• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy komunikacja publiczna może być za darmo?

Michał Sielski
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Flota autobsów dowożących za darmo na plażę? Wcale nie takie nierealne, ale na razie niemożliwe. Flota autobsów dowożących za darmo na plażę? Wcale nie takie nierealne, ale na razie niemożliwe.

Podczas gdy kolejne europejskie miasta eksperymentują z darmową komunikacją publiczną, u nas bilety wciąż drożeją. - Nie musi tak być - przekonują niektórzy gdyńscy radni i wskazują sposoby jak to zrobić.



Przesiadłbyś się z samochodu do autobusu, gdyby komunikacja publiczna była darmowa?

Na początek trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie: czy w Gdyni komunikacja publiczna może być darmowa? Jest tak choćby w belgijskim Hasselt. To miasteczko dużo mniejsze od Gdyni, zamieszkane przez ok. 75 tys. osób. Wycofanie biletów spowodowało tam znaczne zmniejszenie korków i kilkukrotny wzrost liczby pasażerów komunikacji publicznej. Tłoku nie ma, bo kupiono dodatkowe autobusy. Nowych dróg także nie trzeba budować, bo liczba samochodów nie rośnie. Zachęciło to władze Talinna. Mieszkańcy stolicy Estonii właśnie opowiedzieli się w referendum za darmowymi autobusami. Wbrew pozorom nie jest to bowiem drogie rozwiązanie.

Czy takie udogodnienie można wprowadzić w Gdyni? Policzmy. Miasto dopłaciło w 2011 roku ponad 52 mln zł do funkcjonowania komunikacji publicznej. Reszta wydatków została zbilansowana wpływami z biletów. Dla porównania koszt budowy IV etapu Drogi Różowej, czyli 700 metrów dwupasmowej ulicy, wyniósł 30 mln zł. Rozbudowa ul. Janka Wiśniewskiego pochłonęła ponad 72 mln zł, a Trasy Kwiatkowskiego aż 255 mln zł. Z prostego rachunku wychodzi, że bez tych trzech dróg komunikacja publiczna mogłaby być darmowa przez ok. 7 lat.

Utopia? Trochę tak, bo koszty komunikacji publicznej rosną wraz ze wzrostem cen paliw.

- W ubiegłym roku ceny benzyny wzrosły o 21 proc. Dlatego wpływy z biletów pokryły koszty funkcjonowania komunikacji tylko w 44 proc. A warto pamiętać, że nie było żadnych innych dodatkowych kosztów, np. wzrost płac pracowników transportu o 1 zł za godzinę, spowodowałby zwiększenie się kosztu o kolejne 5 mln zł - wylicza prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Gdyby komunikacja była darmowa, byłaby jeszcze droższa, bo ze względu na większy popyt, trzeba by było zainwestować w tabor. Dlatego władze Gdyni takiego pomysłu nawet nie rozważają.

- Jeszcze nas na to nie stać - podkreśla wiceprezydent Marek Stępa.

O wyliczenie ile można zaoszczędzić na likwidacji korków oraz mniejszej emisji spalin nikt się nie pokusił. Liczą się twarde dane i bezpośredni bilans ekonomiczny.

- Komunikację finansujemy przecież przez gdynian, bo dopłacamy do niej z podatków lokalnych. Trudno jednak połączyć wodę z ogniem, czyli taniość z utrzymaniem i podnoszeniem jakości. Nowoczesne pojazdy, spełniające wymogi ekologiczne to stały trend w Gdyni, ale wyższy standard życia musi kosztować - przekonuje radny rządzącej Gdynią Samorządności Marcin Wołek.

Czy musi jednak kosztować tak dużo? Bilety jednorazowe właśnie zdrożały z 2,80 zł do 3 zł, bilet godzinny zdrożeje z 3,40 do 3,60 zł. Ceny biletów 24-godzinnych wzrosną z 11 zł do 12 zł. O 20 gr zwiększą się też ceny biletów nocnych. Zmiany wchodzą od czerwca.

Poziom samorządowej dotacji przekroczył już w Gdyni 56 proc. kosztów komunikacji, ale w Polsce niczym szczególnym nie jest pokrywanie 70 proc. kosztów przez gminy. Według niektórych podobnie powinno być w Gdyni.

- Jeśli chcemy zachęcać ludzi do komunikacji publicznej, to musimy zachować konsekwencję. Jak ma się ktoś do niej przekonać, jeśli nie będzie tania, wygodna i względnie tak samo szybka jak samochód? Gdy kierowca usłyszy, że w kiosku za cztery bilety dla rodziny wyda 16-24 zł, to podziękuje i wróci do domu po kluczyki. Ostatnia podwyżka ma dać 2 mln zł wpływu do budżetu, a to ledwie 0,33 Infoboksa. Nie musimy dodatkowym kosztem obarczać pasażerów, budżet Gdyni na to stać - zauważa Marcin Horała, radny PiS.

Zgadza się z nim Łukasz Cichowski z Platformy Obywatelskiej. I wskazuje inne miejsce, w którym można szukać oszczędności. - Komunikacja powoli przestaje być tania i dostępna dla wszystkich. Powinniśmy więc ograniczyć zbędne wydatki z tegorocznego budżetu, a może przeorganizować przewozy. Nie musimy utrzymywać trzech komunalnych spółek przewozowych, można je połączyć i stworzyć jedną. W ten sposób na pewno oszczędzimy sporo pieniędzy - zauważa Łukasz Cichowski.

Opinie (320) 2 zablokowane

  • "nie, komfort i czas są dla mnie ważniejsze" - Hmmmm czy naprawdę stanie w korku nawet w mercedesie sprawia wam-kierowcom tyle radości?

    • 9 2

  • a co z kanarami ? (2)

    gdzie te bidy pójda ? Pewnie na bezrobocie ....pomyślmy o nich przed wprowadzeniem darmowej komunikacji..

    • 5 2

    • będą sprawdzać bilety........

      parkingowe;))) albo kupy po psach

      • 2 0

    • jak to gdzie?

      Do straży miejskiej : )

      • 1 0

  • Aż bezpłatna być nie musi, ale powinna być dostępna i niezbyt droga

    Coś jak Warszawa albo poznań - np. w Stolicy miesięczny kosztuje niewiele więcej niż u nas, ale za to mam gęstą siatkę tramwajów i autobusów, które w dodatku kursują często. Wtedy nie żal mi pieniędzy, bo płacę, wymagam i dostaję.

    • 4 0

  • A z czego będą żyli prezesi i urzędasy

    Władza okrada własnych obywateli zeby grupa uprzywilejowana mogła dostatnio żyć.

    • 5 2

  • Nie mam zamiaru dopłacać (10)

    Mam samochód i z komunikacji nie korzystam od 30 lat !!

    • 14 12

    • chyba nie wiesz, że w momencie decydowania się na samochód (8)

      zmuszasz innych do dopłacania do siebie. Wpływy z podatków wliczanych w cenę paliwa i zakup samochodu pokrywają tylko ułamek kosztów ponoszonych na budowę i utrzymanie dróg.

      • 4 11

      • (3)

        bo autobusy po drogach nie jezdza

        • 2 2

        • (2)

          tylko po niektórych

          ponadto "nasilenie" autobusów to nic w porównaniu z osobówkami

          • 1 0

          • czy aby na pewno ? (1)

            20-tonowy autobus swoim przejazdem bardziej niszczy drogę niż 20 tysięcy osobówek...

            • 0 0

            • robiłeś badania?

              Ale skoro tak twierdzisz, najrozsądniejszym rozwiązaniem dla kierowców osobówek byłyby buspasy!

              Tylko, ze oni protestują...

              • 0 0

      • Bzdura! (2)

        Żeby nie być gołosłownym jak kłamliwy poprzednik - cytat: "Kierowcy w ubiegłym roku zostawili w państwowej kasie 50 mld złotych wynika z obliczeń DGP. Gdyby wpływy z samej akcyzy paliwowej przeznaczano na budowę nowych dróg, w ciągu ostatniej dekady dorobilibyśmy się sieci 7 tys. km autostrad i dróg ekspresowych."

        Źródło: gazetaprawna

        • 3 0

        • ja też się staram jak mogę wspomagac socjal i drogi

          Wpływy z akcyzy od wyrobów spirytusowych wyniosły po trzecim kwartale 671,3 mln zł i stanowiły 70,7 proc. rocznego planu. Wpływy z akcyzy od wyrobów tytoniowych to z kolei 13.629,3 mln zł (77,8 proc. planu).

          Spadły wpływy z akcyzy na wino - o 2,65 proc. Wyniosły one 304,4 mln zł i stanowiły 75,2 proc. planu.

          Ogółem wpływy z tytułu podatku akcyzowego wyniosły po trzecim kwartale 2011 roku 42.642,1 mln zł i były wyższe niż rok wcześniej o 3,92 proc.

          • 0 0

        • super

          "utrzymanie km autostrady A4 biegnącej przez województwo opolskie kosztuje 270 tysięcy miesięcznie"

          270tys zł x 12m-cy x 7tys. dodatkowych autostrad = 22.680.000.000 zł/rocznie

          W ciągu dekady byłoby to 226.800.000.000 zł.

          • 0 0

      • Tobie jeszcze nie znudziło się tak w kółko przepisywać te bzdury z pseudoekologicznej ulotki?

        • 0 0

    • Dokładnie!

      Ciekawe ile pieniędzy zostało by w naszych portfelach, gdybyśmy sami mogli decydować o tym na co je przeznaczamy. Niestety rząd traktuje nas, jak zwierzęta, które nie potrafią gospodarować pieniędzmi i to on wie lepiej na co wydać NASZE pieniądze.
      Co więcej, większość ludzi dała się przekonać, że opieka zdrowotna jest darmowa i teraz chcą żeby tak samo "darmowa" miała być komunikacja miejska!

      • 5 0

  • Panie Tusk po ile chleb cukier i ziemniaki

    Panie Tusk po ile bilety autobusowe. Chciaeliście chołotę z PO przy władzy to nie płaczcie.

    • 6 7

  • W Gdyni mamy stare autobusy (1)

    I nikt sie z władz tym nie przejmuje.

    • 4 2

    • "Nowoczesne pojazdy, spełniające wymogi ekologiczne to stały trend w Gdyni..."
      Nie czytales? Skoro tak mowia to tak napewno jest :D

      • 1 0

  • ja pintole...

    A jak przyjedzie do mie do Gdyni rodzina z Ukrainy samochodem jak w Gdyni nie będzie dróg? Darmowym autobusem ze Lwowa? Ten kraj schodzi na szczury!

    • 3 9

  • aaa

    ile miasto dopłaca do kasowników.to też odliczyć.

    • 1 1

  • 6 zł dziennie na dojazd do pracy (9)

    25 dni x 6 zł to 150 zł czyli 10 % moich zarobków. Mam w dpie ten kraj wyjwżdżam i nigdy tu nie wrócę bo Polska to macocha a nie matka.

    • 11 9

    • cześć...

      pomieszkaj za granicą to poczujesz w kieszeni koszty utrzymania...chyba, że emigrujesz na Białoruś...

      • 3 1

    • To nie wina kraju tylko tych, którzy nimi rządzą!

      • 1 0

    • kup sobie bilet kwartalny (3)

      lub weź pod uwagę opcję rower lub rower+ SKM

      • 3 1

      • No pewnie - zmuszajmy wszystkich do jazdy rowerem (1)

        Później wprowadźmy kolejne nakazy. Niedługo wszyscy będą tak samo wyglądali to samo robili i tym samym się interesowali. Równość ponad wszystko. Stłamsić jednostkę jak się tylko da.

        • 2 1

        • każdemu co jego

          no nie, niektórzy na damce, inni na szosówce, inni składakiem, jeszcze inni kozą, pojedynczy indywidualiści poziomkami i monocyklami, emeryci na bicyklach, a zwolennicy komuny tandemami i wielodemami, a świry na wrotkach

          • 0 0

      • SKM stał się bezpłatny? Ty jesteś jak wojskowy lekarz z czasie komuny. Oni na każde schorzenie mieli receptę: witamina c i trampki. Ty na wszystko nasz cały czas tę samą płytę - rower.

        • 1 0

    • Wyjeżdżaj,ale rodzinę też zabieraj i nie wracaj.

      • 3 1

    • kup sobie bilet miesieczny (1)

      kupują codziennie bilet wydajesz więcej niż na paliwo do samochodu.

      • 2 1

      • A gdyby ktoś codziennie lał cie po głowie....

        ... to twoją radą byłoby: kupię sobie kask?

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane