- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (257 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców
Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.
W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.
Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.
Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.
Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.
Prosty zapis zamiast komplikacji
Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.
Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.
Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.
Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich
Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.
Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach
Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.
Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.
Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca
Materiał archiwalny
Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach
Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.
W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.
Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.
Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.
Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście
Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.
Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie
Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.
Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?
Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
- dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
- dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
- dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
- dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?
Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie
Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.
Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.
Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?
Opinie (549) ponad 50 zablokowanych
-
2018-02-17 13:16
Dobra niech dzieciaki maja ale ile bedzie to kosztowalo mnie? O ile wzrosnie podatek od nieruchomosci? Ile przybedzie stref platnego parkowania aby zrownowazyc strate na te darmowe bilety?
- 14 3
-
2018-02-17 13:18
darmowa komunikacja (1)
Dziwne edukacja dzieci obowiązkowa ale za dojazd płać i nie narzekaj p.który mówi że to problem szkół średnich niech ruszy na przystanki koło szkół podstawowych i popatrzy no cóż p nie jeździ ztm ale i tak wie lepiej rusz sie człowieku ze stołka
- 2 5
-
2018-02-17 13:21
Ida twoim tokiem rozumowania to dadmowa edukacja powinna tez obejmowac darmowe jedzienie i ciuchy dla dzieci.
- 3 1
-
2018-02-17 13:20
Faktycznie to kiełbasa wyborcza
noo ale jakby nie patrzyć , pomysł przedni i trafiony.
- 13 6
-
2018-02-17 13:20
platfusy robią pod siebie ze strachu. (1)
20 lat korupcji, chamstwa, buty i dewastowania tkanki miejskiej. nie sądzicie że to już wystarczy?
- 21 11
-
2018-02-17 16:19
nie nie sadzimy
gdyby nie PO u wladzy Gdansk bylby slumsem
- 1 5
-
2018-02-17 13:20
zmaiast się cieszyć to MARUDA wypisuje artykulik politycno-antywyborczy (2)
a postawione pytania są tendencyjne, niepełne i nieprawdziwe, byle tylko dowalić przeciwnikowi politycznemu, bo jestem pewny że pisał bo pisiorski troll na zamówienie swego "dobrego pana"
- 11 19
-
2018-02-17 14:03
W punkt. Politycy karmia nas kielbasami od zawsze (500+ na kazde dziecko? PIS) ale w tym przypadku pomysł jest na +
- 2 5
-
2018-02-17 15:06
Jako mieszkaniec, który ma do wyboru jazdę własnym samochodem lub komunikacją miejską, teraz z pewnością nie zrezygnuję z auta. Już teraz ledwo można wsiąść do tramwaju na Havla, a jeszcze jak się zwali gromada dzieciaków z plecakami, to będziemy podróżowali chyba jak w Indiach.
- 5 3
-
2018-02-17 13:24
A ja się cieszę!!! (5)
Nie pobieram 500+, jak również żadnych zasiłków. Płace podatki w Moje dziecko jeździ autobusem do szkoły i ciszę się , ze będzie miała darmowy bilet. Nawet jeżeli jest to kiełbasa wyborcza.
- 20 8
-
2018-02-17 13:27
Dokladni, mnie tez PIS oszukał z 500+ na KAŻDE dziecko (3)
teraz chodziaz komunikacje dla dziecka bede mial darmową
- 7 7
-
2018-02-17 13:40
"Na każde"? (2)
Kiedy tak mówili?
Ja nie pamietam- 3 7
-
2018-02-18 11:12
To masz "pamięć zlotej rybki" albo "przetrzepany" z prawdy mózg? (1)
Bo tak właśnie obiecywala6 ex Premier Beata Szydło - sa na to nagrania
- 1 1
-
2018-02-18 12:45
500 + na każde dziecko będzie od 2019 r
PIS w odróżnieniu od Platformy spełnia obietnice
- 0 0
-
2018-02-17 20:32
A Mnie to g...obchodzi płać za swojego dzieciaka mojemu nikt do niczego nie dokładał sama za wszystko płaciłam ,wiec nie widzę powodu zeby tobie dawać !!!!
Gimnazjum ,szkoła średnia "dzieciaki " stare konie jak maja na fajki ,piwo itd.... To niech i maja na bilety dlaczego mam dawać na ich zachcianki -90% tej młodzieży niestety pali!!!!- 6 2
-
2018-02-17 13:24
Darmowy pobyt w sanatorium Kurkowa dla budynia
- 6 7
-
2018-02-17 13:27
Bedziesz siedzial jak nic za przekrety i tam bedziesz mial darmowy transport od Ziobry
- 8 8
-
2018-02-17 13:29
Prywatny blog?
Rozumiem
- 5 4
-
2018-02-17 13:30
co by nie było to wiecznie narzekacie
Jak w tytule
- 4 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.