• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: Wiem jak uratować PKM

Marcin Osowski
21 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę - alarmuje pan Marcin. Z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę - alarmuje pan Marcin.

Porażka projektu PKM będzie rzutować nie tylko na Trójmiasto, ale również na rewitalizację i rozwój innych regionalnych linii w województwie, czyli na dalsze zaniechania w tej dziedzinie - twierdzi nasz czytelnik Marcin Osowski. Poniżej publikujemy list, w którym przedstawia on swoją receptę na ożywienie tej linii.



Czy korzystasz z przejazdów PKM?

Oto jego obserwacje:

Od kilku dni trwa kontrolowany medialnie proces "wygaszania" PKM. Po wielkim sukcesie związanym z projektowaniem, budową i uruchomieniem pierwszej nowej linii kolejowej po wojnie okazało się, że zaczęły się problemy. Eksploatacja i rozwój transportu szynowego wymaga wysokich kompetencji, których najwyraźniej braknie zarządcy i właścicielowi.

Szybki plan naprawczy oraz modyfikacja strategii umożliwi dalszy rozwój nie tylko PKM, ale również pozostałych linii w województwie pomorskim. Inaczej PKM będzie synonimem porażki i zmarnowanych środków. Co zatem szwankuje i co można zmienić?

Rozkład jazdy - likwidacja "nierentownych" połączeń jest nieporozumieniem. Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne. Chodzi o to, że pasażer kalkuluje, że ostatni kurs może być ryzykowny - on nie zdąży, pociąg nie przyjedzie i wybiera przedostatni, lub wcześniejszy. Gdy zlikwidujemy ostatni pusty skład, przedostatni staje się ostatnim i tak zmierzamy donikąd.

Zbyt skomplikowany system taryfowy

Takt - kolej w miastach jest atrakcyjna, gdyż nie trzeba znać rozkładu, by z niej korzystać. Wystarczy, że wiemy, że od godz. 05:00 do północy pociąg przyjedzie. Jeżeli dodatkowo wiadomo, że pojawi się za 10/15/30 minut to mamy pewność, że w danym czasie z niego skorzystamy. Tak przecież działa SKM, dlatego nie ma problemów z frekwencją w pociągach.

Bilet - z punktu widzenia pasażera jest niepojęte, jak w ramach jednego przewoźnika - SKM - można wprowadzać tak skomplikowaną i nieprzyjazną taryfę. Polityka biletowa powinna być tworzona okiem pasażera, a nie zarządcy czy przewoźnika. Metropolitalność oznacza również prostotę i automatyzm, dzięki któremu mieszkańcy doceniają życie w wielkim mieście.

U nas dominuje podejście stricte biurokratyczne. Informacja w internecie też jest niejasna i skomplikowana. Nawet kupno biletu przez aplikację SkyCash wymaga dokładnej znajomości topografii linii oraz taryf na liniach SKM/PKM, a o pomyłkę jest wyjątkowo łatwo.

Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne - twierdzi pan Marcin. Specyfika transportu kolejowego miejskiego i regionalnego działa tak, że ostatnie połączenia przeważnie są puste po to, by przedostatnie były pełne - twierdzi pan Marcin.

System informacji - tego po prostu nie ma. Nie chodzi już nawet o stację Gdańsk Wrzeszcz, która pretenduje do tytułu - Zmyłka Roku, ale o logiczną i jasną informację dla pasażerów, którzy nie muszą wiedzieć, co to SKM, PKM, PKP PR, nie muszą wiedzieć, gdzie jest lotnisko, gdzie leży Sopot, Gdynia czy Gdańsk.

Dla mieszkańców są to rzeczy oczywiste, ale naprawdę obcokrajowcy i osoby spoza Trójmiasta nie orientują się, w którym kierunku jedzie SKM w stronę Gdyni, którędy na lotnisko, a gdzie będą najbliżej Głównego Miasta w Gdańsku. Zresztą i tak mają szczęście, jak już dotrą na którąś stację. Brakuje bowiem jakiejkolwiek informacji, gdzie znajdują się stacje PKM i SKM. Nie chodzi o miejsca w pobliżu linii kolejowych, ale popularne szlaki oddalone od tych stacji.

Bierzmy przykład z innych metropolii

Dlaczego na Monciaku nie ma żadnej informacji, w którą stronę do stacji, a na Starym Mieście, ECS, na molo w Orłowie, na osiedlu Garnizon, na Morenie, Witominie i w żadnym innym miejscu nie ma jasnych i logicznych strzałek, ikonek, znaków, które zachęcałyby pasażera do skorzystania z kolei? Wręcz jest to sprytnie ukryte tak, żeby tylko wtajemniczeni tubylcy mogli się zorientować.

Dlaczego na nowych dworcach w Gdyni Głównej lub Sopocie nie ma żadnych czytelnych znaków, który pociąg jedzie na lotnisko? Dlaczego na lotnisku nie ma informacji, która aż się narzuca, by pasażer skorzystał z kolei? Jest co prawda oznaczone wejście na peron, ale dopiero w jego pobliżu.

Tymczasem np. w Londynie lub Wiedniu informacje, gdzie należy udać się na pociąg, są wszędzie. Przecież to są oczywiste drobiazgi, które mieszkańcy innych metropolii traktują jako naturalne środowisko, tak jak kafeteria na rogu ulicy. Do tego nie trzeba gigantycznych środków, tylko wyobraźni.

Dlaczego nie mówi się zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni? - pyta pan Marcin. Dlaczego nie mówi się zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni? - pyta pan Marcin.

Nieprzemyślana lokalizacja przystanków i brak planów rozbudowy

Dostępność - PKM z nazwy to kolej miejska, tymczasem 250 tys. mieszkańców Gdyni w zasadzie jest jej pozbawiona. Jedna stacja Gdynia Wielki Kack, do której prowadzi błotnisty jar wysadzany kocimi łbami, nie jest najlepszą zachętą do korzystania z PKM. Projektowana dopiero stacja Gdynia Karwiny będzie gotowa za 2 lata. Pozostałe dwie stacje, czyli Gdynia Stadion i Gdynia Riviera, zakrawają na żart. Lokalizacyjnie bez sensu.

Rzut oka na mapę pokazuje, że będą to nieużywane przystanki. Brakuje za to stacji Gdynia Fikakowo (była projektowana na wcześniejszych etapach) oraz stacji Gdynia Mały Kack znajdującej się dokładnie pomiędzy dzielnicami Gdynia Witomino i Mały Kack. Umożliwiłoby to wpięcie w system linii kolejowych trzech dużych dzielnic Gdyni, przy okazji zmniejszając znacznie ruch aut w centrum miasta.

Plany rozbudowy - nie mówi się też zupełnie o dalszej rozbudowie PKM na terenie Gdyni, np. odnodze z Osowy przez starą linię koło Polifarbu, Dąbrówkę do Chwarzna, lub z Gdyni Głównej na północ do Obłuża i Oksywia. Urząd Marszałkowski wciąż nie może się zdecydować, czy PKM to kolej miejska, czy też początek linii regionalnej w stronę zachodnich Kaszub.

Ryszard Świlski z zarządu województwa cieszy się, że pociągi do Kartuz są pełne, a przemilcza fakt, że w Gdyni wsiada kilkanaście osób. Rzecz jasna odrodzenie kolei w Kartuzach cieszy, ale budowa linii metropolitalnej za 1 mld zł i odcięcie od niej 1/3 mieszkańców Trójmiasta to jednak dowód braku wyobraźni.

Porażka nie tylko Trójmiasta, ale i całego regionu

Bariery architektoniczne - w zasadzie wszystkie stacje są zaprojektowane tak, że nie jest łatwo się do nich dostać. Wysokie schody i brak schodów ruchomych nie ułatwiają dojścia osobom niepełnosprawnym, wózkom lub rowerom. Windy nie są rozwiązaniem, gdyż ich jakość jest skandalicznie niska i często się psują lub blokują. Brakuje też punktów usługowych, takich jak kioski czy bary kawowe, które są standardem na miejskich stacjach kolejowych.

Podsumowując, porażka projektu PKM będzie rzutować na rewitalizację i rozwój innych regionalnych linii w województwie, czyli na dalsze zaniechania w tej dziedzinie. Obecne problemy z PKM pokazują, że kwestia metropolitalności to nie tylko nazewnictwo i PR, ale konkretne działania i kompetencje oraz wizja, szersza niż stąd do Kartuz.

Poglądy prezentowane w artykule naszego czytelnika wyrażają jego stanowisko, a nie stanowisko redakcji.
Marcin Osowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (452) 1 zablokowana

  • Budyniada 15 lat a gościu się dziwi.

    Przyjezdny znaczy musi być. Tutejsze przyzwyczajone so. Do Budynia. Reszta im zwisa byle piwo w lodówce było.

    • 5 2

  • (1)

    Ale miliard wpadl do kieszonki to co źle?

    • 10 3

    • do jakiej kieszonki, baranku?
      PKM jest zbudowana za ten miliard właśnie.

      • 0 0

  • Szanowny Panie Marszałku, (3)

    Na PKM wylano już litry łez i atramentu. Porównując ilość i jakość komentarzy, można zauważyć, że troska o Pana sztandarowy projekt jest zdecydowanie większa po stronie Czytelników. Na opieszałość urzędników Urzędu Marszałkowskiego nie można liczyć. Proponuję niech Pan poleci panu Świlskiemu i jego podległym w trybie pilnym spisanie wszystkich trafnych uwag i wyciągnięcie wniosków z sugestii pasażerów. A może lepiej zlecić to zewnętrznej firmie doradczej? Szkoda aby miliard złotych miał się zmarnować!!! Tzw. pozainwestycyjnymi metodami można naprawdę wiele zdziałać.

    • 20 0

    • Ta banda nieczego dobrego nie zrobi

      nie nauczysz woła spiewać jak kanarek.
      Oni się nawert na pastuchów nie nadają a co dopiero na zarządzających.

      • 7 0

    • Pozainwetycyjne metody

      nie dadzą kasy zlecającym zadanie.

      • 4 0

    • bardzo trafnie napisane

      • 3 0

  • Kolejka do nikąd

    Zbudowali kolejkę do nikąd (byle coś było - bo akurat jakieś euro miało być czy coś tam) i dziwią się, że nikt tym nie jeździ.

    A może da się przerobić na atrakcję dla turystów. Kiedyś taka ciuchcia jeździła w Bieszczadach i była frajda.

    • 14 2

  • wrzeszcz

    kiedyś z ciekawości przejechaliśmy się z wrzeszacza... Czytelnik ma rację, żeby odnlezć peron z którego odjeżdża PKM trzeba się nabiegac po peronach i pytać ludzi, zero organizacji, jak już przyjechała czekaliśmy 15 min za nim odjedzie, pojechaliśmy na lotnisko i spowrotem na morenę tam czekaliśmy kolejne 10 min na tramwaj. Jak by to wszystko było zgrane i oznakowanie, bilety i pokrywały by się z tramwajami to miało by to sens. Są parkingi przy stacjach na których jest pusto a inne są przepełnione... Takie detale zniechęcają

    • 10 0

  • Wina zarzadzającym tym metropolitalnym bajzlem (1)

    brak wiedzy, kompetencji, buta, łapówkarstwo i kolesiostwo.

    To nie mogło sie udać.

    • 13 1

    • Nie wypisuj takich rzeczy bo KOD na Ciebie Komisje Europejsą naśle i będziesz posądzony o szerzenie "hejtu" skoro nie reprezentujesz tej samej ideologii co Putin i KOD .

      • 2 4

  • Nigdy wieciej PKM

    Wczoraj pierwszy raz miałam okazje przejechac się Pkmką. I na pewno był to ostatni raz.
    1. Autobusy 155 pociągnięte na Jasien - kompletnie nieskoordynowane z Pkm.
    1.2 przystanek w polu, ludzie z najblizesgo bloku maja chyab min. 30 min drałowania nie mowiac o tcy bardziej zagłębionych w osieedlu
    2. Na przystanku po jednej stronie tylko automat do kupna biletów. Szybkie kupno biletów i sprint po schodach żeby zdążyć
    3. kupując bilet wyświetliły mi się dwa rodzaje biletów, wziełam droższy bo skąd mam wiedzieć jakie to ma być bilet
    4. podjechala pkm nie tą co trzeba bo na kartuzy...
    5. 35min czekania na powrót i wkurzona wrocilam do domu

    • 18 1

  • porażka

    przecież to jest porażka jak przestanek pkmki jest gdzieś na "środku pola"

    • 9 0

  • nalezy dosadnie i przykladnie ukarac osoby odpowiedzialne

    • 5 0

  • PKM

    Będzie nie ciekawie.
    Czym władze województwa przekonały UE do dotacji na PKM ? Nie wiem.Czym władze miasta Gdyni nie przekonały UE w sprawie lotniska Kosakowo.? Tu inwestycja za ciężkie pieniądze i jakoś bez specjalnych uchów i achów.....
    Pomysłom twórców cywilnego lotniska w Kosakowie zabrakło normalnego zrozumienia - to jest skarb Państwa !. Niezależnie od finału może tak być ,że lotnisko , niestety, może splajtować....I co wtedy? Gdynia przez lata transformacji nie dorobiła się właściwego pojmowania własności prywatnej - a to b. młode miasto. Setki pozwów o zwroty....Skoro był również zamysł skomunikować PKM z lotniskiem to uważam to za pomysł futurystyczny. Nie dość, że jednotorowa trakcja wije się dość stromo to i stacji końcowej brak. Raz jechałem tam na Air Show....Skończmy z tymi mrzonkami...Do poprawności myślenia i realizacji daleko nam brak.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane