• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • I to jeszcze pokrywa zaledwie 1/4 rzekomych kosztów

    Czyli mieszkaniec płaci ponad 100zł za bilet, do tego samorząd dopłaca kolejne 300zł...
    Ja za to co tydzień mogę moje auto tankować do pełna LPG.

    • 32 0

  • Przystanki na żądanie (3)

    Czy przystanki na żądanie wliczają się do tej liczby? Jeśli kierowca się zatrzyma, to przekroczę liczbę 5. Jeśli nie, załapię się na tańszy bilet?

    • 44 0

    • 20 lat temu (1)

      20 lat temu każdy przystanek był liczony z rozkładu, również te na żądanie.
      Wtedy ludzie narzekali, że miasto stawia przystanki na żądanie, aby ludzie kupowali droższe bilety.
      Ale wtedy były osobno bilety jednorazowe przystankowe oraz minutowe

      • 8 1

      • i dokładnie tak było, z tym stawianiem bezsensownych stopów

        widać, że ci sami ludzie na tych samych stołkach siedzą i to samo mają w głowach...

        • 4 0

    • Na zadanie to tez przystanek

      • 1 0

  • Płatność powinna być za km np. 1km 50gr. Dlaczego mam płacić za zbędne przystanki ?? Bo autobus robi sobie pętlę po osiedlu i wraca do tego samego punktu ? Po za tym w Gdańsku wszystko będzie na około i żeby przemieścić się o 5km trzeba jechać 10... Ceny za taką usługę nie powinny być tak wysokie

    • 30 1

  • (1)

    Sprawa powinna być zgłoszona do prokuratury. Jako kradziez lub planowanie kradzieży. Inflacja jest 17% rocznie a podwyzki biletow jakby było 50% rocznie. Kilka razy w roku podwyzki biletów. Ceny paliw spadają już nie są po 8,50 jak w marcu 2022. Niestety ale zawiadomienie do prokuratury. Kolejna sprawa do prokuratury to sprzeniewierzenie środków publicznych na bezsensowny cel. Bo do tej dotacji unijnej na pewno przynajmniej połowę trzeba było dopłacić

    • 46 1

    • To zgłoś

      • 4 1

  • Taaaa (1)

    i jeszcze podpisać imienną listę u kierowcy. Co ci wymyślają to głowa boli.Permanentna inwigilacja,gdzie o której i dokąd jedzie nasz klient. Dobrze że jeszcze wagi pasażera nie trzeba podawać.

    • 45 0

    • niedługo podasz też nr buta i długość fjuta

      • 0 0

  • Fala (1)

    Fala to Jeden Wielki Szwindel ! Bareja przez podwójne B !!! Złodziejstwo i Okradanie mieszkańców Gdańska przez PO z UM w Gdańsku ! Napewno już za nimi nie zagłosuję !!!

    • 34 0

    • Fala to świetny system dla ludzi, którzy incydentalnie jadą z przesiadką.

      Natomiast dla osób z dotychczasowy zwykłym biletem miesięcznym to tylko utrudnienie. No ale system trzeba zasilić kasą, a i operator chce mieć wiedzę skąd, dokąd i kiedy jeżdżą ludziska, więc inwigilacja musi dotyczyć wszystkich.

      • 3 0

  • Podejrzewam, że będę jeździł za darmo, walidację robię kilka razy dziennie

    • 15 0

  • Fala i po fali

    W Bergen było podobne rozwiązanie. Kilka lat lemu, nie sprawdziło się.

    • 31 0

  • Po co ta FALA

    Projekt jako dotacje z unii za kilka/kilkanaście baniek,lepiej było tego nie instalować.Dotychczssowe płatności jak dojadę,przez bank, biketomat ,kiosk to wystarczyło na zakup biletów po co montować kolejne ,lepiej nieodfoliować tylko odmontować.

    • 63 0

  • Droga Redachcjo, (3)

    Dlaczego proste, techniczne pytanie o scenariusze awaryjne na wypadek uszkodzenia czytnika zostało zbanowane?

    • 35 1

    • redakcja dopuszcza tylko te wypowiedzi, ktore sa obecnie politycznie poprawne i nie zmuszaja gawiedzi do myslenia

      • 27 0

    • (1)

      Mnóstwo pytań i opinii jest tu kasowanych, nie tylko pod tym artykułem. A podobno nie mają cenzury

      • 17 0

      • bolanda:
        za cenzurę odpowiadają inforki,
        za treść merytoryczną księża i złodzieje,
        a poloniści pracują w dzialach lekramy i sportofym,
        i niespecjalnie się przykładają

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane