- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (101 opinii)
- 2 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (77 opinii)
- 3 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (190 opinii)
- 4 Kiedyś to było... można utonąć (64 opinie)
- 5 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (174 opinie)
- 6 Gdzie za potrzebą na plaży? Wybór jest duży (49 opinii)
Kto jako pierwszy zatankuje wodór?
Za trzy lata Lotos wybuduje pierwszą stację i punkt do tankowania wodoru w Gdańsku. Miałyby z nich korzystać przede wszystkim pojazdy komunikacji miejskiej, ale na razie ich w Trójmieście nie ma. ZTM Gdańsk zamawia właśnie analizę zakupu autobusów bezemisyjnych, w tym wodorowych, a Gdynia ma podpisany z Lotosem list intencyjny w sprawie dostaw tego paliwa.
Paliwo na rok w godzinę
Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Obecnie jest to 13 ton, a po zakończeniu projektu EFRA będzie to ponad 16,5 tony. Oczywiście mowa tu o wodorze nieoczyszczonym, dlatego potrzebna jest instalacja do jego oczyszczania.
Powstanie ona w 2021 roku, a wraz z nią punkt do tankowania na jednej ze stacji Lotosu w Gdańsku oraz osobna stacja do sprzedaży i dystrybucji tego paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii.
- Warta niemal 10 mln euro inwestycja zostanie w 20 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - mówi Krzysztof Kopeć z biura prasowego Grupy Lotos.
Zobacz też: Na stacjach Lotosu zatankujemy CNG, LNG, a nawet wodór
Wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.), miałby być wykorzystywany przede wszystkim przez pojazdy komunikacji miejskiej. Problem w tym, że w Trójmieście na razie ich nie ma.
Gdańsk chciał kupić, ale się wycofał
Co prawda pojawiła się w tym roku informacja, jakoby GAiT szykował się do testowego zakupu trzech pojazdów z ogniwami wodorowymi w ramach programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ale ostatecznie gdański przewoźnik wycofał się z tego pomysłu. Przynajmniej na razie.
Czytaj też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni
Nie jest jednak wykluczone, że wkrótce ten temat wróci. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku szuka wykonawcy analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych.
Opracowanie ma zawierać:
- wariant "zerowy" - utrzymanie w eksploatacji wyłącznie autobusów spalinowych
- wariant zakładający wprowadzenie autobusów napędzanych wodorem lub gazem ziemnym
- wariant zakładający wprowadzenie autobusów o napędzie elektrycznym
Wybrana firma będzie miała czas do 17 grudnia na wykonanie analizy.
Do przetargu zgłosiło się pięć firm.
- International Managment Services - 41,4 tys. zł
- Infra Centrum Doradztwa - 54,7 tys. zł
- Refunda - 97,9 tys. zł
- Audytel - 134,9 tys. zł
- Trako Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski - 152,5 tys. zł
ZTM ma do wydania na ten cel 184,5 tys. zł.
Na koniec warto wspomnieć, że na polskim rynku prototyp autobusu elektrycznego z ogniwami wodorowymi zaprezentowała w tym roku spółka Ursus. W przyszłym roku swój pojazd pokaże Solaris.
Miejsca
Opinie (91) 4 zablokowane
-
2018-10-09 08:28
Skupmy sie drogach
Wieczne korki
- 0 2
-
2018-10-09 08:47
Fajny pomysł. Wygląda to na lepsze rozwiązanie niż ładowanie auta przez kabel.
- 0 0
-
2018-10-09 08:52
wyimaginowana wspólnota?
20% z wyimaginowanej wspólnoty - jak może na to pozwalać ten wyimaginowany rząd.
- 1 2
-
2018-10-09 08:57
jak koszt opinii (bo co do jakiś głębszych analiz mam wątpliwości), może się tak bardzo różnić? (1)
41-152 tysiące?
Zwykle dla picu odrzuca się najtańsza i najdroższą ofertę... A jeśli ta 'analiza' faktycznie kosztuje 20 tysięcy?
Załóżmy że robimy przetarg na ugotowanie zupy. Faktyczny koszt produktu i energii plus pracownika to ok. 10PLN.
Ale mamy następujące oferty:
- 30PLN
-40PLN
-80PLN
-200PLN
-250PLN
Jakiego oferenta wybierze 'komisja'?- 3 1
-
2018-10-09 17:53
Wybierze tą za 200 zł.
Jako podwykonawca wykona ją ten co oferował 30 a reszta pójdzie do podziału.
- 0 0
-
2018-10-09 09:13
Wodór to paliwo przyszłości
Żadne hybrydy czy elektryki. Mają beznadziejne baterie, których żywotność to max 5lat przy szybkich ładowaniach, są bardzo drogie, a jak się zużyją to nie ma jak zutylizować, tylko trzeba składować na specjalnych wysypiskach...
- 7 3
-
2018-10-09 09:15
wszystkie listy intencyjne szczurka to działania pijarowe i nadają sie tylko do kosza. co wydarzyło się z tymi listami:)?
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Drogi-wciaz-nie-ma-jest-za-to-drugi-list-intencyjny-n113608.html
- 2 2
-
2018-10-09 09:27
Ja bym proponował
coś znacznie ekologiczniejszego. Dwupierdzian kapusty!
- 1 1
-
2018-10-09 09:29
Póki zarabiamy 5x mniej niż Europa to nadal jesteśmy biedakami jeżdżącymi tym na co nas stać.
- 4 1
-
2018-10-09 09:34
Zlikwidowali stację tankowania CNG na Wałowej a marzy im się wodór. Kiepsko widzę ekologię i rozwój w Gdańsku.
- 6 0
-
2018-10-09 09:49
Już widzę losy wodoru, tak samo jak CNG.
Za wysoka obsługa, brak fachowców.
Co do ekologii; to u nas w pis-UARZE ani LPG, czy CNG nie jest ekologiczne,
to dlaczego wodór ma się nim stać.- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.