• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • Nie ma sposobu na zatrzymanie tego szaleństwa? (2)

    Pod dwoma artykułami jest w sumie ponad 1000 komentarzy, wśród których nie ma ani jednego pozytywnego na temat nowego systemu. Jedyna możliwość, w jakiej to mogłoby działać to bilety miesięczne działające, jak dotychczas i bilety czasowe kasowane w walidatorze. I tyle.

    • 81 0

    • (1)

      No i znacznie niższe ceny typu parę groszy za przystanek 1, każdy osobny

      • 15 0

      • Za kilometr

        • 7 0

  • A co się stanie jeżeli ktoś będzie miał bilet miesięczny check in/out i nie odbije go przy wysiadaniu? (13)

    Czy będzie musiał następnego dnia szukać tego tramwaju z którego wysiadł, żeby sobie zarejestrować wyjście z pojazdu?

    • 200 5

    • (1)

      O tym samym pomyslalem

      • 38 3

      • Ile kosztował ten system? PO co komu ten "miś "??

        • 37 0

    • Policzy mu do 24.00. łącznie z nocnymi.

      • 33 2

    • (1)

      Dobre pytanie, w Poznaniu pobiera z portmonetki kase az do przystanku koncowego i jak sie wysiada wczesniej to zwraca roznice. Jak jest w przypadku miesiecznego nie wiem, bo od prawie dekady nie rozbijam sie regularnie po Poznaniu.

      • 10 1

      • Miesięcznego się tam po prostu nie odbija - systemy gdzie przykłada się kartę i kasuje zależnie od długości trasy w 99% dotyczą tylko biletów jednorazowych

        • 2 0

    • (1)

      W krajach w których to funkcjonuje działa to na zasadzie "do przystanku końcowego linii"

      • 12 2

      • I pewnie jeszcze dopóki autobus z którego wysiadłem nie dojedzie do tego przystanku końcowego, to nie można wsiąść do żadnego innego?

        • 22 1

    • System będzie połączony z komputerm pokładowym w tramwaju albo autobusie. (1)

      Jeżeli aktualna ilość zarejestrowanych przez system FALA pasażerów w danym pojeździe przekroczy ilość osób, na które został pojazd dopuszczony do ruchu to komputer pokładowy automatycznie odłączy dopływ paliwa albo wstrzyma pobór prądu w przypadku tramwaju. Gdy część pasażerów wysiądzie przejazd będzie kontynuowany.

      • 51 2

      • Tak,i polecimy na Marsa. A dzisiaj jakie mamy święto?

        • 0 0

    • Z (1)

      Takie rozwiązania sa np na Majorce . W takiej sytuacji system dam nalicza opłatę za cała trasę

      • 4 3

      • Na bilecie miesięcznym xdd

        • 15 2

    • A ile razy w miesiacu trzeba odbic

      Zeby miec tanszy bilet ? I co z aplikacja jestem z gdanska i kupowaniem biletow tam - to byl idealny model dla osob podrozujacych czesto i roznymi srodkami komunikacji.

      • 4 1

    • System wskaże że jesteś gdzieś w autobusie i będą cię szukać do skutku.

      Rozbiorą go na części, ale się nie poddadzą.

      • 11 0

  • oczekuję dymisji osób, które chcą to wprowadzić

    a także zarzutu o niegospodarność i rozliczenie ludzi odpowiedzialnych za wydanie 132 mln za to coś. Owieczki przy tym to pan pikuś.

    • 69 0

  • Pytanie w tytule zadał ktoś z władz miasta?

    • 30 0

  • (9)

    Tristar, Mevo, teraz Fala. Za te wszystkie projekty urzędnicy powinni zwrócić środki l bo każdy to nie wypal. Z każdym projektem jest co raz gorzej czy ktoś tu się ściga o jakąś nagrodę najgorzej wydanych pieniędzy? Nowy system utrudni korzystanie z komunikacji i na pewno nie zachęci do korzystania z komunikacji.

    • 296 5

    • tak, ścigają się (1)

      dlatego za chwilę będzie Mevo 2.0 żeby jeszcze lepiej walczyć o lidera trójmiejskiego partactwa urzędniczego

      • 43 0

      • Czy ktokolwiek odpowiedział za przekręt z poprzednim mevo??

        • 28 0

    • Za wydawanie publicznych pieniędzy z budżetu miasta odpowiadają konkretni ludzie. (3)

      Pani Aleksandra Dulkiewicz czy pan Jacek Karnowski - to niektórzy z nich.
      To oni podpisują przelewy, faktury i rachunki dla zewnętrznych firm, spółek czy innych fundacji.
      Bez ich osobistego podpisu z budżetu miasta nie wypłynie ani złotówka.
      Pani Aleksandro, dlaczego pani przed kamery wysyła zatrudnionego przez siebie urzędnika Borawskiego Piotra?

      • 32 3

      • Oszukują nas, są niekompetentni ale najważniejsze że nie rządzi pis

        • 24 1

      • Najgorsza jest ta niekompetencja.

        • 8 0

      • hehe, dobra wrzuta, rządzą źle ale najważniejsze że nie z Pisu, w samo sedno

        • 2 1

    • tiaaa (1)

      najlepiej gdyby każdy sam ogarniał swoje potrzeby.
      swój dom, swój samochód, swój teren, wolny rynek wszystko załatwi. po co skalować wspólne potrzeby, co nie?

      a potem zrobimy wielką kupę jak w USA gdzie przy punkcie wydawania zapomóg tworzą się kilometrowe kolejki w samochodach

      • 8 8

      • "tworzą się kilometrowe kolejki w samochodach"

        Bo nie ma innego środka komunikacji a urzędnik do obywatela nie przyjdzie.

        Oczywiście, ludzie radzą sobie, migrują w odpowiedniejsze miejsca. I tworzą dziesiątki kilometrów slumsów i faweli, po których poruszają się... samochodami. Bo nie ma innego wyjścia, góra do Mahometa nie przyjdzie...

        "Wolny rynek" to mentalny wytrych dla leniwych egoistów. aby zapomnieć o tym, co jest dalej własnego nosa. Niech to inni zrobią, niech to się samo zrobi...
        Same to się zrobią fawele za obwodnicą. Cały postęp to że z trochę lepszych materiałów niż przedwojenna Gdynia, która była wielkim slumsem w dolinie Kaczej i Chylonki i fawelą na morenowych wzgórzach...
        I w taką stronę zmierza Gdańsk, bo urzędolom wydaje się, że wystarczy na stolcu usiąść a słowo będzie stawać się ciałem...

        • 6 0

    • Za te wszystkie wtopy odpowiada nie tylko prezydent ale najpierw rada miasta czyli radni miast musza je zatwierdzic w

      musza je zatwierdzic w głosowqaniu wiec oni wszyscy są odpowiedzialni

      • 6 0

  • Nowy Ład w komunikacji miejskiej

    • 32 0

  • Kiedy likwidacja samochodów służbowych dla urzędników oraz miejsc parkingowych?

    • 54 0

  • Strajk (2)

    Kto idzie?

    • 51 1

    • Mój post o wywiezieniu ich na taczkach i wyjściu na ulice Trójmiasto.pl już usunęło. Siedzą w kieszeniach Dulkiewicz

      • 21 1

    • Ja ze Szwagrem

      • 11 0

  • do znudzenia będę powtarzać: urzędnik od referenta po prezydenta powinien mieć obowiązek poruszania się komunikacją miejską do i z pracy oraz na wszelkie służbowe spotkania

    • 65 0

  • Już 4,80 to było drogo

    - ale przynajmniej na 75 minut, więc można było załatwić sprawę i wrócić na tym samym bilecie. A teraz nie dość, że muszę liczyć przystanki (jeżdżę okazjonalnie na różnych trasach i zwykle nie mam pojęcia, ile przystanków jadę), to jeszcze ta sama podróż może mnie kosztować 12 zł? To ja dziękuję, przejdę się albo wsiądę w samochód. A tramwajem lub autobusem pojadę, jak już będę miała za darmo...

    • 56 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane