• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy urzędnicy czekają na wypadek? Chodnik dodatkowym pasem ruchu Grunwaldzkiej

Krzysztof Koprowski
13 maja 2024, godz. 11:15 
Opinie (229)
  • Jazda autem po drodze rowerowej, chodniku i parkowanie na zieleni to częsty widok w tym rejonie Gdańska.
  • Jazda autem po drodze rowerowej, chodniku i parkowanie na zieleni to częsty widok w tym rejonie Gdańska.
  • Jazda autem po drodze rowerowej, chodniku i parkowanie na zieleni to częsty widok w tym rejonie Gdańska.

Wydawać by się mogło, że prawo o ruchu drogowym obowiązuje na terenie całego kraju. Wyjątkiem od tej reguły jest jednak rejon al. Grunwaldzkiej 218-232 na StrzyżyMapka. Tu urzędnicy od lat tolerują jazdę samochodów po chodniku i drodze rowerowej. Wprawdzie obiecują zmiany, ale działania kończą się wyłącznie na kolejnych deklaracjach i zapowiedziach.



Czy wierzysz, że urzędnicy zablokują nielegalny ruch aut na Strzyży?

Rejon budynku Grunwaldzka 218-220-230-232Mapka (pomiędzy siedzibą IPN a ul. Chopina) to miejsce wyjęte spod prawa. Tu kierowcy mogą bezkarnie jeździć po chodniku i drodze rowerowej, a urzędnicy nie potrafią temu w żaden sposób zaradzić.

Dodajmy, że w tym zakresie współpracują ze sobą urzędnicy dwóch jednostek miasta:
  1. Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który odpowiada za organizację ruchu,
  2. Gdańskich Nieruchomości, odpowiedzialnych za teren, na którym odbywa się parkowanie.

Sprawę opisaliśmy ostatni raz w sierpniu 2023 r., choć taki stan rzeczy trwa znacznie dłużej. Urzędnicy obiecywali wówczas niebawem zamontować słupki, które uniemożliwią dalsze nielegalne manewry na przestrzeni należnej pieszym i rowerzystom.

- Obecnie we współpracy z Gdańskimi Nieruchomościami staramy się poinformować mieszkańców o planowanych zmianach, aby usunęli swoje pojazdy - mówiła Magdalena Kiljan, ówczesna rzecznik GZDiZ (obecnie rzecznik miejskiej spółki Gdańskie Wodociągi).
(Artykuł z sierpnia 2023 r.) Anarchia parkingowa na Grunwaldzkiej. Urzędnicy zwlekają z montażem słupków (Artykuł z sierpnia 2023 r.) Anarchia parkingowa na Grunwaldzkiej. Urzędnicy zwlekają z montażem słupków

Co będzie pierwsze? Wypadek śmiertelny czy słupki?



Słupków nadal nie ma, a nasi czytelnicy nie kryją oburzenia opieszałością urzędników.

- Co musi się jeszcze wydarzyć, żeby urzędnicy wreszcie podjęli działania? Wypadek śmiertelny? Ile jeszcze lat policja i straż miejska będą bezkarnie przyglądać się temu, co wyczyniają tutaj kierowcy? - pisze do nas poirytowany czytelnik, pan Ireneusz.
- Każdego dnia jest taka sama sytuacja. Kierowcy, żeby zaparkować, jeżdżą między pieszymi na całej długości chodnika. Czy nikt tego problemu nie może skutecznie rozwiązać? - dziwi się pan Rafał.
  • Ślady manewrów aut w sąsiedztwie drogi rowerowej i chodnika.
  • Ten zjazd ma nadal zostać utrzymany - urzędnicy wierzą, że oznakowanie z zakazem ruchu odstraszy kierowców.
  • Podwórze, na zapleczu budynków, które może zostać lepiej zorganizowane z myślą o mieszkańcach z autami.

Urzędnicy proszą mieszkańców, by nie łamali prawa



Co udało się zrobić przez rok? Okazuje się, że urzędnicy prowadzą teraz akcję edukacyjną w odniesieniu do mieszkańców - kierowców, ale z montażem słupków wciąż zwlekają.

W zeszłym miesiącu odbyło się spotkanie z mieszkańcami przyległych do chodnika wspólnot, które dzierżawią miejski grunt.

- Podczas spotkania omówione zostały propozycje rozwiązania problemu jazdy po chodniku i drodze rowerowej. Poruszono problemy zgłoszone przez pieszych i rowerzystów, a także wyjaśniono konsekwencje łamania przepisów prawa o ruchu drogowym - informuje Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.


Mieszkańcy: to nie nasze auta, ale dojazd musi zostać



Mieszkańcy, którzy odpowiadają na mocy umowy dzierżawy za teren, przekonują natomiast, że wiele z aut nie należy do mieszkańców, lecz do osób przyjezdnych.

- Są otwarci na inne rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo i pozwalające na dostęp do dzierżawionych przez nich części działki - dodaje Sieliwończuk.

Podczas spotkania z mieszkańcami wspólnot podjęto następujące ustalenia:
  • siłami Gdańskiego Zarządu Dróg Zieleni oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej zostanie opracowana koncepcja dojazdu do dzierżawionych działek z założeniem eliminacji jazdy wzdłuż po chodniku i drodze rowerowej,
  • zostanie utrzymany istniejący zjazd w środkowej części oraz oznakowanie w formie znaku B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach) z tabliczką "nie dotyczy identyfikatorów wydanych przez wspólnotę mieszkaniową",
  • GZDiZ i WGK przygotują rozpoznanie formalności niezbędnych do przeprowadzenia celem wykonania przez wspólnotę mieszkaniową zjazdu na ul. Chopina,
  • staraniem wspólnot mieszkaniowych dokonane będzie uregulowanie prawne korzystania z części działek przy budynkach 218 i 220,
  • zaleca się zagospodarowanie podwórza pod zabezpieczenie potrzeb parkingowych wszystkich wspólnot.

Nie tylko ruch aut po chodniku i drodze rowerowej jest złamaniem prawa. Także zbyt bliska odległość miejsc postojowych od okien budynków mieszkalnych oraz niezgodność z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej. Nie tylko ruch aut po chodniku i drodze rowerowej jest złamaniem prawa. Także zbyt bliska odległość miejsc postojowych od okien budynków mieszkalnych oraz niezgodność z Gdańskim Standardem Ulicy Miejskiej.

Rozwiązanie niezgodne z zasadami kształtowania przestrzeni



Warto podkreślić, że podtrzymanie parkowania od al. Grunwaldzkiej, a zwłaszcza budowa dróg serwisowych i stanowisk postojowych między chodnikiem a elewacją frontową, jest niezgodne z dokumentem Gdańskiego Standardu Ulicy Miejskiej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska. Dotyczy to zwłaszcza gruntów miejskich.

Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto wytyczne kształtowania przestrzeni publicznej Gdański Standard Ulicy Miejskiej. Przyjęto wytyczne kształtowania przestrzeni publicznej

Quiz Motoryzacyjne Trójmiasto Średni wynik 47%

Motoryzacyjne Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (229) 8 zablokowanych

  • Wystarczy zlikidować drogę rowerową i zrobić tam dojazd dla samochodów (1)

    tym bardziej, że po takim dojeździe rowerzyści również mogliby jeździć

    • 6 16

    • wystarczy zlikwidować jeden pas na grunwaldzkiej i zrobić na nim miejsca postojowe

      • 8 2

  • Ja nie rozumiem w czym jest problem, to prywatne miejsce. Pierwszy był parking, a potem inne infrastruktury. (5)

    A to że w urzędzie kiedyś popełniono błędy przy planowaniu, to z tego powodu ktoś nie będzie się podporządkowywał komuś.

    • 4 19

    • Klepisko wg ciebie to parking? Dlatego właśnie Polska wygląda jak chlew

      • 9 1

    • w sumie nie wiem
      ale wydaje mi się, że to miejsce nie jest prywatną własnością,
      tylko jest wspólnotom odnajmowane,
      a właściciel jest publiczny, tj. miasto

      a właściciel może arbitralną decyzją zrobić co zechce, np miejsce zaorać i posadzić kwiatki
      albo zrobić rąbutny trzypiętrowy, zasłaniający wszystko parking dla auteczek kochanych

      decyzja polityczna, uznaniowa. zwlekanie, nie podejmowanie jej też jest decyzją.

      • 3 0

    • A PoRD jest tylko zbiorę sugestii dla kierowców.

      Bo jak ktoś wynajmuje skrawek działki, do którego nie ma żadnego legalnego dojazdu z automatu może jeździć po trawie i chodniku.

      • 0 0

    • Najpierw tam było szambo

      Dlaczego zlikwidowaliście szambo, było pierwsze! Czemu mamy to miejsce podporządkowywać parkingowi, popełniono błąd planistyczny!

      • 0 0

    • Pierwszy nie był parking. Pierwszy był trawnik.

      To kierowcy go rozjechali na klepisko, a teraz wielki krzyk że nie mają jak legalnie wjechać na "parking".

      • 3 1

  • Tylko lewakom to przeszkadza (2)

    Wszędzie poza lewacką UE można jeździć i parkować gdzie się chce, tylko tu robią jakieś problemy. Kogo obchodzą jakieś biedaki bez samochodu

    • 9 26

    • Związek Radziecki to nie wszędzie

      • 8 0

    • Ja myślę że przeszkadza nie tylko lewakom, tylko każdemu, kto nie chce być zabity.

      A także tym, którzy rozumieją ile pieniędzy kosztuje podatnika obsługa wypadku drogowego przez służby i leczenie poszkodowanych. Czyli w sumie rozumnym ludziom przeszkadza.

      • 5 1

  • Zablokować zabronić zakazać (3)

    To hasła neokomunistów, które dotyczą posiadania prywatnych środków transportu, ale domeną lewaków jest rozwiązywanie problemów tam gdzie ich nie ma, bo w tym przypadku takiego problemu nie widzę

    • 8 10

    • (1)

      Kierowczyki nigdzie nie widzą problemów z autami. Za to rowerzyści to diabelskie zagrożenie dla ładu i porządku

      • 4 1

      • Bo zagrażają takie są fakty, jeżdżą jak święte krowy, dlatego postuluję,

        dlatego postuluję, że wypadki z rowerzystami powinny być tak samo kwalifikowane jak przejechanie jakiegoś zwierzęcia

        • 2 4

    • Ty polityki w to nie mieszaj

      Kierowcy jeżdżący po chodniku tak samo kaleczą prawaków jak i lewaków.

      • 3 0

  • (3)

    a won z tymi słupkami które utrudniają jazdę na rowerze i wykonywanie pewnych manewrów

    • 4 6

    • (1)

      Nie udawaj rowerzysty kierowczyku

      • 2 2

      • ja nie udaję wystarczy się przejechać na Grabówku w Gdyni przy morskiej tym czymś niby dla rowerów nie wiem ile siana we łbie miał głupek który nastawiał tyle tych chorych słupków potem jak ci wyjeżdża samochód z boku to nawet go minąć nie możesz bo wpit..lasz w ten słupek

        • 1 2

    • No to fakt, te słupki tam nie są bezpieczne

      Ale lepsze to niż samochody na DDR.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Nie trzeba daleko szukać, na ulicach Gdyni jest to samo. Wzdłuż ulicy Morskiej mamy taki sam problem. Kierowcy robią sobie dojazd chodnikiem do "miejsc parkingowych" pod swoimi blokami.

    • 98 16

    • a jak mają do nich inaczej dojechać? (5)

      może dolecieć?

      • 10 42

      • (2)

        Januszku, to że sobie wymyśliłeś, że koniecznie swojego szrota musisz postawić tak, żeby go widzieć z okna, nie oznacza, że jest tam miejsce parkingowe.

        • 37 8

        • (1)

          Już zabraliście jedno inwalidzkie pod Luxmedem na morskiej, po coś to miejsce było. Najpierw nauczcie się jeździć rowerami czy hulajnogami na swoich drogach zanim zaczniecie pouczać innych.

          • 6 23

          • Z boku są tam 3 inwalidzkie

            Ilu tych miejsc potrzebujesz? TIRem jeździsz?

            • 8 3

      • A po co mają mieć dojazd do czegoś, co nigdy nie było i nie jest legalnym miejscem parkingowym?

        • 17 4

      • Niby do czego dojechać?

        • 13 5

    • Komu to przeszkadza. Niech sobie wolniutko jeżdżą. (2)

      • 9 34

      • (1)

        Jak będę wolniutko po asfalcie na ulicy morskiej chodzić, to też nie będzie ci przeszkadzało?

        • 14 6

        • jak będziesz chodzić z prędkością 50km/h to nie będzie mi przeszkadzało

          • 5 4

    • Zglaszalem tam wiele razy, jedyna reakcja taka, ze policja wolala powiedziec mieszkanc kto zglasza niz rozwiazac problem

      • 12 2

  • kwintesencja kielofoczykow

    • 4 5

  • Zawsze mnie to miejsce zadziwiało

    Jazda wzdłuż chodnika to koszt 1500 zł i po recydywie 3000 zł, więc sprawa poważna.
    Rozwiązaniem byłoby łapanie kierowców łamiących przepisy, ale to zbyt proste. Dlatego pewnie trzeba będzie wydać kupę kasy żeby chodnik i DDR przytulić do budynku, co też może być ciężkie, bo to różni właściciele działek, choć nie podmioty prywatne, czy spółdzielnie, ale w naszym prawie i tak to sporo komplikuje.
    Najgorszym wyjściem będzie patopomysł budowy drogi serwisowej.
    Podobny artykuł można napisać o parkowaniu za falowcami na Piastowskiej przy sklepie Merkus. Masa autek w głębi chodnika od lat.

    • 6 2

  • Jeśli kierowcę trzeba edukować

    To czas oddać prawo jazdy i jeszcze raz się wybrać na kurs. Przepisy o jeździe po chodniku się nie zmieniły od lat.

    • 33 9

  • (1)

    Ale o co chodzi? Toż to woonerf. Modne ostatnio.

    • 3 4

    • Chodzi o to że ty nie wiesz co to woonerf.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane