- 1 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (109 opinii)
- 2 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (59 opinii)
- 3 Jadowite pająki w porcie w Gdańsku (175 opinii)
- 4 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (101 opinii)
- 5 Za grób w Gdańsku zapłacisz więcej (151 opinii)
- 6 Woda w zatoce bezpieczna. Można się kąpać (60 opinii)
Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?
Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.
Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.
O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?
Miejscy planiści przekonują, że tak.
- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Sopotu zobacz na mapie Sopotu](/_img/icon_map_16x12.gif)
Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.
W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.
Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?
- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.
Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Aleja Havla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?
Miejsca
Opinie (427) 5 zablokowanych
-
2013-06-05 12:45
nie ma sensu (1)
ten tunel jest nie potrzebny.
- 8 7
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2013-06-05 13:37
Bzdury (1)
""Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób""
KTO PISZE TAKIE GŁUPOTY ???? gdyby tylko Osowianie korzystali z tego przepustu do obwodnicy to nie bylo by tam korkow od samej Oliwy, człowieku puknij sie w pusty łeb. Całe trojmiasto korzysta z tej nitki... Każda nowa trasa jest konieczna!!!!- 5 7
-
2013-06-05 13:55
nowa trasa owszem
ale nie za dwa biliony
skoro można mieć lepszą za 1/10- 2 0
-
2013-06-05 14:12
A gdzie Matematyk, do tego kierowca? (3)
Ze swoim pomysłem wycinania lasów trójmiejskich?
- 4 0
-
2013-06-05 15:22
(2)
jesteś nie na bieżąco
teraz ten czubek broni dziewiczej puszczy Swirowskiej- 0 0
-
2013-06-05 15:29
Matematyk, do tego kierowca broni przyrody? (1)
Niemożliwe! Może jeszcze zaczął jeździć rowerem do pracy?
- 3 0
-
2013-06-05 17:51
nie wiem, ale wygląda na to, że ON teraz broni przed NAMI i przed samochodziarzami ulicę Reja
może ma "kopulodrom" na działkach?- 1 0
-
2013-06-05 14:12
za drogo
porównując koszta powstania drogi pod pachołkiem to wg mnie to za dużo kasy. Za te pieniądze można by zrobić dużo dłuższe ciągi komunikacyjne w innych regionach miasta. Aczkolwiek 2 pasmowa droga z Osowej do Sopotu to by się przydała :)
- 3 1
-
2013-06-05 14:14
Świetnie.
Zalejmy wszystko betonem. Mało dróg, mało galerii handlowych, mało wszystkiego, tylko drzew za dużo.
- 4 4
-
2013-06-05 14:42
Czy tunelem dojedzie tramwaj na Osowe?
- 4 0
-
2013-06-05 14:54
dlaczego 2 mld ? (1)
Nie wiem dlaczego to ma kosztować aż 2 mld. Tunel pod Martwą Wisłą kosztuje ok. 900 mln, a ten możnaby zrobić tańszą metodą górniczą i nie trzeba TBM. W XIX wieku 100 robotników zrobiłoby to w 6 m-cy!
- 2 4
-
2013-06-05 19:22
My ze szwagrem byśmy zrobili w 4 miesiące i to bez robotników!
I to już w XVIII wieku.
- 1 0
-
2013-06-05 14:56
zacznijcie od bezkolizyjnego węzła przy Realu
- 4 0
-
2013-06-05 15:04
Kolejka linowa przez Świemirowo. ;)
- 2 0
-
2013-06-05 15:07
Budować (2)
a nie pytać się ludzi, którzy nie mają odpowiednich kwalifikacji i wyobraźni, a myślą tylko o własnym interesie i o doraźnych korzyściach. O ważnych sprawach aglomeracji winni decydować urbaniści.
- 2 5
-
2013-06-05 15:09
edek (1)
Zgadzam się z tobą całkowicie. Precz z lokalną demokracją i społeczeństwem obywatelskim. O wszystkim decydować powinien ten który ma władzę
- 1 0
-
2013-06-05 20:44
Do demokracji społeczeństwo musi dorosnąć...
Przykład:
Na Filipinach społeczeństwo wybrało na prezydenta Manuela Estradę tylko dlatego, że ładnie śpiewał. W 2007 został skazany na dożywocie za łapówki i defraudację państwowych Funduszy.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.