• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • (2)

    Czy będzie bilet miesięczny obejmujący Gdańsk + Gdynię + Sopot + SKM (a właściwie powinien obejmować także Rumię, Redę , Wejherowo, Żukowo, Pruszcz Gdański, Tczew - z podziałem na strefy) ? Ile taki bilet będzie kosztować ? Jak z niego będzie się korzystać ?

    • 7 1

    • Tak mialo byc a wyszlo jak zwykle

      • 2 0

    • może będzie, ale w przyszłej epoce

      • 0 0

  • Główne (1)

    Pytanie ile to kosztowało i czy PO znajomości załatwiony przetarg

    • 18 0

    • Pytanie jest retoryczne wszedzie gdzie PO tak jest przekret

      • 5 0

  • (1)

    Będąc w połowie lat 70-tych XX wieku w Hamburgu i nie znając niemieckiego łatwiej było mi się tam poruszać transportem zbiorowym niż dzisiaj w Trójmieście. System transportowy obejmował miasto i przyległe gminy, z podziałem na strefy komunikacyjne. Kupowało się bilety obejmujące określone strefy, w obrębie których można było się poruszać wszystkimi środkami transportu zbiorowego - autobusami (zwykłymi i pośpiesznymi), tramwajami (wtedy jeszcze tam były), koleją u-bahn (metro) i s-bahn, kolejami DB (lokalnymi i regionalnymi) a nawet promami po wodach wewnętrznych miasta. Wszystko działało w oparciu o bilety papierowe. Były bilety jednorazowe (kupno u kierowcy w autobusie lub na stacji kolejowej), tygodniowe, miesięczne (znaczki wklejane do małej tekturowej książeczki). Nie była potrzebna żadna elektronika, karty, czytniki, walidatory itp. System bardzo prosty i wygodny dla użytkownika. Wszystko działało sprawnie. A poszczególni operatorzy / przewoźnicy jakoś bez problemu się między sobą rozliczali.

    • 21 0

    • tak jest wszedzie nie tylko w Hamburgu.

      • 4 0

  • Omg to tylko po to żeby gdanskie nieruchomości mialy wiecej za pierdzenie w stołek

    • 13 0

  • (2)

    Czy Wy sobie zdajecie sprawę, że swoimi decyzjami robicie wszystko aby PiS wygrał w naszym mieście? Zawsze na Was głosowałam tzn na Śp. Pawła Adamowicza ale to co robią obecne władze Gdańska to woła o pomstę do nieba. Fale, przejścia dla pieszych w dziwnych miejscach , korki bo sprzedajecie ziemię deweloperom bez opamiętania, rydwany , kulejąca komunikacja ... dlugo by wymieniać.
    Reelekcji nie będzie...

    • 32 0

    • zaglosuje na kogo kolwiek byle nie nanich bo gorzej i drozej juz nie bedzie

      • 8 0

    • Nienawidzę polityki

      Ale może czas na " otrzeźwienie" Gdańska? Co Oni muszą jeszcze s...ć żeby ludzie normalnie pomyśleli?

      • 5 0

  • Widzę ze wśród komentujących sporo agentów owej fali co to tłumacza ciemnocie jak i co

    Ile wam płaca za działalność w święto?

    Tak pytam, ale i tak skasujecie.

    • 13 1

  • Weźcie (1)

    Tą babę na taczce wywieźcie

    • 26 0

    • Zobaczymy się z nią przy urnach...

      • 4 0

  • Politycy wszystkich szczebli - rządowi i samorządowi - starają się jak mogą zniechęcać do korzystania z transportu zbiorowego, a w konsekwencji promują transport indywidualny - samochodowy. Przykłady: ciągnące się latami i najczęściej nie przynoszące zadowalających efektów modernizacje linii kolejowych oraz w miarę sprawnie i szeroko (jak na polskie warunki) realizowane inwestycje drogowe, monopol PKP IC w kolejowych przewozach dalekobieżnych (konkurencja nie jest dopuszczana), najbliższe, wysokie podwyżki cen biletów PKP IC, słabo działający system kolejowych przewozów regionalnych i upadek regionalnych przewozów autobusowych (dawn. PKS), ograniczenia kursów i podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej, brak jednego biletu na całą aglomerację trójmiejską, dziwny (i**otyczny) system Fala itp., itd.

    • 15 1

  • (1)

    Trójmiejscy politycy i urzędnicy sami powinni przykładać swoje głowy do walidatorów - chyba im odbiło.

    • 20 0

    • Był konkurs na falo, mevo, to teraz trzeba na kasownik,bo im nie pasuje ta nazwa.

      • 1 0

  • (2)

    Przecież 5 przystanków to mniej niż 500 metrów, to kto będzie kupował bilet za 4,8zl ?

    • 15 0

    • Jeśli im się nie opłaca przewieść pasażera na choćby 1km za 5zl to jaki jest sens istnienia ZTM/ZKM ? Marnowanie pieniędzy ????

      • 9 0

    • Fakt

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane