• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zakłócenia sygnału GPS są problemem dla gdańskiego lotniska?

Szymon Zięba
18 czerwca 2024, godz. 07:00 
Opinie (142)
Systemy GPS są nieocenione w pracy pilota. Nie są jednak jedyną metodą nawigacji. Systemy GPS są nieocenione w pracy pilota. Nie są jednak jedyną metodą nawigacji.

Właściwie nie ma tygodnia, by sygnał GPS nad północną częścią Polski nie był zakłócany. To może być problem dla pilotów samolotów, dla których jest to jedna z metod nawigacji. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapewnia jednak, że sytuacja jest pod kontrolą. To, czy i w jakiej części kraju występują zakłócenia sygnału GPS, na bieżąco można śledzić na jednej z map, która znajduje się w dolnej części strony głównej Trojmiasto.pl.





Jak często latasz samolotami?

Do czego służy nawigacja GPS w samolocie?



GPS jest wykorzystywany w lotnictwie do precyzyjnego określenia pozycji samolotu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu piloci mogą dokładnie śledzić swoje położenie, co jest kluczowe podczas długich lotów, zwłaszcza w obszarach o skomplikowanej infrastrukturze nawigacyjnej lub w regionach o trudnych warunkach pogodowych.

Systemy GPS znacząco zwiększają także bezpieczeństwo podczas operacji lądowania. W połączeniu z systemami wspomagającymi lądowanie, GPS umożliwia precyzyjne podejścia do lądowania nawet w trudnych warunkach pogodowych. Piloci mogą polegać na dokładnych danych o pozycji, aby bezpiecznie sprowadzić samolot na ziemię.

Jedną z największych zalet GPS jest jego globalna dostępność. Tradycyjne systemy nawigacji radiowej, takie jak VOR (VHF Omnidirectional Range), mają ograniczony zasięg, podczas gdy sygnały GPS są dostępne na całym świecie. Dzięki temu piloci mogą korzystać z nawigacji GPS bez względu na to, gdzie się znajdują, co jest szczególnie ważne podczas długodystansowych lotów międzynarodowych.



Tym samym nawigacja GPS jest nieocenionym narzędziem w nowoczesnym lotnictwie, oferując precyzję, bezpieczeństwo i efektywność operacyjną. Zakłócenia sygnału GPS - a te w północnej części Polski występuj w ostatnim czasie regularnie - pozwalają postawić pytanie: czy samoloty lądujące i startujące z gdańskiego lotniska nie mierzą się z większymi problemami?

Zakłócenia sygnału GPS w Gdańsku z obwodu królewieckiego



Warto bowiem przypomnieć, że pod koniec kwietnia fińska linia lotnicza zawiesiła na miesiąc loty z Helsinek do Tartu na południu Estonii - właśnie z powodu uporczywych zakłóceń GPS.

Na gdańskim lotnisku nieoficjalnie słyszymy, że port znajduje się w obszarze oddziaływania zakłóceń kierowanych z obwodu królewieckiego (daw. kaliningradzkiego).

Mapy, na których można sprawdzić m.in. aktualny stopień zakłóceń sygnału GPS nad Polską. Mapy, na których można sprawdzić m.in. aktualny stopień zakłóceń sygnału GPS nad Polską.
Ze szczegółowymi pytaniami w tej sprawie zwróciliśmy się do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Tam - już oficjalnie - dowiedzieliśmy się, że zagrożenia związane z zakłócaniem (jammingiem) i celowym wprowadzaniem błędów (spoofingiem) w sygnale GNSS na terenie Polski są na bieżąco monitorowane.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że jeżeli system nawigacji satelitarnej pokrywa swoim zasięgiem całą ziemię, mówi się o systemach GNSS (ang. Global Navigation Satellite Systems).

Do takich systemów należy m.in. najpopularniejszy obecnie amerykański GPS (Global Positioning System), rosyjski GLONASS czy też europejski Galileo.

PAŻP: poważniejszych incydentów związanych z zakłóceniem GPS nie było



- Współpracujemy w tym zakresie z Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego EASA. PAŻP pozostaje również w kontakcie z liniami lotniczymi oraz stroną wojskową w zakresie analizy ewentualnych zagrożeń, jednocześnie nie odnotowując poważnych incydentów związanych z zakłóceniami - podkreśla Marcin Hadaj, rzecznik PAŻP.

Tak wygląda lądowanie samolotu. Nawigacja GPS jest w tym bardzo pomocna. Wideo z 2022 r.



GPS ważny dla nawigacji, ale to niejedyny system



Co istotne, GPS jest jednym ze źródeł danych nawigacyjnych, ale nie jest wykorzystywany jako źródło jedyne.

- Wszystkie loty komercyjne w polskiej przestrzeni mogą odbyć się bez udziału nawigacji satelitarnej. Należy pokreślić, że załogi linii lotniczych doświadczające nieprawidłowości wykorzystują w nawigacji komplementarne sensory nawigacyjne (inercyjne i radiowe), które w przypadku niedostępności sygnału GPS uzupełniają się wzajemnie - wyjaśnia Marcin Hadaj, rzecznik PAŻP.
Istotną rolę odgrywają również służby kontroli ruchu lotniczego PAŻP zapewniające, niezależne od systemów pokładowych, wsparcie nawigacyjne polegające na zapewnieniu służby dozorowania radarowego użytkownikom polskiej przestrzeni powietrznej.

Opinie (142) ponad 10 zablokowanych

  • kiedyś nie było GPS ui wszystko działało (1)

    nawet z miasta do miast ludzie docierali . Teraz bez GPS niektórzy z pracy do domu nie mogą trafić

    • 8 0

    • niestety cywilizacja stacza się na dno - no ale przecież ktoś głosuje na ten PIS

      • 1 1

  • Te ruskie chwasty trzeba przerobić na nawóz do gleby.

    • 6 1

  • ruskich deportować a Królewiec przyłączyć do Czech

    • 8 1

  • Rosja to taki niespełna 100 milionowy kraj (nie nie ma ich 140) który myśli nadal że jest imperium i może wszystko... (3)

    A jak widać z Ukrainą wojna trwa już 3-ci rok a nawet 10-ty licząc aneksję Krymu i po za stratą ponad 500 tyś swoich obywateli i okaleczeniu drugiej takiej liczby i ponad 3 tysięcy czołgów nadal nie wiele osiągnęli. Zapomnieli o Afganistanie gdzie również uciekali. Największy kraj na świecie z najmniejszym liczbę ludności na 1km2 a ciągle chcą więcej ziemi!!! Putin który od lat marzy o powrocie ZSRR i wcieleniu wielu krajów byłego bloku pod okupację. Rosjanie nie widzą że część azjatycka jest po woli przejmowana przez Chińczyków którzy milionami osiedlają się w Rosji i biorą sobie Rosjanki za żony. Chiny i Indie to kilka miliardów ludności i za max 15 lat dowiemy się o referendum i przyłączeniu tych terytorium do Chin. Wielkie mocarstwa upadały i upadają z powodu głupoty i pazerności ich przywódców i Rosje tez to czeka. Tak naprawdę po za Moskwą i Petersburgiem tam nie ma ani dróg ani cywilizacji! W 7 tys szkołach w Rosji nie ma toalet więc nic dziwnego że kradli je :-) Takie to imperium gdzie miliarderzy wydają $$$ na zachodzie a bieda jest wszędzie...

    • 16 3

    • ale cały czas jest zdolny do sadzenia grzybów (2)

      i to jest problem

      • 4 1

      • Serio?

        Bo tak mówią, że mogą zatomizowac jakiś kraj? Oni dużo gadają i na tym się kończy. Te ich głowice to pewnie rozkradzione na złom a czego się nie dało wyrwać to szczury pogryzły. NATO ma systemy antyrakietowe. I same rakiety też ma. Zaryzykuję stwierdzenie, że w lepszym stanie technicznym i bardziej zaawansowane niż ruskie truchła. Także tu się zginą dziób pingwina

        • 2 1

      • Oni sami mają problem ze złomem atomowym

        bo to się do utylizacji nadaje po tylu latach

        • 1 0

  • A jak latali (1)

    Kiedyś jak nie biorą GPS ? Jakoś dawali radę !

    • 2 1

    • Sztuczny problem, artykuł przypominający o wschodnim konflikcie i podsycający negatywne nastroje do wschodniego

      sąsiada. Samoloty lataja normalnie, wszystko funkcjonuje normalnie ale jest możliwość wylania jadu w polskim społeczeństwie i to jest cel

      • 1 1

  • (1)

    Skoro dywersantów wypuszcza się z aresztu, a potem znikają, podjerzewam renesans tego typu działalności w Polsce:) Wolne "sondy" jak zawsze trzymają fason:) Delikatnie mówiąc, oparcie wszystkiego o cyfryzację, z jednej strony generuje udogodnienia, ale z drugiej stawia nas na kolanach, gdy odrobię się kabel z internetem.

    • 8 0

    • Tak to jest jak się wpuszcza dywersantów do Polski.

      Grupą kierował zdalnie człowiek o pseudonimie "Andriej", najprawdopodobniej funkcjonariusz rosyjskiej FSB. Grupa miała obserwować lotniska, planować wysadzenie pociągów, a nawet zabójstwa.

      Jak wyjaśniono, "wszyscy - 13 Ukraińców, dwoje Białorusinów i jeden Rosjanin - przyznali się do winy i dobrowolne poddali karze". "Już na procesie dwóch z nich wycofało się z tego - ich proces będzie się toczył" - dodano. Ogłaszając wyroki skazujące trzem oskarżonym na najniższe kary, sąd uchylił im jednocześnie tymczasowy areszt.

      Ukrainiec Yaroslav B. "zniknął z radarów służb", a "sąd wystawił za nim już w styczniu nakaz doprowadzenia do odbycia kary, a potem w kwietniu i maju - monity".

      • 0 0

  • Reżim terr orystyczny z nato prowadzi ćwiczenia na Bałtyku i zakłócają sygnał gps aby nie można było w łatwy sposób odczytywać (3)

    pozycji sprzętu biorącego udział. Także zwalanie wszystkiego na wschodniego sąsiada jest już nudne a nawet śmieszne. Taki to niby sojusz a boją się wszystkiego i są robieni w balona ? pomyślcie....

    • 1 13

    • (1)

      nato to kolos na glinianych nogach - już dawno powinno być zdelegalizowane a kasa przeznaczona na bardziej potrzebne dziedziny życia

      • 0 6

      • Olszewski? Na co czekasz? Wy...j do swojego onucowego raju.

        • 3 0

    • Teraz to się szuka chyba powodu żeby sprać

      do końca putinstan. Wiedzą, że są słabi. Dla nato to jakieś 2-3 tygodnie zabawy.

      • 0 0

  • Będzie nowa wymówka dla lini przy opóźnieniu

    Brak sygnału GPS...

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    Więc niech zakłócają ruskim 3x mocniej antenami kierunkowymi (6)

    A tak na poważnie, obecnie te systemy są w zasadzie podstawą latania w nowych samolotach i ci którzy od kilku lat wchodzą na rynek pracy jako piloci są tak pod tym względem upośledzeni jak ktoś kto całe życie jeździł automatem i przesiadł się do manuala. Podstawą są szkolenia w razie "w" ale te systemy rozleniwiają i ułatwiają latanie jak nigdy wcześniej i ci którzy od kilku lat latają nowym sprzętem z wyświetlaczami, to często w zasadzie nie korzystali od szkolenia do ATPLA z analogów. Nie ma tu żadnego porównania do starszych samolotów.

    • 21 4

    • (1)

      Co ma cyfrowy interfejs, do typu nawigacji? Przecież czy ma gps, czy radiolatarnię, czy kompas, to i tak mu to wyświetla na ekranie. Przyrządy analogowe to tylko zapas jakby cyfrowe padły.

      • 1 1

      • Przeleć się jednym i drugim to zrozumiesz różnicę

        Obecnie praktycznie każdy ustawia sobie punkty po trasie i leci według nich z podglądem na mapie gdzie się znajduje względem punktów orientacyjnych i ścieżek podejścia jeśli jest widoczność odpowiednia. Tam się na wyświetlaczu komplet info wyświetla z przebiegiem trasy.

        • 3 0

    • Rosja nie korzysta z GPS -a , mają własny system ( podobno lepszy ) glonas . (2)

      • 2 0

      • Podobno...

        • 3 1

      • Bez analoga w mirie

        (Podobno) jak pancyry i cały ten złom palący się teraz w okolicach Bielgorodu i Rostowa.

        • 0 1

    • cyfrowe zegary to redundancja, wiec jaki to ma związek ze maja szklany pulpit? Mogą używać GPS/VOR itp.

      • 2 0

  • Większym zakłóceniem są niedobory w obsadzie (zarówno kontrolerów jak i bezpieczeństwa) i biegi po płycie lotniska. (1)

    • 5 1

    • Lobby tam działa od lat

      jak w branżach medycznych i skutecznie ogranicza napływ nowych z zewnątrz.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane