• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy gdańszczanie się przesiądą?

Michał Brancewicz
14 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki? Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki?

Gdańscy urzędnicy chcąc zmienić przyzwyczajenia obywateli i postanowili podwyższyć do maksimum stawki za parkowanie w centrum miasta. Ma to zmusić mieszkańców do rezygnacji z auta na rzecz autobusu. Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne.



Obie uchwały dotyczące podwyżki i obniżki podjęte zostały już w czerwcu br. O ile pomysł obniżenia cen biletów może zwiększyć ilość osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej, o tyle maksymalne podniesienie stawek za parkowanie nie wydaje się mieć na to bezpośredniego wpływu.

Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu wprowadzi maksymalne stawki za parkowanie. Od poniedziałku 20 października ceny wzrosną do górnej granicy, na jaką pozwala rozporządzenie ministra. Pierwsza godzina 3 zł (zamiast 2), druga godzina 3,60 zł (było 2,20), trzecia 4,30 (z 2,30 obecnie), czwarta i każda kolejna tyle samo, co pierwsza.

Nowe ceny mają spowodować również większą rotację na parkingach w centrum. Obecnie Gdańsk dysponuje 1,3 tys. płatnych miejsc parkingowych.

Wielkim orędownikiem takich zmian jest Maciej Lisicki. Zastępca prezydenta Gdańska w sposób jeszcze bardziej radykalny zwiększyłby opłaty za parkowanie, gdyż według niego nawet nowa cena nie okaże się zaporowa i niewiele zmniejszy ruch w centrum.

- Już kilka lat temu w Poznaniu wprowadzono opłatę 5 zł za parkowanie, to pomogło zachować równowagę w centrum miasta - mówi Maciej Lisicki. - Niestety w momencie gdy władze Poznania musiały obniżyć te stawki do maksymalnych obecnie możliwych, to miejsca parkingowe z powrotem się zapełniły.

Niższe ceny biletów mają ułatwić gdańszczanom decyzję o zmianie nawyków przemieszczania się po mieście. Bilet sieciowy na autobusy i tramwaje, ważny we wszystkie dni tygodnia, kosztuje obecnie 98 zł. Jego cena obniżyła się zatem o 12 zł.

Staniały także bilety 30 dniowe i miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia.

Równolegle miasto prowadzi też przygotowania do budowy kilku parkingów podziemnych na około 1,6 tys. aut w oparciu o system BOT Build - Operate - Transfer. Oznacza to, że zbudują je prywatni właściciele podpisujący z miastem koncesje na 50 lat. W tym czasie będą obsługiwać obiekty i czerpać z nich korzyści ustalając stawki za parkowanie.

Podziemne hale powinny powstać w przeciągu trzech lat. Nie sposób nie zauważyć sprzeczności w takim postępowaniu władz Gdańska. Z jednej strony chcą one zniechęcić obywateli do poruszania się samochodami po centrum, z drugiej szykują dla nich w tych miejscach parkingi.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • powinni najpierw usprawnić komunikacje miejska, a później kombinować...
    jeżdżę autobusem do szkoły i codziennie widzę jak ludzie wpychają się do autobusu i drzwi się nie chcą zamknąć, bo nie ma miejsca. może powinniśmy leżeć na sobie..?
    nie wyobrażam sobie ludzi z samochodów w autobusie

    • 0 0

  • Przenieście centrum na wyspę Sobieszewo.

    • 0 0

  • rano (1)

    niech te popaprane urzędasy spróbują wydostać się rano z Oruni a raczej dostać do autobusu, są tak zapchane że nie idzie do nich wsiąść już na drugim przystanku ale oczywiście ZTM nie robi nic tym kierunku aby coś zmienić i puścić na trase długie autobusy, a co tam niech się ściskają w krótkich to w zime będzie im cieplej

    • 0 0

    • duży procent pasażerów to urzędasy

      w um w Gdańsku pracuje kilkaset (około 800) osób i duża część dojeżdża komunikacją z górnego tarasu. zrozum, że korek i pełny autobus to nie zawsze wina urzędników, którzy i tak w nim stoją

      • 0 0

  • Może niech Lisicki się w końcu zlituje i umrze?

    Przypomina 50letnią dziewicę wybierającą suknię ślubną ...

    • 0 0

  • Proszę o płatny parking na tyłach UM

    - ten parking jest dla klientów, a nie dla szczytujacych bakteriami urzedników

    • 0 0

  • Adamowicz do Autobusu!

    chcę cię tam zobaczyć! albo tego idi__ ktory to wymyślił

    a jak obok jest 5 miejsc wolnych to mam nie placic ? bo czemu jak to ma odciążyć parkingi a one są puste. idi__i

    • 0 0

  • Krótko

    Popowiększali się i w d...ch im się poprzewracało!

    • 0 0

  • władze Gdańska...

    dramat

    • 0 0

  • proponuje skuter Vespa

    Ja odkad kupilem sobie kijki codzien chodze kilka kilometrow w tempie,z pozytkiem dla srodowiska naturalnego oraz zdrowia.
    Ludzie zmuszaja was zebyscie jezdzili samochodami kolektywnie tak jak za granica.Nie jedna osoba jedno auto ale co najmniej dwie osoby w jednym aucie.Im wiecej tym koszty mniejsze.Jeden tydzien jezdzimy autem sasiada a drugi tydzien jezdzimy naszym.

    • 0 0

  • (1)

    jak mamy jezdzic autobusem skoro komunikacja miejska pozostawia wiele do zyczenia. Wczoraj mialem okazje jechac autobusem 167, przyjechal maly ikarus, ludzie ledwo co sie zmiescili, wewnatrz nie bylo czym oddychac, do tego beznadziejne rozklady jazdy, przyjezdza jeden autobus za drugim majacy 90% trasy tej samej i pozniej czekanie pol godziny na kolejna serie autobusow. Wole wlec sie w korkach samochodem niz czekac tyle czasu na gniezdzenie sie w czyms takim

    • 0 0

    • to jest nowa polityka bezpieczenstwa ZTM. W tloku nie dostaniesz w twarz od bandyty bo ciezko bedzie mu rozbujac reke albo noge.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane