• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Darmowe przejazdy dla dzieci, czyli jak kupić głosy wyborców

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Nowe rozwiązanie taryfowe wejdzie w życie już 1 lipca tego roku. Nowe rozwiązanie taryfowe wejdzie w życie już 1 lipca tego roku.

Darmowe przejazdy dla uczniów to polityczne zagranie, które ma przyczynić się do lepszego wyniku w jesiennych wyborach samorządowych. Sposób, w jaki uchwała jest procedowana, pokazuje, że nadal brakuje kompleksowego podejścia do tematu poprawy transportu w Gdańsku. Populizm nie powinien dominować tak ważnych tematów - uważa Krzysztof Koprowski.



Na co najlepiej wydać dodatkowe 9 mln zł rocznie na komunikację miejską?

Uchwała o wprowadzeniu darmowych (czytaj: finansowanych przez wszystkich mieszkańców) przejazdów jest pisana na kolanie w ekspresowym tempie. W poniedziałek lokalne struktury Platformy Obywatelskiej podejmują decyzję o poparciu tego rozwiązania, zaskakując tym nawet włodarzy miasta.

W czwartek, czyli na tydzień przez sesją Rady Miasta Gdańska, w porządku obrad publikowany jest projekt uchwały przygotowany przez Lepszy Gdańsk - inicjatorów akcji, który zebrali pod swoim postulatem 3 tys. podpisów.

Choć pomysł Lepszego Gdańska jeszcze niedawno był krytykowany przez władze miasta za zbytni drenaż budżetu, następnego dnia (w piątek) okazuje się niewystarczający. Paweł Adamowicz zapowiada - nim jeszcze uchwała trafi na sesję rady - szerszy pakiet uprawnień do darmowych przejazdów.

Projekt, na którego realizację jeszcze niedawno nie było pieniędzy w miejskim budżecie, stał się nie tylko możliwy do wdrożenia w zaledwie kilka miesięcy, ale zarazem zdrożał w pięć dni z ok. 3-3,5 mln zł (szacunki Lepszego Gdańska) lub 6 mln zł (ubiegłoroczne wyliczenia władz miasta) do kwoty rzędu 9 mln zł rocznie.

Tak nagła zmiana podejścia w sprawie, która w ostatnich miesiącach była całkowicie lekceważona przez włodarzy, dobitnie pokazuje, że wciąż brakuje wieloletniej polityki transportowej, a działania są podejmowane doraźnie, często na zasadzie przypadku.

Prosty zapis zamiast komplikacji



Najnowsza wersja uchwały, przedstawiona przez prezydenta, na szczęście nieco porządkuje propozycję Lepszego Gdańska. Wyższa kwota wynika z rozszerzenia uprawnień do darmowych przejazdów z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (do czasu ich "wygaszenia") na wszystkie dzieci i uczniów aż do ukończenia szkoły średniej. W tym przypadku zmianę należy ocenić pozytywnie pod kątem przejrzystości taryfowej - pojawił się prosty i jednoznaczny zapis o uprawnieniach do bezpłatnych podróży komunikacją.

Wprowadzenie propozycji Lepszego Gdańska (wersji przedstawianej w mediach) bez poprawek oznaczałoby bowiem niepotrzebne komplikacje w zasadach taryfowych: dzieci do lat 4 podróżowałyby za darmo, następnie ulga 50 proc. przysługiwałaby dzieciom do czasu rozpoczęcia nauki w szkołach podstawowych, kiedy to zyskałyby darmowe przejazdy, by potem znów odebrać im ten przywilej na rzecz ulgi 50 proc.

Ostatecznie Lepszy Gdańsk do Rady Miasta Gdańska skierował projekt uchwały, w którym zawarł postulat objęcia bezpłatnym przejazdami, oprócz uczniów podstawówek, także dzieci do lat 7.

Inicjatorzy akcji o bezpłatne przejazdy apelowali już od kilku miesięcy, ale dopiero przed wyborami ich postulaty dostrzegli włodarze miast. Inicjatorzy akcji o bezpłatne przejazdy apelowali już od kilku miesięcy, ale dopiero przed wyborami ich postulaty dostrzegli włodarze miast.

Oferta przede wszystkim dla uczniów szkół średnich



Darmowymi przejazdami objęto zatem grupę uczniów, która z pewnością z nich skorzysta - mowa tutaj o uczniach szkół średnich. Bo o ile szkoły podstawowe są na ogół blisko miejsca zamieszkania, a dzieci z początkowych klas nie powinny poruszać się po mieście bez opieki dorosłego, to już nastolatkowie są wręcz zmuszeni odległościami między domem a szkołą do korzystania z transportu zbiorowego, samochodu czy roweru.

Wreszcie rozwiązanie z myślą o mieszkańcach



Włodarze wreszcie dostrzegli problem niekontrolowanego "rozlewania się" miasta. Darmowe przejazdy powiązano z Kartą Mieszkańca, a tym samym z odprowadzaniem podatków w Gdańsku. I za to należą się ogromne brawa.

Szkoda, że takiego samego podejścia nie stosuje się przy podejmowaniu decyzji o kolejnej rozbudowie układu drogowego z budżetu Gdańska, tylko po to, aby ułatwić dojazd mieszkańcom podgdańskich gmin i zachęcać do osiedlania się poza granicami miasta.

Czytaj też: Trzy głosy w sprawie karty mieszkańca

Materiał archiwalny


Darmowe przejazdy nie zmniejszą zatłoczenia w pojazdach



Czy jednak projekt wart 9 mln zł faktycznie zmieni przyzwyczajenia transportowe najmłodszych? Wydaje się to być wątpliwe.

W Poznaniu, podczas niedawnej dyskusji na ten sam temat, wypowiedziała się Młodzieżowa Rada Miasta. W opinii jej radnych ceny biletów są optymalne, a środki przeznaczone na bezpłatne przejazdy powinny być skierowane na poprawę jakości świadczonych usług: częstotliwości, zakup nowego taboru oraz modernizację i rozwój infrastruktury.

Czytaj też: Porównujemy ceny biletów w Trójmieście i innych metropoliach

Nie lepiej wygląda sytuacja w Gdańsku - komunikacja miejska w godzinach porannego i popołudniowego szczytu pęka w szwach. Darmowe przejazdy dla uczniów nie rozładują przecież tego tłoku. Do tego potrzebny jest większy tabor.

Kwota 9 mln zł mogłaby starczyć na zakup jednego tramwaju lub ok. siedmiu autobusów nieprzegubowych każdego roku, a wraz z nowymi pojazdami zwiększenia kursowania pojazdów na co najmniej kilku liniach.

Za 9 mln zł można również ustawić ponad 400 nowych wiat przystankowych, zbudować każdego roku dwa żłobki modułowe lub ok. 60 placów zabaw.

Czy nie lepiej zamiast darmowych biletów, co roku regularnie kupować kilka nowych pojazdów komunikacji miejskiej - także, gdy skończą się programy wsparcia unijnego? Czy nie lepiej zamiast darmowych biletów, co roku regularnie kupować kilka nowych pojazdów komunikacji miejskiej - także, gdy skończą się programy wsparcia unijnego?

Jeszcze trudniej o integrację taryfową w Trójmieście



Przypomnijmy, że w Gdańsku bilet semestralny pięciomiesięczny dla ucznia kosztuje 214 zł, czyli dokładnie 42,8 zł miesięcznie. Przy trojgu dzieci przejazdy są całkowicie bezpłatne w ramach Gdańskie Karty Dużej Rodziny. Z opłat zwolnieni są też uczniowie pod opieką Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie.

Wprowadzenie darmowych przejazdów dla wybranej grupy pasażerów nie ułatwi integracji taryfowej, a wręcz przeciwnie - doprowadzi do dalszych różnic w systemach taryfowych. Władze Gdyni są wszak sceptycznie nastawione do tego rozwiązania. Niewykluczone, że integracja będzie też więcej kosztowała - w 2015 r. szacowano, że Gdańsk do integracji musiałby dopłacać ok. 15 mln w skali roku.

Czytaj też: Za wspólny bilet dla wielkiego Trójmiasta trzeba dopłacać do 67 mln rocznie



Twardy orzech do zgryzienia będą mieli też włodarze w kolejnej kadencji lokalnego samorządu w momencie potrzeby wprowadzenia podwyżek cen biletów. Tłumaczenie, że chodzi jedynie o poprawę taboru i budowę nowych tras tramwajowych tym razem może okazać się już niewystarczające.

Dlaczego darmowe przejazdy tylko dla uczniów?



Darmowe przejazdy dla uczniów otwierają debatę nad wprowadzeniem kolejnych ulg - w myśl zasady, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Już teraz nasuwają się pytania:
  • dlaczego za przejazdy komunikacją miejską mają płacić wyłącznie mieszkańcy Gdańska w tzw. sile wieku, którzy odprowadzają największe podatki?
  • dlaczego studenci nie są zwolnieni z opłat?
  • dlaczego darmowe przejazdy dla seniorów są dopiero po ukończeniu 70. roku życia, choć (głodowe) emerytury przyznawane są kilka lat wcześniej?
  • dlaczego w tramwajach wodnych obowiązuje odmienny system taryfowy, mimo że ich funkcjonowanie finansuje miasto?

Darmowe przejazdy mogą poprawić wynik wyborczy Adamowicza - o ile będzie ponownie kandydował na prezydenta. Darmowe przejazdy mogą poprawić wynik wyborczy Adamowicza - o ile będzie ponownie kandydował na prezydenta.

Jeden głos w wyborach w cenie 43-86 zł miesięcznie



Propozycja, która wejdzie w życie już 1 lipca, wydaje się być zwykłym zagraniem przedwyborczym, a nie próbą kompleksowego rozwiązania problemów, które trapią komunikację miejską od lat.

Głos mieszkańca-rodzica w najbliższych wyborach został wyceniony na ok. 43-86 zł miesięcznie. Już jesienią przekonamy się, czy jest to wystarczająca kwota.

Czytaj też: Felieton z 2014.: Czy darmowa komunikacja cokolwiek by zmieniła?

Opinie (549) ponad 50 zablokowanych

  • oj

    dzieci ale do 14 roku życia maks, i bezrobotni - a niech sobie jeżdżą do woli, tylko więcej kursów wtedy się przyda

    • 3 2

  • jest 500+, dlaczego nie ma być darmowych przejazdów dla dzieci?

    jak skubać to do końca......rząd się i tak wyżywi .....

    • 7 2

  • Adamowicz i jego 5 mirszkan (2)

    • 8 8

    • co to sa mirszkania ? (1)

      • 0 1

      • Mirszkany, a nie mirszkania

        • 2 0

  • Oj widzę portalowy ból d...y.

    • 10 5

  • A ja mam to gdzieś (3)

    mam cörkę pełnoletnią,syna 16,5 lat i mnie ta kiełbasa wyborcza ani nie cieszy ani nie śmieszy.Każdą partię do śmietnika wrzucić,aby wygrać.Tak szczerze to nawet nie ma na kogo głosować!!!

    • 12 1

    • glosuj na niszczenie miast i wsi czyli na PiS (1)

      • 1 5

      • ciemniaki w Elblagu wybrali PIS
        bo im obiecali kanal przez Mierzeję Wiślaną
        i port pełnomorski w pierwszym sezonie władzy PIS
        czekają do dziś

        teraz będą głosowali na PO

        • 2 3

    • córka ma zaszytą, a syn obciętego, nie będą mieli własnych dzieci?

      • 0 1

  • "darmtowe" - znajdą sponsora?

    obietnice dla tłuszczy

    • 4 3

  • Mam 5 dzieci. Super ze beda darmowe przejazdy. (3)

    Tak prawie cale 500 plus szlo na komunikacje.

    • 6 17

    • Nie piernicz głupot. Przy 3+ dzieci już teraz przejazdy są za darmo.

      • 14 0

    • Już się nie rozmnażaj bo niedługo 5OO + się skończy i co dasz dzieciom do gara

      a poza tym jesteś głupia a w Polsce głupich jest za dużo

      • 7 2

    • Widac ze dzieci nie masz w cale kto wie moze nawet lubisz chłiopców :)

      kazdy wie ze przy 3 dzieci dostajesz na wszystkie bezładne przejazdy od wielu lat!

      • 7 1

  • byle kto niech będzie tylko nie Pis z Jaworskim ,kościołów w Polsce mamy już za dużo (1)

    a Pis klerowi d*pę liże jak żadna partia ,a wiecie dlaczego bo trza dać rewanż księżom za to ,ze przed głosowaniem w kościołach nagabywali na kogo trzeba głosować , a kler nic nie robi za darmo . Smiać mi się chce jak ludzie gadają ,że kościół brał udział w obaleniu komuny ,a brał udział nie dla polepszenia życia ludzi tylko we własnym interesie ( Wszedł Konkordat) który dał im ogrom przywilejów. Tylko nie Pis

    • 14 10

    • No, wykazie Pisowskim pedofilów nie ma kleru ,a więc mają przyzwolenie na krzywdzenie dzieci

      • 2 2

  • Była ankieta bezplatne bilety czyja zasługa?Tylko prezydenta i radnych!!Bo to oni decydują! (2)

    Na pewno nie komunistów z "Gorszego Gdańska "Od lat promuje bezpłatną komunikacje czyli to moja zasługa ?Komunisci z Gorszego Gdańska to populiści chcieli bezpłatnych biletów mimo ze podstawówka to 90% ma szkołę pod domem! I tak rozwiniecie tego na szkoły średnie
    gdzie ponad połowa ma dojazdy to dobry pomysł.
    Czy lepiej było by kupić za tą kase więcej autobusów tak ale tylko elektrycznych !!I nowych tramwajów.Ale wystarczyło by wytyczyć bus pasy i bezwzględnie karać za ich zatykanie przez piratów drogowych.
    Czy Populiści cos nowego wymyślili ,nie o bezpłatnych biletach wiadomo od lat i było to zgłaszane setki razy .
    Wyjde na ulice i zaczne zbierac podpisy bezpłatne owoce dla dzieci w szkołach,gwarantuje ze szybciutko zbiorę kilka tysięcy podpisów poparcia.
    Czy dzieciaki z tego powodu zrezygnują z trujących słodyczy i trującego tłuszczy nazwanego chipsami? Nie nie zrezygnują bo najpierw musiał by je ktos uswiadomic ,nauczyc, przekonac .I dlatego ze są uzaleznioneod cukru z tłuszczem przez miedzy innymi media internet ,telewizja i prasa która ich bambarduje ze to jest zdrowe,smaczne ,seksowne i zabawne zapewnia tez pwoodzeniee i dziewczyn i chłopaków.Sieczke jaka robią media unas jeszcze nie zauwarzyli wAngli oddawna działaja instytucje do walki z tym w mediach.

    Władze po prostu robią co im sie wydaje słuszne .Nie popieram wyrywkowo bezpłatnej komunikacji ,powinna byc całkowicie bezpłatna tylko dla mieszkańców Gdańska .

    • 10 6

    • Dzieciaki jedzą śmieci bo rodzice im na to pozwalają zła komunikatywność w domu miedzy rodzicami i dzieciakami!!!!! ,nie mozna rządać edukacji na ulicy lub w szkole jak rodzic ma to w nosie !! Powinny byc kary dla Rodiców !!!! Dawaniem znowu cos za darmo to wielki błąd juz były darmowe jabłka które tonami lądowały w śmietniku bo leniwa szkoła nawet kompotu nie ugotowała !!!!!! Rodzic nie dbający o zbilansowaną dietę dziecka powinien za karę !!!przez rok finansować w klasie owoce dla wszystkich dzieci to dopiero nauczy szacunku i dbałości!
      Darmowe bilety -komunikacja to podobna sytuacja nauczymy małolaty ze im się wszystko należy tak jak 500+
      Dawcć

      • 2 0

    • Lepszy Gdańsk

      To dlaczego nie zbierasz faszysto, jak się już wyzywamy? Bo twoja bozia rozumku nie dała? siły nie ma, żeby coś dobrego dla ludzi zrobić? Nie potrafi się, oprócz jadu?

      • 0 0

  • Nie ma przejazdów za darmo (3)

    Mogą być bezpłatne dla tych, za których przejazd ktoś inny zapłaci.

    • 22 3

    • A, za 5OO+ Pisuarze nikt nie płaci to dopiero potworne pieniądze rozdawane co miesiąc za nic (1)

      • 4 6

      • Troll

        Ale jadu to Ci nie brak nieważne czy ktoś mówi prawdę bo tak jest nie ma za darmo !!!!
        500+ to jedyny Twój argument i na kilometr czuć smród Trolla wcześniej pola teraz ewa a za chwilę Jola ? A tak naprawdę na imię to jak ?Burak ? Tak na marginesie nieuku pyskaty imiona piszemy z DUŻEJ litery

        • 1 1

    • Nie jestem pewna,czy darmowe przejazdy dla uczniów to jest dobry pomysł,ale każdy wydatek z budżetu miasta ktoś musi zapłacić.Każdy jest zainteresowany tylko tym aby w pobliżu miejsc gdzie najczęściej przebywa było najwięcej inwestycji i remontów. Po to się wybiera radnych i zarząd miasta,aby podejmowali w miarę sprawiedliwe i właściwe decyzje.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane