• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy warto budować tunel pod Pachołkiem?

Krzysztof Koprowski
5 czerwca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa. W tym miejscu (rejon skrzyżowania Drogi Zielonej, al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego) rozpoczynać się ma ul. Nowa Spacerowa.

Czy warta 2 mld zł budowa ulicy Nowej Spacerowej wraz z tunelem pod Pachołkiem ma sens? Urbaniści twierdzą, że komunikację między Oliwą i Osową można poprawić znacznie mniejszym kosztem.



Czy tunel pod Pachołkiem jest dla Gdańska niezbędny?

Zgodnie z zamysłem miejskich planistów ul. Nowa Spacerowa ma stanowić przedłużenie Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, która dziś biegnie na wysokości Ergo Areny, w kierunku obwodnicy Trójmiasta. Po przebiciu się pod grzbietem Pachołka, Nieopodal Rynarzewa zobacz na mapie Gdańska nowa droga miałaby się łączyć z istniejącą, poszerzoną ul. Spacerową. Dzięki przedłużeniu Drogi Zielonej od Ergo Areny w kierunku powstającego tunelu pod Martwą Wisłą miałaby powstać wewnątrzmiejska obwodnica.

Komu jednak miałaby służyć ul. Nowa Spacerowa? Gdańszczanom z Osowej? To zaledwie ok. 13 tys. osób, których sytuację komunikacyjną na pewno trzeba poprawić, pytanie tylko, czy takim kosztem?

Dziś mają oni do dyspozycji wąską i korkującą się ulicę Spacerową, ale także Trasę Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy Trasę W-Z zobacz na mapie Gdańska.

- Wkrótce powstanie Kolej Metropolitalna, dzięki czemu osowianie zyskają niezłe połączenie z dolnym tarasem. Dodatkowo wskazane jest, by zintegrowana została taryfowa przewozowa na pociąg z tramwajami i autobusami przy jednoczesnym wykonaniu parkingów park&ride, tak aby możliwie najbardziej zachęcić do dojazdu komunikacją zbiorową, a nie autem na dolny taras - sugeruje Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego oraz pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Gdańskiej.

Szmagliński zwraca również uwagę na przebieg PKM - Kolej Metropolitalna wprawdzie omija centrum Oliwy, ale planowany przystanek Strzyża zobacz na mapie Gdańska będzie położony w pobliżu dużych skupisk zatrudnienia i nauki w tej części miasta - nowych biurowców przy al. Grunwaldzkiej oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego.

- Nowa droga to dodatkowa premia dla mieszkających na przedmieściach, która zdecydowanie ułatwi im dojazd na dolny taras Gdańska oraz do Sopotu. Budowa takich dróg w kierunku przedmieść to reakcja na fakt dokonanego już etapu migracji z miasta. Być może należałoby stosować inne narzędzia, aby ograniczyć dostęp dla samochodów do obszarów śródmiejskich, np. zwiększyć koszt parkowania i wzmocnić transport publiczny? Szansą jest też realizacja PKM oraz planowanych linii tramwajowych dla obsługi przedmieść i "przechwytywaniu" ruchu do miasta - dodaje Łukasz Pancewicz, architekt-urbanista z Wydziału Architektury PG, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich i międzynarodowego zrzeszenia planistów ISOCARP.

O ile więc mieszkańcy Osowy mają możliwość alternatywnych dojazdów do różnych lokalizacji na terenie dolnego tarasu Gdańska, o tyle z rozbudowanej za 2 miliardy złotych drogi na pewno korzystaliby mieszkańcy gmin położonych na zachód od Trójmiasta. Czy jednak rozbudowę drogi dla nich na pewno powinien finansować Gdańsk? Czy stać nas na taki prezent i zachętę do dalszej ucieczki kolejnych gdańszczan poza miasto?

Miejscy planiści przekonują, że tak.

- Nowa Spacerowa jest ważnym odcinkiem tzw. ramy komunikacyjnej Gdańska i ma podstawowe znaczenie w systemie drogowym miasta i aglomeracji - twierdzi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Szef miejskich planistów przyznaje, że analizowano też inne warianty budowy tego połączenia, m.in. poszerzenie ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska, Opackiej zobacz na mapie Gdańska czy połączenie Sopotu przez Dolinę Świemirowską zobacz na mapie Sopotu, gdzie znajdują się obecnie ogrody działkowe.

Wszystkie te trasy mają jednak wadę - nie łączą się z Drogą Zieloną.

W rozważaniach o lepszym skomunikowaniu Osowy z dolnym tarasem Gdańska nie można pominąć argumentu przeciążonego centrum Oliwy, które, zamiast służyć pieszym, zapełnione jest autami stojącymi w korku. Ten problem można jednak rozwiązać stosunkowo niewielkim kosztem (w stosunku do budowy tunelu), np. budując metodą odkrywkową podziemną ul. Opata Rybińskiego zobacz na mapie GdańskaStary Rynek Oliwski zobacz na mapie Gdańska.

- Wariant podziemny nie był analizowany, ale jest niemożliwy do realizacji ze względu na brak możliwości połączenia z istniejącym układem ulicznym na poziomie gruntu w rejonie al. Grunwaldzkiej i Piastowskiej. Również i on "nie trafia" w Drogę Zieloną - ripostuje Piskorski.

Innym ciekawym pomysłem i dużo tańszym może być też koncepcja tzw. ul. Nowej Opackiej przygotowana przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zakłada ona przeprowadzenie drogi przez teren między gmachem Telewizji Polskiej a AWFiS zobacz na mapie Gdańska.

- Ta koncepcja nie może być wprawdzie traktowana jako konkurencja dla ul. Nowej Spacerowej, która ma tworzyć wraz z pozostałymi drogami ramę komunikacyjną. Może jednak na wiele lat odsunąć potrzebę budowy ul. Nowej Spacerowej i przy dużo niższym nakładzie finansowym rozwiązać problem tranzytu w historycznej części Oliwy. Dodatkowo atutem jest powiązanie z parkingami w tym rejonie, gdzie mogłyby stać autokary dowożące turystów - informuje Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Projekt BPBK ostatecznie trafił do szuflady i to mimo faktu, że nawet nie zakładał potrzeby budowy od razu ul. Nowej Opackiej w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Czy to znaczy, że jesteśmy skazani na ul. Nową Spacerową w formie tunelu? Urzędnicy przystępują już do opracowania koncepcji, które mają pokazać, jaką metodę wybrać dla realizacji tego przedsięwzięcia. Ile pieniędzy pochłonie ten dokument?

- Nie możemy w tej chwili odpowiedzieć na takie pytanie, bo zbieramy dane od wszystkich instytucji, które na przestrzeni ostatnich lat zajmowały się tematem. Po ich przeanalizowaniu zapadnie decyzja, czy i w jakiej formie studium musi zostać opracowane - odpowiada Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

- Decyzja o budowie tunelu będzie decyzją polityczną, jak i planistyczną. Dla planistów wytyczną będą prognozy ruchu drogowego i analizy podziału zadań transportowych, a te póki co wskazują silną preferencję dla samochodu. Należy jednak zastanowić się czy tunel należy budować patrząc na obecne prognozy czy myśląc perspektywicznie? Rośnie pokolenie odzwyczajające się od samochodu, któremu niestraszna jest komunikacja publiczna lub rower. To dla nich powinniśmy planować miasto - przekonuje Pancewicz.

Czytaj też: Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Porównanie kosztów budowy wybranych dróg w Gdańsku

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) - ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska - ok. 158,3 mln zł,
- Trasa Słowackiego od Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska do Węzła Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska (wraz z tunelem pod Martwą Wisłą) - ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska - ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) - ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym - ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska - ok. 1,133 mld zł,
- Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem - 2 mld zł?

Miejsca

Opinie (427) 5 zablokowanych

  • Zdecydowanie tunel.

    Tunel oraz poszerzona spacerowa umożliwi połączenie mieszkańców Przymorza, Oliwy, i Sopotu z obwodnicą.Gdańsk powinien mieć wielopasmowe ulice w kierunku południowym ze względów strategicznych np. w przypadku zagrożenia mieszkańcy dolnego tarasu mogliby się szybko ewakuować. Dziwię się Wydziałowi Zarządzania Kryzysowgo w Urzędzie Wojewódzkim, że nie dba o te sprawy.Ulica Spacerowa jest wylotową w kierunku Osowej, Chwaszczyna, Kartuz, Lęborka itd.Ponadto droga różowa z Gdyni, która ma w przyszłości przebiegać pod Sopotem powinna przebiegać pod wzgórzami Morenowymi i połączyć się z Nową Spacerową w okolicach ul. Czyżewskiego.

    • 3 4

  • 13tys mieszkańców.... (1)

    tyle to było 10 lat temu. tylu jest moze zameldowanych ale faktycznie mieszka 2 razy tyle. a spacerowa nie sluzy tylko Osowie ale również Kukawce, Chwaszczynianom i osobom mieszkającym w jego okolicach. najwiekszym problemem jest ul. Stary Rynek Oliwski której nie da się poszerzyc.

    • 3 0

    • Rynek należy zamknąć dla tranzytu i zrobić tam jednokierunkową w kierunku Grunwaldzkiej

      • 0 0

  • Barany z PPPPPPPPPPPPPPOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

    Barany z PO PO PO co jeszcze mości hrabia adamowicz sobie życzy ?????????????????????? Jeszcze na tym można przy okazji kumplom dać zarobić . Precz z tym PeOwcem adamowiczem i jego świtą

    • 0 3

  • proste rozwiązanie ?

    Urobkiem z Pachołka trzeba było zasypać Martwą Wisłe i nie było by problemu z tunelami !

    • 2 1

  • zaorać spacerową i nie bedzie korków

    przecież jest Słowackiego i obwodnica południowa

    • 1 0

  • 2 miliardy ???

    Dlaczego nikt nic nie mówi że są realne szanse na 80% dofinansowania z Unii ?
    Durniejszego projektu jak ta Nowa Opacka to nie widziałam. Gdzie się maja zmieścić te cztery pasy na Czyżewskiego?
    Dwa skręty o kącie 90 stopni na pewno usprawnią ruch. Jak można taką drogę prowadzić przy zabytkowej części Oliwy.
    Tylko tunel !

    • 6 2

  • autor

    Autor bardzo uprościł temat i przedstawił go nieobiektywnie . Jak chce ktoś być decydentem w takich sprawach polecam zapisać się do jednej z partii. Dziennikarz który nie potrafi napisać porządnie artykułu o planowanej drodze .....

    • 3 2

  • Kurcze tunel pod pachołkiem ?!!!! A do sobieszewa wciąż po moście pontonowym !!! A od czego jest nasza wspaniała kolej metropolitalna?! Sic ! A nasza wspaniała komunikacja ! Tunel to trzeba wykopać pod tymi pachołkami co maja takie dobre pomysły !

    • 2 1

  • Artykuł jest tendencyjny (1)

    Autor przynajmniej kilka razy przypomina astronomiczną sumę 2 miliardów PLN, ale z niewiadomych przyczyn nie podaje, że znaczną większość kosztów wziąłby na siebie budżet europejski.

    Nową dwupasmówką chcą odciążyć Starą Oliwę, ale puszczą ją przy osiedlu mieszkalnym, cmentarzu, Katedrze, szkole podstawowej. Efektów nie będzie żadnych, bo i tak spacerowa Będzie zatkana.

    • 2 1

    • "zajumać kasę unii"

      a skąd ona tam się wzięła? urosła na drzewie?
      acha, z naszej składki?

      to jest NASZA kasa. w tym moja.

      wyrzucaj może swoją własną, ewentualnie czyjąś inną forsę, ok? od mojej, moich sąsiadów, moich klientów - wara złodziejom!

      • 1 1

  • Na litość Boską - (1)

    Panie Koprowski !!!! Dogadaj się Pan z Panem Maciejem Naskrętem ! Kilka dni temu pisał o możliwości dofinansowania aż 85% z funduszy unii. Nie czytał Pan? Łatwo grać na wyobrażnie czytelników jak nie podaje się wszystkich faktów. Więc jak wszystko się uda to nie dwa miliardy a trzysta milionów za kawał dobrej i przydatnej drogi.
    A co do Nowej Opackiej - totalna porażka ! Przyjedz Pan na Czyżewskiego o 15 - 16tej zobaczyć co się dzieje.

    • 0 1

    • miliard tu

      miliard tam
      i po jakimś czasie
      zaczynamy mówić o zauważalnych pieniądzach

      "polska przedsiębiorca" w akcji:
      kupić tanio za granica drogo sprzedać u nas

      "polska samorządowca" w akcji:
      trwonić forsę unii,
      może ciemny lud się nie kapnie,
      że to ta sama co w PIT, CIT, VAT, AKC itd

      a 'Drogówkę' widziałeś?
      "trzy miliony za metr asfaltu, jak kurr*a żyć!?"

      czy to byłeś ty?

      .
      uwolnić Reja!
      '

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane