• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik o parkowaniu w Oliwie: to anarchia

Maciej Korolczuk
13 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zastawione chodniki i trawniki przy zakładzie Bimet to smutna rzeczywistość w Oliwie.

Mieszkańcy Oliwy z parkowaniem aut na chodnikach, trawnikach, wjazdach i wyjazdach z posesji mierzą się każdego dnia. I każdego dnia w tej nierównej walce ponoszą kolejne porażki. Niewiele daje też wsparcie straży miejskiej. Po interwencji auta wracają w te same miejsca.



Mieszkańcy której dzielnicy w Gdańsku mają największy problem z parkowaniem?

- Parkingowa anarchia i nagminne ignorowanie wszelkich zakazów przez kierowców, policję i straż miejską jest smutnym standardem życia w Gdańsku. Oliwa jest tutaj sztandarowym przykładem, z wiecznie zastawionymi chodnikami i trawnikami przy salonie Skody i dalej w stronę PKM - zaczyna swój gorzki list do redakcji pan Marcin. - Sytuacja, której byłem świadkiem świadczy jednak o nieakceptowalnej skali tej patologii.
Sprawa dotyczy parkingu, chodnika i jezdni wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na wysokości zakładu Federal Mogul w Oliwie. O kłopotach z parkowaniem w tym miejscu pisaliśmy kilkukrotnie. Po raz ostatni niemal dokładnie przed trzema laty, ale jak widać sytuacja od tamtego czasu niestety nie uległa zmianie na lepsze.

- Obserwuję to miejsce codziennie. Wzdłuż fabryki chodnik i trawniki na długości około pół kilometra są całkowicie zastawione przez zaparkowane auta. Do tego dochodzi niebezpiecznie zastawiony wjazd z Grunwaldzkiej, auta dosłownie "wylewają się" na tę drogę. Pomiędzy tymi samochodami, po drodze serwisowej porusza się wielu pieszych i rowerzystów - opisuje nasz czytelnik.
Dwa dni temu na miejscu pojawiła się straż miejska. Posypały się mandaty (dotyczące wykroczeń czyli niewłaściwego parkowania). W środę strażnicy tam wrócili i tym razem pozostawili informację o popełnionym wykroczeniu kolejnym trzem kierowcom.

  • W naszej galerii można znaleźć m.in. zdjęcia z wiosny tego roku. Parkowanie wówczas wyglądało bardzo podobnie.

- Po wtorkowej interwencji strażników spodziewałem się, że problem zostanie rozwiązany. Tymczasem dzień później absolutnie nic a nic się nie zmieniło. W związku z tym nasuwa mi się kilka pytań: czy te samochody mają prawo tam stać? Jeśli tak - dlaczego miasto nie zapewniło pieszym chodnika i czy to legalne, aby w miejscu, gdzie przejścia dla pieszych są co ok. kilometr nie było przejścia innego niż droga serwisowa? Dlaczego po interwencji służb samochody dalej stoją na trawnikach i chodnikach?

Straż: mandaty nie dyscyplinują kierowców



Jak wyjaśniają strażnicy miejscy, wskazane miejsce patrolowane jest regularnie. Za każdym razem strażnicy wystawiają tam po kilka wezwań do stawienia się we właściwym referacie dzielnicowym i złożenia wyjaśnień. Jednak, jak sami przyznają - niewiele to daje.

- Prowadzący sprawę funkcjonariusz na ogół nakłada na sprawcę wykroczenia mandat, a w przypadku odmowy jego przyjęcia sporządza wniosek o ukaranie do sądu - precyzuje Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku. - Niestety, na niektóre osoby nawet mandaty nie działają dyscyplinująco. Pewien kierowca był karany przez strażników już siedem razy. Kilka dni temu doręczono mu kolejne wezwanie, co może skutkować ósmym mandatem za pozostawienie auta na zieleńcu.

Problem rośnie od lat



Kłopoty z zaparkowaniem auta wzmagają się w Oliwie od kilku lat. Powodem są otwierane z każdym rokiem nowe biurowce i wyłączanie kolejnych parkingów ze strefy swobodnego i darmowego parkowania. Tak stało się m.in. przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego oraz przy wielkopowierzchniowych sklepach: markecie budowlanym Castorama czy CH Oliwa. Płacić trzeba też za postój wzdłuż sklepów między stacją paliw a Alchemią zobacz na mapie Gdańska oraz po drugiej stronie ulicy przy barze szybkiej obsługi McDonald zobacz na mapie GdańskaHali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Coraz trudniej znaleźć też darmowe miejsce postojowe na samych ulicach Oliwy. Gdy GZDiZ dostosował strefę płatnego parkowania (SPP) do nowych przepisów liczba miejsc postojowych spadła o ok. 30 proc. Regularnie "puchnie" za to SPP, a z każdym rokiem przybywa w niej parkomatów. Lekko nie mają też piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy w ostatnich dniach muszą przedzierać się przez nowe ogrodzenie przy kompleksie OBC i stadionie UG.

Opinie (768) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo (3)

    Podnieście jeszcze ceny za parkowanie w okolicy i nie róbcie nic z komunikacja miejska. Sorry, ale jak ktoś potrzebuje albo chce dojechać do pracy samochodem, to nic go nie zmusi do zmiany środka transportu. Będzie tez szukał jak najtańszej opcji parkowania. Miasto, OBC i wszystkie inne euro parki delikatnie mówiąc zdzierają z kierowców. Jeśli opłaty byłyby w miarę rozsądne, to większość kulturalnie parkowałaby na płatnych parkingach i problem byłby mniejszy. Pewnie nie zniknąłby zupełnie, ale na buraków i tak się nic nie poradzi.

    • 8 10

    • Każda firma parkingowa wyznacza cenę zależną od popytu (2)

      Tak aby zajęte było 80% miejsc i jednocześnie każdy miał pewność że płatne miejsce znajdzie. Wiec cena nie jest wzięta z kosmosu

      • 4 1

      • (1)

        Szkoda, ze ta kasa nie idzie na rozbudowę parkingów i utrzymanie dróg. Mnie by bolało wydawanie tylu pieniędzy.

        • 0 3

        • Może zlikwidować pół miasta i zrobić jeden wielki parking na milion samochodów:)

          • 3 0

  • Parkowanie przy Federal Mogul Bimet (3)

    Bo ja to bym tak zrobił wystawiam mandat za złe parkowanie chodnik ,trawnik itd. Dziś zapisuję dodatkowo w kajecie nr rejestracyjne aut ,które stoją w tych miejscach.Wracam na następny dzień i sprawdzam czy się jakiś pojazd powtórzył w miejscu gdzie jego nie powinno być czyli chodnik,trawnik itd i wtedy nie mandat kolejny tylko holowanie administracyjne i wyjdzie taki jeden z drugim i się zdziwi mocno ,że nie ma jego samochodu.I jak zapłaci za złe parkowanie i holowanie administracyjne to będzie wtedy myślał a tak ludzie jak mają chodzić i się tam przemieszczać .Prośba do Straży Miejskiej róbcie tak jak podpowiadam a będzie dobrze bo tam pracują ludzie be szczelni ,którzy nic z tego nie robią.ale jak jemu pod domem by parkowali i nie mógłby wyjechać albo się normalnie przemieszczać to by też wołali Straż Miejską I jak wy strażnicy tylko wypiszecie mandat to będzie tam tak jak jest albo jeszcze gorzej .

    • 21 3

    • więcej

      więcej biurowców ....

      • 0 1

    • Fascynujące. Taki kajet to już by była pokaźna baza danych (1)

      odholowanie administracyjne? a cóż to za definicja?
      Takie myślenie poprzedniej epoki - tylko kary ci w głowie, a parkingi przy biurowcach budować obowiązkowo przy inwestycji kto zapomniał?

      • 1 2

      • przecież przy tych biurowcach są miejsca do parkowania w podziemiach i przyziemiach

        • 0 0

  • Biura poza centrum miasta

    Tak jak to zrobił np. Intel, ponad 2 tys ludzi dojeżdza do i z pracy zawsze w kierunku odwotnym niż główny strumień. Do tego promocja dojazdu rowerami, w kilka osób, PKM (własny autobus do przystanku PKM)

    • 19 2

  • Kiedy te wszystkie łejopy (2)

    zaczną k*** jeździć komunikacją miejską do pracy!!!!!!! Jak przyjeżdżasz ze wsi, to zostaw auto na przedmieściach leniu śmierdzący!!!!!!

    • 15 10

    • (1)

      Kiedy komunikacja bedzie działać sprawnie i względnie bezawaryjnie, czyli nigdy. Nie w tym miescie, nie w tym kraju.

      • 6 7

      • smutactwo się leczy

        • 0 1

  • !

    Mieszkam w Oliwie.
    Płacę abonament roczny za samochód.
    Jak powstało OBC to nie było gdzie zaparkować w okolicy domu. Po 16:00 ulice pustoszały.
    Po wprowadzeniu SPP na nasze życzenie było pusto - idealnie.
    Teraz jak pracownicy OBC zauważyli, że nic im nie grozi ze strony straży miejskiej to znów zaczęli parkować na trawie gdzie popadnie.
    Nie parkują oczywiście w SPP bo tutaj mandat murowany. Parkują poza SPP, a tam straż miejska nic nie robi. Można do nich dzwonić i nic. Wystarczyłoby w jeden dzień w miesiącu poświęcić na zakładanie blokad i by się wynieśli. Widać, że parkujący sprzedają w pracy temat bo dzień po dniu ich przybywa. Najpierw pojawił się jeden CRY teraz CLI itd. Reasumując gdyby straż miejska działała to byłby spokój na dzielnicy.

    • 26 3

  • prymityw w tym kraju (3)

    Ależ burdel.... nikt się nie wysili, mózgi za małe... biur, korporacji, szklane biurowce, metropolia, a samochodu nie ma gdzie postawić, ludzie dojeżdają z całego województwa do pracy, żyć trzeba, ale samochodu nie ma gdzie postawić. Durnota , straszna. Jak i kto to buduje, wymyśla, projektuje, pilnuje???? Mandat za to , że nikt nie dba o człowieka pracy? Przysolić kary właścicielowi biurowca, władzom miasta, urbanistom, a nie szarym pracującym na nich ludziom!

    • 10 11

    • (1)

      potrzebny darmowy parking

      • 2 4

      • na obrzeżach miasta jest ich dość

        • 1 0

    • Urbanistom należy się kara

      Za to, ze dopuścili tam budowę parkingów. Takich miejsc nie da się skomunikować prywatnymi samochodami. W nowym jorku milion ludzi dziennie dojeżdża na manhattan metrem. My mamy problem z 10 tysiącami. Wstyd, panie i panowie.

      • 0 0

  • Na lawetę i na parking policyjny.

    Nie mają kasy na parking, niech jeżdżą komunikacją.

    • 14 4

  • (9)

    w Oliwie potrzebnych jest kilka darmowych piętrowych parkingów naziemnych i problem się rozwiąże.

    Powtarzam darmowych

    • 11 25

    • Darmowych dla Gdanszczan

      jak już , czemu miasto ma sponsorować przyjezdnych , niech pokaże kartę mieszkańca i wjeżdża za darmo.

      • 4 6

    • (1)

      W oliwie potrzebny jest zakaz wjazdu dla przyjezdnych

      • 12 1

      • i zakaz wyjazdu dla nieprzyjezdnych

        • 2 4

    • W gdańsku jest potrzebna idioto darmowa komunikacja miejska dla wszystkich powtarzam darmowa dla wszystkich (2)

      • 5 4

      • Chyba dla gdanszczan tylko

        Przecież nikt nie pozwoli Ci za darmo jechać w Gdyni itp. nawet jadąc do Sopotu tam wszędzie musisz płacić za parking i nikt nie narzeka ,czemu Gdańsk ma sponsorować wszystkich i dawać im darmowa komunikację , Ukraińcy i turyści też za darmo mają jeździć ?

        • 4 0

      • Dla wszystkich zameldowanych.

        Słoje zameldowane w Bartoszycach czy innych egzotycznych miejscowościach już na rogatkach powinni płacić daninę.

        • 4 2

    • Nie ma czegoś takiego jak _darmowy_

      • 9 0

    • To je wybuduj i udostępniaj za darmo.
      Owszem trzeba zrobić parkingi P&R na wjazdach do Gdańska, darmowe dla przesiadających sie na komunikacje miejską.

      • 1 0

    • w Houston na jeden samochód przypada 21 miejsc do parkowania

      a i tak kierowcy narzekają, że nie ma wystarczającej liczby miejsc do parkowania.

      Dlaczego pasażer SKM ma płacić w swoich podatkach za miejsce w parkingu kubaturowym, które kosztuje ponad 130 tysięcy złotych? Samo utrzymanie takiego miejsca to rocznie około 1000 złotych.

      • 0 0

  • ale to jest rozwój (2)

    ala budyniowicz
    jak się skoncentrowało tyle biur na małej przestrzeni to inaczej to nie może wyglądać.
    jeżeli jedynym kryterium jest zysk dewelopera to jest taki wynik. To wszystko można przewidzieć i zaplanować, i to się robi na świecie, ale to obniża zyski dewelopera.
    To jest po prostu nieprzemyślane i źle zaprojektowane. Jednak tych co na tym zarabiają to nie obchodzi, oni nie będą tam pracować i nie mieszkają w okolicy.

    • 14 5

    • Nic dodac nic ujac

      • 3 3

    • to jest rozwój ala Korwin Mikkowicz lekko podlany budyniem

      Budowa miejsc pracy w pobliżu stacji SKM to normalna praktyka rozwoju miasta (tzw. transit oriented development).

      Problemem jest brak odwagi w obciążaniu kierowców kosztami, które ich zachowania komunikacyjne generują. Wystarczy poczytać posty pod tym artykułem i zauważyć, że jest wielu chcących obciążać innych współobywateli kosztami budowy parkingów kubaturowych, z których chcieliby korzystać za darmo - myślących inaczej oskarżając o lewactwo i inne odchylenia.

      • 0 1

  • Makabra (3)

    patologią jest to jak kierowcy są dymani przez wszystkich dookoła. Nie dość, że bulą ogromne podatki kupując paliwo, to jeszcze nie mają gdzie zaparkować. Zakazy straży miejskiej i policji... Ja pie*dole, ludzie gdzie wy zyjecie?! kolejna aparatura, która siedzi w naszej kieszeni. Niech się lepiej zajmą łapaniem pedofili, gwałcicieli, złodziei i innych, a nie zakładaniem plomb na koła. Plomby jednak generują więcej wpływów do budzetu.

    • 15 22

    • Dziekujcie budyniowi ze zgodzil die na taki mordor w zabytkowej oliwie, na malrj przestrzeni. Wspomnicie moje slowa, architekci i historycy beda go przeklinac jak teraz przeklinaja tych co stawiali falowce. Tyle ze na szczescid nie w oliwie czy centrum. Dla budynia i deweloperow nie ma swietosci. Tylko zysk i kasa.

      • 5 2

    • Nie Rozgoryczony tylko roszczeniowy burak

      • 8 1

    • to kierowcy kierowcom i innym mieszkańcom gotują ten los.

      samochód największym utrapieniem innego samochodu.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane