• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking na placu Inwalidów Wojennych przy parku Oliwskim oblegany jest bez względu na porę roku. Powody są dwa: świetna lokalizacja i fakt, że parkowanie jest darmowe. Jeśli miasto przychyli się do pomysłu radnych Oliwy, wkrótce będzie tam trzeba płacić, co ma wymusić rotację pojazdów. Parking na placu Inwalidów Wojennych przy parku Oliwskim oblegany jest bez względu na porę roku. Powody są dwa: świetna lokalizacja i fakt, że parkowanie jest darmowe. Jeśli miasto przychyli się do pomysłu radnych Oliwy, wkrótce będzie tam trzeba płacić, co ma wymusić rotację pojazdów.

Radni Oliwy zamierzają zwrócić się do władz miasta z wnioskiem, by na dwóch bezpłatnych i przez to obleganych parkingach w Oliwie wprowadzono opłaty za parkowanie. Chodzi o parking przy placu Inwalidów Wojennych na ul. Opata Jacka RybińskiegoMapka oraz parking na tyłach Domu Zarazy przy ul. CystersówMapka. Uchwały w tej sprawie radni przegłosowali jednogłośnie na ubiegłotygodniowej sesji rady dzielnicy.



Czy Oliwa ma problem z parkowaniem?

Oba parkingi obecnie są darmowe, a przez to oblegane od rana do wieczora. Przekonał się o tym każdy, kto próbował tam choć raz znaleźć wolne miejsce - najczęściej to możliwe tylko wówczas, gdy akurat inny kierowca opuszcza parking.

Problem nasila się latem - gdy rośnie ruch turystyczny, ale i zimą, gdy park Oliwski rozświetla iluminacja świąteczna.

Kłopot w tym, że parkingi przy Cystersów i placu Inwalidów Wojennych znajdują się poza pasem drogowym, co oznacza, że nie mogą zostać objęte opłatami w ramach obowiązującej w Oliwie Strefy Płatnego Parkowania.

Inaczej mówiąc - aby móc pobierać tam opłaty, urzędnicy musieliby je przekształcić na płatne parkingi funkcjonujące na podobnych zasadach co sezonowe parkingi przy plażach w pasie nadmorskim.

I dokładnie taki plan mają radni w Oliwie.

Choć oba parkingi znajdują się w obrębie Strefy Płatnego Parkowania w Oliwie to nie obowiązują tam opłaty, bo znajdują się one poza pasem drogowym. Choć oba parkingi znajdują się w obrębie Strefy Płatnego Parkowania w Oliwie to nie obowiązują tam opłaty, bo znajdują się one poza pasem drogowym.
- Wspomniane parkingi przestały pełnić przewidziane im funkcje, a więc okazjonalnego parkingu dla turystów odwiedzających park Oliwski czy archikatedrę oliwską - przyznaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Najczęściej parkują tam osoby pracujące w Oliwie, pozostawiając tam auto na cały dzień. Zdarza się też, że parkingi pełnią funkcję parkingów Park & Ride, a osoby zostawiające tam bez opłat swoje auto idą na tramwaj, a nawet na kolejkę SKM. Jako radni i mieszkańcy dzielnicy obserwujemy to na co dzień, dlatego chcemy zwrócić się do miasta z wnioskiem o uruchomienie tam opłat, co wymusi konieczną rotację pojazdów.

Od wiosny trwają prace nad nowym planem



Przypomnijmy, że wiosną radni miasta zdecydowali o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla placu Inwalidów Wojennych, co oznacza, że w przyszłości istniejący tam parking i tak przestanie istnieć. Zanim to jednak nastąpi minie jeszcze trochę czasu - na uchwalenie planu urzędnicy potrzebują zazwyczaj od 1,5 roku do 2 lat. Ewentualne opłaty mogłyby więc zostać wprowadzone do czasu likwidacji parkingu, na miejscu którego ma powstać nowa przestrzeń z gastronomią i usługami.

- Chcemy, by miasto zajęło się tym jak najszybciej. Nie wskazujemy ani wysokości stawek za parkowanie w tym miejscu, ani tego, kto i na jakich zasadach byłby operatorem parkingu. Na pewno można pomyśleć o jakimś darmowym kwadransie lub dwóch dla kierowców, którzy po wcześniejszym pobraniu biletu parkingowego chcieliby zaparkować tam tylko na chwilę i załatwić jakąś sprawę np. na poczcie. Ale ostateczne decyzje pozostawiamy w tej kwestii władzom miasta. Liczymy, że wprowadzenie opłat uszczelni strefę płatnego parkowania i wywoła rotację na parkingach, co umożliwi korzystanie z nich większej liczbie osób - dodaje Strug.

Parkingi płatne, ale z wyjątkami



W przygotowanym projekcie uchwały rady dzielnicy znalazło się też zastrzeżenie, że umowa z potencjalnym operatorem parkingów musi zawierać możliwość czasowego i bezpłatnego wykorzystania placu na cele integracyjne mieszkańców, dzielnicowe festyny i inne uroczystości.

Uchwały zostały przegłosowane jednogłośnie na zeszłotygodniowej sesji rady dzielnicy, co z formalnego punktu widzenia uruchamia proces ewentualnego wprowadzenia opłat na parkingach. W tym tygodniu pisma w tej sprawie zostaną przekazane do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jeśli urzędnicy podzielą zdanie radnych z Oliwy wspomniane parkingi staną się płatne.

Godzina parkowania na wyznaczonym miejscu postojowym w ramach SPP w Oliwie kosztuje kierowców 3,90 zł. Druga to koszt 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł. Łatwo więc policzyć, że kierowcy pozostawiający swoje auto na jednym z dwóch wspomnianych parkingów w czasie ośmiu godzin oszczędzają każdego dnia ok. 33 zł. Tygodniowo to już ponad 160 zł, a miesięcznie ok. 640 zł.


  • Od wiosny toczą się prace przy nowym planie zagospodarowania przestrzennego dla placu Inwalidów Wojennych. W przyszłości parking ma zostać przekształcony w nową przestrzeń z gastronomią i usługami.
  • Niewykluczone, że opłaty za parkowanie trzeba będzie też ponosić na parkingu na tyłach Domu Zarazy przy ul. Cystersów.

Opinie (322) ponad 10 zablokowanych

  • Strug już nam załatwiłeś Grottgera z Kruszcem który wykańcza nasze samochody

    i zrobiłeś z nas Skansen a nie miejsce do mieszkania.Nikt tam nie parkuje żeby iść na SKM nawet takich bzdur nie wypisuj,że niby stoisz na czatach i obserwujesz no nie szok.Jak chcesz się wykazać to walcz żeby tego parkingu w jakąś bzdurę nie przekształcili ,bo chcący zwiedzać park będą musieli samochody w Sopocie zostawiać.

    • 19 3

  • Gdynia to jest dopiero porażka!

    • 8 4

  • Oliwa - dzielnica gdzie nie opłaca się mieć samochodu (2)

    • 12 3

    • i prawidłowo (1)

      • 3 2

      • i lewakowo

        • 1 3

  • Ten mały parking między główną bramą do parku a tramwajem też powinnien być płatny, bo szorty stoją na nim cały rok. (1)

    • 5 7

    • No właśnie o ten parking chodzi

      • 0 0

  • (1)

    Myślenie strategiczne nie jest mocną stroną radnych Oliwy. Już kilka razy to pokazali. Zrobicie te dwa parkingi płatne? Oczekujcie gości w ulicach, bramach i na trawnikach. Pan Strug to już w ogóle przoduje w niby pro-dzielnicowych pomysłach, które tak naprawdę przyniosą korzyści tylko jemu.

    • 19 7

    • parking

      Korzyści przyniosą panu strugowi i jego OJCU>>>

      • 1 0

  • Miasto (1)

    dokłada do komunikacji zbiorowej więc czemu nie do parkingów? A może miasto niech nie dokłada do komunikacji, rowerów etc?

    • 13 3

    • dokładanie do rowerów i komunikacji publicznej poprawia warunki ruchu i parkowania wszystkich

      dokładanie do parkingów dla samochodów obniża produktywność wykorzystania przestrzeni miejskiej. Zajmowanie przestrzeni miejskiej przez najbardziej terenochłonne środki transportu, jakimi są samochody prywatne generuje koszty ponoszone przez wszystkich. Bez sensu.

      • 1 0

  • Tam powinno byś skrzyżowanie Wita Stwosza/Opata Ribińskiego po dwa pasy w każdym w kierunku! (2)

    aby Wita Stwosza stała normalną ulicą 2 x 2pasy (po tych rowerowych nikt nie jeździ), by nie dojeżdżając do Grunwaldzkiej można pojechać w kierunku Wrzeszcza.

    • 11 14

    • Po 3 pasy. A co!

      • 4 0

    • sprawdź liczniki przejazdów rowerowych i przyznaj się do kłamstwa

      • 1 3

  • oj polska cebula się zmarszczy

    • 3 7

  • Już dawno powinno być to zrobione.

    Jescze powinien być wprowadzony całkowity zakaz parkowania na chodniku. Albo chodnik albo miejsce parkingowe.

    • 3 5

  • (10)

    Proponuję rotację etatów w urzędach. Ps. Nie rozumiem trendu łupienia kierowców, przecież transport zbiorowy nie obsłuży wszystkich, więc o co chodzi z tym gnębieniem kierowców

    • 128 21

    • Będzie kasa na następny rydwan za 150000 zł oraz pomnik kozła za 200000 zł.

      • 25 5

    • (4)

      Odnoszę wrażenie, że niektórym marzy się kolejna wojna klasowa. Tylko tym razem w roli kapitalistów stawiają "blachsmrodziarzy", a w roli uciśnionej klasy robotniczej pieszych i rowerzystów. Stąd to łupienie i zakazy - "wyzwalają" "uciśnioną klasę robotniczą".

      • 10 6

      • Może to mieć jakiś związek z przeznaczeniem pod ruch samochodów całej wolnej powierzchni miasta.

        A gdzie tylko znajdzie się pusty plac - zaraz mamy dziki parking.

        • 12 1

      • Biedacy zawsze zawistnie lypali okiem na majetniejszych (2)

        Szczególnie te polaki w onucach

        • 5 6

        • Czy autkarze dalej uważają ze ich 20 letni złom za 2000 to przejaw majętności i każdy kto nie jeździ samochodem to dlatego ze go nie stać ?

          • 7 4

        • Beka z ciebie miSZCZu. Mój rower jest więcej wart niż twój strucel. No i nie pali 12/100:)

          • 2 3

    • Tam jest rotacja ale na wyższych stołkach.Rotują głównie ze spółkami miejskimi

      • 7 2

    • (1)

      To jest słuszna koncepcja.

      • 4 1

      • Od koncepcji to jestem tutaj JA

        • 3 0

    • Obsłuży bez problemu zwłaszcza gdy autobusy będą wykonywać dwa razy więcej kursów nie stojąc w korkach za samochodzikami

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane