- 1 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (37 opinii)
- 2 Jadowite pająki w porcie w Gdańsku (168 opinii)
- 3 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (96 opinii)
- 4 Za grób w Gdańsku zapłacisz więcej (135 opinii)
- 5 Kopał kobietę po głowie, nie trafił do aresztu (251 opinii)
- 6 Zamkną przystanek SKM na pół roku (125 opinii)
Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.
Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?
Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego czy Trasę W-Z .
- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.
Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.
- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.
O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?
Miejscy planiści przekonują, że tak.
- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego , Opackiej czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską , gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.
Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.
W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski .
- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.
Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS .
- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?
- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.
Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?
Miejsca
Opinie (427) 5 zablokowanych
-
2013-06-05 10:27
Tunel pod Pachołkiem (1)
Budowa tunelu nie zmniejszy korków na Spacerowej.Korki powoduje odpływ samochodów na Grunwaldzkiej.Na Słowackiego są dwa pasy i korek w godzinach szczytu jest aż do Złotej Karczmy.
Korki zawsze będą. W mieście tylko transport zbiorowy jest najlepszym rozwiązaniem. Szkoda kasy.- 12 6
-
2013-06-05 10:51
ilu ludzi się udusi stojąc w korku w tunelu?
- 2 2
-
2013-06-05 10:32
Budować, budować!
I jeszcze raz budować ten tunel!
- 9 10
-
2013-06-05 10:35
Problem przypomina mi dyskusję czy lepiej być bogatym i zdrowym czy biednym i chorym !! (1)
Negowanie potrzeby budowy tunelu jest właśnie taką dywagację, że może jednak lepiej być biednym i chorym. Cóż, rozum zaczyna być w wielkiej cenie.....
- 1 8
-
2013-06-05 10:49
no tak, albo pacholi tunel albo nic
jak z PISharmonią, albo most albo nic
rozum wyginął- 1 1
-
2013-06-05 10:42
Budować, budować, z sensem czy bez sensu ale budować
w statystykach wyprzedzimy Gdynię o dwie długości
- 3 1
-
2013-06-05 11:06
Rak nas i tak zabije (6)
Apeluję do władz miast Gdańska i Sopotu o jak najszybszą budowę tunelu.Tysiące aut w korkach zatruwa nas i nasze dzieci Tu pieniądze są na dalszym miejscu.
- 1 8
-
2013-06-05 14:38
Stojąc w korku w tunelu nie będziesz wdychać spalin? (5)
- 2 0
-
2013-06-05 14:41
Nie. (4)
Spaliny będą wyciągane z tunelu wentylatorami
- 0 1
-
2013-06-05 14:45
Acha, bo ja już pomyślałem że dzięki tunelowi nie będzie korków (1)
- 1 0
-
2013-06-05 14:54
Korki będą
gdyż niezależnie od wybudowanych dróg korki są coraz większe. Tak jest na całym świecie
- 2 0
-
2013-06-05 15:19
(1)
a jak wyłączą zasilanie wentylatorów to ilu musi umrzeć, byś zrozumiał, że lepiej było jechać po powierzchni?
- 1 0
-
2013-06-05 15:20
Wtedy tunel się zamknie i zrobi objazdy
- 1 0
-
2013-06-05 11:31
dlaczego tunel ?
a nie dałoby sie poprowadzić drogi omijającej Pachołek np. obok tej górki ?
- 5 3
-
2013-06-05 12:11
bez prze-sadyzmu
Ja rozumiem, że kredyty tak pięknie się bierze i wydaje. Ja rozumiem, że "świdrak" pod-wiślany można by jeszcze wykorzystać. Rozumiem, że armia architektów miejskich chce się wykazać pracą, ale....
Okolice Gdańska nie mają charakterystyki skłaniającej do kopania tuneli, budowy metra czy podobnej kreciej roboty (kto zapłaci i zapewni ich eksploatacje). Jest za to układ wzgórz umożliwiający budowę dróg nawierzchniowych. Ponadto ostatnio zapoczątkowano naprawdę dobry system połączenia wyżynnej zabudowy z rdzeniem Trójmiasta. Chwilowo to musi wystarczyć bo zadłużenie i tak czyni nas niewolnikami tych co dysponują pieniądzmi. Dobry układ komunikacyjny nie zmusza do tworzenia co kilkaset metrów przecinających połączeń. Tym bardziej zadziwia ten pomysł, że przecież główny ruch skupia się wzdłuż miasta a nie w poprzek.
Ten ruch komunikacyjny wobec faktu wytępienia przemysłu w rejonie Trójmiasta, a więc wymagający skomunikowania rozrywkowego a nie zarobkowego nie stwarza warunków dobrej komunikacji czyli nie generuje zysków niezbędnych dla spłacenia inwestycji. Zysków dla społeczności miasta a nie dla handlowców.- 5 4
-
2013-06-05 12:38
to przypomina komedię
najpierw się wymyśla coś co papier przyjmie, oczywiście za to jest premia
później buduje się część drogi która idzie donikąd (droga zielona)
w trakcie się zastanawia co dalej gdzie zakończyć tą drogę.
A wszystko na koszt podatnika.
a tu lipa słowackiego stanęła na kolejne 20 lat(odcinek rzeczpospolita- tunel pod MW)
ale olać słowackiego będzie nowa wałowa przecież musi muzeum budynia mieć porządny dojazd i znów nie uwzględniono w tym wszystkim ,,drogi do wolności" podatnik zapłaci. Ale za to na grunwaldzkiej będzie wielki brat obserwował i korki w mieście likwidował co i tak zakorkuje inne dojazdowe drogi więc nawet jak zbudują tunel i tak wszyscy będą grzecznie stali w korku i się dusili własnymi spalinami a podatnik jak płacił tak płacić będzie na dobre wymysły nie kompetentnych ludków z urzędu by premie się sypały.- 9 0
-
2013-06-05 12:38
Lepiej za tą kase wyremontować Wita Stwosza, Grunwaldzką, Piecewską itd bo już się jeździć nie da.
- 12 3
-
2013-06-05 12:42
Nowe drogi niewiele dają bo korek się tylko przesuwa. Staliśmy w korkach na Słowackiego od ronda do Wrzeszcza, teraz wszyscy stoją od Ikei do ronda.
- 10 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.