• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik o parkowaniu w Oliwie: to anarchia

Maciej Korolczuk
13 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zastawione chodniki i trawniki przy zakładzie Bimet to smutna rzeczywistość w Oliwie.

Mieszkańcy Oliwy z parkowaniem aut na chodnikach, trawnikach, wjazdach i wyjazdach z posesji mierzą się każdego dnia. I każdego dnia w tej nierównej walce ponoszą kolejne porażki. Niewiele daje też wsparcie straży miejskiej. Po interwencji auta wracają w te same miejsca.



Mieszkańcy której dzielnicy w Gdańsku mają największy problem z parkowaniem?

- Parkingowa anarchia i nagminne ignorowanie wszelkich zakazów przez kierowców, policję i straż miejską jest smutnym standardem życia w Gdańsku. Oliwa jest tutaj sztandarowym przykładem, z wiecznie zastawionymi chodnikami i trawnikami przy salonie Skody i dalej w stronę PKM - zaczyna swój gorzki list do redakcji pan Marcin. - Sytuacja, której byłem świadkiem świadczy jednak o nieakceptowalnej skali tej patologii.
Sprawa dotyczy parkingu, chodnika i jezdni wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska na wysokości zakładu Federal Mogul w Oliwie. O kłopotach z parkowaniem w tym miejscu pisaliśmy kilkukrotnie. Po raz ostatni niemal dokładnie przed trzema laty, ale jak widać sytuacja od tamtego czasu niestety nie uległa zmianie na lepsze.

- Obserwuję to miejsce codziennie. Wzdłuż fabryki chodnik i trawniki na długości około pół kilometra są całkowicie zastawione przez zaparkowane auta. Do tego dochodzi niebezpiecznie zastawiony wjazd z Grunwaldzkiej, auta dosłownie "wylewają się" na tę drogę. Pomiędzy tymi samochodami, po drodze serwisowej porusza się wielu pieszych i rowerzystów - opisuje nasz czytelnik.
Dwa dni temu na miejscu pojawiła się straż miejska. Posypały się mandaty (dotyczące wykroczeń czyli niewłaściwego parkowania). W środę strażnicy tam wrócili i tym razem pozostawili informację o popełnionym wykroczeniu kolejnym trzem kierowcom.

  • W naszej galerii można znaleźć m.in. zdjęcia z wiosny tego roku. Parkowanie wówczas wyglądało bardzo podobnie.

- Po wtorkowej interwencji strażników spodziewałem się, że problem zostanie rozwiązany. Tymczasem dzień później absolutnie nic a nic się nie zmieniło. W związku z tym nasuwa mi się kilka pytań: czy te samochody mają prawo tam stać? Jeśli tak - dlaczego miasto nie zapewniło pieszym chodnika i czy to legalne, aby w miejscu, gdzie przejścia dla pieszych są co ok. kilometr nie było przejścia innego niż droga serwisowa? Dlaczego po interwencji służb samochody dalej stoją na trawnikach i chodnikach?

Straż: mandaty nie dyscyplinują kierowców



Jak wyjaśniają strażnicy miejscy, wskazane miejsce patrolowane jest regularnie. Za każdym razem strażnicy wystawiają tam po kilka wezwań do stawienia się we właściwym referacie dzielnicowym i złożenia wyjaśnień. Jednak, jak sami przyznają - niewiele to daje.

- Prowadzący sprawę funkcjonariusz na ogół nakłada na sprawcę wykroczenia mandat, a w przypadku odmowy jego przyjęcia sporządza wniosek o ukaranie do sądu - precyzuje Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku. - Niestety, na niektóre osoby nawet mandaty nie działają dyscyplinująco. Pewien kierowca był karany przez strażników już siedem razy. Kilka dni temu doręczono mu kolejne wezwanie, co może skutkować ósmym mandatem za pozostawienie auta na zieleńcu.

Problem rośnie od lat



Kłopoty z zaparkowaniem auta wzmagają się w Oliwie od kilku lat. Powodem są otwierane z każdym rokiem nowe biurowce i wyłączanie kolejnych parkingów ze strefy swobodnego i darmowego parkowania. Tak stało się m.in. przy kampusie Uniwersytetu Gdańskiego oraz przy wielkopowierzchniowych sklepach: markecie budowlanym Castorama czy CH Oliwa. Płacić trzeba też za postój wzdłuż sklepów między stacją paliw a Alchemią zobacz na mapie Gdańska oraz po drugiej stronie ulicy przy barze szybkiej obsługi McDonald zobacz na mapie GdańskaHali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Coraz trudniej znaleźć też darmowe miejsce postojowe na samych ulicach Oliwy. Gdy GZDiZ dostosował strefę płatnego parkowania (SPP) do nowych przepisów liczba miejsc postojowych spadła o ok. 30 proc. Regularnie "puchnie" za to SPP, a z każdym rokiem przybywa w niej parkomatów. Lekko nie mają też piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy w ostatnich dniach muszą przedzierać się przez nowe ogrodzenie przy kompleksie OBC i stadionie UG.

Opinie (768) ponad 10 zablokowanych

  • co dziennie jadąc autobusem stoje w korku przez takich d**ilów.90% aut to jazda jedno osobowa!Oni tworza korki! (1)

    Poczytajcie sobie co mówili kandydaci na prezydenta w Warszawie w debacie. Wszyscy jednym głosem mówili to samo !!Ze trzeba ograniczyć ruch aut w mieście !!Jak najwięcej inwestować w komunikacje miejską!!Wszystkie miejsca parkingowe zrobić płatne!! I zwiększyć wysokość mandatów. Mandaty są bardzo skuteczne ,ale straż miejsc tak je wystawia tylko raz w roku !!

    • 23 2

    • Warszawa, Wrocław, Kraków - wszystkie większe miasta to rozumieją

      tylko Gdańsk tego jeszcze nie rozumie. Nic dziwnego, że pomimo takiego potencjału jest w ogonie jeśli chodzi o rozwój

      • 7 1

  • Jakby każdy wziął (1)

    2 inne osoby albo 3 z obc do swojego samochodu to odrazu by się więcej miejsc parkingowych zrobiło a tak każdy jedzie sam tworzy korki i zajmuje miejsce , w 4 nawet na parking po 500zl by się mogło zrzucić

    • 10 1

    • miejsc parkingowych by nie przybyło, ale popyt na takie miejsca uległ by zmniejszeniu.

      • 0 0

  • A kto przyjął do realizacji plan zabudowy sąsiedztwa?

    Wydawałoby się że włodarze miasta zawsze martwią się o mieszkańców, ale najwyraźniej nie w tym przypadku. Widać wyraźnie rozbieżność interesów.

    • 10 2

  • (4)

    A ja mam takie pytanie - wiele osób pisze, że można w OBC/w okolicy wykupić miejsce parkingowe za 200 zł. Gdzie? Ja bym chętnie zapłaciła nawet i 300, tylko prośba o wskazanie gdzie? W OBC poinformowano mnie że nie ma wolnych miejsc

    • 12 5

    • Do wszyskich mieszkających w pobliźu!

      Takich jak ten, pod którym piszę, jest wielu i będzie jeszcze więcej.

      Wpuszczenie ich samochodów na Wasze podwórza
      pozwoli Wam dorobić drugą pensję i ucywilizuje oliwskie ulice.
      Albo kwiatki i trawka, albo kapucha, wybór jest Wasz

      • 4 4

    • Na kołobrzeskiej wynajmę (1)

      Za 400 zł

      • 3 2

      • Jestem chętna, ale zależy gdzie, bo Kołobrzeska jest dość długa...

        • 2 3

    • kolo Metropolii

      80 zl plus 68 zl bilet SKM na Przymorze. Ile zaoszczędzisz!

      • 3 0

  • Jeśli zastawiają chodniki

    Lub wjazdy na prywatne posesje - cegłówka w szybę powinna być legalna !

    • 11 5

  • Miasto winnne (3)

    Wystarczyłoby budować wszelkie korpo na obrzeżach miast, gdzie ugory i łąki. Problemu z parkowaniem by nie było.

    • 20 6

    • Wtedy w mieście miałbyś ugory i łąki, bo kto bym tam przyjeżdżał

      • 3 4

    • Intel tak robi (1)

      • 2 3

      • Intel wspiera dojeżdżanie rowerami - zbudował dwa kryte parkingi dla rowerów

        dąży do zbudowania stacji PKM w niewielkiej odległości od swojej siedziby.

        • 1 0

  • m

    Nie znoszę m.in. głupoty, a tak jest w wypadku tzw. władz. Z jedne strony nie wolno głupio parkować, ale trzeba zrobić podziemne lub piętrowe parkingi. w skandynawii nikomu do głowy nie przyjdzie, żeby żle zaparkować, w USA po 10 min jest laweta. No ale u nas "ułańska fantazja", a de facto wiocha.

    • 12 2

  • Rozwiązania (5)

    Rozwiązanie opisanego problemu należy przeprowadzić wielotorowo:
    1) Zwiększenie ilości, gęstości, częstotliwości i jakości połączeń komunikacji miejskiej
    W tym zakresie można również rozważyć obniżenie cen biletów okresowych oraz budowę parkingów na obrzeżach miasta przy węzłach przesiadkowych, zwłaszcza przy PKM
    2) Po drugie... zmniejszenie liczby miejsc parkingowych - więcej/szerszych chodników, więcej miejsc/boksów na rowery. Aspektem do rozważenia jest również wydzielenie parkingów lub ich części wyłącznie dla aut którymi jadą min 2 albo 3 osoby.
    3) Po trzecie ułatwienia dla rozwoju komunikacji miejskiej oraz transportu alternatywnego - w to wpisuje się m.in rower metropolitalny
    4) Po czwarte przymiarki do utworzenia płatnych stref wjazdu do części miasta - na początek raczej część Śródmieścia oraz Wrzeszcza ale można również pomyśleć o Oliwie.
    ps. Zamiast mandatu lepsze są blokady na koła/odholowanie - to często bardziej dokuczliwa kara a najlepiej połączyć obydwie te kary.

    • 10 5

    • Gdzie na obzezach miasta.Pomysl czlowieku.Komunikacja Miejska ledwo zipie a ty wprowadzasz to co widzialas w cywilizowanych krajach nie Polsce.

      • 1 5

    • (1)

      Straży Miejskiej nie wolno zakładać blokad ,jest to nie zgodne z prawem.Wyrok sadu był jednoznaczny.

      • 0 5

      • co napiszesz na temat wywozu na lawetach?

        • 0 0

    • pisze o tym od dawna

      • 0 0

    • Skup uwagę na poprawie jakości SKM

      parkingi na obrzeżach są formą subsydiowania osób, które wyprowadziły się poza miasto.

      • 0 0

  • Jest proste rozwiązanie tego problemu (2)

    Mandat minimum 200 zł i odholowanie pojazdu na koszt właściciela na parking najlepiej gdzieś na końcu Wyspy Sobieszewskiej. Kolejny mandat w tym samym roku 400 zł, następny 600 zł itd

    Przed odholowaniem robić zdjęcia pojazdu by zabezpieczyć się przed oskarżeniem o uszkodzenie, a jak coś się rozwali wystarczy, że firma ma ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej

    Tylko surowe kary nauczą Januszy

    Jak odholują powiedzmy 100 samochodów dziennie góra po dwóch miesiącach problem z zastawianiem trawników czy chodników sam się rozwiążę

    • 22 6

    • Prosty to ty jestes.Mądrala od rozwiązywania problemów.

      • 0 4

    • Puknij się w pustak

      Może wyda dżwięk.

      • 0 5

  • Rozumiem (3)

    Że Pan Marcin mieszka w Bimecie, albo w jakimś innym "zakładzie pracy", który funkcjonuje po tej stronie Al. Grunwalfzkiej. Na tym odcinku. Bo jeżeli nie, to co mu to przeszkadza? Ludzie nie macie większych problemów? Albo redakcja. Nie ma większych problemów w Gdańsku? Tylko takie pierdoły? To już lepiej piszcie o tych biedronkach. Zawsze to coś :)

    • 11 22

    • Rozumiem, że prawo (1)

      stosujemy wybiórczo tzn wtedy gdy Tobie pasować będzie?

      • 8 2

      • Wystarczy...

        ..postawić tam znak: konstytucja i po problemie

        • 0 0

    • Pan Marcin nie lubi gdy służby miejskie nie potrafią

      Poradzić sobie z egzekwowaniem podstawowego prawa obowiązującego wszystkich obywateli miasta, którym jest prawo do chodzenia po chodniku, jeżdżenia po jezdni i parkowania na parkingu

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane