warto też pamiętać, że koszty eksploatacyjne spalinowozu są także większe, niż lokomotywy elektrycznej, poza tym żywotność lokomotywy spalinowej ze względu na szybsze zużywanie się silnika spalinowego jest krótsza od żywotności lokomotywy elektrycznej. Różnica może wynosić nawet 30 proc.

Lokomotywa elektryczna może ponadto odbierać nieograniczoną ilość energii elektrycznej z sieci trakcyjnej, stąd czas pracy elektrowozu jest teoretycznie nieograniczony. Czas pracy lokomotywy spalinowej wyznacza natomiast po prostu zapas paliwa.

Miejsca

Opinie (253) 4 zablokowane

  • tramwaje też są elektryczne

    zamieńmy je na autobusy- będzie ekologicznie

    • 5 2

  • spalinowoz

    co to jest? to jakis pojazd co wozi spaliny???

    • 2 2

  • Elektryfikacja potrzebna od zaraz !!!!!!!!!!! (1)

    I nie wypisuj już Redaktorzyno takich głupot na zamówienie PKM albo UM,
    które najwyraźniej myślą o wykręceniu się z elektryfikacji tych linii.
    Lepiej przytulić kasę lub wydać na coś pod siebie, prawda ?

    • 4 0

    • Nie porównujcie 60 letniej sieci SKM do nowych rozwiązań dla trakcji elektrycznych

      To bez sensu......

      • 3 1

  • Porty, intermodal, dalekobieżne składy osobowe i towarowe, SKM, PKM, etc....

    Jakieś pytania jeszcze ??? Elektryfikacja i to natychmiast !!!!

    • 2 0

  • BEZDYSKUSYJNIE : ELEKTRYFIKACJA !!

    1 Uniwersalność linii - można zarówno spalinowymi jak i elektrycznymi składami ! - prawda ? !!
    2 Czemu jakies tam bramownice ?? !! . Prosze sobie pooglądać jak sa rozwiązane instalacje w takiej np. : Szwajcarii ( 100 % zelektryfikowanych linii ) - można zaprojektować specjalnie dla tej linii ( dodatkowa atrakcja ) estetyczne wizualnie ( zapraszam np. do Holandii ) bramki bądź słupy ( np. okrągłe lub ażurowe .... - choćby takie jakie miala stara SKM ! .... TRZEBA TYLKO CHCIEĆ !! - a to już polowa dystansu do realizacji ! )
    3 Trakcja elektryczna jest przecież : BEZZAPACHOWA !! - a spalinowy ? jak zadymi przy rozruchu to mamy "dizla " w domu....
    i tak jeszcze mozna by.... - a jak będzie ? ( kiedyś były furmanki ;) ! w Polsce .... )

    • 5 0

  • co za głupoty

    Lepiej się Macieju baw w Wołoszańskiego, a branżówkę zostaw branżowcom.

    • 4 0

  • Skoro to miało by być takie tanie to powiedzcie dla czego po Gdansku nie jezdza trolejbusy (2)

    tylko autobusy na ON??? Odpowiem wam bo jazda na ON jest tańsza niż wybudowanie i serwisowanie trakcji, która kiedykolwiek się nie zwróci tylko będzie generowała koszty!! Wasze filozofie są śmieszne. Poza tym PKM ma być odporna na warunki zimowe a tylko spalinówka jest odporna na oblodzenie trakcji. Wszyscy jak barany lecą za ta elektryfikacją zupełnie ja za komuny.

    • 3 6

    • ale po Gdańsku jeżdżą też tramwaje

      i nie mają na pokładzie diesla. a na oblodzenie trakcji jest dobry patent - pętla zwarcia.

      • 4 0

    • Oj z Ciebie to dopiero duren do kwadratu

      • 0 0

  • BZDURA ZA BZDURĄ !!

    cytat : ..." Ekspertyza ocenia krytycznie wprowadzenie elektryfikacji na budowie wspomnianej linii. Wyjściem do tego typu założenia jest m.in. fakt, że na terenie Polski energię elektryczną pozyskuje się głównie z węgla. Uzyskanie z niego energii i spożytkowanie w elektrowozie powoduje większe szkody dla środowiska, niż przejazd spalinowozu w tym samym czasie i na tym samym odcinku. ' ... ??? ???
    KONTRAGRGUMENT : energię z węgla - można zastąpić energią np. z elektrowni wiatrowych !! - także jako uzupełnienie zapasu energii. Poza tym ta linia - jesli chodzi o obciążenie będzie obsługiwała stosunkowo lekkie składy pasażerskie a nie ciężkie towarowe.... więc ?! - Na Kaszubach wieje NON-STOP i to całkiem ostro !! ( takie rozwiązanie zastosowano na cześci linii w Niderlandach ! ( co prawda NL ma zasilanie 1500 V w sieci - ale to malo istotne jeśli chodzi o całość ! ).

    • 2 1

  • integracja (4)

    W tym wszystkim brak jakiekolwiek wizji, dostrzegania celów nadrzędnych, i lokalnych.
    Kolej dojazdowa na lotnisko - tak ale zintegrowana z systemem SKM na całej trasie, bo jak na razie to tylko z Gdynią, a w Gdańsku zabrakło kasy by zbudować system rozjazdów włączający kolej z lotniska w SKM lub w ruch dalekobieżny. Efekt w Gdańsku Wrzeszczu - konieczna przesiadka, dojazd do Stadionu PGE dodatkowa przesiadka, do Hali widowiskowej także. Czy to ma sens ? Dworzec we Wrzeszczu nie był projektowany jako dworzec przesiadkowy ....
    Kolej dojazdowa z Kaszub sytuacja jw.
    Dyskusja o elektryfikacji bez sensu bo bez elektryfikacji nie ma integracji,
    itd..... dlaczego system koleji dojazdowej nie może być zintegrowany z systemem komunikacji tramwajowej ?

    • 5 1

    • minus (2)

      w Gdańsku właśnie zaprojektowano rozjazdy pozwalające na wjazd na linię dalekobieżną. Dworzec we Wrzeszczu specjalnie dostaje dodatkowy peron, żeby obsługiwać przesiadki. Możliwe, że docelowo powstanie jeszcze jeden wiadukt, pozwalający na wjazd z torów SKM, ale (tego Michał Zaspa nie zdzierży) i tak będzie on omijał ten przystanek.

      • 2 0

      • rozjazdy

        właśnie zaprojektowano ? możliwe że docelowo powstanie... to wszystko MA KIEDYŚ BYĆ ale nie jest teraz, a dworzec we Wrzeszczu ? wystarczy że SKM przyjedzie już jest zapchany głównie w niekompletnym systemie przejść podziemnych, sam budynek dworca epoka wczesny gierek ... bez sensu to wszystko, pomijam taki szczegół jak parkingi dla aut, stacje dla rowerów, litości to wszystko świat sprzed 50 lat, coś niby sie robi ale brakuje wizji i kompletności w projekcie, wiocha

        • 1 0

      • Lotnisko/PKP

        Ktoś przylatuje do Rebiechowa, jedzie dalej PKM do Gdańska/Wrzeszcza bo tam konczy się linia PKM, jest to w nocy i tam czeka na pociąg dalej, a tu nie ma poczekalni nic nie ma ....poza menalami i to jest cały sens tego projektu

        • 0 2

    • Chyba cos ci sie popieprzylo,przeciez wlasnie we Wrzeszczu ma sie wlaczac PKM do dalekobieznych

      • 1 0

  • "Trzecia szyna" to też sieć trakcyjna

    Na zdjęciu, które podobno nie przestawia sieci trakcyjnej widzę tzw. "trzecie szyny" ? Jakość artykułu jest porażająca !

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane