• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy urzędnicy czekają na wypadek? Chodnik dodatkowym pasem ruchu Grunwaldzkiej

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 11:15 
Opinie (229)
  • Jazda autem po drodze rowerowej, chodniku i parkowanie na zieleni to częsty widok w tym rejonie Gdańska.
  • Jazda autem po drodze rowerowej, chodniku i parkowanie na zieleni to częsty widok w tym rejonie Gdańska.
  • Jazda autem po drodze rowerowej, chodniku i parkowanie na zieleni to częsty widok w tym rejonie Gdańska.

Wydawać by się mogło, że prawo o ruchu drogowym obowiązuje na terenie całego kraju. Wyjątkiem od tej reguły jest jednak rejon al. Grunwaldzkiej 218-232 na StrzyżyMapka. Tu urzędnicy od lat tolerują jazdę samochodów po chodniku i drodze rowerowej. Wprawdzie obiecują zmiany, ale działania kończą się wyłącznie na kolejnych deklaracjach i zapowiedziach.



Czy wierzysz, że urzędnicy zablokują nielegalny ruch aut na Strzyży?

Rejon budynku Grunwaldzka 218-220-230-232Mapka (pomiędzy siedzibą IPN a ul. Chopina) to miejsce wyjęte spod prawa. Tu kierowcy mogą bezkarnie jeździć po chodniku i drodze rowerowej, a urzędnicy nie potrafią temu w żaden sposób zaradzić.

Dodajmy, że w tym zakresie współpracują ze sobą urzędnicy dwóch jednostek miasta:
  1. Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który odpowiada za organizację ruchu,
  2. Gdańskich Nieruchomości, odpowiedzialnych za teren, na którym odbywa się parkowanie.

Sprawę opisaliśmy ostatni raz w sierpniu 2023 r., choć taki stan rzeczy trwa znacznie dłużej. Urzędnicy obiecywali wówczas niebawem zamontować słupki, które uniemożliwią dalsze nielegalne manewry na przestrzeni należnej pieszym i rowerzystom.

- Obecnie we współpracy z Gdańskimi Nieruchomościami staramy się poinformować mieszkańców o planowanych zmianach, aby usunęli swoje pojazdy - mówiła Magdalena Kiljan, ówczesna rzecznik GZDiZ (obecnie rzecznik miejskiej spółki Gdańskie Wodociągi).
(Artykuł z sierpnia 2023 r.) Anarchia parkingowa na Grunwaldzkiej. Urzędnicy zwlekają z montażem słupków (Artykuł z sierpnia 2023 r.) Anarchia parkingowa na Grunwaldzkiej. Urzędnicy zwlekają z montażem słupków

Co będzie pierwsze? Wypadek śmiertelny czy słupki?



Słupków nadal nie ma, a nasi czytelnicy nie kryją oburzenia opieszałością urzędników.

- Co musi się jeszcze wydarzyć, żeby urzędnicy wreszcie podjęli działania? Wypadek śmiertelny? Ile jeszcze lat policja i straż miejska będą bezkarnie przyglądać się temu, co wyczyniają tutaj kierowcy? - pisze do nas poirytowany czytelnik, pan Ireneusz.
- Każdego dnia jest taka sama sytuacja. Kierowcy, żeby zaparkować, jeżdżą między pieszymi na całej długości chodnika. Czy nikt tego problemu nie może skutecznie rozwiązać? - dziwi się pan Rafał.
  • Ślady manewrów aut w sąsiedztwie drogi rowerowej i chodnika.
  • Ten zjazd ma nadal zostać utrzymany - urzędnicy wierzą, że oznakowanie z zakazem ruchu odstraszy kierowców.
  • Podwórze, na zapleczu budynków, które może zostać lepiej zorganizowane z myślą o mieszkańcach z autami.

Urzędnicy proszą mieszkańców, by nie łamali prawa



Co udało się zrobić przez rok? Okazuje się, że urzędnicy prowadzą teraz akcję edukacyjną w odniesieniu do mieszkańców - kierowców, ale z montażem słupków wciąż zwlekają.

W zeszłym miesiącu odbyło się spotkanie z mieszkańcami przyległych do chodnika wspólnot, które dzierżawią miejski grunt.

- Podczas spotkania omówione zostały propozycje rozwiązania problemu jazdy po chodniku i drodze rowerowej. Poruszono problemy zgłoszone przez pieszych i rowerzystów, a także wyjaśniono konsekwencje łamania przepisów prawa o ruchu drogowym - informuje Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.


Mieszkańcy: to nie nasze auta, ale dojazd musi zostać



Mieszkańcy, którzy odpowiadają na mocy umowy dzierżawy za teren, przekonują natomiast, że wiele z aut nie należy do mieszkańców, lecz do osób przyjezdnych.

- Są otwarci na inne rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo i pozwalające na dostęp do dzierżawionych przez nich części działki - dodaje Sieliwończuk.

Podczas spotkania z mieszkańcami wspólnot podjęto następujące ustalenia:
  • siłami Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej zostanie opracowana koncepcja dojazdu do dzierżawionych działek z założeniem eliminacji jazdy wzdłuż po chodniku i drodze rowerowej,
  • zostanie utrzymany istniejący zjazd w środkowej części oraz oznakowanie w formie znaku B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach) z tabliczką "nie dotyczy identyfikatorów wydanych przez wspólnotę mieszkaniową",
  • GZDiZ i WGK przygotują rozpoznanie formalności niezbędnych do przeprowadzenia celem wykonania przez wspólnotę mieszkaniową zjazdu na ul. Chopina,
  • staraniem wspólnot mieszkaniowych dokonane będzie uregulowanie prawne korzystania z części działek przy budynkach 218 i 220,
  • zaleca się zagospodarowanie podwórza pod zabezpieczenie potrzeb parkingowych wszystkich wspólnot.

Nie tylko ruch aut po chodniku i drodze rowerowej jest złamaniem prawa. Także zbyt bliska odległość miejsc postojowych od okien budynków mieszkalnych oraz niezgodność z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej. Nie tylko ruch aut po chodniku i drodze rowerowej jest złamaniem prawa. Także zbyt bliska odległość miejsc postojowych od okien budynków mieszkalnych oraz niezgodność z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.

Rozwiązanie niezgodne z zasadami kształtowania przestrzeni



Warto podkreślić, że podtrzymanie parkowania od al. Grunwaldzkiej, a zwłaszcza budowa dróg serwisowych i stanowisk postojowych między chodnikiem a elewacją frontową, jest niezgodne z dokumentem Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska. Dotyczy to zwłaszcza gruntów miejskich.

Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto wytyczne kształtowania przestrzeni publicznej Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto wytyczne kształtowania przestrzeni publicznej

Quiz Motoryzacyjne Trójmiasto Średni wynik 47%

Motoryzacyjne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • Zamontować takie zapory że czołgiem nie ruszysz i po sprawie.

    Posiadanie samochodu nie powoduje tego że masz miejsce parkingowe.

    • 18 6

  • Wypowiedzieć umowę wspólnotom i zrobić tam trawnik. Problem rozwiązany od razu. Ile jeszcze będą błagać kierowców? To jest farsa

    • 46 11

  • Na Letnicy podobnie

    jw. w temacie

    • 5 2

  • Zapraszamy do Gdyni na ul. Morską, na wysokości numerów ~199-202 jest dokładnie to samo (2)

    i tak się buja od ~20 lat :)

    • 16 4

    • wonufer zrobić i zamknąc temat (1)

      zrozumcie że czasami trzeba się pogodzić z taką a nie inną sytuacją

      • 1 5

      • Dokładnie

        Niech się kierowcy pogodzą, że się nie jeździ po chodniku.

        • 5 1

  • Az sie prosi o przeniesienie tej sciezki rowerowej i (3)

    wyznaczenie dojazdu dla samochodow

    • 17 15

    • Jestem za, trzeba tylko zwęzić Grunwaldzką do dwóch pasów, żeby było miejsce na parking i DDR

      • 10 4

    • Dojazdu do czego?

      Do salonu chcesz wjechać samochodem? Bo parkować tam akurat nie wolno.

      • 9 1

    • Wystarczy zlikwidować jezdnie Grunwaldzkiej w stronę Wrzeszcza i wszystko się zmieści

      • 6 0

  • Niestety, dla ideowego kierowcy dojść 200m od parkingu to za daleko (6)

    Trzeba pod samo okienko. Coś co jest codzinnością normalnych mieszczan - użytkowników KM czy rowerów (ale także normalnych kierowców, których jest całkiem sporo) dla takich ludzi jest nie do pojęcia.

    • 21 9

    • to jest miejsce mieszkańców, ciekawe czy Ty jesteś hardy aby dygać 200 m do bloku (3)

      • 3 10

      • Kiedyś to było normalne że garaże były na skraju osiedla.

        Teraz mamy pokolenie fajtłap, co nie potrafią przejść 50m...

        • 11 1

      • To nie jest miejsce mieszkańców tylko klepisko. Parking macie na podwórzu, którego od 20 lat nie potraficie zorganizować

        • 10 3

      • Jak dla ciebie trzeba być hardym żeby zaparkować 200m od domu to polecam przemyśleć stan swojego zdrowia i umysłu

        Odpowiadam - tak, jestem tak "hardy" :D

        • 8 1

    • Dojazd (1)

      A żebyś wiedział, że 200 metrów to jest naprawdę dużo!

      • 1 5

      • Tym komentarzem udowodniłeś że zamiast siedzieć na Forum

        Powinieneś dużo dużo więcej spacerować. Do wszystkich innych komentujących widzicie jakich mamy w społeczeństwie kalekich dorosłych. Wszyscy niedługo będziemy Zrzucać się za leczenie
        tego gościa

        • 4 1

  • Po pierwsze: zapewnić dojazd. (7)

    Ktoś wyraźnie dał ciała w planach. A jeśli plany uwzględniały dojazd to w ich realizacji. Inaczej nie potrafię tego wytłumaczyć. Sytuacja jest absurdalna. Najpierw dojazd, potem slupki. Inaczej jeden absurd zostanie zastąpiony drugim, a słupki mieszkancy wytną.

    • 21 18

    • Przecież dojazd tam jest bardzo dobry. Wielki parking jest po drugiej stronie ulicy, a jeszcze więcej miejsc w bocznych (4)

      ... uliczkach. Trzeba dojść max 200m.

      • 17 4

      • (3)

        a karetki, straz pożarna, czy bardziej prozaiczne meble lub sprzęty AGD. Do każdego budynku powinien być dojazd

        • 3 13

        • Wszystko wspomniane powinno (i może) zatrzymać się na jezdni (1)

          • 9 2

          • albo od strony podwórza.

            • 12 0

        • Ten budynek ma dojazd z trzech stron od podwórza. Nie musi mieć od frontu parkingu

          • 14 0

    • dojazd jest od strony podwórka!

      a że tam mają busz ...

      • 9 0

    • Dojazd jest.

      Nie ma miejsca na wymanewrowanie z tego wąskiego klepiska Do dojazdu inaczej niż po chodniku. Ten dojazd może zostać dla karetki czy straży pożarnej, ale z bezwzględnym zakazem wjazdu dla kogokolwiek oprócz pojazdów uprzywilejowanych, bo tam nie ma miejsca na parkowanie samochodów.

      • 5 0

  • (8)

    To proste. Tam gdzie jest trawnik i bieda drzewka zrobić miejsca parkingowe, tam gdzie ścieżka rowerowa zrobić zieleń i drzewka, tam gdzie chodnik drogę rowerową a tam gdzie parkują teraz auta chodnik dla pieszych. Jest jedno "ale" nie da się.

    • 18 30

    • Lecz sie człowieku!

      • 9 2

    • (5)

      Wyciąć drzewa pod roszczeniowych kierowców? Puknij się ostro w błotnik

      • 20 2

      • (1)

        Te małe można przesadzić, ile masz tam dużych jedno? to zostawić. To najsensowniejsze rozwiązanie ale mało kto chce dziś słuchać głosu rozsądku

        • 0 9

        • Najsensowniejsze rozwiązanie to przestać się martwić tym gdzie kto zaparkuje

          jest zieleń, chodnik i droga dla rowerów. Należy zabrać stamtąd samochody i tyle. Mieszkańcy mają miejsca od podwórka, przyjezdni niech sobie radzą inaczej.

          • 7 0

      • nie kierowców a mieszkańców, czytaj ze zrozumieniem (2)

        ten teren ma być dla mieszkańców, a parkują obce auta
        dodatkowo obejrzyj zdjęcia satelitarne, tam nie ma dojazdu do budynków a powinien być

        • 0 7

        • Nie parkują tam żadne obce auta - typowa ściema

          Chciałem tam nabyć kiedyś mieszkanie ("Panie, tu wszyscy mieszkańcy tak parkują"). Przy okazji, parkowanie w tamtym miejscu, niezależnie od dojazdu lub jego braku, jest po prostu nielegalne. Normy budowlane nie dopuszczają budowy parkingu o takiej pojemności tak blisko budynku mieszkalnego.

          • 7 1

        • No jak nie ma?

          Jest elegancki dojazd od tyłu. Nawet na Google Maps widać stojące tam samochody.

          • 6 0

    • To nie jest głupi pomysł

      Ale po co wycinać drzewa, przecież jakaś zatoczkę pomiędzy drzewami dałoby radę zrobić, a trawnik rypnąć w miejsce obecnego klepiska.

      • 3 2

  • Rozwiązanie leży na ulicy, (1)

    ale w Polsce urzędnicy w zgodzie z lobbystami wciąż powielają stare i nieskuteczne metody formowania ruchu. Rozwiązanie jest banalnie proste i nie wymaga żadnych słupków, czy dużych pieniędzy, nie trzeba zmiany przepisów, a tylko zmienić trochę sposób myślenia, ale kiedy media straciły misję, a ścieżki rowerowe budują ludzie, który ostatni raz na rowerze jechali po komuni z kościoła do domu, to mamy miejską niepraktyczną betonozę i ekologiczne progi zwalniające, budowane przez polityków z poziomem inteligencji mojego kalosza, nie pozdrawiam przekupnych dzbanów rządzących moim miastem.

    • 13 10

    • tyle się rozpisałeś o prostym rozwiązaniu

      Nazwałeś innych dzbanami, a sam nic nie wspomniałeś o tym jakie rozwiązanie proponujesz.
      Dzbanów jest więcej jednak niż ci się wydaje.

      • 7 0

  • Wprowadzić karę dla patusów samochodowych - konfiskata auta, ścieżka zdrowia na komendzie i normalny mandat. Skuteczność gwarantowana. Dura lex, sed lex.

    • 13 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane