• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy przeciwni zmianom na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa. Radni zaskoczeni i podzieleni

Maciej Korolczuk
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
To już ostatnie dni, kiedy kierowcy bez łamania przepisów mogą jechać al. Zwycięstwa w Gdańsku z prędkością 70 km/h. To już ostatnie dni, kiedy kierowcy bez łamania przepisów mogą jechać al. Zwycięstwa w Gdańsku z prędkością 70 km/h.

Czytelnicy Trojmiasto.pl skrytykowali pomysł radnych i gdańskich drogowców o ograniczeniu prędkości na głównej arterii Gdańska. Zgadza się z nim zaledwie 15 proc. osób głosujących w naszej ankiecie. Łącznie zagłosowało ponad 5 tys. czytelników. Krytyczne głosy przeważały też w opiniach pod artykułem. Tymczasem decyzja miasta zaskoczyła samych wnioskodawców, a radnych miasta - podzieliła.



Z jaką prędkością będziesz poruszał(a) się po al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa?

W ankiecie pod artykułem o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa w Gdańsku oddano ponad 5 tys. głosów.

Ponad 60 proc. czytelników uważa, że po głównej arterii Gdańska można poruszać się z prędkością 70 km/h. Co czwarty głosujący sądzi z kolei, że na obu alejach powinna zostać zachowana obecna - mieszana - organizacja ruchu dopuszczająca jazdę z prędkością zarówno 50- jak i 70 km/h. Rację radnym przyznało tylko 15 proc. ankietowanych.

Fala krytyki przetoczyła się też w komentarzach. Pod artykułem zamieszczono ponad 1 tys. opinii, z czego większość była polemiczna.

- Niech radni zapytają inżynierów z PG o ile wzrośnie emisja CO2, cząstek stałych i ciepła zakumulowanego skutkiem tej decyzji. Diet im zabraknie na pokrywanie skutków oddziaływania na środowisko tak durnej decyzji - napisał Suzie Quattro.
- Mamy problem z nocnymi wyścigami. Co robimy? Pilnujemy zwykłych obywateli w dzień! Bareja wiecznie żywy - dodał ktoś inny.
- 70 km/h na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to było mądre rozwiązanie w komunikacji Gdańska. Rowerzyści mają swoje trasy. Jak taka prędkość może przeszkadzać rowerzystom?
Prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej do 50 km/h zostanie obniżona w marcu. Prędkość na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej do 50 km/h zostanie obniżona w marcu.

Skala zmian zaskoczyła radnych



Co ciekawe, skalą zmian, jakie od marca mają zajść na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa zaskoczeni są... sami wnioskodawcy. Oskar Kruszyński z Rady Dzielnicy Oliwa, która jako pierwsza zawnioskowała do miasta o ograniczenie prędkości na al. Grunwaldzkiej przyznaje, że zarówno on, jak i jego koledzy z rady dzielnicy są w szoku, że tak szybko i na taką skalę udało się przeprowadzić zmiany.

- Wnioskowaliśmy tylko o ujednolicenie znaków w Oliwie. Nie ukrywam, jesteśmy w szoku, ale raczej pozytywnym - mówi Kruszyński. - Mieliśmy pewną niespójność w oznakowaniu al. Grunwaldzkiej. W jednym miejscu można było jechać 50 km/h, za chwilę - 70, a potem znów 50. Ludzie sami się w tym gubili, więc postanowiliśmy to usystematyzować. Nikt z nas nie zakładał jednak scenariusza, że ograniczenie obejmie także al. Zwycięstwa.
Radny Oliwy przyznaje, że pomysł może wydawać się kontrowersyjny. Ale tylko pozornie.

- Proszę się zastanowić jak często na tym odcinku można rzeczywiście poruszać się z wyższą prędkością. Przecież każdy z nas zna sytuację, gdy jadąc z przepisową prędkością ktoś nas wyprzedza tylko po to, by spotkać się z nami na kolejnym skrzyżowaniu. Różnica polega na tym, że on na tych światłach czeka chwilę dłużej, bo jest tam kilka sekund przed nami. 20 km/h przy takim natężeniu ruchu i liczbie skrzyżowań ze światłami to naprawdę niewielka i ledwie zauważalna różnica. Oszczędność czasu jest tylko pozorna.
Radni Oliwy wnioskowali jedynie o ujednolicenie oznakowania na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej. Tymczasem miasto rozszerzyło postulat o całą al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa. Radni Oliwy wnioskowali jedynie o ujednolicenie oznakowania na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej. Tymczasem miasto rozszerzyło postulat o całą al. Grunwaldzką i al. Zwycięstwa.

To tylko pierwszy krok



Po uchwale Rady Dzielnicy Oliwy do sprawy włączyli się także radni miasta. Emilia Lodzińska, jedna radnych KO podpisanych pod interpelacją o ograniczeniu prędkości na al. Grunwaldzkiej mówi, że zmiany na obu alejach to pierwszy krok do uspokajania ruchu na głównej arterii Gdańska.

- Zależy nam, by ulice w mieście stały się bardziej przyjazne mieszkańcom - mówi radna Lodzińska. - Żeby tak się stało musimy niwelować bariery jakim jest brak naziemnych przejść dla pieszych czy nadmierna prędkość pojazdów. Stąd decyzja o zniwelowaniu maksymalnej dopuszczalnej prędkości na obu alejach. Ale to dopiero pierwszy krok - zastrzega radna.
Jak słyszymy, radni z klubu KO w radzie miasta chcą wywrzeć presję na urzędnikach i prezydent miasta Aleksandrze Dulkiewicz, by następnym etapem w uspokajaniu ruchu było wytyczenie przejścia dla pieszych przy Uniwersyteckim Centrum KlinicznymMapka, Teatrze MiniaturaMapka czy skwerze im. Anny Walentynowicz.Mapka

- Jedno z drugim jest ściśle powiązane. Zdajemy sobie sprawę, że np. przywrócenie przejścia przy Teatrze Miniatura nastąpi dopiero na etapie budowy Nowej Politechnicznej, ale nie możemy odpuścić tego tematu.
Radna przekonuje też, że ograniczenie prędkości jest dobrym pomysłem, bo da czas kierowcom do przyzwyczajenia się do nowej organizacji ruchu i uświadomi im, że w tych miejscach wkrótce pojawią się piesi. Dodaje też, że ograniczenie prędkości ma ułatwić poruszanie się po mieście mniej uprzywilejowanym pieszym i rowerzystom i poprawić ich bezpieczeństwo.  

Jak ocenia wyniki ankiety pod naszym artykułem, w której czytelnicy skrytykowali pomysł radnych?

- Być może zabrakło lepszej komunikacji i wytłumaczenia mieszkańcom, dlaczego tak się stało - zastanawia się radna. - To dopiero początek dyskusji w tej sprawie.
Od przyszłego miesiąca ograniczenie do 50 km/h będzie obowiązywać od Błędnika aż do granicy z Sopotem. Od przyszłego miesiąca ograniczenie do 50 km/h będzie obowiązywać od Błędnika aż do granicy z Sopotem.

Radni opozycji podzieleni



Ze zrozumieniem pomysł koalicji rządzącej przyjął Kazimierz Koralewski, przewodniczący klubu PiS w radzie miasta. Jak mówi, w wielu miastach w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje polityka uspokajania ruchu i dobrze się dzieje, że taki trend realizowany jest także w Gdańsku.

- Sam jestem kierowcą i wolałbym jeździć szybciej, ale jako radny w poczuciu odpowiedzialności za podejmowane decyzje mające wpływ na życie mieszkańców uważam, że to słuszna idea - mówi Koralewski. - Skoro w Europie kierowcy mogą po pięciopasmowych drogach dostojnie sunąć z przepisową prędkością 50 km/h to czemu nie u nas? Ograniczenie prędkości jest o tyle sensowne i uzasadnione, że rząd pracuje nad przepisami, które dadzą pieszym pierwszeństwo już w momencie zbliżania się do przejścia dla pieszych.
Nieco bardziej krytyczny jest z kolei Karol Rabenda z PiS. Uważa, że karanie normalnych kierowców za incydentalne przypadki łamania przepisów przez piratów drogowych mija się z celem.

- Al. Grunwaldzka i Zwycięstwa są szerokie, dobrze oświetlone, a przejścia dla pieszych posiadają sygnalizację świetlną. Tam jest bezpiecznie. Można utrzymać tam obecną prędkość. Karać trzeba łamiących prawo piratów często przekraczających zdecydowanie wyższą prędkość niż 50 km/h. Już bardziej zasadne byłoby uspokojenie ruchu na al. Niepodległości w Sopocie, gdzie blisko jezdni są chodniki, a droga nie jest - jak Grunwaldzka czy Zwycięstwa - oddzielona od siebie pasem zieleni.
Według zapowiedzi urzędników z nową - niższą prędkością pojedziemy al. Grunwaldzką i Zwycięstwa już w przyszłym miesiącu.

Opinie (797) ponad 10 zablokowanych

  • Jako mieszkaniec Gdańska uważam, że pomysł jest zwyczajnie chuligański !

    A radni głosujący za takim rozwiązaniem pochodzą chyba z księżyca i po mieście ani nie jeżdżą ani nie chodzą więc dlatego nie mają pojęcia o codziennej komunikacji. Zweryfikujemy to podczas wyborów samorządowych.

    • 14 6

  • nowe przejścia dla pieszych.....

    przejścia ok.. spowolnienie ruchu ok.. ale ma to jeszcze jeden aspekt tramwaje powstaną nowe przejścia i nowe światła nie liczę ze na przejściu przy Teatrze Miniatura tramwaje i auta zabiły dziesiątki osób to następne światła dla tramwajów znacznie spowolnią ruch. z jednej strony miasto zdejmuje światła tramwajom np Chodowieckiego, Reja, Politechnika żeby zyskać czas przejazdu a z drugiej stawiają następne światła. więcej świateł to strata czasu i obniżenie średniej prędkości. miasto musi się zastanowić albo namawia mieszkańców na komunikację albo skutecznie spowalnia tramwaje, kto normalny wysiądzie z samochodu którym jedzie do pracy 15 min na tramwaj który jedzie 50 min powiem wam nikt.. komunikacją u nas jeżdżą u nas tylko ci co nie mają wyjścia brak auta brak prawa jazdy małe dochody itp. kto normalny wsiądzie do komunikacji przepełnionej usyfionej niesprawnej i docelowo bardzo drogiej???Skończymy jak na Al Adamowicza Średnia prędkość tramwaju 16KM/h to absurd trasa nowa ładna szybka co z tego jak Świateł nastukane milion i miast dla aut włącza priorytet.Miasto musi się zdecydować jaką przyszłość widzi bo 15 srok za ogon się nie pociągnie...

    • 14 1

  • Ten pomysł nie ma sensu, przejścia są i tak tam gdzie sygnalizacja świetlna

    więc co ma do rzeczy? Jak będę zbliżał się do pasów z prędkością 50km/h zamiast 70 km/h to będę bardziej przyjazny pieszym?

    Halo? Leci z nami pilot?
    Koncepcja wcale się nie klei i chyba ma tylko na celu trudnić życie kierowcom, bo tak.
    Eko-hipokryzja, staramy się zachować czyste powietrze, a auta trzymamy w korkach bez żadnego powodu.

    • 14 2

  • Często jadę tam około 150 km/h

    Często też przejeżdżam na czerwonym. Brak policji robi swoje.

    • 3 6

  • Jak samopoczucie gdańszczaki? Dobrze się żyje pod rządami ekipy p.Dulkiewicz, prawda?

    • 13 0

  • Kałolicja obyeatelska (1)

    ma gdzieś mieszkańców. Radni tego paskudnego ugrupowania podnoszą ceny za parkowanie, fundują nam biurowce w środku miasta, układają się z deweloperami nie wymuszając na nich tworzenia dróg i parkingów. Stop partyjniakom! Głosujmy na niezależnych!

    • 16 4

    • Pffff. Wystarczy postraszyć PiS i już mają 70% poparcia. Wystarczy spojrzeć na artykuł o Brzeznie - ludzie są gotów wyciąć wszystkie drzewa, byle tylko zrobić na złość PiS.

      • 2 1

  • Zróbmy z obszaru miasta strefę zamieszkania (4)

    Co będziemy się w jakieś półśrodki bawić. Tempo 30 wszędzie i wbiegający pod maskę z pierwszeństwem. Będzie przyjaźnie, a smogu jeszcze nie mamy w sposób ciągły, więc przyda się dla wsparcia smrodu z Szadółek.

    • 13 4

    • typowy kierofczyk z prawkiem z czipsów (2)

      nawet nie wiesz co to " strefa zamieszkania" i jakie prędkości tam obowiązują. wstyd

      • 2 4

      • a Ty taki zazdrosny jesteś, bo nie zdałeś (1)

        czy CIę po prostu na auto nie stać? W komunikacji kierowcę tez wyzywasz od kierowczyków? :D

        • 4 0

        • On w lajkrze chodzi do roboty i na randki

          Chłopaki to lubią

          • 1 0

    • Kurde, Kucyk, Piesievicz?

      To w waszym stylu xD

      • 0 0

  • a może jak w Bilbao

    30 km/h w całym mieście i dojazd do pracy z jednego końca Gdańska na drugi bedzie trwał 1-1.5 h, czyli tyle co z Gdańska do Grudziądza? Polecam w każdym razie

    • 11 4

  • Prewdkosc (1)

    Proszę poszerzać jezdnię je udrażniać a nie ograniczać szybkość q Oliwie zamknięto bezsensowność jeden pas głównej jezdni i codziennie można zaobserwować kilka sytuacji niemalże kolizyjnych. Plastikowe spowalniacze sterczą na jezdni, wszechobecne dziury w jezdni i nikomu to nie przeszkadza????

    • 12 5

    • jedz przepisową prędkością to nie będzie stanowiło to dla ciebie problemu

      a jak to problem to masz skm.

      • 1 2

  • Uchwalają sobie sztuczne przepisy (1)

    Przecież i tak nikt tam nie będzie jechał 50 km/h. Z drugiej strony , czy w Gdańsku nie ma pilniejszych tematów do załatwienia?

    • 20 4

    • Niekompetencje i brak kasy zaslaniaja wyświechtanym tematem

      Bezpieczenstwem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane