- 1 Sześciu poszukiwanych wpadło w dwa dni (37 opinii)
- 2 Jadowite pająki w porcie w Gdańsku (168 opinii)
- 3 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (96 opinii)
- 4 Za grób w Gdańsku zapłacisz więcej (138 opinii)
- 5 Kopał kobietę po głowie, nie trafił do aresztu (251 opinii)
- 6 Pierwsza maszynistka SKM w XXI wieku (17 opinii)
Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.
Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?
Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego czy Trasę W-Z .
- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.
Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.
- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.
O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?
Miejscy planiści przekonują, że tak.
- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego , Opackiej czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską , gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.
Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.
W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski .
- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.
Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS .
- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?
- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.
Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?
Miejsca
Opinie (427) 5 zablokowanych
-
2013-06-05 16:13
A ja mam dziś
rosół na obiad, z makaronem.
- 2 0
-
2013-06-05 16:19
hmmm (3)
a nie mozna poszerzyć czyzewskiego i spacerowej ,nie bedzie taniej??
- 0 3
-
2013-06-05 16:22
Oczywiście, że można (2)
Pytanie co to da?
- 1 0
-
2013-06-05 16:43
jak co da (1)
korek w innym miejscu
- 3 0
-
2013-06-05 16:46
No właśnie
Ale na wyobraźnię przeciętnego użytkownika samochodu działa.
- 1 0
-
2013-06-05 16:25
Może tak się zdecydujecie Reniszewo, renuszewo czy renurzewo i dlaczego. (2)
Bo za chwilę będzie rerzucewo i już nikt nie skojarzy gdzie to jest.
- 0 0
-
2013-06-05 16:39
Oczy w słup i łup
Reniszewo, Renuszewo czy Rynarzewo. Tego nie wie nikt.
- 0 0
-
2013-06-05 16:43
Co Pana najbardziej denerwuje?
- Czemu?
- No tak ogólnie
- No co, woda najczęsciej, ziemia woda coś takiego nie. Halucynacja, hemoglobina, dwutlenek węgla, taka sytuacja nie. Najczęsciej to chemia mnie interesuje. Nie podoba mi się.
- Ja się pytam co Pana najbardziej denerwuje, a nie interesuje.
- Mnie mistyfikacja interesuje, chemia coś takiego, proszki kurde..- 0 0
-
2013-06-05 16:27
Warto budowac tunel pod Pachołkiem... (3)
pod warunkiem, ze ten kto sknocił Spacerową planując ją na "wczoraj" za to zapłaci!
- 2 2
-
2013-06-05 16:41
Tunel to zły pomysł (2)
za drogi i nie potrzebny.
- 3 0
-
2013-06-05 16:48
Tunel to zły pomysł (1)
ale jeżeli zamiast tunelu mają znowu wycinać lasy trójmiejskie na jakąś drogę, to wolę tunel jako mniejsze zło.
- 1 2
-
2013-06-05 17:38
nic nie trzeba wycinać by uruchomić ulicę Reja
ona już tam jest!- 2 0
-
2013-06-05 16:55
a komu to potrzebne? (1)
kolejna ulica to więcej szkodliwych spalin.
- 5 4
-
2013-06-05 17:00
ale to nie obchodzi przeciętnego polskiego kierowcy
- 2 2
-
2013-06-05 17:03
o czym my tu mowimy
najpierw dziury połatać !!!!!!!!!! . a nie jakieś 2 mld zejdzcie na ziemie i naprawcie to co juz jest.
- 2 1
-
2013-06-05 17:16
(3)
Jak powstanie tunel pod pachołkiem i dokończą drogę zieloną tak jak planują to
trasa z POG na wysokości trasy sucharskiego do S6 na wysokości spacerowej wynosi
a) przez miasto i tereny rekreacyjne 20km
b) obwodnicą POG i s6 28km
Pytanie którędy pojedzie tranzyt?!
Po co budowano POG od trasy sucharskiego do starej obwodnicy skoro jest koncepcja żeby ten ruch puścić miastem?- 1 0
-
2013-06-05 17:35
(2)
może zrobią JAKIŚ limit wagi albo prześwitu dla Spacerowej
(np ten tunel wysoki w sam raz dla gokarta)?- 1 0
-
2013-06-05 17:38
(1)
proponuje aby maks to rower tam się zmiescił !!
- 0 0
-
2013-06-05 17:39
rower poziomka! jamnik taki :-))
- 1 0
-
2013-06-05 18:17
Po pierwsze
Należy rozwiązać Biuro Rozwoju Gdańska po uprzednim dyscyplinarnym zwolnieniu wszystkich pracowników. To instytucja wyjątkowo szkodliwa dla miasta. Zajmuje się planowaniem autostrad w centrum miasta, zamykaniem przejść dla pieszych, utrudnianiem przechodzenia przez ulicę przez skrócenie zielonego światła dla pieszych i wydłużenie zielonego dla samochodów, przemieszczaniem korków z jednego miejsca w inne, ustawianie świateł pod samochody osobowe, a nie komunikację miejską itd.
- 5 1
-
2013-06-05 18:36
Dyskusja jest bez sensu
tak samo jak i ta "droga do Osowej". A czemu to mieszkańców Oliwy ma interesować Osowa? Najlepiej jakby w ogóle nie istniala, a jej nowobogaccy mieszkańcy nie robili nam smrodu swoimi samochodami na ulicach. Jeszcze do niedawna na takiej np. Czyżewskiego był spokój. Oliwianie nie mają potrzeby tam jeździć, a osowianie niedługo będą mieli PKM (też wybudowaną za ogromne pieniądze).
- 1 1
-
2013-06-05 19:28
(2)
Przede wszystkim rozbudować węzły drogowe w Oliwie
i Osowie.
Po drugie zrobić ruch jednokierunkowy w Oliwie.
W kierunku Osowy wjazd tylko przez Czyżewskiego (2 pasy).Powrót Rybickiego (2 pasy w jedną stronę).
Mieszkańcy Bloków przy Czyżewskiego jadący do Oliwy mogą zawrócić przy Katedrze.
Co do węzła w Osowie. Po pierwsze umożliwić wjazd
na pas zjazdowy z Obwodnicy samochodom wyjeżdżającym z parkingów centrum handlowego (Podobnie jak przy Ikei).
Po drugie zlikwidować wyjazd z Reala w kierunku Osowy(zlikwidować światła). We wszystkich kierunkach można by dojechać z pasa zjazdowego obwodnicy o którym pisałem powyżej. Nieliczne samochody jadące do centrum z Oliwy mogą zawrócić na rondzie przy Castoramie.
Koszt tych wszystkich zmian byłby stosunkowo symboliczny a poprawiło by sytuację na lata.
I można było by to zrobić już tym roku.
Słuchajcie ludzi, kierowców !!!- 2 5
-
2013-06-05 19:41
To prawda, ulice jednokierunkowe + ZAKAZ tranzytu bardzo poprawią sytuację!
- 0 0
-
2013-06-06 10:39
stosunkowo symboliczne to jest xvideo com
róbcie se sopociaki własne drogi
albo gadajcie z Gdynią, o szerszej drodze przez Karwię- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.