- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (175 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (47 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (221 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców
Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.
W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.
Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.
Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.
Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.
Prosty zapis zamiast komplikacji
Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.
Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.
Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.
Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich
Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.
Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach
Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.
Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.
Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca
Materiał archiwalny
Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach
Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.
W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.
Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach
Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.
Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.
Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.
Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście
Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.
Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie
Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.
Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?
Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
- dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
- dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
- dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
- dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?
Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie
Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.
Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.
Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?
Opinie (549) ponad 50 zablokowanych
-
2018-02-17 13:30
kiełbasa wyborcza BUDYNIA
Pamiętajcie przy wyborach aby zmieść BUDNIA
- 14 6
-
2018-02-17 13:31
Uwielbiam
500+ jest ble bo PiS.
Darmowa komunikacja dla.dzieciakow jest super bo prezydent z PO.
Hehehe- 21 4
-
2018-02-17 13:33
Patola zawsze przygarnie 500+jak i te darmowe przejazdy.. (1)
- 14 6
-
2018-02-17 13:44
Patola już ma darmowe przejazdy. Także, tego rąbnij się w cymbał.
- 3 2
-
2018-02-17 13:47
wielka luka w rozporzadzeniu - darmowe przejazdy dla kazdego Gdanszczanina!
Czy projekt darmowych przejazdow dla "uczniow" szkol srednich nie ma zadnego ograniczenia wiekowego ? Mam sporo znajomych po 24-25 lat (!) co sa zapisani do weekendowy szkol srednich (typu Żak, Profesja itp.) tylko po to, zeby w swietle prawa otrzymywac socjal i ulgi jako "dziecko" (np. pracujac na zlecenie, majac swiadczenia rodzinne itp.)
Nie wprowadzacie w rozwiazaniach darmowej komunikacji dla uczciow takich szkol zadnych ograniczen wiekowych np. do 20 lat ? Przeciez w tym momencie KAZDY moze sie za darmo do takiej weekendowej szkoly sredniej zapisac i nie trzeba tam nawet chodzic by miec legitymacje co rok szkolny od nowa wyrabiana.
Nikt nie widzi w tym projekcie ogromnej dziury z zaocznymi szkolami srednimi "dla doroslych" ?- 8 2
-
2018-02-17 13:48
Pomaska+Budyń+Lisicki (6)
Pomaski nie widać na scenie politycznej,ale do mądrzenia jest pierwsza.Budyń rozsprzedaje Gdańsk.Lisicki niszczy Gait i tacy ludzie jeszcze mają coś tworzyć a precz z nimi na manowce historii by nie mieszali ludziom w głowach i nie robili popsutej kiełbasy wyborczej.Czas na gruntowne zmiany w tym Platformerskim Gdańsku.
- 16 7
-
2018-02-17 17:15
a co konkretnie proponujesz? (5)
- 3 0
-
2018-02-17 18:05
(4)
ja już kolejne wybory nie będę głosował na Adamowicza, nie jestem za pis ale on niszczy miasto
- 10 1
-
2018-02-17 18:08
Prosze o konkrety. Co niszczy i jak? Jakie masz rozwiazanie aby bylo lepiej ? (3)
- 0 6
-
2018-02-17 18:08
zagłosował bym na kandydata z hasłem -infrastruktura głupcze
Gdańsk ciągnie kasę i buduje za setki mln zł muzea, i infoboxy,
a zamiast tego to powinni za te 9mln puścić dodatkowy autobus tam gdzie jest najgorsza komunikacja, bo jej stan to dramat. albo wyremontować jakąś ulicę, bo nawet autobusy podskakują na tych dziurach jak w paragwaju- 8 0
-
2018-02-18 00:41
co niszczy? (1)
ewentualną integrację tójmiejskiej komunikacji. Im więcej ulg, tym trudniej będzie ją wprowadzić.
- 0 1
-
2018-02-20 00:06
ewentualnej integracji to Twoje prawnuki nie doczekaja
- 0 0
-
2018-02-17 13:49
Kto to jest (1)
Kim jest Krzysztof Koprowski???
- 10 7
-
2018-02-20 00:06
jest człowiekiem ktory sam sie cytuje
- 0 0
-
2018-02-17 13:52
Bałtycka
G.Bałtycka otwarta wszystkie niedziele w marcu !!!
- 4 2
-
2018-02-17 13:52
Super inicjatywa
Ale powinni jeszcze zwiększyć 2 lub nawet 3 razy więcej częstotliwość kursów a kierowcy osobówek i Jesiki Brajanki sami się przekonają do komunikacji miejskiej
- 9 1
-
2018-02-17 14:03
(1)
Czy lepszy jest populizm w wykonaniu PiS? Na szczeblu centralnym robia to na wielka skale a placic musza wszyscy, nawet ich przeciwnicy.
- 13 9
-
2018-02-17 22:43
To jest demokracja, głupku
- 3 1
-
2018-02-17 14:04
Zjem tą kiełbasę.Syn,licealista będzie jeździł za darmo. (1)
Jednak i tak zagłosuję na kandydata PIS (z wyjątkiem Jaworskiego)
- 10 11
-
2018-02-17 14:06
PIS niestety nie znajdzie żadnego sensownego kandydata takze bede glosowal na mniejsze zlo - czytaj byle nie z PIS
- 3 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.