- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (101 opinii)
- 2 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (77 opinii)
- 3 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (189 opinii)
- 4 Kiedyś to było... można utonąć (64 opinie)
- 5 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (173 opinie)
- 6 Gdzie za potrzebą na plaży? Wybór jest duży (48 opinii)
Kto jako pierwszy zatankuje wodór?
Za trzy lata Lotos wybuduje pierwszą stację i punkt do tankowania wodoru w Gdańsku. Miałyby z nich korzystać przede wszystkim pojazdy komunikacji miejskiej, ale na razie ich w Trójmieście nie ma. ZTM Gdańsk zamawia właśnie analizę zakupu autobusów bezemisyjnych, w tym wodorowych, a Gdynia ma podpisany z Lotosem list intencyjny w sprawie dostaw tego paliwa.
Paliwo na rok w godzinę
Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Obecnie jest to 13 ton, a po zakończeniu projektu EFRA będzie to ponad 16,5 tony. Oczywiście mowa tu o wodorze nieoczyszczonym, dlatego potrzebna jest instalacja do jego oczyszczania.
Powstanie ona w 2021 roku, a wraz z nią punkt do tankowania na jednej ze stacji Lotosu w Gdańsku oraz osobna stacja do sprzedaży i dystrybucji tego paliwa w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii.
- Warta niemal 10 mln euro inwestycja zostanie w 20 proc. dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - mówi Krzysztof Kopeć z biura prasowego Grupy Lotos.
Zobacz też: Na stacjach Lotosu zatankujemy CNG, LNG, a nawet wodór
Wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.), miałby być wykorzystywany przede wszystkim przez pojazdy komunikacji miejskiej. Problem w tym, że w Trójmieście na razie ich nie ma.
Gdańsk chciał kupić, ale się wycofał
Co prawda pojawiła się w tym roku informacja, jakoby GAiT szykował się do testowego zakupu trzech pojazdów z ogniwami wodorowymi w ramach programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ale ostatecznie gdański przewoźnik wycofał się z tego pomysłu. Przynajmniej na razie.
Czytaj też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni
Nie jest jednak wykluczone, że wkrótce ten temat wróci. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku szuka wykonawcy analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem w komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych.
Opracowanie ma zawierać:
- wariant "zerowy" - utrzymanie w eksploatacji wyłącznie autobusów spalinowych
- wariant zakładający wprowadzenie autobusów napędzanych wodorem lub gazem ziemnym
- wariant zakładający wprowadzenie autobusów o napędzie elektrycznym
Wybrana firma będzie miała czas do 17 grudnia na wykonanie analizy.
Do przetargu zgłosiło się pięć firm.
- International Managment Services - 41,4 tys. zł
- Infra Centrum Doradztwa - 54,7 tys. zł
- Refunda - 97,9 tys. zł
- Audytel - 134,9 tys. zł
- Trako Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski - 152,5 tys. zł
ZTM ma do wydania na ten cel 184,5 tys. zł.
Na koniec warto wspomnieć, że na polskim rynku prototyp autobusu elektrycznego z ogniwami wodorowymi zaprezentowała w tym roku spółka Ursus. W przyszłym roku swój pojazd pokaże Solaris.
Miejsca
Opinie (91) 4 zablokowane
-
2018-10-09 13:16
wodór jako paliwo to głupi pomysł (2)
wodór musi być sprężony.
jest wybuchowy po zmieszaniu z powietrzem (benzyna jest palna - niby mała różnica ale zauważalna)
i cieknie ze wszystkiego. nie da się zrobić baku z którego by nie wyciekał wodór.- 1 5
-
2018-10-09 14:51
Toyota od kilku lat produkuje aura na wodór i nie ma problemu
widocznie są rozwiązania o których nie wiesz
- 1 1
-
2018-10-09 15:14
tacy dla których nie da się
do niczego w życiu nie doszli :)
- 2 1
-
2018-10-09 15:13
za 3 lata..
13 ton paliwa w ciągu godziny ale stację zbudują za 3 lata, majo rozmach lotosyny..
- 3 0
-
2018-10-09 16:46
U nas na dzielni my wszystko tankujem (3)
Zatankujem i wodór.
- 1 1
-
2018-10-09 17:45
Tanie paliwa.
Obawiam się że cenowo denaturatu nic nie przebije.
- 0 0
-
2018-10-09 19:04
(1)
Wodę z Motławy przerobimy na tlen i wodór!!!!
- 0 0
-
2018-10-09 19:47
A co zrobimy z g*wnem?
- 0 0
-
2018-10-09 16:59
Wodór.
Dla mnie to żadna nowość.W 2010 roku firma Cemet ltd.z Gdańska, zbudowała stalowe silosy w
których zamontowane były zbiorniki na wodór.Zbiorniki te sprowadzone były z USA (u nas takich nikt nie zrobi,są to zbiorniki ze specjalnych kompozytów wytrzymujące ciśnienie rzędu 1100 bar .Osobiście montowałem je na stacji paliw Total w Berlinie Holzmarrktstrase.Pozdrowienia dla kolegów z CEMETu.- 3 0
-
2018-10-09 17:35
Bruksela chce drogiego paliwa.
Jak na razie cwaniaczki z UE uciekają od produkcji samochodów na gaz.Bo ta za tanio by obywatele jeździli.
- 3 0
-
2018-10-09 19:36
w gait nie potrafią sobie poradzić z ABSem a wodór.... gdańskie Zeppeliny...
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.