• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy otwarcie spalarni w Szadółkach zwiększy ruch na obwodnicy?

Maciej Naskręt
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę
Obwodnica w rejonie Szadółek. Obwodnica w rejonie Szadółek.

Gdańsk zamierza zbudować spalarnię w Szadółkach. Śmieci mają być dowożone do niej z 31 pomorskich gmin. Postanowiliśmy sprawdzić, czy planowane przedsięwzięcie wpłynie na ruch na przyległej obwodnicy Trójmiasta i węźle Szadółki. zobacz na mapie Gdańska



Czy budowa spalarni wpłynie na ruch na obwodnicy?

W ciągu trzech lat w Szadółkach powstanie zakład, który rocznie spali 160 tysięcy ton odpadów. Trafią one do Szadółek nie tylko z Gdańska, ale także z Malborka, Tczewa i Kwidzyna oraz innych miejsc. Pod koniec ubiegłego roku 31 spośród 40 pomorskich gmin podjęło uchwały wyrażające wolę podpisania porozumienia międzygminnego z Gdańskiem w sprawie zagospodarowania przez 25 lat frakcji energetycznej wysortowanej z odpadów komunalnych.

Na początku spróbujmy oszacować skalę ewentualnego problemu. 160 tys. ton odpadów w ciągu roku dotrze do gdańskiego zakładu na kołach samochodów. Odliczając dni wolne od pracy (113), dziennie będzie trzeba dowieźć tam 635 ton śmieci. Przy założeniu, że połowa z nich dojedzie w 6-tonowych śmieciarkach, a połowa naczepami o ładowności 28 ton to kolejka składająca się z tych pojazdów będzie miała 810 m - jest to suma 52 12-metrowych śmieciarek i 12 16,5-metrowych zestawów z naczepami.

Gdyby 160 tys. ton śmieci chciano przewieźć jednego dnia, to powstałaby kolejka aut mająca 200 km, zaczynałaby się w Gdańsku a kończyła na autostradzie A1 20 km za Toruniem w Ciechocinku. Trzeba jednak podkreślić, że miasto planowało jakiś czas temu spalać nawet 320 tys. ton śmieci rocznie.

Czy zatem czeka kierowców paraliż obwodnicy?

Planowana rozbudowa węzła Szadółki. Planowana rozbudowa węzła Szadółki.

Miasto: nie obciążymy układu drogowego



Zdaniem władz Gdańska budowa spalarni nie wpłynie negatywnie na kwestie transportowe w okolicach zakładu.

- Większość materiału wsadowego pochodzić będzie właśnie z tego zakładu. Proszę pamiętać, że odpady z terenu Gdańska i Gminy Kolbudy i tak trafiają już do Zakładu Utylizacyjnego, zatem zmiana w natężeniu ruchu nie będzie odczuwalna - zapewnia Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Urzędnicy szacują, że po uruchomieniu spalarni na teren Zakładu Utylizacyjnego wjeżdżać będzie o kilkanaście pojazdów więcej niż dotychczas. Nie wskazują nam w odpowiedzi do jakiej liczby spalonych śmieci odnosi się ich wyliczenie.

Czy śmieciarki staną w korkach?



Lokowanie tak ważnej dla regionu inwestycji bez ewentualnej rozbudowy dróg może być jednak problemem nie tylko dla samego zakładu, ale też mieszkańców południa Gdańska.

Obecny Węzeł Szadółki od lat nie spełnia warunków technicznych dla obiektów na drogach ekspresowych. Tylko przychylność ministerialnych urzędników - zezwolenie na odstępstwa - pozwoliła na użytkowanie węzła w obecnym kształcie. Władze Gdańska, w zamian za zgodę, muszą jednak rozbudować splot ul. Jabłoniowej z Obwodnicą Trójmiasta. Ustalono, że wszelkie koszty opracowania dokumentacji i budowy poniesie miasto, natomiast gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będzie nadzorował inwestycję - pozyska niezbędne decyzje.

Przed laty Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przeprowadził konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy drogi. Drogowcy z GDDKiA zarekomendowali inwestycję według droższego z wariantów. Oznacza to, że obwodnica po obu stronach w tym rejonie zyskałaby dodatkowy pas ruchu (prawy), prowadzący do zjazdów. Zniknąć mają dotychczasowe zjazdy, które nie spełniają warunków technicznych. Całość zyska kształt harfy i będzie podobna do węzła przy stadionie w Letnicy .

W 2016 r. Przystąpiono nawet do projektowania Węzła Szadółki - inwestycja trafiła ostatecznie do szuflady.

Wizualizacja spalarni na Szadółkach. Wizualizacja spalarni na Szadółkach.

Nie ma pieniędzy na węzeł



Przypomnijmy, że w 2015 r. rozbudowa Węzła Szadółki była konsultowana w ramach Krajowego Programu Rozbudowy Dróg Krajowych 2015-2023. Niestety, inwestycja nie zyskała przychylności poprzedniego rządu (PO), dlatego nie ma szans na środki finansowe z budżetu państwa dla tej inwestycji. Tymczasem potrzeba ich niemało.

- Wstępna, szacowana kwota kosztów tej inwestycji to 188 mln złotych brutto - mówi Schneider.
Władze miasta chcą, by przedsiębiorcy prywatni dołożyli się do przebudowy. Wstępne rozmowy prowadzone były jeszcze za czasów zastępcy prezydenta Gdańska Andrzeja Bojanowskiego i nie przyniosły większych efektów.

- Na obecnym etapie miasto nie posiada żadnych umów czy listów intencyjnych z ewentualnymi firmami zainteresowanymi rozbudową Węzła Szadółki - mówi Olimpia Schneider.
Władze Gdańska podkreślają jednak, że posiadając taką dokumentację techniczną są bliżej realizacji projektu czy pozyskania źródeł finansowania z zewnątrz. Mają nadzieję że w najbliższym czasie rozmowy z partnerami publicznymi prywatnymi miasta nabiorą tempa.

Opinie (199) 1 zablokowana

  • 2%..WLASNOSCI Gdanska w tej inwestycji,deal na 25 lat...pewny odbiorca,gwarantowany zysk z energii i recyklingu...dla Wloskiej (3)

    mafii .Dzieki kilku zaprzyjaznionym kancelariom prawnym.Widzial ktos z was umowe w tym partnertwie -publiczno-prywatnym?Nie?...No i o to chodzi///Wbrew logice (budowa przy wielkim miescie,)wbrew finansom ,nakladowi,zyskom z inwestycji..W jakiej kwocie w jakim procencie beda wracaly do budzetu Gdanska..?...nikt tego nie wie...(znaczy wiedza ci co te umowy konstruowali )Zwieksza wam zachorowalnosc na raka .Jak ja postawia nikt nie bedzie sprawdzal co leci kominami w powietrze... (widzieliscie co sie dzieje w Mielcu?Jaka sciema i zmowa wladz..a ludzie oddychac nie moga.) jesli bedzie ..juz tak zaczna sprawdzac aby sprawdzic tylko selektywnie wybrane skladniki powietrza...Ta spalarnia to gruby ,smierdacy przewal na nas mieszkancach Gdanska i okolic.Ta sprawa jest zalatwiana ponad naszymi glowami...w kancelariach prawnych.Slyszeliscie cos o szerszych konsultacjach w tej sprawie?Jakie dali wam alternatywy na spotkaniu?Cos mowili o Bioelektrze?...Jaki zasieg mialy te konsultacje i kto je przeprowadzal?Czy znowu wynajety ekspert wypowiadajacy sie o zabudowywaniu plazy Stogi czy jakis jego kumpel?

    • 29 8

    • Masakra. To jest przypadek dla CBA!

      Może Płażyński pomoże?

      • 3 2

    • Obecny rząd, który jest z PISu (odpowiedni departament, któregoś ministerstwa) sprawdzał tę inwestycję. Na pewno szukał dziury w całym i niczego nie znalazł.
      Jeśli ktoś uważa, że to sprawa dla CBA niech złoży zawiadomienie.

      • 3 2

    • Segregator

      Najstraszniejsze w tym wszystkim jest to, że sami będziemy zmuszani do finansowania trucizny, która nas zabija. A rak zabija, i to wcale nie tak powoli jak się niektórym zdaje.
      A co do intensywności ruchu ciężarowego. Każdy wie, że pod jego dom podjeżdża teraz 4 x więcej ciężarówek niż przed segregacją śmieci. Za każdy litr ropy i godzinę pracy zapłacimy my.

      • 8 2

  • Miasto i ich teorie wyssane z palca.

    Tak samo, jak powstające Forum Gdańsk i przebudowa Podwala też nie zwiększą korków w centrum :)
    Za rok (czy kiedy tam skończą babrać się z Podwalem) zacznie się płacz kierowców.

    • 18 2

  • Smieciarki z kilku województw będą jeździć ciurkiem

    Bussiness

    • 9 0

  • NIE DLA SPALARNI! Nie takiej, w której zastosowano starą technologię (1)

    a my będziemy płacić zachodnim firmom za spalanie i trucie naszych dzieci!!! Gdzie są ekolodzy????

    • 23 2

    • Swoje dostali i siedzą cicho.

      Standard, tylko po to tak naprawdę "walczą".

      • 7 2

  • Cieszę się ze będzie spalarnia (1)

    Mam nadzieje ze energia ze spalania będzie za darmo dla mieszkańców pobliskich apartamentów :) Wizualizacja to nadal wizualizacja i pewnie po wyborach wrócimy do aktualnego stanu bytu

    • 1 11

    • No tak za darmo, dlatego miasto podniesie ci opłatę śmieciową.

      • 1 0

  • Obwodnica juz dawno nie jest obwodnica. Malo korzystam ale ostatnio jechalem do Chylonii to max 70 jechalem taki ruch. Prawy pas po horyzont zawalony ciezarowkami, a na lewym to samo osobowek.

    • 11 1

  • Chya żartujecie...

    Śmieciarki w tej części miasta to pikuś.... 4 duże sklepy i ktoś to pozwolił zbudować bez dostosowania drug i skrzyżowań... Auta z 4 dużych parkingów i 3 firm kurierskich są tłoczone w jedną jezdnie z jednym pasem w każdą stronę... Obi, Carrefour, Agata i ten cały lumpex powinien mieć jak Matarnia oddzielny wyjazd na obwodnicę...

    • 14 1

  • Czy wy ludzie (3)

    Jesteście upośledzeni?! Spalarnie śmieci to w XXI w. Bezpieczne i ekologiczne sposoby na wytwarzanie eneregii ze smieci. Zapewniam że pod sama spalarnia powietrze bedzie czystsze niz na niejednym osiedlu domkow gdzie truja was sasiedzi.

    • 6 17

    • Ty nas zapewniasz....a kim ty jestes zapewniaczu? (2)

      • 5 3

      • Poczytaj se (1)

        Badania EUROSTAT oraz wypowiedzi specjalistów z tej dziedziny (z innych krajów niż PL) nie trzeba długo szukać wiarygodnych źródeł oraz przykładów z życia działających spalarni.

        • 0 1

        • najlepsze są książki o strefach śmierci

          dookoła spalarni z końca lat 70 - moze to przypadek ale my też będziemy mieli spalarnię rusztową jak europa zachodnia 50 lat temu..

          • 5 0

  • Jeżeli Spalarnia ma przyjmować , jak napisano, śmiecie z Malborka,Tczewa i Kwidzyna,

    to bardzo zwiększy się ruch śmieciarek na odcinku Węzeł Straszyn do Węzła Szadółki. Każdy kto porusza się po tej trasie wie ,że istniejące tam zaledwie dwa pasy Obwodnicy to miejsce generujące dzień w dzień ogromne korki. Do tego ten zjazd z Obwodnicy Południowej !!! Wygląda ja wyjazd z czyjegoś podwórka w Pcimiu Dolnym. Jak mogą TAK łączyć się dwie główne arterie zbierające ruch drogowy z kilkusetkilometrowych tras wielkiego państwa??!! Teraz do tego ten nieszczęsny Węzeł Szadółki , nie mający cech jakiejkolwiek symetrii , chaotyczny i byle jaki ! Czasami myślę sobie ,że nasze drogi planują ludzie,którzy nawet nie mają prawa jazdy ...

    • 10 3

  • Smród i trucizna na pół Gdańska

    Śmieci na tory.

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane