• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy gdańszczanie się przesiądą?

Michał Brancewicz
14 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki? Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki?

Gdańscy urzędnicy chcąc zmienić przyzwyczajenia obywateli i postanowili podwyższyć do maksimum stawki za parkowanie w centrum miasta. Ma to zmusić mieszkańców do rezygnacji z auta na rzecz autobusu. Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne.



Obie uchwały dotyczące podwyżki i obniżki podjęte zostały już w czerwcu br. O ile pomysł obniżenia cen biletów może zwiększyć ilość osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej, o tyle maksymalne podniesienie stawek za parkowanie nie wydaje się mieć na to bezpośredniego wpływu.

Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu wprowadzi maksymalne stawki za parkowanie. Od poniedziałku 20 października ceny wzrosną do górnej granicy, na jaką pozwala rozporządzenie ministra. Pierwsza godzina 3 zł (zamiast 2), druga godzina 3,60 zł (było 2,20), trzecia 4,30 (z 2,30 obecnie), czwarta i każda kolejna tyle samo, co pierwsza.

Nowe ceny mają spowodować również większą rotację na parkingach w centrum. Obecnie Gdańsk dysponuje 1,3 tys. płatnych miejsc parkingowych.

Wielkim orędownikiem takich zmian jest Maciej Lisicki. Zastępca prezydenta Gdańska w sposób jeszcze bardziej radykalny zwiększyłby opłaty za parkowanie, gdyż według niego nawet nowa cena nie okaże się zaporowa i niewiele zmniejszy ruch w centrum.

- Już kilka lat temu w Poznaniu wprowadzono opłatę 5 zł za parkowanie, to pomogło zachować równowagę w centrum miasta - mówi Maciej Lisicki. - Niestety w momencie gdy władze Poznania musiały obniżyć te stawki do maksymalnych obecnie możliwych, to miejsca parkingowe z powrotem się zapełniły.

Niższe ceny biletów mają ułatwić gdańszczanom decyzję o zmianie nawyków przemieszczania się po mieście. Bilet sieciowy na autobusy i tramwaje, ważny we wszystkie dni tygodnia, kosztuje obecnie 98 zł. Jego cena obniżyła się zatem o 12 zł.

Staniały także bilety 30 dniowe i miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia.

Równolegle miasto prowadzi też przygotowania do budowy kilku parkingów podziemnych na około 1,6 tys. aut w oparciu o system BOT Build - Operate - Transfer. Oznacza to, że zbudują je prywatni właściciele podpisujący z miastem koncesje na 50 lat. W tym czasie będą obsługiwać obiekty i czerpać z nich korzyści ustalając stawki za parkowanie.

Podziemne hale powinny powstać w przeciągu trzech lat. Nie sposób nie zauważyć sprzeczności w takim postępowaniu władz Gdańska. Z jednej strony chcą one zniechęcić obywateli do poruszania się samochodami po centrum, z drugiej szykują dla nich w tych miejscach parkingi.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • do; Mieszkanca Gdanska

    Lisicki nie martwi sie oplatami. Dla wybrancow istnieja specjalne identyfikatory ktore zwalniaja z oplat i pozwalaja wjechac prawie wszedzie. Popieram Twoja opinie , tym panom podziekujemy przy nastepnych wyborach do samorzadu. Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Adamowicz , Lisicki i inni traca poczucie rzeczywistosci.

    Ci panowie juz zapomnieli dla kogo pracuja. Obchody rocznic , celebry,
    dziwne interesy. Tym zajmuja sie ludzie ktorzy sa tam w urzedzie dla nas. Za nasze pieniadze. Ale panowie chca nam zafundowac wegllowa elektrownie w miescie , najdrozsze miejsca parkingowe, przeciecie deptaka i sciezki rowerowej w Brzeznie . Zajmuja sie wieloma dziwnymi sprawami , ktore potem az z daleka smierdza . Ot chocby sprawa ulicy Spacerowej. Chyba juz czas zmienic tych panow.

    • 0 0

  • Rafel

    Zastanawia mnie jako obywatela ktory posiada 2 obywatelstwa jak to bedzie wiekszosc ludzi zalatwia interesy i sprawy Urzedowe ?Czy moze Urzad miasta pomyslec o budowie parkingow kondygnacyjnych lub podziemnych komunikacja jest fatalna nieukrywam tego

    • 0 0

  • Przy standardzie i cenach komunikacji miejskiej w Gdańsku te pomysły urzędu miasta są niestety żałosne.

    I całym sercem popieram argumentację poprzedników - niech urzędnicy miejscy dadzą dobry przykład.

    • 0 0

  • parkomaty

    Moze Lisicki złapie najpierw złodzieja, ktory okrada i zapycha parkomaty. Miasto, SM i Policja nie może sobie poradzić ze złodziejami od 8 lat. Prkomaty wogóle nie działają, szmelc.

    • 0 0

  • tańsze bilety miesięczne ??? (1)

    "... Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne ..."
    Zapłaciłam tyle samo co zwykle, nie rozumiem dlaczego wprowadzacie ludzi w błąd !!!

    • 0 0

    • To się nazywa PR, czyli kłamstwa których i tak nikt nie zweryfikuje...

      • 0 0

  • same dobre decyzje

    Ceny za parkingi maja wzrosnac bo miasto musi zalatac jakos luke po tym jak komunikacja straci 3mln po zakazie umieszczania reklam ciekawe kto prowadzi przetsiebiorstwo narazajac je na oczywiste straty :)

    • 0 0

  • Nienwidzę jeździć tramwajem, a muszę codziennie, bo nie mam samochodu. (6)

    Dzisiaj jechałam "12" z Gdańska Głównego do Oliwy ok. godzz. 12.00. Koszmarrr! Ścisk straszliwy, wisiałam na schodach, duszno i jeszcze niedomyci ludzie. Jak tylko będę mogła, to kupie samochó i będę dojeżdżać do pracy codzinnie. Wolę jechać do domu godzinę w korkach niż 50 min tramwajami, w ścisku i smrodzie.

    • 0 0

    • miłego wąchania spalin (5)

      nie chcę wywracać Twojego świata do góry nogami, ale wiesz, ze SKM z Głownego do Oliwy jedzie dokładnie 14 minut a rowerem ten dystans jedzie się 30 minut? oczywiscie możesz godzine kisić sie w korku i zatruwac miasto, Twój wybór.

      • 0 0

      • ka2 - logicznie mówisz (4)

        ale zkm nie jest zorganizowany logicznie. Wyobraź sobie, że Anita (albo inna pasażerka lub pasażer) ma bilet miesięczny na tą trasę, bo jazda tramwajem świetnie jej się sprawdza o innej porze, na przykład rano. O godzinie 12 szybciej dojechałaby autobusem. Ale autobus odrobinę odbija od linii tramwajowej i Renoma się przyczepi - czyli trzeba do biletu miesięcznego na codziennej trasie dopłacać. Na skm tez trzeba kupic oddzielny bilet i dopłacić do biletu miesięcznego do pracy.

        Gdańsk bardzo sie chwali obniżką ceny biletu sieciowego, ale po tej obniżce gdański bilet jest ciągle znacząco droższy niz w innych miastach bilety po podwyżce ;-P Oczywiście ten drogi bilet nie obejmuje skm-ki, na połaczenie dojazdów trzeba kupić jeszcze dużo droższy bilet.

        Szkoda że Gdańsk się nie chwali, że i 5 lat temu, i więcej, przez kadencje P.Prezydenta, bilet sieciowy w Gdańsku (bez skm) kosztował 132 zł.! Można powiedzieć, że Gdańsk długo pracował, żeby zachęcić ludzi do korzystania z własnych samochodów i te korki naszym urzędnikom zawdzięczamy.

        • 0 0

        • (3)

          Zapewniam Ciebie, że ludzie w d.. mają komunikację, i choćby autobusy były za darmo, a parkingi za 20 zł/h - i tak wsiądą w samochód, i rozjadą trawniki przy szukaniu miejsca na parkowanie.

          I przestań kwiczeć na ceny, bo poza Poznaniem i Warszawą tańszych biletów nie znajdziesz!

          • 0 0

          • (2)

            Kotku, piszę o Poznaniu i Warszawie dlatego, bo za przykładem tych miast Gdańsk chce podwyższyć opłaty parkingowe :P Ale w Poznaniu i Warszawie, jak widać, jest to polityka caŁościowa. I zapewniam, ze nie tylko w tych dwóch dużych miastach komunikacja jest tańsza niż w Gdańsku.

            Poza horrendalną ceną komunikacja miejska ma dużo innych braków (chocby złe połaczenia), o czym nie chce mi się pisać, bo każdy, oprócz urzędników, o tym wie.
            Dziwię się, ze zależy Ci na utrzymaniu tego stanu rzeczy, zapewniając mnie, że i tak "ludzie w d. mają komunikację". Ale jako uzasadnienie dla kolejnych podwyżek i nic nie robienia komunikacja miejska jest już dobrym pretekstem?

            • 0 0

            • (1)

              Całościowa polityka?
              Chyba nie wiesz, co piszesz!

              W Warszawie po xx lat politycznej niemożności przepchnięto w końcu podwyżkę cen biletów, aby mieć cokolwiek środków na wymianę tamtejszych tramwajów.
              Może nie wiesz, że część tramwajów w Wa-wie jest starsza od Gdańskich, i to sporo?

              I może wskaż mi to inne miasto poza 2 opisanymi wyżej przypadkami, gdzie bilety są tańsze?
              In gremio, a nie w pasownej akurat Tobie kategorii?

              • 0 0

              • Ax

                MNIE pasuje Warszawa i Poznań? A artykułu nie czytałeś?

                Brakuje Ci googli czy innej wyszukiwarki?
                sieciówka imienna w łodzi - 88 zł. - rocznie 900 zl.
                w Krakowie - 88,50 zł, we Wroclawiu 80 zł. z wyłaczeniem niektórych linnii ale 3-miesięczna sieciówka 240 zł. z wszystkimi liniami. Itd. itp.

                A od ilu lat w Gdańsku sieciówka kosztuje 132 zł?

                • 0 0

  • taaaaak....

    w świetle artykułu "niekpmpletny monitoring w komunikacji" zamieszczonym dzisiaj na trójmiasto.pl to bardzo ciekawa koncepcja - trochę spójności w decyzjach by się przydało....

    • 0 0

  • Płatny wiazd do Miasta!!!!

    Powinni zrobić bramki i pobierać opłaty za sam wjazd do Gdańska, widziałem taki system sprawnie działający w Oslo w Norwegii, i tam się sprawdza, każdy samochód jest fotografowany ( chyba że wykupił nadajnik z abonamentem) i rachunek wysyłany jest pocztą, system jest prawie w pełni zautomatyzowany i koszty inwestycji bardzo szybko się zwracają, kolejna zaleta to taka, że ludzie wybierają komunikację miejską lub przesiadają się na skutery lub rowery, ( motory , skutery, taxi oczywiście są zwolnione z opłat)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane