• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deklaracje śmieciowe jak roczny PIT

Katarzyna Moritz
21 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja. Wzór deklaracji, którą trzeba będzie złożyć do 31 maja.

W przyszły czwartek gdańscy radni będą głosować pakiet uchwał, które postawią kropkę nad "i" w sprawie reformy śmieciowej. Sporym wyzwaniem może się okazać wypełnienie deklaracji DO-1, którą będziemy musieli złożyć do 31 maja.



Czy obliczałe(a)ś ile będziesz płacić za odbiór śmieci po 1 lipca?

Na lutową sesję Rady Miasta w Gdańsku trafi w sumie siedem uchwał, które uregulują funkcjonowanie reformy śmieciowej obowiązującej od 1 lipca. W jednej z nich urzędnicy opowiadają się za metodą powierzchniową pobierania opłat za wywóz śmieci, choć jeszcze do niedawna w grę wchodził ryczałt.

Stawki, nad którymi będą debatować radni, wyniosą 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,10 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche, oraz odpowiednio 0,88 zł0,13 zł w przypadku śmieci nieposegregowanych.

W kolejnej z uchwał ujawniono wzór druku DO-1, czyli "deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku nieruchomości, na których mieszkają mieszkańcy". Wygląda on niemal jak roczne zeznanie podatkowe i wymaga nie mniejszej uwagi od wypełniającego.

Zobacz projekt uchwały z wzorem deklaracji DO-1.(pdf)

Wypełnienie druku nie będzie łatwe. Trzeba będzie przygotować do tego sporo dokumentów pomocniczych. Poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba będzie podać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny.

Jednym z ważniejszych elementów deklaracji jest oświadczenie czy będziemy zbierać odpady selektywnie czy nieselektywnie. Gdy już to zadeklarujemy, tak samo jak w PIT-cie, samodzielnie będziemy musieli wyliczyć stawkę za odbiór śmieci. Trzeba będzie więc podać łączną powierzchnię lokalu mieszkalnego, którą pomnożymy przez wybraną stawkę za 1 m kw. Wynik będzie stanowił naszą miesięczną opłatę.

Co ważne deklaracja śmieciowa wyraźnie określa co właściwie kryje się pod pojęciem powierzchnia lokalu mieszkalnego: jest to powierzchnia wszystkich pomieszczeń znajdujących się w lokalu, a w szczególności pokoi, kuchni, spiżarni, przedpokoi, alków, holi, korytarzy, łazienek oraz innych pomieszczeń służących mieszkalnym i gospodarczym potrzebom lokatora, bez względu na ich przeznaczenie i sposób używania. Za powierzchnię użytkową lokalu nie uważa się powierzchni balkonów, tarasów i loggii, antresoli, szaf i schowków w ścianach, pralni, suszarni, wózkowni, strychów, piwnic i komórek przeznaczonych do przechowywania opału i garaży.

Uratuje nas jedynie to, że taką deklarację w naszym imieniu będzie mógł złożyć zarządca nieruchomości lub spółdzielnia mieszkaniowa, pod warunkiem, że go wcześniej do tego pisemnie upoważnimy.

Deklaracje trzeba będzie złożyć najpóźniej do 31 maja w Zarządzie Dróg i Zieleni, przy ul. Partyzantów w Gdańsku, który będzie zajmował obsługą systemu. W przyszłym tygodniu zostanie w tym celu otwarte biuro obsługi dla mieszkańców. Rozważana jest możliwość pobierania druków ze strony internetowej.

Co ciekawe opłaty będziemy uiszczać nie co miesiąc, ale co dwa miesiące, i tak np. za lipiec, sierpień - do dnia 28 sierpnia danego roku.

Osoby, które indywidualnie podpisywały umowy z odbiorcami odpadów, powinny pamiętać o wcześniejszym wypowiedzeniu umowy z dotychczasowym odbiorcą. W przeciwnym razie może się okazać, że po 1 lipca za odbiór odpadów będziemy musieli zapłacić zarówno gminie, jak i podmiotowi, z którym wiąże nas umowa. Należy podkreślić, że z dniem wejścia w życie nowych regulacji dotychczasowe umowy nie tracą automatycznie ważności.

Gdynia - stawki proponowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka, jeszcze niezatwierdzone przez radnych. 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. i 39 zł za wszystkie większe.

W Sopocie planowany jest ryczałt (35 zł za śmieci posegregowane i 70 zł za nieposegregowane) oraz dwa warianty opłaty naliczanej od powierzchni. W pierwszej wersji opłata byłaby naliczana jednakowo od każdego z lokali, w drugiej - tylko od lokali o powierzchni do 110 m kw., a użytkownicy większych mieliby płacić jednakową, stałą opłatę.

Opinie (645) ponad 10 zablokowanych

  • Nie rozumiem... (2)

    Zupełnie nie rozumiem argumentacji naliczania opłat wg powierzchni mieszkania. To nie metry kw., a ludzie produkują odpady!

    • 35 2

    • gdańszczanie wybrali metodę od osób (1)

      na konsultacjach
      tyle, że dla władz konsultacje to farsa i pic na wodę :-(

      • 4 1

      • wybrali co jest najwygodniejsze

        i najłatwiej ściemnić, że mieszka jedna osoba, a ta reszta to goście z wizytą :)

        • 1 0

  • To po kiego grzyba

    były sondaże i ankiety jak mamy płacić za śmieci ? Pięć osób zamieszkałych na 50-ciu metrach będzie tyle samo płaciło co starsza samotna wdowa ?????

    • 30 1

  • (1)

    Czyli 2 osoby albo 4 osoby na 60 metrach to taka sama oplata? A te osoby to te zameldowane czy faktycznie mieszkajace? Kompletna paranoja

    • 23 2

    • Najczęściej zameldowana 1 lub 2 osoby, ale...

      Mieszka się u córki, a mieszkanie jest wynajmowane na dziko studentom w ilości 4-6... Więc to inni mieszkańcy budynku będą musieli dopłacić do tej góry wyprodukowanej przez nich śmieci.

      • 6 2

  • mam to w d*pi...........e!!! (4)

    nic nie wypełnie i tyle

    • 20 3

    • Nie wypełniaj, kara jest tylko ok.1 tys zł... (3)

      • 1 1

      • Tego ZŁA już chyba nie da sie zatrzymać?

        • 3 0

      • a kto to sprawdzi ?,nikt sobie w urzędzie,nie będzie pierdołami głowy zawracał

        • 2 0

      • Wystarczy wysłać pusty list polecony :-)

        • 5 0

  • mega jaja zatrudniajcie jeszcze więcej urzędników

    • 22 1

  • zamiast ułatwiac zycie, to utrudniaja i juz wiadomo na co pojda te pieniadze, glosujcie nadal na tych baranow, brawo mieszkancy

    • 17 1

  • je...ać gdanskich radnych! (1)

    Serial z Cyklu "rąb.ć Gdańskich radnych" nabiera kolejnych krztałtów ,niedługo będziemy się rozliczać miesięcznie wypełniając druk ile kupy a ile siusiu się zrobiło w danym okresie ...co za kraj... ;d

    • 23 2

    • Nie smiej się! Zanieczyszczanie środowiska kosztuje, spłukiwanie wody to są pieniadze, będzie trzeba ważyć się przed i po, po kilka razy dziennie i elektronicznie przesyłać dane do centralnego centrum danych ustępu!

      • 4 1

  • ja śmieci wywoże do lasu (1)

    • 2 13

    • my tu o odpadach z talerza nawijamy

      a nie o chwastach

      • 0 0

  • Niech jeszcze uchwalą, że nalezy wypełnić ile ma się psów , kanarków, kotów, królików. One też śmiecą. WIęcej papierków, więcej radochy!

    • 15 1

  • a jak nie mam meldunku? (1)

    to gdzie płacić?, nie mam meldunku 18 lat, co poczać?

    • 12 1

    • poproś Lisickiego,na pewno Cię przygarnie,razem ze śmieciami

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane