• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?

Maciej Korolczuk
3 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Parking na placu Inwalidów Wojennych przy parku Oliwskim oblegany jest bez względu na porę roku. Powody są dwa: świetna lokalizacja i fakt, że parkowanie jest darmowe. Jeśli miasto przychyli się do pomysłu radnych Oliwy, wkrótce będzie tam trzeba płacić, co ma wymusić rotację pojazdów. Parking na placu Inwalidów Wojennych przy parku Oliwskim oblegany jest bez względu na porę roku. Powody są dwa: świetna lokalizacja i fakt, że parkowanie jest darmowe. Jeśli miasto przychyli się do pomysłu radnych Oliwy, wkrótce będzie tam trzeba płacić, co ma wymusić rotację pojazdów.

Radni Oliwy zamierzają zwrócić się do władz miasta z wnioskiem, by na dwóch bezpłatnych i przez to obleganych parkingach w Oliwie wprowadzono opłaty za parkowanie. Chodzi o parking przy placu Inwalidów Wojennych na ul. Opata Jacka RybińskiegoMapka oraz parking na tyłach Domu Zarazy przy ul. CystersówMapka. Uchwały w tej sprawie radni przegłosowali jednogłośnie na ubiegłotygodniowej sesji rady dzielnicy.



Czy Oliwa ma problem z parkowaniem?

Oba parkingi obecnie są darmowe, a przez to oblegane od rana do wieczora. Przekonał się o tym każdy, kto próbował tam choć raz znaleźć wolne miejsce - najczęściej to możliwe tylko wówczas, gdy akurat inny kierowca opuszcza parking.

Problem nasila się latem - gdy rośnie ruch turystyczny, ale i zimą, gdy park Oliwski rozświetla iluminacja świąteczna.

Kłopot w tym, że parkingi przy Cystersów i placu Inwalidów Wojennych znajdują się poza pasem drogowym, co oznacza, że nie mogą zostać objęte opłatami w ramach obowiązującej w Oliwie Strefy Płatnego Parkowania.

Inaczej mówiąc - aby móc pobierać tam opłaty, urzędnicy musieliby je przekształcić na płatne parkingi funkcjonujące na podobnych zasadach co sezonowe parkingi przy plażach w pasie nadmorskim.

I dokładnie taki plan mają radni w Oliwie.

Choć oba parkingi znajdują się w obrębie Strefy Płatnego Parkowania w Oliwie to nie obowiązują tam opłaty, bo znajdują się one poza pasem drogowym. Choć oba parkingi znajdują się w obrębie Strefy Płatnego Parkowania w Oliwie to nie obowiązują tam opłaty, bo znajdują się one poza pasem drogowym.
- Wspomniane parkingi przestały pełnić przewidziane im funkcje, a więc okazjonalnego parkingu dla turystów odwiedzających park Oliwski czy archikatedrę oliwską - przyznaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Najczęściej parkują tam osoby pracujące w Oliwie, pozostawiając tam auto na cały dzień. Zdarza się też, że parkingi pełnią funkcję parkingów Park & Ride, a osoby zostawiające tam bez opłat swoje auto idą na tramwaj, a nawet na kolejkę SKM. Jako radni i mieszkańcy dzielnicy obserwujemy to na co dzień, dlatego chcemy zwrócić się do miasta z wnioskiem o uruchomienie tam opłat, co wymusi konieczną rotację pojazdów.

Od wiosny trwają prace nad nowym planem



Przypomnijmy, że wiosną radni miasta zdecydowali o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla placu Inwalidów Wojennych, co oznacza, że w przyszłości istniejący tam parking i tak przestanie istnieć. Zanim to jednak nastąpi minie jeszcze trochę czasu - na uchwalenie planu urzędnicy potrzebują zazwyczaj od 1,5 roku do 2 lat. Ewentualne opłaty mogłyby więc zostać wprowadzone do czasu likwidacji parkingu, na miejscu którego ma powstać nowa przestrzeń z gastronomią i usługami.

- Chcemy, by miasto zajęło się tym jak najszybciej. Nie wskazujemy ani wysokości stawek za parkowanie w tym miejscu, ani tego, kto i na jakich zasadach byłby operatorem parkingu. Na pewno można pomyśleć o jakimś darmowym kwadransie lub dwóch dla kierowców, którzy po wcześniejszym pobraniu biletu parkingowego chcieliby zaparkować tam tylko na chwilę i załatwić jakąś sprawę np. na poczcie. Ale ostateczne decyzje pozostawiamy w tej kwestii władzom miasta. Liczymy, że wprowadzenie opłat uszczelni strefę płatnego parkowania i wywoła rotację na parkingach, co umożliwi korzystanie z nich większej liczbie osób - dodaje Strug.

Parkingi płatne, ale z wyjątkami



W przygotowanym projekcie uchwały rady dzielnicy znalazło się też zastrzeżenie, że umowa z potencjalnym operatorem parkingów musi zawierać możliwość czasowego i bezpłatnego wykorzystania placu na cele integracyjne mieszkańców, dzielnicowe festyny i inne uroczystości.

Uchwały zostały przegłosowane jednogłośnie na zeszłotygodniowej sesji rady dzielnicy, co z formalnego punktu widzenia uruchamia proces ewentualnego wprowadzenia opłat na parkingach. W tym tygodniu pisma w tej sprawie zostaną przekazane do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jeśli urzędnicy podzielą zdanie radnych z Oliwy wspomniane parkingi staną się płatne.

Godzina parkowania na wyznaczonym miejscu postojowym w ramach SPP w Oliwie kosztuje kierowców 3,90 zł. Druga to koszt 4,60 zł, trzecia - 5,50 zł, a czwarta i każda następna - 3,90 zł. Łatwo więc policzyć, że kierowcy pozostawiający swoje auto na jednym z dwóch wspomnianych parkingów w czasie ośmiu godzin oszczędzają każdego dnia ok. 33 zł. Tygodniowo to już ponad 160 zł, a miesięcznie ok. 640 zł.


  • Od wiosny toczą się prace przy nowym planie zagospodarowania przestrzennego dla placu Inwalidów Wojennych. W przyszłości parking ma zostać przekształcony w nową przestrzeń z gastronomią i usługami.
  • Niewykluczone, że opłaty za parkowanie trzeba będzie też ponosić na parkingu na tyłach Domu Zarazy przy ul. Cystersów.

Opinie (322) ponad 10 zablokowanych

  • Nie rozumiem tej logiki. (9)

    Jeśli są to parkingi i są ciągle zajęte to znaczy że są wykorzystane w 100% i o to chyba chodzi. Jak rozumiem nie parkują tam okoliczni mieszkańcy więc co im przeszkadza że parkingi są zajęte? Rozumiem że chcą wprowadzić większą rotację na parkingu czyli de facto chcą zwiększyć ruch w okolicy?

    • 98 34

    • (7)

      Już tłumaczę (chociaż wydaje się że już wszystko zostało powiedziane): parking zajęty w 100% oznacza dwie rzeczy 1) jest zajęty przez cały dzień przez te same samochody to oznacza że te samochody są używane dla wygody a nie z konieczności, 2) taka sytuacja uniemożliwia zaparkowanie innym w ciągu dnia, załatwienie czegoś i tak dalej

      • 29 10

      • po to generalnie skonstruowano samochody żeby używać je dla wygody - tak myślą kapitalisci (5)

        A komuniści uważają że trzeba je używać tylko z konieczności (oczywiście nie dotyczy to ich samych gdy jeżdżą samochodami)

        • 23 13

        • No więc jak parking jest zajęty w 100% to nie skorzystasz dla wygody bo nie zaparkujesz (1)

          A gdy będzie zajęty w 80% to skorzystasz dla wygody, tyle że za drobną opłatą rzędu pół litra paliwa, które spaliłbyś krążąc po okolicy w poszukiwaniu wolnego miejsca.

          • 18 6

          • I co w związku z tym?

            > No więc jak parking jest zajęty w 100% to nie skorzystasz

            Natomiast skorzystali inni. Parking spełnił rolę swą.

            • 4 2

        • O ironio.

          W jednym zdaniu rządasz darmowego parkingu na swój prywatny samochód i nazywasz ludzi którzy chcą, żebyś zapłacił za niego komunistami?

          Kup sobie miejsce w garażu, albo na parkingu za wolnorynkową kwotę, komunisto!

          • 13 8

        • Pięknie powiedziane

          • 2 2

        • Komuniści uważają, że im się darmowe miejsce parkingowe należy.

          • 1 0

      • Jeśli są zajęte przez cały dzień to chyba jasno ludzie dają do zrozumienia że tych płatnych jest za dużo.
        Logika radnych jest na poziomie ludzi z epoki kamienia łupanego.
        Powinni zbudować infrastrukturę dać większe składy pociągów, a dopiero wtedy wycinać bezpłatne parkingi.
        No ale po co skoro można wyciąć bezpłatny parking uchwałą (która nic nie kosztuje) a ludzie niech się gnieżdżą w śmierdzących przepełnionych składach.

        • 4 4

    • jak pani na kasie w biedronce pracuje na 100%, to znaczy, że jest kolejka

      • 14 3

  • Rada Dzielnicy Oliwa to jakas banda oszolomow (1)

    Wprowadzenie platnego parkowania i walka z kierowcami (mieszkancami, turystami) to ich jedyna aktywnosc. Z jednej strony syf, ruina, padajace biznesy,
    niszczenie starej zabudowy a z drugiej inwazyjna od czapy deweloperka. A ci tylko debatuja nad tym jak zniechecic ludzi zeby do Oliwy przyjezdzali!

    • 17 8

    • Dokładnie ale ktoś tego Struga wybrał.

      • 1 1

  • Teraz taka polityka ze każdą przestrzeń naszego życia trzeba opodatkować. Płacimy dosłownie za wszystko. Istna urzednicza patologia!

    • 6 2

  • Czyli korzystanie z komunikacji przeszkadza - powinni jechać jednak autem do centrum

    "Zdarza się też, że parkingi pełnią funkcję parkingów Park & Ride, a osoby zostawiające tam bez opłat swoje auto idą na tramwaj, a nawet na kolejkę SKM. Jako radni i mieszkańcy dzielnicy obserwujemy to na co dzień, dlatego chcemy zwrócić się do miasta z wnioskiem o uruchomienie tam opłat, co wymusi konieczną rotację pojazdów"

    • 2 2

  • Moze jeszcze płatne wejście do parku , lasu i na plażę ? (1)

    Czy w radzie dzielnicy oliwa są mieszkańcy Oliwy ? Wszystkie ich pomysły są przeciw mieszkańcom .

    • 19 5

    • Przykłady?

      Czysta demagogia

      • 0 2

  • Całe szczęście że urzędnicy mają darmowe parkingi pod urzędem

    • 11 2

  • Żłoby pod urzędami mają swoje parkingi, bezpłatne.... (3)

    a doją z nas

    • 19 2

    • I dobrze (2)

      Hahaha

      • 0 6

      • dobrze to ci bedzie (1)

        jak zmarszczysz bena

        • 3 0

        • buuuuachachachachacha

          • 0 1

  • Strefę płatnego parkowania (1)

    powinni rozszerzyć na całe pomorskie

    • 9 1

    • pffff na całą Polskę od razu i odgrodzić się zasiekami żeby nikt nie wjechał.

      • 2 1

  • Chcemy strefy platnego parkowania

    Na ulicy Kolobrzeskiej od Grunwaldzkiej do Rzeczypospolitej! Co tu się dzieje to istny wschood

    • 8 3

  • Czas skończyć z darmowymi chodnikami. Stać na buty to i na opłatę pieszochodzingową będzie stać! (1)

    Błagamy o wprowadzenie opłaty pieszochodzingowej, na początek 365zł rocznie.

    • 17 3

    • No to jest słuszna koncepcja. Masz markowe buty to stać cię na podatek chodnikowy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane