• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • z innej beczki (1)

    gdansk glowny dzis godzina 11. Pijany kontroler biletow parkingowych drze sie na faceta ze ten krzywo zaparkowal. to jest ten kraj popatrz popatrz popatrz sam...

    • 0 3

    • Biedny jesteś ... "facecie".

      • 0 0

  • Bezduszni urzędnicy !!!

    Zróbcie coś z ulicą Spacerową, byle szybko !!! Mieszkać w Osowej, to prawdziwy koszmar komunikacyjny !!!

    • 3 2

  • nie, nie ma sensu

    dokładnie tak samo jak nie ma sensu tunel pod Martwą Wisłą

    • 1 5

  • SENS jest

    tunel pod martwą wisłą ma bo obsłuży tiry z nowego portu. Nie będa przez miasto jezdzic. Dodatkowo wrzeszcz zaspa przymorze.... będą mogły wyjechac w siodemke bez przejezdzania przez centrum.

    Tunel pod pachołkiem też ma sens, ale jak połączy się oba te tunele (cala droga zielona) szeroką drogą to utworzy się skrót (prawie 8km)(obwodnica obwodnicy przez miasto)

    • 3 0

  • Połączenie obwodnicy z Sopotem (1)

    Najbogatsze miasto w Polsce Sopot powinno wraz z Gdańskiem,wybudować drogę po dwa pasy w każdym kierunku.Inwestycja nie jest tylko dla Osowy.

    • 3 2

    • niech se Sopot odetka Reja
      droga już jest, dobra i krótka
      i zamknięta szlabanem by męty na Leśnej Polanie miały ciszę

      • 1 1

  • To przecież nie chodzi tylko o mieszkańców Osowy! (1)

    bezmózgie urzędasy

    • 4 0

    • 1Gzł

      o 2 ooo ooo ooo NPL

      niemal tyle co 6km tunel na Zakopiance
      niemal tyle co cały budżet Gda
      > 2 x tyle co cała kolej Metropo

      tymczasem gotowa droga stoi zamknięta szlabanem

      paranoia

      • 1 0

  • (5)

    bardzo prosty i tani sposob na odkorkowanie tej czesci Oliwy, zrobis jednokierunkowa ulice Stary Rynek i Rybickiego kierunek Grunwaldzka, a Opacka kierunek obwodnica i mamy 2 ulice dwupasmowe

    • 1 1

    • what? (2)

      a co to niby ma zmienić?
      Chodzi o to żeby korek był krótszy ale szerszy? :D

      • 1 1

      • (1)

        szerszy ok , w tym samym czasie wiecej aut sie przemiesci, przeorganizowac swiatla na krzyzowce z Grunwaldzka i moze byc ok

        • 0 0

        • jednokierunki zadziałały by na 100%

          poza tym drogę odetkała by likwidacja świateł
          ale piesi musieli by się z Oliwy
          wyprowadzić

          • 1 0

    • (1)

      to by faktycznie nie było takie złe ale to i tak tylko półśrodek, tam TRZEBA coś zrobić

      • 0 0

      • tania konstruktywna propozycja oparta na prywatnej inicjatywie

        1. ukraść szlabany na Reja
        2. drugi raz ukraść szlabany na Reja
        3. kraść je do skutku, aż zamontują kamery
        4. kraść kamery ORAZ szlabany do skutku
        5. aż zostanie otwarta dla ruchu

        • 1 0

  • tyle kasy na dziurę

    i to jeszcze w poziomie - chore. Owszem dojazd/tranzyt do obwodnicy ul.spacerową na pewno należy poprawić tylko czy taka wersja jest najlepsza (aspekt ekonomiczny)? inna sprawa że kilkanaście lat temu kiedy budował się Géant chodziły pogłoski iż w porozumieniu z inwestorem miała zostać przebudowana spacerowa do 2 pasów, lecz miasto wycofało się z współfinansowania projektu ...

    • 0 1

  • Oczywiście (1)

    a,później METRO!Kto głosował na Budynia?

    • 0 0

    • ja

      a co?

      • 1 0

  • basen wybudujta w koncu jakis !

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane