• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy parkomaty powinny wydawać resztę?

Maciej Korolczuk
30 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Parkomaty w Trójmieście nie mają i raczej mieć nie będą możliwości wydawania reszty kierowcom. Parkomaty w Trójmieście nie mają i raczej mieć nie będą możliwości wydawania reszty kierowcom.

Dlaczego parkomaty w strefach płatnego parkowania w Trójmieście nie wydają reszty za opłacony, ale niewykorzystany do końca czas parkowania? Producenci urządzeń tłumaczą, że dostosowują je do specyfikacji przetargowej, w której taka opcja nie jest przewidziana. - Wydawanie reszty generowałoby duże koszty, choćby logistyczne, by zapewnić w kilkuset urządzeniach stały dostęp do bilonu - słyszymy. Tymczasem samorządy przygotowują się do modernizacji parkomatów, gdy wejdzie w życie nowa ustawa o drogach publicznych.



Czy parkomaty powinny wydawać resztę kierowcom za opłacony ale niewykorzystany czas parkowania?

Po naszym ostatnim artykule o kierowcy, który otrzymał "mandat" minutę po tym, jak opłacił - przy asyście kontrolera - parkowanie w parkomacie, skontaktował się z nami jeden z czytelników. Dopytywał, dlaczego nowoczesne parkomaty w Gdańsku, gdzie można płacić kartą czy przedłużać czas postoju na odległość z dowolnego innego parkomatu, nie mają możliwości wydawania reszty za opłacony, ale niewykorzystany czas postoju.

- Gdy idę do urzędu załatwić jakąś sprawę i nie wiem, jak długo zajmie mi jej załatwienie, z reguły płacę za czas o wiele dłuższy, niż go później wykorzystuję. Np. płacę za godzinę, a do auta wracam już po kwadransie, bo w urzędzie nie było żadnej kolejki. Co z pozostałym czasem, za który zapłaciłem? Czy nie powinno być tak, że płacę tylko za to, z czego korzystam i powinienem mieć możliwość np. odzyskania tych pieniędzy w dowolny sposób - czy to wypłaty w bilonie w parkomacie, czy przelewu na konto czy przeniesienia tej kwoty na następne parkowanie? Po mnie, w tym samym miejscu, w tej samej godzinie przecież ktoś parkuje. I też płaci. W ten sposób miasto często otrzymuje w ciągu godziny opłatę za zajęcie jednego miejsca od dwóch różnych kierowców - mówi nasz czytelnik.
Sprawa nie jest jednak taka prosta, jak się pozornie wydaje. O niewykorzystane, ale teoretycznie możliwe do wprowadzenia możliwości parkomatów funkcjonujących w Gdańsku zapytaliśmy ich producenta.

- Generalna zasada jest taka, że parkomatów nie przystosowuje się do wydawania reszty. Wynika to z faktu, że to urządzenia solarne i - w przeciwieństwie do np. biletomatów na przystankach - podłączone do stałego źródła prądu. Takie urządzenie nie jest podgrzewane i pracuje w warunkach rzeczywistych. Wydawanie reszty za opłacony, ale niewykorzystany czas parkowania generowałoby większe zużycie prądu, trzeba by też przygotować dodatkowe kasetki na bilon oraz zasobniki do wydawania reszty. To zbyt kosztowne rozwiązanie, dlatego żaden producent w kraju nie realizuje takich zamówień - wyjaśnia Janusz Zawadzki, prezes firmy MBS Computergraphik, dostawcy parkomatów do gdańskiej Strefy Płatnego Parkowania.
Jak mówią producenci, wydawanie reszty byłoby także dużym wyzwaniem logistycznym. Do kilkuset urządzeń na terenie całego miasta zarządca Stref Płatnego Parkowania musiałby zapewnić stały dopływ bilonu, wzrosłyby z pewnością także koszty konserwacji urządzeń i ich bieżącego utrzymania. W najbliższej przyszłości nie ma to szans.

Nowa ustawa wymusi modernizację parkomatów

Zmiany jednak będą. Zarówno producenci urządzeń, jak i samorządy, które je zamawiają, przygotowują się już do planowanych przez Ministerstwo Rozwoju zmian w ustawie o drogach publicznych.

Jednym z jej zapisów jest "uwolnienie" stawek za parkowanie w centrach miast. Po wejściu w życie nowej ustawy za godzinę parkowania w Śródmieściu Gdańska być może trzeba będzie zapłacić nawet 9 zł. Są pomysły, by stawka była "ruchoma" i zależała od różnych czynników, np. kierowcy sięgaliby głębiej do kieszeni, gdyby chcieli zaparkować bliżej centrum, rosło stężenie smogu czy spadała liczba wolnych miejsc postojowych.

Do takich sytuacji zarządcy dróg muszą dostosować także parkomaty, bo obecne urządzenia, choć nowoczesne, to stawki za parkowania mają "wbite" na stałe. Po nowelizacji ustawy, w parkomatach trzeba będzie zmienić oprogramowanie, by wskazywały kierowcom aktualną stawkę za postój w danym miejscu.

- Jesteśmy już na to przygotowani - zapewnia prezes MBS.
To niejedyna nowość, jaka może wkrótce pojawić się w urządzeniach, z których korzystają kierowcy w Trójmieście. Nowością na rynku są specjalne skanery ułatwiające - na zasadzie skanowania kodów kreskowych czy QR - opłacenie biletów czy tzw. mandatów bez konieczności ponownego wprowadzania na klawiaturze numerów tablic rejestracyjnych czy numeru "mandatu".

Koszty przystosowania urządzeń nie są jeszcze znane, ale maksymalnie mają wynieść kilkanaście procent kosztu jednego parkomatu.

Opinie (123)

  • w tzw cywilizowanym świecie

    jak ktoś napisał - też nie wydają....

    • 1 2

  • Kiedy zostaną uwolnione ceny za parkowanie?

    Przecież obecnie jest to jakiś bezsens że ceny parkowania są odgórnie ustalane na bardzo niskie stawki i to wyłącznie w tygodniu.

    Płatny parking powinien obowiązywać całą dobę, a stawki zwłaszcza tam gdzie są problemy z parkowaniem i korkami powinny być znacznie wyższe.
    Wtedy kierowcy świadomie wybieraliby transport zrównoważony a nie dojeżdżanie wszędzie samochodem.

    • 0 8

  • Parkomat Parkeno Galexio

    W Gdyni były świetne parkomaty Galexio, które wydawały resztę. Niestety kazali je zlikwidować i teraz już są takie, które nie wydają. Więc to nieprawda, że nie można zaprojektować parkomatu, który ma taką funkcjonalność.

    • 2 1

  • Kiedys w Elblagu oplata byla ze smieszna koncowka. Jakies 2 czy 3 grosze. A najlepsze w tym bylo ze parkomat przyjmowal tylko dokladnie odliczona kwote. Ani wiecej ani mniej. Wiele razy nie majac groszy chcialem zaplacic zaokraglajac do 10 groszy. Automat wyrzucal wszystkie pieniadze podajac "nieodpowiednia kwota". Bylo latanie po sklepach zeby rozmienic 10 groszy.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane