- 1 Będą trzy pasy na Obwodnicy Trójmiasta? (298 opinii)
- 2 Nurkowie odkryli wrak z szampanem (26 opinii)
- 3 Ponad 20 tys. zł za kurs taksówką (237 opinii)
- 4 Zalane ulice po burzy nad Trójmiastem (178 opinii)
- 5 W biały dzień kradł rośliny z trawnika (119 opinii)
- 6 Ministerstwo dało pieniądze na Złotą Bramę (93 opinie)
Czy gdańszczanie się przesiądą?
Gdańscy urzędnicy chcąc zmienić przyzwyczajenia obywateli i postanowili podwyższyć do maksimum stawki za parkowanie w centrum miasta. Ma to zmusić mieszkańców do rezygnacji z auta na rzecz autobusu. Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne.
Obie uchwały dotyczące podwyżki i obniżki podjęte zostały już w czerwcu br. O ile pomysł obniżenia cen biletów może zwiększyć ilość osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej, o tyle maksymalne podniesienie stawek za parkowanie nie wydaje się mieć na to bezpośredniego wpływu.
Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu wprowadzi maksymalne stawki za parkowanie. Od poniedziałku 20 października ceny wzrosną do górnej granicy, na jaką pozwala rozporządzenie ministra. Pierwsza godzina 3 zł (zamiast 2), druga godzina 3,60 zł (było 2,20), trzecia 4,30 (z 2,30 obecnie), czwarta i każda kolejna tyle samo, co pierwsza.
Nowe ceny mają spowodować również większą rotację na parkingach w centrum. Obecnie Gdańsk dysponuje 1,3 tys. płatnych miejsc parkingowych.
Wielkim orędownikiem takich zmian jest Maciej Lisicki. Zastępca prezydenta Gdańska w sposób jeszcze bardziej radykalny zwiększyłby opłaty za parkowanie, gdyż według niego nawet nowa cena nie okaże się zaporowa i niewiele zmniejszy ruch w centrum.
- Już kilka lat temu w Poznaniu wprowadzono opłatę 5 zł za parkowanie, to pomogło zachować równowagę w centrum miasta - mówi Maciej Lisicki. - Niestety w momencie gdy władze Poznania musiały obniżyć te stawki do maksymalnych obecnie możliwych, to miejsca parkingowe z powrotem się zapełniły.
Niższe ceny biletów mają ułatwić gdańszczanom decyzję o zmianie nawyków przemieszczania się po mieście. Bilet sieciowy na autobusy i tramwaje, ważny we wszystkie dni tygodnia, kosztuje obecnie 98 zł. Jego cena obniżyła się zatem o 12 zł.
Staniały także bilety 30 dniowe i miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia.
Równolegle miasto prowadzi też przygotowania do budowy kilku parkingów podziemnych na około 1,6 tys. aut w oparciu o system BOT Build - Operate - Transfer. Oznacza to, że zbudują je prywatni właściciele podpisujący z miastem koncesje na 50 lat. W tym czasie będą obsługiwać obiekty i czerpać z nich korzyści ustalając stawki za parkowanie.
Podziemne hale powinny powstać w przeciągu trzech lat. Nie sposób nie zauważyć sprzeczności w takim postępowaniu władz Gdańska. Z jednej strony chcą one zniechęcić obywateli do poruszania się samochodami po centrum, z drugiej szykują dla nich w tych miejscach parkingi.
Opinie (231) 3 zablokowane
-
2008-10-14 16:52
Większe opłaty za parkowanie? Proszę bardzo, ale pod urzędami też.
- 0 0
-
2008-10-14 16:56
Idiotyzm, przecież można tam zrobić lotnisko i ludzi by do centrum latali samolotami.
- 0 0
-
2008-10-14 16:56
leniwe dupy (pardon, tak się ta część ciała nazywa). Mój sąsiad 200 metrów do sklepu podjeżdża... :P Samochód nie jest już takim wyznacznikiem statusu społecznego jak dawniej. Na auto gorsze\lepsze stać dzisiaj każdego. Filozofia "jak się ma to trzeba pokazać"... szpan dla ubogich duchem... i kulturą fizyczną ;)
- 0 0
-
2008-10-14 16:57
dlaczego staram się nie korzystać z komunikacji miejskiej (3)
nie przesiądę się do komunikacji miejskiej! oto dlaczego:
1. ceny biletów jednorazowych,
2. podejście dużej części kierowców/motorniczych do pasażerów,
3. sposób bycia i działania kontrolerów z renomy,
4. brud w autobusach i tramwajach,
5. częste problemy z zakupem biletu w pojeździe.- 0 0
-
2008-10-14 16:59
+ menelstwo, dresiarstwo, bandytyzm, smród (2)
- 0 0
-
2008-10-14 18:57
o właśnie, to najgorsze jest, cały ten gnój mentalny (1)
cmokanie zębami, siorbanie nosem i okrutny fetor bydła
- 0 0
-
2008-10-14 21:18
a oprócz tego stoje w tych samych korkach co samochody bo nie ma pasów dla busów!!!!
- 0 0
-
2008-10-14 16:58
może wladze dadzą dobry przykład, niech sami jezdzą śmierdząca komunikacją (1)
a petentom niech oddadzą swoje miejsca parkingowe
- 0 0
-
2008-10-14 17:01
Bardzo przydałby się taki przykład.
Rządziciele zrozumieliby co nieco o czym mówią.- 0 0
-
2008-10-14 17:13
Niech Lisicki poprawi komfort jazdy komunikacją miejską-wtedy chętnie się przesiądę
- 0 0
-
2008-10-14 17:18
ale bilety metropolitalne nie staniały, bo płaciłam tyle samo
- 0 0
-
2008-10-14 17:33
(1)
a ciekawi mnie czemu biletokresowe staniały jak wszyscy uczniowie, ktorzy dojezdzaja do szkoly zdazyli juz je zakupic :| ????
- 0 0
-
2008-10-14 17:51
zgadnij:-)
- 0 0
-
2008-10-14 17:39
co raz gorzej w tym naszym mieście
Panie Lisiecki proponuję przesiąść się na tramwaj lub autobus i jak pana spotkam w w tym autobusie lub tramwaju to sama też zacznę korzystać. przykład idzie z góry
- 0 0
-
2008-10-14 17:41
A co z autobusami
z osiedli w okolicach Gdansk - Poludnie? Moze najpierw niech o tym pomysla a potem wprowadzaja swoje plany - !
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.