• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy gdańszczanie się przesiądą?

Michał Brancewicz
14 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki? Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki?

Gdańscy urzędnicy chcąc zmienić przyzwyczajenia obywateli i postanowili podwyższyć do maksimum stawki za parkowanie w centrum miasta. Ma to zmusić mieszkańców do rezygnacji z auta na rzecz autobusu. Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne.



Obie uchwały dotyczące podwyżki i obniżki podjęte zostały już w czerwcu br. O ile pomysł obniżenia cen biletów może zwiększyć ilość osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej, o tyle maksymalne podniesienie stawek za parkowanie nie wydaje się mieć na to bezpośredniego wpływu.

Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu wprowadzi maksymalne stawki za parkowanie. Od poniedziałku 20 października ceny wzrosną do górnej granicy, na jaką pozwala rozporządzenie ministra. Pierwsza godzina 3 zł (zamiast 2), druga godzina 3,60 zł (było 2,20), trzecia 4,30 (z 2,30 obecnie), czwarta i każda kolejna tyle samo, co pierwsza.

Nowe ceny mają spowodować również większą rotację na parkingach w centrum. Obecnie Gdańsk dysponuje 1,3 tys. płatnych miejsc parkingowych.

Wielkim orędownikiem takich zmian jest Maciej Lisicki. Zastępca prezydenta Gdańska w sposób jeszcze bardziej radykalny zwiększyłby opłaty za parkowanie, gdyż według niego nawet nowa cena nie okaże się zaporowa i niewiele zmniejszy ruch w centrum.

- Już kilka lat temu w Poznaniu wprowadzono opłatę 5 zł za parkowanie, to pomogło zachować równowagę w centrum miasta - mówi Maciej Lisicki. - Niestety w momencie gdy władze Poznania musiały obniżyć te stawki do maksymalnych obecnie możliwych, to miejsca parkingowe z powrotem się zapełniły.

Niższe ceny biletów mają ułatwić gdańszczanom decyzję o zmianie nawyków przemieszczania się po mieście. Bilet sieciowy na autobusy i tramwaje, ważny we wszystkie dni tygodnia, kosztuje obecnie 98 zł. Jego cena obniżyła się zatem o 12 zł.

Staniały także bilety 30 dniowe i miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia.

Równolegle miasto prowadzi też przygotowania do budowy kilku parkingów podziemnych na około 1,6 tys. aut w oparciu o system BOT Build - Operate - Transfer. Oznacza to, że zbudują je prywatni właściciele podpisujący z miastem koncesje na 50 lat. W tym czasie będą obsługiwać obiekty i czerpać z nich korzyści ustalając stawki za parkowanie.

Podziemne hale powinny powstać w przeciągu trzech lat. Nie sposób nie zauważyć sprzeczności w takim postępowaniu władz Gdańska. Z jednej strony chcą one zniechęcić obywateli do poruszania się samochodami po centrum, z drugiej szykują dla nich w tych miejscach parkingi.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • Co za syf.

    Pomysły godne Hitchocka, chętnie skorzystałbym z autobusu lub tramwaju, jeżeli powstaną parkingi "park&go", a płatne prywatne parkingi w Gdańsku, to już przerabialiśmy. Najbliższy przy multikinie Krewetka, właściwie miejsca wolne na okrągło, ciekawe dlaczego ?

    • 0 0

  • "gratulujacje"

    Gratuluję dobrego samopoczucia. Może by tak spróbować samemu jeździć autobusami np.115, który odjeżdża co 25min, a w środku horor, a gdy jeszcze paręnaście lub dziesiąt osób dobije będzie naprawdę super!!

    • 0 0

  • każdy pieprz...y urzędas z Lisickim na czele

    jedzie do pracy samochodem i parkuje na bezpłatnym parkingu pod urzędem w miejscu numerowanym dla jego samochodu, to po pierwsze, po drugie po przez łapówki w komunikacji miejskiej panuje mafia w postacji renomy, płacąc część doli do kieszeni Lisickiego i Adamowicza (sprawa nie do udowodnienia bo odbywa siię to przysługa za przysługę), po trzecie w komunikacji miejskiej można być okradzionym, pobitym, obrażonym albo wogóle nie wsiąść do środka bo kierowca nas oleje na przystanku w nocy
    więc niech te ście...a odpierd...ą się od zwykłych kirowców i nie wymyślają pseudo pierdól aby wywalić nas z samochodów do komunikacji funkcjonującej w układzie MAFIJNYM

    • 0 0

  • Lisicki napisze tak abyś zrozumiał bo w dupie ci się przewraca

    pierwsza i JEDYNA żółta kartka, drugiej nie będzie.....

    • 0 0

  • Ceny cenami

    Nie tędy droga panowie władza. Częściej autobusów i obowiązkowy kurs sanitarny dla części pasażerów. Wtedy można będzie pomyśleć o zmianie nawyków. Wolę jechać w korku we własnym samochodzie niż w smrodzie i tłoku w komunikacji miejskiej.

    • 0 0

  • tramwaje - brud smród tłok

    Panie Lisicki kiedy ostatni raz jechał Pan tramwajem.
    Najpierw doprowadźcie tramwaje do takiego stanu żebym się nie brzydził.
    Takiego syfu nigdzie w europie nie widziałem. Bardzo ciekawe podejście zamiast zwiększyć ilość kursów, żeby nie było tłoku, lub poprawić warunki w tramwaju - generalnie posprzatać. To nie najlepiej nic nie robić tylko znaleźć dobrą wymówke na podwyżki za parkowanie.
    Ceny wzrosną Pan Lisicki może dostać podwyżkeę

    • 0 0

  • Kamuflaż

    Ogólnie bez zmian, pod pozorem porządku zwiększenie opłat. Ot cała polityka

    • 0 0

  • co by nie gadać

    to ten lisicki odważny jest, trzeba mu to przyznać (pomijając fakt że bezczelny jak nikt ale odważny)

    • 0 0

  • Nawet jakbym miał zardzewiałego poloneza

    wolę go niż zardzewiałego ikarusa i ludzi w nim

    • 0 0

  • to może...

    Niech Pan Lisicki wsiądzie do komunikacji miejskiej któregoś pięknego poniedziałkowego poranka z powieszoną na szyi kartką jak się nazywa i opisem, że odpowiada między innymi za komunikację. W czasie krótkiej i przyjemnej podróży pasażerowie na pewno udzielą mu stosownych konsultacji w temacie transportu miejskiego...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane