• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • A ja mam dziś

    rosół na obiad, z makaronem.

    • 2 0

  • hmmm (3)

    a nie mozna poszerzyć czyzewskiego i spacerowej ,nie bedzie taniej??

    • 0 3

    • Oczywiście, że można (2)

      Pytanie co to da?

      • 1 0

      • jak co da (1)

        korek w innym miejscu

        • 3 0

        • No właśnie

          Ale na wyobraźnię przeciętnego użytkownika samochodu działa.

          • 1 0

  • Może tak się zdecydujecie Reniszewo, renuszewo czy renurzewo i dlaczego. (2)

    Bo za chwilę będzie rerzucewo i już nikt nie skojarzy gdzie to jest.

    • 0 0

    • Oczy w słup i łup

      Reniszewo, Renuszewo czy Rynarzewo. Tego nie wie nikt.

      • 0 0

    • Co Pana najbardziej denerwuje?
      - Czemu?
      - No tak ogólnie
      - No co, woda najczęsciej, ziemia woda coś takiego nie. Halucynacja, hemoglobina, dwutlenek węgla, taka sytuacja nie. Najczęsciej to chemia mnie interesuje. Nie podoba mi się.
      - Ja się pytam co Pana najbardziej denerwuje, a nie interesuje.
      - Mnie mistyfikacja interesuje, chemia coś takiego, proszki kurde..

      • 0 0

  • Warto budowac tunel pod Pachołkiem... (3)

    pod warunkiem, ze ten kto sknocił Spacerową planując ją na "wczoraj" za to zapłaci!

    • 2 2

    • Tunel to zły pomysł (2)

      za drogi i nie potrzebny.

      • 3 0

      • Tunel to zły pomysł (1)

        ale jeżeli zamiast tunelu mają znowu wycinać lasy trójmiejskie na jakąś drogę, to wolę tunel jako mniejsze zło.

        • 1 2

        • nic nie trzeba wycinać by uruchomić ulicę Reja
          ona już tam jest!

          • 2 0

  • a komu to potrzebne? (1)

    kolejna ulica to więcej szkodliwych spalin.

    • 5 4

    • ale to nie obchodzi przeciętnego polskiego kierowcy

      • 2 2

  • o czym my tu mowimy

    najpierw dziury połatać !!!!!!!!!! . a nie jakieś 2 mld zejdzcie na ziemie i naprawcie to co juz jest.

    • 2 1

  • (3)

    Jak powstanie tunel pod pachołkiem i dokończą drogę zieloną tak jak planują to

    trasa z POG na wysokości trasy sucharskiego do S6 na wysokości spacerowej wynosi

    a) przez miasto i tereny rekreacyjne 20km
    b) obwodnicą POG i s6 28km

    Pytanie którędy pojedzie tranzyt?!

    Po co budowano POG od trasy sucharskiego do starej obwodnicy skoro jest koncepcja żeby ten ruch puścić miastem?

    • 1 0

    • (2)

      może zrobią JAKIŚ limit wagi albo prześwitu dla Spacerowej
      (np ten tunel wysoki w sam raz dla gokarta)?

      • 1 0

      • (1)

        proponuje aby maks to rower tam się zmiescił !!

        • 0 0

        • rower poziomka! jamnik taki :-))

          • 1 0

  • Po pierwsze

    Należy rozwiązać Biuro Rozwoju Gdańska po uprzednim dyscyplinarnym zwolnieniu wszystkich pracowników. To instytucja wyjątkowo szkodliwa dla miasta. Zajmuje się planowaniem autostrad w centrum miasta, zamykaniem przejść dla pieszych, utrudnianiem przechodzenia przez ulicę przez skrócenie zielonego światła dla pieszych i wydłużenie zielonego dla samochodów, przemieszczaniem korków z jednego miejsca w inne, ustawianie świateł pod samochody osobowe, a nie komunikację miejską itd.

    • 5 1

  • Dyskusja jest bez sensu

    tak samo jak i ta "droga do Osowej". A czemu to mieszkańców Oliwy ma interesować Osowa? Najlepiej jakby w ogóle nie istniala, a jej nowobogaccy mieszkańcy nie robili nam smrodu swoimi samochodami na ulicach. Jeszcze do niedawna na takiej np. Czyżewskiego był spokój. Oliwianie nie mają potrzeby tam jeździć, a osowianie niedługo będą mieli PKM (też wybudowaną za ogromne pieniądze).

    • 1 1

  • (2)

    Przede wszystkim rozbudować węzły drogowe w Oliwie
    i Osowie.

    Po drugie zrobić ruch jednokierunkowy w Oliwie.
    W kierunku Osowy wjazd tylko przez Czyżewskiego (2 pasy).Powrót Rybickiego (2 pasy w jedną stronę).
    Mieszkańcy Bloków przy Czyżewskiego jadący do Oliwy mogą zawrócić przy Katedrze.

    Co do węzła w Osowie. Po pierwsze umożliwić wjazd
    na pas zjazdowy z Obwodnicy samochodom wyjeżdżającym z parkingów centrum handlowego (Podobnie jak przy Ikei).
    Po drugie zlikwidować wyjazd z Reala w kierunku Osowy(zlikwidować światła). We wszystkich kierunkach można by dojechać z pasa zjazdowego obwodnicy o którym pisałem powyżej. Nieliczne samochody jadące do centrum z Oliwy mogą zawrócić na rondzie przy Castoramie.

    Koszt tych wszystkich zmian byłby stosunkowo symboliczny a poprawiło by sytuację na lata.
    I można było by to zrobić już tym roku.

    Słuchajcie ludzi, kierowców !!!

    • 2 5

    • To prawda, ulice jednokierunkowe + ZAKAZ tranzytu bardzo poprawią sytuację!

      • 0 0

    • stosunkowo symboliczne to jest xvideo com

      róbcie se sopociaki własne drogi
      albo gadajcie z Gdynią, o szerszej drodze przez Karwię

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane