• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy gdańszczanie się przesiądą?

Michał Brancewicz
14 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki? Czy kierowcy zrozumieją decyzje władz miasta i zmienią swoje nawyki?

Gdańscy urzędnicy chcąc zmienić przyzwyczajenia obywateli i postanowili podwyższyć do maksimum stawki za parkowanie w centrum miasta. Ma to zmusić mieszkańców do rezygnacji z auta na rzecz autobusu. Na zachętę od 1 października staniały po raz kolejny bilety okresowe i miesięczne.



Obie uchwały dotyczące podwyżki i obniżki podjęte zostały już w czerwcu br. O ile pomysł obniżenia cen biletów może zwiększyć ilość osób korzystających ze środków komunikacji miejskiej, o tyle maksymalne podniesienie stawek za parkowanie nie wydaje się mieć na to bezpośredniego wpływu.

Gdańsk jako trzecie miasto w Polsce po Warszawie i Poznaniu wprowadzi maksymalne stawki za parkowanie. Od poniedziałku 20 października ceny wzrosną do górnej granicy, na jaką pozwala rozporządzenie ministra. Pierwsza godzina 3 zł (zamiast 2), druga godzina 3,60 zł (było 2,20), trzecia 4,30 (z 2,30 obecnie), czwarta i każda kolejna tyle samo, co pierwsza.

Nowe ceny mają spowodować również większą rotację na parkingach w centrum. Obecnie Gdańsk dysponuje 1,3 tys. płatnych miejsc parkingowych.

Wielkim orędownikiem takich zmian jest Maciej Lisicki. Zastępca prezydenta Gdańska w sposób jeszcze bardziej radykalny zwiększyłby opłaty za parkowanie, gdyż według niego nawet nowa cena nie okaże się zaporowa i niewiele zmniejszy ruch w centrum.

- Już kilka lat temu w Poznaniu wprowadzono opłatę 5 zł za parkowanie, to pomogło zachować równowagę w centrum miasta - mówi Maciej Lisicki. - Niestety w momencie gdy władze Poznania musiały obniżyć te stawki do maksymalnych obecnie możliwych, to miejsca parkingowe z powrotem się zapełniły.

Niższe ceny biletów mają ułatwić gdańszczanom decyzję o zmianie nawyków przemieszczania się po mieście. Bilet sieciowy na autobusy i tramwaje, ważny we wszystkie dni tygodnia, kosztuje obecnie 98 zł. Jego cena obniżyła się zatem o 12 zł.

Staniały także bilety 30 dniowe i miesięczne ważne we wszystkie dni tygodnia.

Równolegle miasto prowadzi też przygotowania do budowy kilku parkingów podziemnych na około 1,6 tys. aut w oparciu o system BOT Build - Operate - Transfer. Oznacza to, że zbudują je prywatni właściciele podpisujący z miastem koncesje na 50 lat. W tym czasie będą obsługiwać obiekty i czerpać z nich korzyści ustalając stawki za parkowanie.

Podziemne hale powinny powstać w przeciągu trzech lat. Nie sposób nie zauważyć sprzeczności w takim postępowaniu władz Gdańska. Z jednej strony chcą one zniechęcić obywateli do poruszania się samochodami po centrum, z drugiej szykują dla nich w tych miejscach parkingi.

Opinie (231) 3 zablokowane

  • Większe opłaty za parkowanie? Proszę bardzo, ale pod urzędami też.

    • 0 0

  • Idiotyzm, przecież można tam zrobić lotnisko i ludzi by do centrum latali samolotami.

    • 0 0

  • leniwe dupy (pardon, tak się ta część ciała nazywa). Mój sąsiad 200 metrów do sklepu podjeżdża... :P Samochód nie jest już takim wyznacznikiem statusu społecznego jak dawniej. Na auto gorsze\lepsze stać dzisiaj każdego. Filozofia "jak się ma to trzeba pokazać"... szpan dla ubogich duchem... i kulturą fizyczną ;)

    • 0 0

  • dlaczego staram się nie korzystać z komunikacji miejskiej (3)

    nie przesiądę się do komunikacji miejskiej! oto dlaczego:
    1. ceny biletów jednorazowych,
    2. podejście dużej części kierowców/motorniczych do pasażerów,
    3. sposób bycia i działania kontrolerów z renomy,
    4. brud w autobusach i tramwajach,
    5. częste problemy z zakupem biletu w pojeździe.

    • 0 0

    • + menelstwo, dresiarstwo, bandytyzm, smród (2)

      • 0 0

      • o właśnie, to najgorsze jest, cały ten gnój mentalny (1)

        cmokanie zębami, siorbanie nosem i okrutny fetor bydła

        • 0 0

        • a oprócz tego stoje w tych samych korkach co samochody bo nie ma pasów dla busów!!!!

          • 0 0

  • może wladze dadzą dobry przykład, niech sami jezdzą śmierdząca komunikacją (1)

    a petentom niech oddadzą swoje miejsca parkingowe

    • 0 0

    • Bardzo przydałby się taki przykład.
      Rządziciele zrozumieliby co nieco o czym mówią.

      • 0 0

  • Niech Lisicki poprawi komfort jazdy komunikacją miejską-wtedy chętnie się przesiądę

    • 0 0

  • ale bilety metropolitalne nie staniały, bo płaciłam tyle samo

    • 0 0

  • (1)

    a ciekawi mnie czemu biletokresowe staniały jak wszyscy uczniowie, ktorzy dojezdzaja do szkoly zdazyli juz je zakupic :| ????

    • 0 0

    • zgadnij:-)

      • 0 0

  • co raz gorzej w tym naszym mieście

    Panie Lisiecki proponuję przesiąść się na tramwaj lub autobus i jak pana spotkam w w tym autobusie lub tramwaju to sama też zacznę korzystać. przykład idzie z góry

    • 0 0

  • A co z autobusami

    z osiedli w okolicach Gdansk - Poludnie? Moze najpierw niech o tym pomysla a potem wprowadzaja swoje plany - !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane