- 1 Jadowite pająki w porcie w Gdańsku (148 opinii)
- 2 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (85 opinii)
- 3 Za grób w Gdańsku zapłacisz więcej (119 opinii)
- 4 Kopał kobietę po głowie, nie trafił do aresztu (242 opinie)
- 5 Odzyskali dwa kradzione rowery (33 opinie)
- 6 Strzały z wiatrówki na Siedlcach (87 opinii)
Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?
Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.
Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?
Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego czy Trasę W-Z .
- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.
Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.
- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.
O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?
Miejscy planiści przekonują, że tak.
- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego , Opackiej czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską , gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.
Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.
W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski .
- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.
Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS .
- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.
Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?
- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.
Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu do Węzła Marynarki Polskiej (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?
Miejsca
Opinie (427) 5 zablokowanych
-
2013-06-06 23:14
Tokiem myślenia autora (1)
Najtaniej będzie nic nie robić!
- 0 0
-
2013-06-07 09:33
i odemknąć Reja
- 1 1
-
2013-06-07 11:03
Pachnie przekrętem (1)
Ponad 2 mld zł! Ciekawe kto chce sie przy tej budowie dorobić? Przed chwilą na WP.pl przeczytałem, że planowany na zakopiance 20 km tunel na odcinku Lubień - Rabka ma kosztować 1,3 mld zł....!!! Ciekawe co?
- 2 1
-
2013-07-29 18:06
Co takiego?!
Tunel na Zakopiance o długości 20 km?! Przecież Francją czy inną Japonią jeszcze nie jesteśmy! I co ja słyszę? No, no, no...
- 0 0
-
2013-06-07 21:01
osowa 2020 (1)
czyli du...pa...stoimy w miejscu a w Osowej mieszka tera nie 13tyś a 30tyś. a spacerowa cały czas w tym samym miejscu i jedyny przystanek skm/pkp nie wystarcza nikomu w 2015 a co dopiero w 2020.
- 1 0
-
2013-06-08 10:35
nicniktcniemoże z Osową
z Osową się nie da, bojkotujecie wszystko
okazuje się że to WASZA wina,
że Spacerowa jest wąska, że Czyżewskiego=korek
trzeba było we właściwym czasie
zakryć waszych własnych oszołomów czapkami
teraz se gadajcie z Karnowskim, odtykajcie Reja
albo ze Szczurkiem o Karwinach
zapłaćcie im, kupcie ich, a
od nas w Oliwie się odwalcie
droga redakcjo, uprzejmie proszę o nie wycinanie tej wiadomości, bo ten nurt dyskusji też musi być publiczny, a nie podskórny- 0 0
-
2013-07-26 14:44
Autro tego atykułu to osoba chyba mieszkająca w Sopocie i jeżdżąca rowerem
Drogi Krzysztofie,
jeżeli nie znasz sytuacji na naszych 3miejskich drogach, to lepiej nie zabieraj się za pisanie artykułów, bo wychodzi ci to słabo. Pytanie o zasadność budowania tunelu pod pachołkiem jest kalibru - a po co nam nowe drogi, skoro można jeździć po dziurach...
Pewnie nie wiesz, ale jest parę powodów:
1. korkowanie obwodnicy od strony Gdańska
2. korkowanie całej Oliwy od ZOO do Grunwaldzkiej
3. korkowanie całej Osowy od Chwaszczyna
i wiele więcej.
Przykre jest, że dziennikarstwo na trojmiasto.pl spada na poziom godny brukowca...- 1 1
-
2013-07-29 18:03
Tunel
To nie tunel lecz tunelik. Pod lotniskiem Shiphol koło Amsterdamu jest tunel kolejowy dla szybkich kolei (i nie tylko), który ma długość kilku ładnych kilometrów! Dokładnie nie pamiętam ile. Kto ciekawy niech zajrzy do Wikipedii. I co? Oni jakos potrafili, a my? Ciągle nieudacznicy? Co?
- 0 0
-
2013-09-03 17:04
Tunel pod Sopotem ma sens. A o tym się nie pisze.
Oczyma wyobraźni widzę to "uzdrowisko" (dziś w cudzysłowie, niestety) ciche i prawdziwie klimatyczne. Aleja Niepodległości jak Świętojańska w Gdyni, z ograniczonym ruchem, zatoczkami i mnóstwem miejsca dla pieszych.
Tunel pod Pachołkiem niewiele zmieni, ruch samochodów na Spacerowej natychmiast wzrośnie dwukrotnie i znów będzie jak dziś,- 0 0
-
2013-09-03 19:02
Pozornie wydawałoby się, ze pewne oczywistości takie jak ta, że lepiej być bogatym i zdrowym niż biednym i chorym
nie podlegają dyskusji.... A tymczasem....!!!? Okazuje się, że tunel pod Pachołkiem jest dla niektórych czymś złym .......
- 0 0
-
2015-06-23 10:57
Nie gadać tylko k. budować ten tunel pod Pachołkiem !!!!!!!!!!
Dla przeciwników proponuję pomieszkać w śmierdzącej od spalin Oliwie. Każde inne rozwiązanie poza tunelem to tylko proteza która nie spełni swojego zadania
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.