• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Michał Stąporek
5 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (1038)
Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie. Bilet miesięczny w systemie Fala będzie nieco tańszy, gdy podczas podróży dwukrotnie odbijesz go w walidatorze. Co się stanie, gdy tego nie zrobisz? W kolejnym miesiącu cena twojego biletu wzrośnie.

System biletów Fala miał uprościć przejazdy komunikacją miejską po Trójmieście i Pomorzu. Na razie podniósł ich ceny i skomplikował taryfy.



Czy system Fala uprości twoje podróże?

Zapowiadany od lat system elektroniczny biletów Fala miał unowocześnić i uprościć podróże po Trójmieście i ościennych gminach. Każdy pasażer miał mieć elektroniczną kartę, z wgranym biletem miesięcznym lub portmonetką, z której pobierana byłaby opłata za pojedyncze przejazdy. System miał być na tyle mądry, by z karty pasażera pobrać najkorzystniejszą dla niego opłatę.

Sęk w tym, że z pierwszej prezentacji systemu Fala, która odbyła się w czwartek, 5 stycznia, mieszkańcy zapamiętają tylko trzy rzeczy: ceny biletów idą mocno w górę, pasażer będzie musiał dwukrotnie odbić swój bilet w terminalu, wracają skomplikowane bilety przystankowe. Korzyści dla pasażerów nie widać.

Droższe bilety na komunikację w systemie Fala Droższe bilety na komunikację w systemie Fala

I naprawdę na to właśnie wydajemy 130 mln zł, z czego 100 mln zł z unijnej dotacji?

OK, rozumiem, że twórcy systemu Fala nie odpowiadają za wzrost cen prądu, kosztów pracy i inflację.

Ale w imię czego utrudniamy korzystanie z komunikacji, zmuszając pasażerów z biletem miesięcznym do dodatkowej pracy? Dwukrotne przykładanie karty do walidatora - przy wejściu i wyjściu z pojazdu - nie jest im do niczego potrzebne.

Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży. Ceny biletów miesięcznych wzrosną dla wszystkich. Nieco mniej dla tych, którzy będą odbijać swoje bilety dwukrotnie w walidatorze na początku i na końcu podróży.
Skorzystają na tym wyłącznie organizatorzy transportu, którzy dzięki temu zyskają wiedzę o ich podróżach. Teoretycznie dzięki temu będzie im łatwiej dostosować tabor do liczby pasażerów, ale przecież i bez tego wiadomo, że autobusy jeżdżą raczej przepełnione niż puste, a więcej tramwajów i tak nie uruchomimy, bo ich nie ma.

Z jakiegoś powodu uznano też, że powinny wrócić bilety na konkretną liczbę przystanków. W sumie powód jest znany, bo to jedyny sposób, by chwalić się, że odtąd najtańszy bilet będzie kosztował "tylko" 4,80 zł.

  • Dla podróżujących okazjonalnie i na krótkich dystansach przywrócono bilety, których cena zależy od liczby przystanków.
  • Kompletną nowością będą pakiety biletów 75-minutowych lub jednoprzejazdowych, które po kupnie trzeba wykorzystać w ciągu 90 dni.
Warto jednak przypomnieć, że zanim je zlikwidowano przed dekadą, to właśnie one były najczęstszą przyczyną sporów podróżnych z kontrolerami. Czy od kwietnia wrócą obrazki pasażerów wsiadających do pojazdu z biletem w ręce, ale kasujących go dopiero po kilku przystankach?

O systemie wybierającym najkorzystniejszą opłatę dla pasażera podróżującego kilkoma pojazdami rożnych przewoźników na razie w ogóle nie wspomniano. Może to i lepiej...

Opinie (1038) ponad 50 zablokowanych

  • wpiszczie w intetnet nazwiska tych ludzi. Zdjecia wyrazt twarzy jakby byli jakimis biznesmenami z pierwsztch stron gazet top managerami . zadowolone z siebie r....je,,, Az dziw bierze ze jeszcze nikt nie zostal pociagniety do odpowiedzialnosci karnej

    • 18 0

  • POdziekujcie Michałkowi Józef Bąk sie podpisuje :)

    • 8 0

  • Nie

    Nie chcemy tego!

    • 24 0

  • To już chyba ostatnia kadencja.

    Strzał w stopę. Władze Gdańska działają jak pis. Łup łup. Głupi naród łup.

    • 16 0

  • A ja nie chce takiego systemu imam prawo!!! Przestaje jeździć kolejkami

    • 11 0

  • Jakiś czas temu była mowa trojmiasto.pl o anonimowej ankiecie na temat ZTM. Wiele pytań by ułatwić lub zmienić na lepsze komunikację. I co to są zmiany ma lepsze ??? Dlaczego nie było ankiety na temat czy mieszkańcy chcą mieć bilety liczone od przystanków czy taki system fala? Po wpisach widać że mieszkańcy nie chcą tych rozwiązań i są one bardzo źle skonstruowane. Ci co to wymyślili nie jeżdżą na co dzień komunikacją. Jak taki system ma zachęcić ludzi do przesiadania się z aut do komunikacji.... Wręcz efekt odwrotny...

    • 26 0

  • Trudno będę jeździć bez biletu tak jak przyjezdni

    • 17 0

  • Wysiadanie na UG...

    Czy przy każdej uczelni oraz na Tetmajera będzie cudowne. Do tego kolejki do trzech walidatorów na SKM Przymorze i Politechnice. Rewelacja.

    • 19 0

  • Skoro u nas nie ma na tyle mądrych speców od kasownika to trzeba było kupią licencję z Londynu choćby. Czy Wrocławia. Tam nie potrzebna dodatkowa karta wszystko załatwia karta bankomatów i rozlicza cię po całym dniu jeżdżenia bez względu czy było to metro czy bus. U nas tramwaje sobie autobusy sobie i 5 rodzajów skm pkm każdy ch#$ na swój strój

    • 9 0

  • Wiele osiedli jest daleko od centrum. Komunikacja jest tak skonstruowana że trzeba się przesiadać bo nie ma bezpośrednich połączeń. A jeśli są to długo się jedzie, wiele przystanków i na około jak np autobus 115. 5 przystanków to tyle co do pętli łostowice lub nawet z osiedli nie wyjedziesz. Bilety liczone od ilości przystanków to bardzo zły pomysł. To nie my wymyśliliśmy że trzeba się przesiadać, brak bezpośrednich połączeń czy trasy turystyczne na około. A teraz im więcej przystanków tym drożej. Jak te przystanki mają być liczone gdy ktoś ma kilka przesiadek. Co do systemu fala to jak ktoś się musi przesiadać to jest męczące tyle razy skanować kartę. Przeskanowanie karty ktoś może nie zdążyć na przesiadkę lub nie wysiąść z autobusu bo nie zdąży. Często tu liczą się minuty. A kierowca nie będzie czekał. Wydłuży się czas przejazdu. No i poto wymyślono bilet miesięczny by mieć spokój z kasowaniem i nie myśleć o tym. Ciekawe że w bilecie hybrydowym nie ma mowy o liczeniu przystanków tylko tak jak obecnie jeden przejazd albo 75 minut jazdy. Czy mam rozumieć że bilet 75 minutowy na 5 przystanków i więcej będzie dotyczył całego Trójmiasta? Bo jest napisane metropolitarny. Każda elektronika może się zepsuć... Mam nadzieję że zostaną bilety papierowe jednorazowe. Czy tu też zmiany i każdy będzie musiał mieć kartę lub aplikację? Jakie to są ułatwienia dla osób starszych? Ceny nie powinny być wyższe czy fala czy stary system biletów miesięcznych. Proszę by bilety 75 minut czasowe zostały.

    • 34 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane